Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  3    4    5    6    7    8    9  >>
Téma: X-Prize postupuje
18.12.2003 - 11:11 - 
quote:
Do jaké výšky by při finální "předváděčce" muselo vystoupat, aby byla cena uznána?(pokud přehlédnu ostatní podmínky na získání ceny Xprice)

Do výšky 100km s troma osobami na palube. Pri teste dňa 17.12. bol v SpaceShipOne iba pilot.
 
18.12.2003 - 11:32 - 
Pro uznání ceny stačí letět jen s jednou osobou na palubě do výšky 100 km, ale v kabině musí být umělá zátěž s vahou a rozměry dalších dvou lidí. A do 14 dnů je také třeba takový let minimálně ještě jednou zopakovat ve fyzicky stejném vehiklu (je možno jen natankovat nové palivo a vyměnit 10% ze suché hmotnosti stroje).

Aby se to povedlo (do té výšky 100 km), bude muset SpaceShipOne dosáhnout rychlosti cca Mach 4. Určitě je ale zatím nejblíž získání X-Prize.

Let do výšky 300 - 400 km by mohl pořád být jen balistický skok, ke kterému by stačilo dosažení rychlosti tak cca Mach 6. K dosažení oběžné dráhy (pak už je celkem jedno jestli ve výšce 250 nebo 500 km) je třeba rychlost minimálně Mach 25. Teprve pak je možno se dostat ke "kosmickým hotelům".
 
19.12.2003 - 08:13 - 
Skutečně jak se očekávalo, dne 17. 12. překonal SpaceShipOne zvukovou bariéru. Při přistání však povolilo jedno kolo podvozku a tak došlo k drobným poškozením, viz obrázky na adrese:
http://www.space.com/news/ssone_mishap_031218.html
Hezký den všem na síti přeje LL[Upraveno 19.12.2003 poslal mikes]
 
19.12.2003 - 08:14 - 
Oprava adresy:

http://www.space.com/news/ssone_mishap_031218.html

LL

 

____________________
Lubor Lejček
 
30.12.2003 - 17:57 - 
Vážení přátelé.,
tak nějak se mi odtud doslova vypařil váš zájem o X-prize.Pracujete pilně? Já jsem Alešovi poslal CD s mou představou a doufám,že jej brzo umístí ya stránkách. Ve Valmezu jsem se tedy dohodl s bližšími kolegy na spolupráci. Tak tedy vězte ,že a tvůrčím týmu jsou zatím tito lidé:
Lazecký Daniel
Martin Kostera
Mirek Kaňa
a snad i Aleš Holub
a nesjem proti tomu přibrat další nadšence. Zatím jsem nyní dokončil vzhled prvního vztlakového tělesa pro posádku..........
 
30.12.2003 - 18:44 - 
Danův návrh se pokusím dát na web, ale je toho strašně moc, a tak mi to nějakou dobu potrvá. Asi budu muset pro začátek udělat nějakou jednodušší verzi jen s hlavními myšlenkami (aby bylo o čem diskutovat).

Ještě jsem se nedostal k tomu abych návrh podrobněji prostudoval a Danovi přímo odpověděl. Zatím tedy alespoň přes toto fórum sděluji, že jeho idevé návrhy se pokusím spočítat číselně (co by muselo být jak velké a těžké), protože to mi v návrhu hodně chybí (jsou to zatím jen nadhozené myšlenky a atraktivní tvarový design bez teoretických "detailů").

Jestli budu opravdu součástí týmu ještě nevím, protože podle prvních odhadů se mi zatím zdá, že budu spíš kritik a oponent. Domnívám se totiž, že smysl má zkoUmat (a prezentovat) jen taková řešení, která mají šanci být výhodnější, než řešení Scaled Composites (SpaceShipOne), protože jejich řešení bude zřejmě skutečně realizováno. Takovými řešeními mohou být například "Slunečnice" Mariana Váni, nebo Travičův stroj. Výhodnost Danova řešení ještě nejsem schopen posoudit.
 
01.1.2004 - 17:17 - 
Update situace v mém oblíbeném X-prize týmu Armadillo Aerospace:

Sice ještě nepřekročili zvukovou bariéru, ale zato vyvinuli velmi zajímavé katalytické raketové motory poháněné směsí 50% peroxidu vodíku a metanolu - tzn. vlastně směsí vody, peroxidu a metanolu. Toto palivo je nehořlavé, nevýbušné a nekryogení. Je sice poněkud chemicky agresivní a toxické, ale přesto ve srovnání např. s kryogeními palivy jsou rizika při manipulaci minimální.

Katalytický raketový motor neobsahuje žádné pohyblivé části - palivo se vstřikuje z natlakované nádrže. Konstrukci se podařilo natolik zjednošit, že motor je nyní schopen sám nahřát platinový katalyzátor na pracovní teplotu - nejprve se vstříkne malé množství paliva. Peroxid se na platině katalyticky rozloží na kyslík a vodní páru, a teplota vzroste natolik, že se vypaří i metanol. V motoru je elektrická zapalovací svíčka, která následně tuto směs par odpálí, čímž dojde k dalšímu zvýšení teploty katalyzátoru, a motor je následně připraven ke startu.

Motory Armadillo Aerospace zatím dosahují tahu okolo 3 kN (600 lbf =~ 300 kg, pokud dobře přepočítávám), a vydrží bez problémů hořet dvě minuty, což stačí k dosažení výšky 100km.

Armadillo plánují pokusné "skoky" se stávajícím vehiklem předpokládajícím ještě přistání "na čumák", ale staví už větší vehikl, u kterého bude kabina revolučně umístěna mezi nádrží na pohoné hmoty a motory, a u kterého předpokládají kolmé přistání zpět na "podvozek" pomocí opakovaného zážehu raketových motorů. Finální X-prize vehikl má mít celkem 8 peroxidových motorů.
 
05.1.2004 - 15:55 - 
Dnes jsem dal na náš web nejen Danův návrh "Vzdušný start", ale i stručné popisy a odkazy na další "oficiální" návrhy X-Prize v ČR, aby bylo co porovnávat a o čem diskutovat.
Je to na nové stránce Zájmy - Projekty - X-Prize v ČR ( modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/zajmy/projekty/xprize/index.htm ).
 
05.1.2004 - 18:25 - 
Aleči.,
myslel jsem ,že budeš obrázky z mých návrhů patřičně zmenšovat,aby se načítaly rychleji.CD jsem ti poslal jako surová data,aby jsi si je upravil dle potřeb-mám ti tedy obrázky zmenšit at nezabírají tolik místa ? Dnes v poště najdeš další obrázky-vytlakového tělesa-ty jsou menší a měly by se načítat rychleji.
To je zatím vše
Daniel
Děkuji tímto způsobem za zavedení stránky kolem X-Prize a všech presentací-moooooooc se mi to líbí.
 
08.1.2004 - 14:55 - 
to:Holub.
dekuji za stranky-portalu k xprize.
mel bych jeste jednu prosbu, zda by jste pridal
navrh xprize svuj i xChaose, ktere byly prezentovany
v ramci diskuse.
Jinak jsem za vanoce stihl hodne veci,
brzy to prihodim na web.
 
11.1.2004 - 11:47 - 
Travič: Všimnul sem si před časem, že před časem si hledal nějaké prostory (haly), na montáž. V této době se všude zavírají vojenské stanoviště. Věřím, že kdyby ses domluvil s armádou, tak že by ti to mohli pronájmout třeba za minimální částku. Vím že např v Havlíčkově Brodě mají letiště co se ruší. Hangáry by byly volné. Sice nevím, kde bydlíš tak ti to dávám jako příklad, ale při dohodě, že jim to budeš zatím jenom udržovat než najdou kupce, tak by tě tam mohli nechat. Skus se optat tam, kde to budeš mít nejblíž. Tedy jestli ještě scháníš nějaké prostory.
S pozravem Indi
 
12.1.2004 - 09:45 - 
Na Travičovu žádost jsem na web dal i pár méně pokročilých návrhů X-Prize vehiklů českých autorů :-) 
12.1.2004 - 14:05 - 
no ja pozdeji v diskuzi prezentoval i propracovanejsi "jednostupnovy navhr" - koukal jsem, ze nektere X-prize tymy sice moji koncepci soustrednych svazku prevzaly, ale vzhledem k tomu, ze TPH motory prakticky nejsou riditelne ... BTW argentinsky tym chce udelat remake rakety Little Joe, na ktere se testovala kabina Apolla, coz je taky velmi podobna minimalisticka TPH koncepce.

ja svoji TPH konceopci uz pokladam za prekonanou, podle me zajimavy smer spociva v hledani novych jednoslozkovych nevybusnych a nekryogenich paliv pro katalyticke, relativne nizkotlake motory... no a potom ty pretlakove konstrukce, ty tedy podle me maji taky neco do sebe... "nafukovaci raketa"... jako z madarskeho televizniho serialu z 80.let o Ladinkovi ;-)

nejvic by mi prekvapilo, kdyby fungoval koncept "slunecnice" - podle me to vypada prilis jednoduse, nez aby to fungovalo... samozrejme stakilometrova lana jsou dnes daleko realnejsi, nez tisicikilometrova pro "orbitalni vytah"....

Jinak nejlepsi by asi byla kombinace ruznych progresivnich napadu - tak napr. testy pretlakove tenkostene konstrukce by slo provadet nezavisle na zvolenem typu pohonu TPH/scramjet/jednoslozkovy/trislozkovy...).

Pouziti nekryogeniho jednoslozkoveho paliva zase extremne zjednodusuje konstrukci nadrze - zatimco projekt X-33 ztroskotal na nemoznosti pouziti kompozitnich materialu pro nadrze na kapalny vodik, pro smes metanolu a peroxidu neni pouziti kompozitnich materialu zadny problem. Armadillo se zatim dostali k ISP asi 170 s^-1... to neni moc dobre, je to tusim asi tretina toho, co dosahuje smes kerosen/LOX. Znamena to, ze by yakovy stroj pro dosazeni orbitu musel mit 3x lepsi konstrukcni cislo, nez rakety na kerosen/LOX ? To ale neni snad tak nerealne, ne ? kdyz uvazime moznost pouziti kompozitnich materialu, resp. pretlakovych tenkostenych konstrukci...
 
12.1.2004 - 15:23 - 
Omlouvám se xChaosi. Ten novější návrh jsem přehlédl, ale teď už jsem ho dal na příslušnou stránku. Snad to zachycuje alespoň hlavní smysl.

Jinak Isp 170 s (cca 1650 Ns/kg) je docela slušné a je to zhruba poloviční hodnota Isp motorů na kerosen/LOX, které mají něco přes 3000 Ns/kg (pouze motory na kyslík/vodík [LOX/LH2] mají Isp výrazně přes 4000 Ns/kg).

Pro X-Prize je to docela nadějné. Při Isp cca 1700 Ns/kg a pro X-Prize minimální charakteristickou rychlost něco přes cca 2000 m/s (při startu ze Země a včetně ztrát) mi totiž vychází hodnota C jen na cca 3.5, tedy startovací hmotnost (s palivem) by musela být jen cca 3.5x větší, než konečná (kabina + zátěž + konstrukce pohonu) bez paliva (palivo by muselo tvořit cca 70% startovací hmotnosti). Mě to připadá docela reálné i když určitě ne jednoduché :-)
 
12.1.2004 - 18:22 - 
Aleši.,
poslal jsem ti nedávno několik pohledů na jeden z návrhů na vztlakové těleso-Dostal jsi je? Pokud ano můžeš je přidat do souboru-dík Daniel.
Nyní pracuji na novém návrhu dalšího -obdobného tělesa. Na výsledek je potřeba tak trochu posečkat.
 
12.1.2004 - 19:11 - 
Dane odpusť, chtěl jsem Ti odepsat po zpracování obrázků, ale nějak se k tomu nemohu dostat. I Tvoje odpovědi na moje otázky mi přišly.

Obrázky nemohu jen tak snadno přidat do prezentace, kterou jsi mi poslal a která je přímým exportem z PowerPointu (zřejmě). Obrázky mohu přidat do mnou připravené základní stránky, ale všechny je tam určitě nedám. Jsou vzájemně moc podobné. Asi založím speciální stránku jen s Tvými obrázky. Nějaký čas mi to ale potrvá. Teď prostě hlavně sleduji MERy :-)
 
12.1.2004 - 21:26 - 
quote:

Jinak Isp 170 s (cca 1650 Ns/kg) je docela slušné a je to zhruba poloviční hodnota Isp motorů na kerosen/LOX, které mají něco přes 3000 Ns/kg (pouze motory na kyslík/vodík [LOX/LH2] mají Isp výrazně přes 4000 Ns/kg).



To jsem ani netušil. Nicméně věz, že zrovna dneska Armadillo zveřejnili update, že postavili ještě větší motor (říkají mu legračně 12ti palcový), který dosahuje tahu už 2500 "lbf" - tedy více než jedu tunu (?), převeďte to někdo Plánují pro X-prize postavit 4 takové motory.

Specifický impuls se jim vyšplhal naž na 180 s. To je myslím docela slušné, když se vezme v úvahu, že motor je katalytický, směs nehořlavá a nekryogení a raketě stačí JEDNA jediná palivová nádrž...
 
12.1.2004 - 21:50 - 
2500 lbf by mělo být 11.121 N. 
12.1.2004 - 21:51 - 
Teda 11121 N! Ta tečka byl oddělovač tisíců, ne desetinná tečka. 
14.1.2004 - 13:29 - 
quote:
Teda 11121 N! Ta tečka byl oddělovač tisíců, ne desetinná tečka.


Takže něco přes jednu tunu, čtyři motory čtyři tuny. To podle mě docela jde. Zvlášť třeba jako znovupoužitelný první stupeň pro vynšení druhého stupně malých družic např. do 1 kg - díky miniaturizaci elektroniky a např. iontovému či slunečnímu pohonu by podle mě šlo většinu zajímavých bezpilotních misí z 60.let snadno zopakovat pomocí takových mikrosatelitů, a to včetně snímkování... nebo např. dostat amatérský telekomunikační mikrosatelit na GEO, s použitím stejného principu jako u SMART-1 .. ;-)
 
24.1.2004 - 19:30 - 
quote:
quote:
Teda 11121 N! Ta tečka byl oddělovač tisíců, ne desetinná tečka.


Takže něco přes jednu tunu, čtyři motory čtyři tuny. To podle mě docela jde. Zvlášť třeba jako znovupoužitelný první stupeň pro vynšení druhého stupně malých družic např. do 1 kg - díky miniaturizaci elektroniky a např. iontovému či slunečnímu pohonu by podle mě šlo většinu zajímavých bezpilotních misí z 60.let snadno zopakovat pomocí takových mikrosatelitů, a to včetně snímkování... nebo např. dostat amatérský telekomunikační mikrosatelit na GEO, s použitím stejného principu jako u SMART-1 .. ;-)

 
24.1.2004 - 19:33 - 
Pokud vim, pouziti jednoslozkoveho paliva na bazi peroxidu vodiku bylo zkouseno jiz v samych pocatcich vyvoje raket s kapalinovymi motory, avsak pro jeho nizke energeticke parametry se nerozsirilo. Rovnez pretlakove plneni paliva do raketovych motoru neni nic noveho. Znal jsem pred 40 lety do nejmensich detailu jednu takovou raketu, ktera by byla schopna co do vykonu snadno splnit pozadavky X-prize.

Tesne po II. svet. valce v SSSR zkouseli ekvivalent nemecke A3 (V2), nedostala se vsak do rozsahlejsi seriove vyroby, nebot pouziti LOX byla z operacniho hlediska nevyhodne. Byla pozdeji nazvana v kodu NATO SCUNNER a v kodu USA SS-1a. Avsak jiz kolem roku 1950 vyvinuli v SSSR raketu naprosto odlisnou od A3, ktera ji ve vsech smerech, predevsim v operacnim prevysovala. Byla to prva verse znamych raket SCUD (kod NATO), neboli SS-1b (kod USA) a 8K11 (kod SSSR). Byla pozdeji zavedena i do vyzbroje armady CSR. Mela pretlakovy system dodavky paliva. Tyto rakety byly vsak v SSSR jiz od poloviny padesatych let nahrazovany dokonalejsi versi 8K14 (SS-1c), coz byla nejrozsirejnejsi verse raket SCUD ve vyzbroji mnoha zemich sveta. Podstatny rozdil mezi nimi byl, ze 8K14 mela cerpadlovy system dodavky paliva a tim mohla mit mnohem tenci nadrze.

Jako absolvent vojenske katedry pri Vysoke skole strojni a elektrotechnicke jsem u raket 8K11 slouzil 1 rok v zakladni sluzbe v r. 1965 a zbezne jsem se tam seznamil i s raketou 8K14. Zajimave je poznamenat, ze raketa 8K11, ackoliv mela na rozdil od nemecke V2 (A4) pretlakovy system, tedy musela mit silnejsi steny nadrzi, mela cca polovicni startovni hmotnost, stejnou nosnost (cca 800 kg) a priblizne stejny dolet (cca 250 km). Vrchol drahy byl cca 80 km. Slo o kompletne jinou raketu, nez V2. Mela zcela jine palivo ( RFNA + Hydrazine), ktere bylo v pripade valky skladovatelne v rakete, umisteni na mobilnim pasovem podvozku, z ktereho po vztyceni do kolme polohy starovala. Mela mnohem vetsi presnost – rozptyl max 300 m, to je cca 0,1% doletu. To je vynikajici vysledek pro raketu, ktera nema dodatecne korekce ani zaverecne navadeni na cil. Ovsem “poctari” v osadce brali do uvahy veskere parametry, vcetne sily vetru (pred startem se vypoustela meteorologicka sonda), zemepisnou vysku a samozrejme souradnice startu a cile. Hlavice byla konstruovana pro jadernou naloz (ty nebyly na nasem uzemi skladovany). Navadeni bylo zcela autonomni, zalozeno na gyroskopech a konecna rychlost byla pred startem naprogramovana na elektrolytickem integratoru zrychleni . Zcela jiny byl i motor, s plochou vstrikovaci hlavou, chlazeny vcetne trysky jednou ze slozek paliva. Rizeni rakety bylo plynovymi kormidly. Nadrze tvorily soucasne plast rakety, pretlakovani nadrzi bylo zajisteno plynovym vyvijecem, jiz si nepamatuji podrobnosti. Cvicne letove zkousky byly provadeny jen na uzemi SSSR, kam nase osadky odjizdely.

Pri pouziti podobne rakety pro ucely X-prize by nebyla jeji stavba vyrobne prilis slozita, problem je v toxicnosti okyslicovadla. Bylo by vsak mozno palivo a okyslicovadlo po startu nechat zcela vyhoret a jelikoz raketa kvuli pretlakovemu systemu ma relativne silnostenne nadrze, bylo by asi mozno ji snest po oddeleni hlavice na padaku bez vaznejsiho poskozeni, zvlast kdyby se pri dopadu pouzily nejake ochranne nafukovaci prostredky. Raketa by tedy byla znovupouzitelna. Snad by raketa podobne velikosti a konstrukce splnila X-prize i pri pouziti mene ucinneho jednoslozkoveho paliva.
 
14.3.2004 - 21:06 - 
quote:
MEK příspěvek #5549 - reakce na příspěvek #5545

No, s tou folií jste zase zpět u realizace indukce na vedení, kromě toho folie sníží užitečné zatížení. Nehledě na těžkou aplikovatelnost. Mnohem lepší je realizovat při výrobě takovou barvu, která má velmi vysokou odrazivost pro UV záření a zabezpečit rotaci kabelu (aby nebyl ohříván jen z jedné strany). Ohledně ukotvených balonů - určitě si vzpomenete na balonovou ochranu měst za druhé světové války - tam byly balony ukotveny ocelovými lany a byly ve výškách, kam tehdejší letadla nedolétla (15 km?). Střet letadla s lanem vždy skončil špatně pro letadlo - že by lano některé letadlo přetrhlo, jsem nezaznamenal.

Pokud vezmeme skutečnost, že ocelové lano na tuto délku vydrží, tak možnost použít navinuté tenké ocelové lanko na vlákno Dyneema pro rotojeřáb, protože takto to není popsáno (ale myslím, že je to tak myšleno). Dá se myslím také použít měd v úpravě pro trolejová vedení, ta má také dobrou samonosnost a tenké dráty není u mědí žádným problémem. Velkou výhodou je skutečnost, že je možné použít velmi vysokého napětí (klidně bych uvažoval v řádech tisíců kV), protože není problém s izolací vedení. Je tu ještě otázka, jak by se takto složené vlákno chovalo na bubnu - ale myslím že vzhledem k tomu, že vlákno je navinuto vedle sebe - by s tím až takový problém být neměl. Zajímavá je také skutečnost, že přenos stejnosměrného napětí při tak vysokých napětích je efektivnější.



V případě slunečnice se bez stínících folií asi neobejdeme. Je potřeba snížit celkový tepelný příkon přicházející od Slunce a Země na asi jednu tisícinu této hodnoty. Přichází-li sluneční i zemské zaření z prostorového úhlu menšího než 270 stupňů, může postačit jako ochrana několik vrstev vysoce odrazivé folie pro infračervené záření - viz návrh na projekt.kosmo.cz. Přichází-li záření z různých směrů, ale ne přímo protilehlých, je problém složitější a je zapotřebí až čtrnáct stínících vrstev . I tak bude další přídavné aktivní chlazení také potřebné.
 
15.3.2004 - 09:48 - 
quote:

V případě slunečnice se bez stínících folií asi neobejdeme. Je potřeba snížit celkový tepelný příkon přicházející od Slunce a Země na asi jednu tisícinu této hodnoty. Přichází-li sluneční i zemské zaření z prostorového úhlu menšího než 270 stupňů, může postačit jako ochrana několik vrstev vysoce odrazivé folie pro infračervené záření - viz návrh na projekt.kosmo.cz. Přichází-li záření z různých směrů, ale ne přímo protilehlých, je problém složitější a je zapotřebí až čtrnáct stínících vrstev . I tak bude další přídavné aktivní chlazení také potřebné.

Já bych také doporučil použít Aerogel. Je to super hmota, nabízí se ve formě prášku, gelových kuliček nebo fólií. Je to asi nejlepší známý izolant při 99% hmotnosti vzduchu.
 
08.4.2004 - 10:38 - 

Federal Aviation Administration - FAA v USA v stredu vydal licenciu
spoločnosti Scaled Composites na suborbitálne lety SpaceShipOne (SS1).
 
09.4.2004 - 09:24 - 
Další motorová zkouška SpaceShipOne dne 8.4. Doba chodu motoru 40s, rychlost až M=2, výška asi 31,5km.
Více na adrese http://www.space.com/missionlaunches/spaceshipone_test_040408.html
Veselé velikonoce všem na síti přeje L. Lejček
 
15.4.2004 - 17:24 - 
Zdravím,
nové pěkné fotky z posledního mot.letu SS1 na http://www.scaled.com
 
15.4.2004 - 23:12 - 
Nevím, jestli jste si všimly, že na stejne adrese SS1-PHOTOS chybí jeden obrázek, kde bylo vidět spalovací komoru s předním víkem hybridního motoru(že by tech.tajemství?)
 
20.4.2004 - 08:24 - 
Nové obrázky na:
http://www.scaled.com/projects/tierone/New_Index/photos/photos_text.htm
 
20.4.2004 - 11:49 - 
Ja im tak hrozne drzim palce, ze mi uz zacinaju modrat  
<<  3    4    5    6    7    8    9  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.333781 vteřiny.