Je to děsivá škoda, ten rozpad SSSR. Kdyby komplex Eněrgije a přidružených výzkumů pro mise na Mars zůstal zachován, tak by dneska bylo kde brát a celou anabázi urychlit.
Je to děsivá škoda, ten rozpad SSSR. Kdyby komplex Eněrgije a přidružených výzkumů pro mise na Mars zůstal zachován, tak by dneska bylo kde brát a celou anabázi urychlit.
Toto celkovo nie je nova myslienka, Nasa ma v archivoch testy s nafukovackami uz z nejakych 60tych rokov, rusaci s takymto stitom defacto pristali pouzity fregat... Skoda ze kazdy to len skusa, odklada a odsuva a vzdy dostanu prednost "vyskusane technologie"
"Každý to len skúša" - samozrejme, úspešnosť testov v reálnych podmienkach je zatiaľ totiž biedna. Takže sa každý drží rozumného pravidla: "neopravuj, čo funguje".
Na "nafukovací štít" dojde až v momente, keď sa klasický postup nebude dať použiť - ale dovtedy nie.
Such inflatable shield/aerobrake was designed for the penetrators of Mars 96 mission. Since the mission failed due the launcher malfunction, the NPO Lavochkin and DASA/ESA have designed a mission for Earth orbit. The Inflatable Reentry and Descent Technology (IRDT) demonstrator have launched on Soyuz-Fregat on 8 February 2000. The inflatable shield was designed as a cone with two stages of inflation. Although the second stage of the shield failed to inflate, the demonstrator survived the orbital reentry and was recovered. The subsequent missions flown on the Volna rocket were not successful due to launcher failure.
Veď to, orbitálny zostup s nafukovacím štítom bol zatiaľ jeden, čiastočne úspešný.
Nemám presnejšiu predstavu, aká je skutočná požiadavka minimálnej spoľahlivosti na "návratový systém", ale z podstaty veci je zrejmé, že bude veľmi blízka 100%, pretože porucha predstavuje prakticky stopercentné zlyhanie misie.
S prvou časťou súhlasím, Couriosity (užitočný náklad ~1-1,5 tony) je so súčasnou technológiou asi tak maximum, čo dokážeme bezpečne dostať na povrch Marsu za cenu poerne zložitého a "trojstupňového" riešenia. S tým sa ale pilotované misie urobiť nedajú. [Upraveno 19.4.2014 Alchymista]
a padáky, fakt obludných rozmerov http://www.osel.cz/index.php?clanek=7560
doteraz ich nebolo možné testovať, teraz to už ide
podstatnou zložku testovanie LDSD, bol práve ten test padáka
citace:no este je tu supersonic retropropulsion a motoricke dobrzdenie
... a taky magie, warp pohon, levitace a startrekovske beaming ... ;-)
Ale vážně: proč se divíte, že pro běžný provoz je zcela jasně preferován prověřený funkční systém?
Technologicky lze vytvořit mnoho dalších možností. Jsou občas zkoušeny, ale pro současné potřeby nenabízejí žádnou výraznou výhodu. Pokud by vyvstali nějaké specifické požadavky, pak jistě budou zváženy další varianty (viz například SkyCrane pro Curiosity). Ale momentálně není důvod ...
toto je trochu popisnejší článok http://www.extremetech.com/extreme/180342-meet-nasas-new-supersonic-flying-saucer-for-future-mars-landings
NASA’s Jet Propulsion Laboratory will use a balloon to launch a test vehicle up to an altitude of 120,000 feet (36.5 kilometers) above Hawaii. The test vehicle will then use a rocket to reach supersonic speeds and raise its altitude yet further to 180,000 feet (54.8 kilometers)… and then it will cut its engine and begin to free fall back to earth. As the capsule passes Mach 3.5 (2,600 mph), the LDSD will kick into action, sprouting a Supersonic Inflatable Aerodynamic Decelerator (SIAD) from the craft and filling it with pressurized air. With the SIAD fully inflated, the spacecraft looks awfully like a flying saucer. The SIAD slows the craft down to around Mach 2, whereupon a massive 30-meter-diameter parachute will then be used to bring speeds down to subsonic landing speeds.
..
NASA is developing two variants of the LDSD [PDF] – one with a 20-foot (6m) SIAD for smaller, robotic extraplanetary landings, and one with a larger 26-foot (8m) SIAD for larger, human payloads. The overall goal of the LDSD is to make it possible for NASA to land larger payloads on the surface of Mars: While the parachute-to-sky-crane technique used by Curiosity was technologically impressive, the sky crane simply isn’t capable of landing payloads over 1.5 metric tons (3,300 lbs). The LDSD will not only allow NASA to land payloads of up to 3 tons on Mars, but it will also increase the number of possible landing zones and improve landing accuracy from a margin of 10 kilometers (6.2 miles) to just 3km.
..
a tu je zase lepšia schéma testu, čo sa počas neho deje http://www.govsupport.us/nasaldsdea/
citace:no este je tu supersonic retropropulsion a motoricke dobrzdenie
... a taky magie, warp pohon, levitace a startrekovske beaming ... ;-)
Ale vážně: proč se divíte, že pro běžný provoz je zcela jasně preferován prověřený funkční systém?
Technologicky lze vytvořit mnoho dalších možností. Jsou občas zkoušeny, ale pro současné potřeby nenabízejí žádnou výraznou výhodu. Pokud by vyvstali nějaké specifické požadavky, pak jistě budou zváženy další varianty (viz například SkyCrane pro Curiosity). Ale momentálně není důvod ...
pocul som to inak. Vraj poslat na mars vacsie sondy je problem, pretoze nemaju ako pristat...
mimochodom, supersonic retro nie je scifi, vcera to predviedol jeden nemenovany prvy stupen (vraj v ramci marketingovej akcie ). Doteraz sa sirili "famy" ze je to nemozne
a k tej otazke - doteraz pouzivane overene metody maju skratka svoje limity. Nemozete pristat 20t naklad na marse s pevnym stitom. Ale s nafukovacim mozete. S pevnym stitom nemozete bezpecne urobit aerocapture nejakej velkej sondy/stanice. Ale s plazmovym deceleratorom mozete. Z marsu nedostanete nic na drahu k zemi, pokial sa spoliehate na hydrazin. Ale s martanskym metanom by to slo... takze preto...
Alamo - Dik. Obrázok a text sú dostatočne popisné.
Jeden kilometer za sekundu (Mach ~3,6) sa mi zdá síce trochu málo, ale nejak začať treba a toto je zrejme prvý test z dlhšej série, čomu nasvedčuje aj výrok o vývoji najmenej dvoch verzií nafukovacie štítu pre nepilotované a pre pilotované misie.
pocul som to inak. Vraj poslat na mars vacsie sondy je problem, pretoze nemaju ako pristat...
To není přesné, řešit se to dá mnoha způsoby: 1. větší a složitější padáky
2. motorické zbrzdění z nadzvukové na podzvukovou rychlost - buď se prostě vyvinou, vyzkouší a upraví motory pro daný úkol, nebo se motory umístní na špičku kabiny a budou mířit šikmo dozadu mimo štít (a la LES Apolla / SAS Sojuzu) - zážeh ve vakuové kapse by neměl být problém a v okamžiku potřeby se přidá tah na maximum - kontaminace zplodinami hoření se dá vyřešit.
3. mechanický velký štít - výklopné lišty nebo balón
Jde jen o to, že až vznikne potřeba, bude se muset zaplatit vývoj - ale totéž se dělo u Vikingů, Pathfinderu/MERů i MSL.
06.06.2014 - 16:52 EDT
Vzhledem k povětrnostním podmínkám, nebude se konat testování LDSD zítra, v sobotu 7. června. Jiné potenciální termíny zahrnují 9.6.11. a 14. Rozhodnutí o pondělku 9.června bude provedeno na neděli 8.června .
Větry nespolupracují, proto se test v pondělí 9. června nekoná. Jiné potenciální termíny jsou 11. a 14. června. Větrné podmínky byly rozhodujícím faktorem pro odložení startu. Rozhodující je rychlost a směr větru, umožňující vypuštění balónu, který nese LDSD. Rozhodnutí o startu na středu 11.června bude učiněno v úterý 10. června.
Watch live: @NASA tests "flying saucer" tech. Jun 28 11:15a PT (2:15p ET, 1815 UTC)
20:15 CEST
Jody Davis (@TangoDeltaNom)
In control room and ready...let's fly this thing!! Streaming at nasa.gov/nasatv and ustream.tv/nasajpl2 #NASA #LDSD http://www.ustream.tv/nasajpl2