citace:Jj, to byla docela frajeřina. Národní agentury se můžou chytit za nos.
Tajně jsem si přál, aby jim fungoval aspoň první stupeň. Pokud vím, tak fungoval bezchybně. Takže bych dneska slavil. Kdybych nemusel do sebe cpát prášky...
Prvni stupen. Vypada to tak ze fungoval spolehlive. Jen to oddeleni prvniho a druheho moc spolehlive nebylo...
Prohlaseni Elona Muska, ze dalsi let (uz "ostry") by jim mel vyjit, povazuju po poslednim testu za uz jenom umirnene optimisticke. Myslim, ze bych si taky vsadil spis na uspech, i kdyz ne moc vysokou sazku
25.3.2007 - 14:59 - Martin Kolman
Objevilo se nové info o průběhu letu: http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5056
Zdá se, že druhý stupeň fungoval déle než se zdálo po přerušení webcastu. Dohormady asi 7,5 min, v článku uvádí že pouze asi o minutu méně než bylo potřeba. Prý se jim dokonce podařilo i oddělit prstenec simulující oddělení satelitu
Pevně doufám, že uveřejní tu plnou verzi videa
Start rakety Falcon-1 je plánován na 2008-07-29. Původně se měl uskutečnit koncem června, ale byl odvolán po zjištění vady ve sváru v trysce motoru. Přípravy ke startu nyní běží na ostrově Omelek atolu Kwajalein v Pacifiku.
Uvidíme, jestli třetí pokus o dosažení oběžné dráhy bude konečně úspěšný.
Falcon-1 odstartovala ke svemu 3 startu v 5:33 naseho casu 20:33 PDT na druhy pokus. Kratce po startu, jeste po 140 sekundach horeni prvniho stupne raketa havarovala.
Prvni pokus v 5:00 byl odvolan.
____________________ Mário Pliska
03.8.2008 - 11:58 - Ľuboš
Prvý stupeň už pri druhom demo lete fungoval normálne, takže sa asi jedná o výrobnú chybu.
03.8.2008 - 12:09 - TP
citace:Prvý stupeň už pri druhom demo lete fungoval normálne, takže sa asi jedná o výrobnú chybu.
"At to bylo cokoliv, jedno je jiste: leteli jsme s tim [do vesmiru] vsichni."
astronaut John Young bezprostredne po zkaze raketoplanu Challenger
No, právě pří oddělení prvního stupně za letu demo 2 vznikly celkem vážné anomálie. Následkem toho narazil první stupeě do trysky motoru druhého stupně. SpaceX na tom chtěla zapracovat a tvrdila, že našla řešení. Je možné, že se jim to až tak dobře vyřešit nepovedlo. Snad časem budou nějaké podrobnější zprávy.
03.8.2008 - 12:52 - Ender
je to skoda..tesil jsem se ze zacne nova era dobyvani vesmiru
citace: je to skoda..tesil jsem se ze zacne nova era dobyvani vesmiru
Vypada to ze dobyvani vesmiru je jeste o trosku tezsi nez jsme cekali. Presto je to hezky uspech Space X a ukazuje na spravnost zvolene cesty.
Prvni stupen Falconu 1 pracuje spolehlive a prvni stupen Falconu 9 prosel prvnim skutecnym pozemnim testem. Tudiz je mozne bez obav pustit se do priprav ke startu Falconu 9.
To ze maji problemy pri oddelovani prvniho a druheho stupne a s cinnosti druheho stupne je zrejme dano tim ze nemaji dostatecne moznosti otestovat tuto cinnost.
Ted se vyplaci lace a relativni jednoduchost Falconu 1 na nemz je mozne tyto cinnosti otestovat.
Presto je nezbytne nutne mit par uspesnych startu Falconu 1 predtim nez muzou zkusit Falcon 9.
Pred par lety jsem ocekaval, ze vyuziji prvni stupen Falconu 1 k suborbitalnim letum. Myslim ze trochu podcenili tento segment trhu a zaroven moznost otestovat zarodek Dragonu.
Odlehceny Dragon s vicenasobne pouzitelnym prvnim stupnem Falconu 1 jim mohl prinest primat v suborbitalnich letech. Treba by tato moznost nebyla rentabilni, nebo si stale neveri pro lety s posadkou.
Prece jen k orbitalnimu pilotovanemu Dragonu je jeste velmi dlouha cesta a ja osobne neverim ze bude letat driv nez Ares/Orion.
Zajímalo by mne, jak může narazit první stupeň do druhého při oddělování, to se nestává ani u ruských raket typu R-7, kdy se zapaluje druhý stupeň ještě za chodu motorů prvého stupně, musí tam být nějaká diletatská chyba.
04.8.2008 - 13:24 - JS
citace:Zajímalo by mne, jak může narazit první stupeň do druhého při oddělování, to se nestává ani u ruských raket typu R-7, kdy se zapaluje druhý stupeň ještě za chodu motorů prvého stupně, musí tam být nějaká diletatská chyba.
Druhy stupen Falconu 1 ma velmi velkou trysku. Pri vypnuti motoru prvniho stupne vznikne velky kroutici moment, ktery raketu roztocil a pri oddeleni stupnu potom dojde k oddelene rotaci obou stupnu a tim padem i velkemu bocnimu pohybu obou oddelenych koncu.
Resenim by zrejme bylo udrzovat smer rakety i pri vypnuti hlavniho motoru prvniho stupne. To vsak muze komplikovat design.
Jednou z moznosti je snizit tah motoru prvniho stupne pred vypnutim. Pripadne se da asi zazehnout druhy stupen jeste pred oddelenim.
U Falconu 1 se budou snazit snizit rotaci pri vypnuti Merlinu asi pomoci nejakeho figlu, smerove trysky vystupu z turbiny, nebo pomoci orientacnich motorku horniho stupne.
Kazdopadne u letu 3 byla chyba asi nekde jinde, idyz to muze mit souvislost.
Diletantská chyba
Možno aj tak nejak - pozrel som si video a celkom ma prekvapilo riešenie spojenia prvého a druhého stupňa. Tryska motoru druhého stupňa je zasunutá do konštrukcie prvého stupňa, ktorá je pevná. Oddelenie stupňov je zrejme len pôsobením aerodynamických síl. Bežne sa pritom pre takéto prípady používa prechodový adaptér - valcové alebo kužeľové teleso, ktoré sa oddeluje samostatne - najprv sa oddelí prvý stupeň od adaptéru, potom adaptér od druhého stupňa, alebo sa adaptér otvára do strán(ako kvet). Úlohou prechodového adaptéru je okrem iného práve znížiť pravdepodobnosť kolízie medzi stupňami pri rozdelení rakety. Riešenie bolo použité napríklad aj na Saturnoch. Valec pohybujúci sa v smere pozdĺžnej osi je totiž teleso aerodynamicky nestabilné a okamžite začína rotovať okolo priečnych osí.
04.8.2008 - 14:18 - JS
citace:Diletantská chyba
Možno aj tak nejak - pozrel som si video a celkom ma prekvapilo riešenie spojenia prvého a druhého stupňa. Tryska motoru druhého stupňa je zasunutá do konštrukcie prvého stupňa, ktorá je pevná. Oddelenie stupňov je zrejme len pôsobením aerodynamických síl. Bežne sa pritom pre takéto prípady používa prechodový adaptér - valcové alebo kužeľové teleso, ktoré sa oddeluje samostatne - najprv sa oddelí prvý stupeň od adaptéru, potom adaptér od druhého stupňa, alebo sa adaptér otvára do strán(ako kvet). Úlohou prechodového adaptéru je okrem iného práve znížiť pravdepodobnosť kolízie medzi stupňami pri rozdelení rakety. Riešenie bolo použité napríklad aj na Saturnoch. Valec pohybujúci sa v smere pozdĺžnej osi je totiž teleso aerodynamicky nestabilné a okamžite začína rotovať okolo priečnych osí.
To je fakt. Rika se tomu interstage - mezistupen. Falcon ma interstage pevne prichyceny k prvnimu stupni a horni stupen z nej musi vyklouznout pri bezmotorickem letu.
Saturn V ten mezistupen odhodil az po odpojeni a zazehnuti druheho stupne.
Myslim ze treba Ares 1 na tom bude podobne jako Falcon 1, ale ten nema problem s rotaci, protoze prvni stupen Aresu je motor na pevne palivo bez turbocerpadla.
Stupne se oddeluji pomoci malych raket ci spec pistu. Aerodynamika je naopak drzi u sebe.
Obecně řečeno je oddělování jednotlivých stupňů dávno vyřešeno a pokud je to pro konstruktéry Falconu problém, tak jsou na úrovni padesátých let minulého století a pak má jejich výtvor jen malou naději na úspěch.
04.8.2008 - 16:20 - JS
citace:Obecně řečeno je oddělování jednotlivých stupňů dávno vyřešeno a pokud je to pro konstruktéry Falconu problém, tak jsou na úrovni padesátých let minulého století a pak má jejich výtvor jen malou naději na úspěch.
Opravdu se jejich Falcon1 i jeho neuspechy daji srovnavat s produkty vojaku (ruskych i americkych) v 50.letech nebo soucasnou Iranskou Shahab nebo severokorejskymi raketami.
Presto nevim proc by nemeli sanci na uspech. Dokonce i Rusove meli nedavno nejake problemy pri oddelovani stupnu. Us si presne nepamatuju ktera raketa a kdy jim kvuli tomu selhala.
U SpaceX se porad opakuje jedna pricina selhani. Nedostatecne testovani, podceneni technickych problemu, nedostatek operacnich zkusenosti.
To vsechno lze odstranit a je velmi dulezite, ze zacali s malou a levnou raketou.
Jen jsem zvedav jak dlouho jim bude trvat nez dosahnou orbity a kolik zakazniku bude mit dostatecne silne nervy.
Rozhodne by meli startovat casteji nez jednou za rok a radsi riskovat stratu rakety. Myslim ze byla chyba starty odkladat a spise se zamerit na vylepsovani Merlinu.
Meli zkusit par letu na necisto uz s puvodni raketou. pred dvema lety. Tezko uz ted zalezi jestli ztrati tri nebo pet sest raket. Ted je dulezite mit uspesny start a otestovat vsechny komponenty ve vsech fazich letu.
Nikdo uz ted nepovazuje Falcon za zazrak techniky.
04.8.2008 - 18:32 - Ender
citace:Obecně řečeno je oddělování jednotlivých stupňů dávno vyřešeno a pokud je to pro konstruktéry Falconu problém, tak jsou na úrovni padesátých let minulého století a pak má jejich výtvor jen malou naději na úspěch.
Ono uz na tom lonsken 2 startu je videtze pri oddeleni 1 stupne ten pevny mezikus poradne riznul do trysky 2. stupne ... (T+2:50)
David Obecně řečeno je oddělování jednotlivých stupňů dávno vyřešeno...
čo je vlastne zložitejšie?
sériové, alebo paralelné stupňovanie?
skúšal som si prestaviť, "ideálnu" raketu
a dopracoval som sa skôr, k paralelnému stupňovaniu
nádrže prvého stupňa by boli zavesené (po stranách) na druhom,
motory prvého stupňa, by boli prichytené na druhom stupni, alebo na akomsi "stande", ktorí by obklopoval motory druhého stupňa,
najprv by sa odhodili postranné nádrže a po nich "stand"
ale chcelo by to, spojený palivový systém
motory druhého stupńa by začali pracovať už na rampe, ale palivo by si odoberali z nádrží, prvého stupňa, tak ako raketoplán z veľkej nádrže
po odhodení prvého stupňa, vlastne "bosteru" by druhý stupeň, pokračoval v lete s plnými nádržami
nakoľko je to reálne?
[Upraveno 04.8.2008 poslal alamo]
05.8.2008 - 10:02 - JS
citace:David Obecně řečeno je oddělování jednotlivých stupňů dávno vyřešeno...
čo je vlastne zložitejšie?
sériové, alebo paralelné stupňovanie?
skúšal som si prestaviť, "ideálnu" raketu
a dopracoval som sa skôr, k paralelnému stupňovaniu
nádrže prvého stupňa by boli zavesené (po stranách) na druhom,
motory prvého stupňa, by boli prichytené na druhom stupni, alebo na akomsi "stande", ktorí by obklopoval motory druhého stupňa,
najprv by sa odhodili postranné nádrže a po nich "stand"
ale chcelo by to, spojený palivový systém
motory druhého stupńa by začali pracovať už na rampe, ale palivo by si odoberali z nádrží, prvého stupňa, tak ako raketoplán z veľkej nádrže
po odhodení prvého stupňa, vlastne "bosteru" by druhý stupeň, pokračoval v lete s plnými nádržami
nakoľko je to reálne?
[Upraveno 04.8.2008 poslal alamo]
Ma to par nevyhod. Paralelni stupne maji vyssi aerodynamicky odpor a tudiz vetsi ztraty. Propojeni nadrzi mezi sebou komplikuje celou konstrukci a vytvari potencialni problemy pri odpojovani, tankovani, moznost uniku paliva.
Motory druheho stupne jsou obvykle optimalizovany na vakuum a u zeme nepracuji optimalne, pripadne tryska musi byt zpevnena.
Falcon ma tu vyhodu, ze pouziva jen dva velmi podobne stupne, dva relativne jednoduche motory a probiha jen jedna separacni udalost. Falcon je levna a jednoducha raketa - spotrebni zbozi a tak by se taky mela brat.
Mela by letat co nejcasteji, aby se mohly vychytat vsechny mouchy.