Vyzera ako letovy, nie pre EVA...
No, ale on to taky letový je, pokud jsem správně pochopil všechna dosavadní vyjádření od SpaceX. Nejsem si jistý, do jaké míry v současné době dělají na venkovních. To možná až v souvislosti s ITS na Mars.
Zajímavé body z uvedeného článku:
- do konce roku 2017 chce SpaceX stihnout ještě 5 startů Falconu 9 a demo start Falconu Heavy
- jakmile bude BFR dostupný, bude určitě nabídnut na komerčním trhu nosičů (tedy nebude určen jen pro Mars)
- ekonomika BFR by měla být lepší než u Falconů, takže očekávají přirozený komerční přechod směrem k BFR
- Falcony ale hodlají vyrábět dále a nabízet je současně s BFR aby trh sám rozhodl, co vyhraje
- do vývoje vícenásobné použitelnosti Falconů už investovali zhruba miliardu dolarů (a část z toho chtějí zpět, takže starty zatím moc zlevňovat nebudou)
- brzy chtějí přestat rozlišovat mezi novými a letěnými stupni a nabízet jen jednu cenu za start (neupřesnil ale jestli stejnou nebo nižší než dnes)
- startovací rampu v Texasu (Boca Chica) v tuto chvíli nutně nepotřebují (úzkým hrdlem počtu startů není nedostatek ramp)
- pořád ještě se rozhodují, kdy přesně přesunou starty Falconu 9 na LC-40 a zahájí přestavbu LC-39A
- přestavba LC-39A pro FH bude trvat "řádově týdny" (zařízení jsou připravena, stačí je jen vyměnit)
citace:PS ked uz kapitalizmus... kolko startov potrebuju, aby sa im vratili investicie?
Pokud budu relativně optimisticky předpokládat, že start s "letěným" prvním stupněm přinese SpaceX dodatečný zisk cca 20 mil. USD, tak na úplné "splacení" investic ve výši 1 mld. USD by potřebovali 50 startů (na použitých prvních stupních). Absolutní minimum by bylo cca 30 startů (pokud by byl dodatečný zisk na jednom startu ve výši přes 30 mil. USD, tedy téměř kompletní cena nového prvního stupně).
- ten článek neuvádí žádná "tvrdá data", ale jen dojmy a pojmy. Vyčkejme.
- uspořit 10MUSD z 200MUSD je hezké. Ovšem je otázkou, jestli úspora 5% ceny za start (a při započtení ceny vlastního satelitu a režie pozemního segmentu představuje 10MUSD jen desetiny až jednotky procent celkových nákladů) převrací pravidla daného bussinesu.
- mírný pokles cen je zde už mnoho let a SpaceX "jen" posunul ceny o pár procent níž. Díky za to. Ale žádná změna kadence startů a ani plánovaných, či objednávaných satelitů nenastala. Větší hráči mezi poskytovateli satelitních služeb (např: SES) mají na GEO poměrně dost nevyužitých transpondérů, takže mimo generační obměny nemají akutní potřebu velkého množství startů.
Tak proč si myslíte, že se děje nějaká převratná změna satelitního průmyslu?
citace:
- ten článek neuvádí žádná "tvrdá data", ale jen dojmy a pojmy. Vyčkejme.
Společnost SES koncem října na německém veletrhu Space Tech Expo představila plány pro své budoucí satelity a vyplývá z nich jasný trend směrem k levnějším a menším zařízením s kratší životností. Současné satelity SES mají kolem 5 tun a stojí stovky milionů dolarů, nové však mají mít kolem 2 tun, bude možné jich vyslat více najednou a místo 17leté životností budou navrženy jen pro zhruba 7–8letou službu. Výroba satelitů navíc bude levnější (kolem 50 milionů dolarů) a rychlejší, neboť budou ve větší míře používány běžné komponenty místo speciálně navržených součástek pro kosmické využití, které jsou sice odolnější, ale zároveň mnohonásobně dražší. Když však potřebujete zaručit 15letou životnost, jak tomu bylo doposud, jsou nezbytné.
plany najvacsieho operatora na trhu su podla mna dostatocne tvrde
citace:
- uspořit 10MUSD z 200MUSD je hezké. Ovšem je otázkou, jestli úspora 5% ceny za start (a při započtení ceny vlastního satelitu a režie pozemního segmentu představuje 10MUSD jen desetiny až jednotky procent celkových nákladů) převrací pravidla daného bussinesu.
vy sa stale pozerate len na to jedno (velke) cislo, ale pozrite sa na to z coho firma zije - zisky. SES prevadzkuje 56 satelitov a za rok 2016 mala cisty zisk 1 miliardu dolarov:
z toho vychadza priemerny rocny zisk na jeden satelit vo vyske necelych 18 milionov dolarov.
Zda sa vam teraz suma 10 milionov uz zaujimavejsia? Dve taketo "male" uspory maju rovnaky financny efekt, ako keby SES prevadzkovala cely rok jeden satelit navyse.
citace:
Ale žádná změna kadence startů a ani plánovaných, či objednávaných satelitů nenastala.
pocet startov kazdorocne stupa zhruba od roku 2005. V tejto statistike sa pritom este naplno neprejavuje vysoka kadencia, ktoru SpaceX dosiahlo v roku 2017, ani znovupouzitie boostrov, ktore sa udialo zatial iba 3x.
citace:Společnost SES koncem října na německém veletrhu Space Tech Expo představila plány pro své budoucí satelity a vyplývá z nich jasný trend směrem k levnějším a menším zařízením s kratší životností.
citace:„Servis družic na oběžné dráze je nejdůležitějším faktorem pro vývoj nové generace telekomunikačních družic. Umožní satelitním operátorům rozšířit stávající využití vesmírných zařízení díky prodloužení jejich životnosti a možným kontrolám a opravám přímo ve vesmíru,“ říká Carlo Tommasini, viceprezident, Fleet Engineering ve společnosti SES.
citace:Společnost SES ... trend směrem k levnějším a menším zařízením s kratší životností.
citace:„Servis družic na oběžné dráze je nejdůležitějším faktorem pro vývoj nové generace telekomunikačních družic."
Nie je to trochu protichodné?
Vývoj oběma směry - někteří operátoři budou i nadále vyžadovat vytrvalé satelity kvůli negativní reklamě při selhání. Taky některé levné satelity ve výborném stavu může být efektivní dotankovat a provozovat dál. Záleží na reálné ceně za dotankování.