Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  25    26    27    28    29    30    31  >>
Téma: Plány pro návrat na Měsíc
17.12.2007 - 18:41 - 
Russia, Europe favor enlarged Soyuz capsule for future lunar ship
Published: 2007 Oct. 23; updated Oct. 29 / Anatoly Zak /RussianSpaceweb.com

Russian and European space officials chose a bell-shaped crew module as a preferred configuration for the next-generation manned spacecraft. Resembling Russian Soyuz spacecraft, the new vehicle will be larger and heavier than its predecessor in order to accommodate from four to six people on a journey to the lunar orbit. The current size of the Soyuz limits the crew by three people.

….Designers came up with as many as 10 possible configurations of the future spacecraft, including winged and wingless gliders, aero-capture vehicles and traditional capsules of various shapes. Engineers then conducted so-called “trade-off analysis,” considering pros and cons of each configuration for missions to the Moon and in the low-Earth orbit……

Má se zachovat i modulární koncepce – loď bude mít samostatný návratový, orbitální a servisní moduly, jako Sojuz – výhoda oproti Orionu. Jde o dohodu specialistů, která musí být odsouhlasena koncem r. 2008 radou ministrů EU. Obě strany si zřejmě chtějí zachovat nezávislý přístup svých kosmonautů do vesmíru a je možné, že by byla osvojena výroba komponentů na obou stranách (zcela zřejmě tak bude u Rusů). Nosiče pro měsíční misi by byly pravděpodobně různé – u Rusů Sojuz + Angara, u EU Sojuz + Ariane. Pokud dojde k dohodě, bude zpoždění proti USA cca 4 roky – přibližně stejné, jako bylo zpožděno rozhodnutí vlády SSSR pracovat na měsíčním programu oproti projektu Apolla.
 
18.12.2007 - 17:29 - 
quote:
Russia, Europe favor enlarged Soyuz capsule for future lunar ship

Má se zachovat i modulární koncepce – loď bude mít samostatný návratový, orbitální a servisní moduly, jako Sojuz – výhoda oproti Orionu.


Ma to i sve nevyhody. Posadka bude muset byt umistene ve "dvou patrech", bude se moci znovupouzit mene systemu a skip manevr bude problematicky, nebot jej provadi jen navratovy modul, ktery je v tomoto pripade minimalizovan a navic ma zvonovity tvar s horsi manevrovatelnosti. Problem muze byt se stabilitou pri pristani do vody.
Skip manevr umoznuje Orionu pristat s presnosti 10km na predem danem miste. Pak staci jen jedna lod k jeho vyloveni. Bez skip manevru je planovani mista pristani mesicni mise mnohem obtiznejsi.
 
19.12.2007 - 18:26 - 
V jiném článku na Spacenews.ru v ruštině z 18.12.07 se píše, že návrh RKK Energia předpokládá kabinu pro 6 lidí s vnitřním objemem 5x větším, než má Sojuz a celek má být také součástí vícenásobně využitelného systému, kde bude možno připojit i kosmický tahač nebo nákladní kontejner s nosností až 12 tun. 
19.12.2007 - 22:05 - 
quote:
V jiném článku na Spacenews.ru v ruštině z 18.12.07 se píše, že návrh RKK Energia předpokládá kabinu pro 6 lidí s vnitřním objemem 5x větším, než má Sojuz a celek má být také součástí vícenásobně využitelného systému, kde bude možno připojit i kosmický tahač nebo nákladní kontejner s nosností až 12 tun.


Pravdepodobne oprášia klipper. To bude tá zmena .
 
20.12.2007 - 17:40 - 
quote:
V jiném článku na Spacenews.ru v ruštině z 18.12.07 se píše, že návrh RKK Energia předpokládá kabinu pro 6 lidí s vnitřním objemem 5x větším, než má Sojuz a celek má být také součástí vícenásobně využitelného systému, kde bude možno připojit i kosmický tahač nebo nákladní kontejner s nosností až 12 tun.


Nová kosmická loď je zbytečně moc velké sousto. Sojuz pro lety na Měsíc stačí, problémem je nyní dostatečně silný nosič. Tedy pokud nechtějí "bastlit" lunární misi z několika startů jako v NASA.
Nicméně nemá to moc smysl rozebírat, ruský lunární program nikdo zatím vážně nebere. Putinova politika navázala v tomto směru na Jelcinovskou a nechává ruský kosmický program pouze přežívat.
 
20.12.2007 - 17:53 - 
quote:

Nová kosmická loď je zbytečně moc velké sousto. Sojuz pro lety na Měsíc stačí, problémem je nyní dostatečně silný nosič.


Pokud Rusum staci aby na Mesici pristal jeden az dva lide, tak jim snad bude stacit i Sojuz.
Pokud obnovi Energii tak by to slo. To ale budou potrebovat penize v radech desitek miliard dolaru.
Dost pravdepodobne je, ze by zvolili podobny typ architektury jako Americani. Posadku vynese raketa sojuz a naklad pujde na Energii.
 
21.12.2007 - 08:29 - 
Jak jsem už psal u více startů nosičů na jednu misi mohou nastat problémy s koordinací. První "segment" bude čekat na oběžné dráze a start nosiče s druhým "segmentem" může oddálit počasí, porucha nosiče nebo dokonce může být start odložen.
 
21.12.2007 - 10:40 - 
Jen pro zajímavost, zde je (aktualizace 8.12.2007) harmonogram programu Constellation v CZ.

Testovací let Ares V je až v roce 2018. To je ještě dlouhých 10 let.
Když to člověk opět porovná s historiií.
Vyhlášení lunárního programu Kennedym 1961 a první let Saturnu V s Apollem 4 v roce 1967.
Vyhášení lunárního programu G.Bushem v roce 2004 a první testovací let Aresu V v roce 1918(a to možná). Tak je to doba více než dvojnásobná.

Zmínený harmonohram Constellation .
http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/509378-program-constellation
 
21.12.2007 - 11:29 - 
quote:
Jen pro zajímavost, zde je (aktualizace 8.12.2007) harmonogram programu Constellation v CZ.

....

Zmínený harmonohram Constellation .
http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/509378-program-constellation


Aktualizace toho harmonogramu je z roku 2006. V rijnu 2007 byl harmonogram zmenen. Uz jsme to tady rozebirali. Lide poleti uz mozna na Orionu 2 v Rijnu 2013. Prvni operacni let vsak bude az v roce 2015 na Orionu 5, dopravi sest astronautu na ISS a bude tam parkovat pul roku. Tyto informace jsou z Rijnoveho zasedani programu Constellation. Odkaz na video z toho zasedani jsem sem uz jednou daval a je i na nasaspaceflight.com

quote:

Testovací let Ares V je až v roce 2018. To je ještě dlouhých 10 let.
Když to člověk opět porovná s historiií.
Vyhlášení lunárního programu Kennedym 1961 a první let Saturnu V s Apollem 4 v roce 1967.
Vyhášení lunárního programu G.Bushem v roce 2004 a první testovací let Aresu V v roce 1918(a to možná). Tak je to doba více než dvojnásobná.



Pro Americany bylo Apollo priorita. Ted se na Orion davaji "drobne". Poradne financovani zacne (mozna) az po zruseni STS v roce 2011.
Pokud se porovna cinnost NASA jako celek tak je to nesrovnatelne. Soucasna NASA provozuje desitky sond a druzic, ISS, STS a jeste vyviji novou architekturu.
Tehdejsi NASA takovou "kouli" na noze nemela. Cokoliv co vypustila bylo behem nekolika mesicu mrtve.
 
21.12.2007 - 23:33 - 
quote:
V rijnu 2007 byl harmonogram zmenen. Uz jsme to tady rozebirali. Lide poleti uz mozna na Orionu 2 v Rijnu 2013.

viz např. zde:
http://www.flatoday.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071023/NEWS02/710230344/1007

quote:

Testovací let Ares V je až v roce 2018. To je ještě dlouhých 10 let.
Když to člověk opět porovná s historiií.
Vyhlášení lunárního programu Kennedym 1961 a první let Saturnu V s Apollem 4 v roce 1967.
Vyhášení lunárního programu G.Bushem v roce 2004 a první testovací let Aresu V v roce 1918(a to možná). Tak je to doba více než dvojnásobná.

NASA bude na startovní čáře 1.10.2010. Měl snad Bush s vyhlášením 2. lunárního programu počkat až na tento datum?
 
22.12.2007 - 08:58 - 
quote:
ruský lunární program nikdo zatím vážně nebere.
Já beru vážně skutečnost, že kolem roku 2020 hodlá FKA opustit ISS. Tím vzniká otázka, co dál. Je to jiná situace, než když končil Saljut 7 či Mir.
 
22.12.2007 - 10:26 - 
quote:
NASA bude na startovní čáře 1.10.2010. Měl snad Bush s vyhlášením 2. lunárního programu počkat až na tento datum?


To by byla trochu nestandardní startovní čára, když už před ní třeba proběhlo výběrové řízení na kosmickou loď (viz. návrhy LM a Boeing).
To je stejné jako by v roce 1961 Kennedy vyhlásil lunární program, přestože by se už v roce 1958 vědělo, že na Měsíc má létat Apollo.
 
22.12.2007 - 15:02 - 
Tou "startovní čárou" jsem reagoval na Vaše srovnání časových úseků od projevů Kennedyho, resp. Bushe do prvního startu Saturnu V, resp. Aresu V. Myslím si totiž, že takové srovnání je příliš zjednodušující, a že by se měl brát ohled na datum udělení finanční priority těmto lunárním programům. Je logické, že nyní se s masivním financováním čeká na ukončení programu raketoplánů.

Před Kennedyho projevem bylo již uděláno hodně práce. V roce 1961 byla snaze o dosažení Měsíce pilotovanou výpravou udělena národní priorita, ale samotný projekt vznikal na úrovni technických úvah již od jara 1959. V červnu 1960 NASA vyhlásil program Apollo, v listopadu 1960 uzavřel s firmami General Electric, Martin a Convair Astronautics smlouvy na předběžné studie velitelského modulu Apolla, a v květnu 1961 tyto studie obdržel.
 
30.12.2007 - 10:02 - 
Alternatívny návrh pre LSAM 2007 z dielne Lockheed na stránke:

http://www.tallgeorge.com/projectconstellation.php
 
30.12.2007 - 23:11 - 
Na stránkách NASA jsem narazil na informaci, že pro přistávací lunární modul programu Constellation bylo už oficiálně vybráno jméno "Altair" (18.12.2007 - http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/altair/index.html ). Místo LSAM tedy už zřejmě můžeme klidně psát i Altair (o tomto pojmenování se ve zdejším tématu předběžně psalo už začátkem roku 2006). 
31.12.2007 - 13:25 - 
quote:
Na stránkách NASA jsem narazil na informaci, že pro přistávací lunární modul programu Constellation bylo už oficiálně vybráno jméno "Altair" (18.12.2007 - http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/altair/index.html ). Místo LSAM tedy už zřejmě můžeme klidně psát i Altair (o tomto pojmenování se ve zdejším tématu předběžně psalo už začátkem roku 2006).


Na tom obrazku me zaujalo ze vidim jen jeden motor v pristavaci sekci Altairu. Myslim ze to dava mnohem lepsi smysl nez 4 motory uvazovane v ESAS variante. Ten obrazek ale predstavuje jen jednu z mnoha moznych konfiguraci. Navic Ares V muze nyni nest naklady az do prumeru 10m misto drive 8.4m (prakticky o trochu mene, nebot 10m je prumer aerodynamickeho krytu).
Altair tak nebude tak vysoky a naklad bude blize k povrchu.

Viz prispevek cislo 226073 na

http://forum.nasaspaceflight.com/forums/thread-view.asp?tid=10088&start=16


"The LSAM weights somewhere around 40mt fully loaded and maybe 15mt landed. In 1/6 gravity it's about 3mt. To be honest, I don't understand why one throttleable RL-10 (10-2mt) is not just fine for LSAM.
Cargo LSAM landed mass will be significantly more as it doesn't need to bother with Orion. It should land 20mt of cargo alone.

Apollo LM weighted 15mt and had engine throttleable between (4.5-0.45mt). The landing mass was about 6.5 mt (1.1mt on the Moon)."
 
23.3.2008 - 22:57 - 
Koncept lunární stanice
únor 2008
(strany 5, 6)
http://www.nasa.gov/pdf/214597main_Culbert2-26-08.pdf
 
23.4.2008 - 08:18 - 
NA OSLU jsou další dva zajímavé články o Měsíci.
Generovani statickeho naboje (vzpoměl jsem si na Troskovy knizky Zapas s nebem)
http://www.osel.cz/index.php?clanek=3509 " target=_blank> http://www.osel.cz/index.php?clanek=3509

A vznik Mesice:
http://www.osel.cz/index.php?clanek=3507 " target=_blank> http://www.osel.cz/index.php?clanek=3507
 
23.5.2008 - 10:27 - 
Lunarni zakladna se bude jmenovat:
`Neil A. Armstrong Lunar Outpost'

http://www.spaceref.com/news/viewsr.html?pid=27997

SEC. 403. LUNAR OUTPOST.

(a) Establishment- As NASA works toward the establishment of a lunar outpost, NASA shall make no plans that would require a lunar outpost to be occupied to maintain its viability. Any such outpost shall be operable as a human-tended facility capable of remote or autonomous operation for extended periods.

(b) Designation- The United States portion of the first human-tended outpost established on the surface of the Moon shall be designated the `Neil A. Armstrong Lunar Outpost'.

(c) Congressional Intent- It is the intent of Congress that NASA shall make use of commercial services to the maximum extent practicable in support of its lunar outpost activities.
 
02.6.2008 - 12:26 - 
quote:
Lunarni zakladna se bude jmenovat:
`Neil A. Armstrong Lunar Outpost'



Přijde mi trochu cynické spoléhat na to, že do té doby umře... (sorry za také trochu cynický komentář.. ale tohle je fakt divné...)
 
02.6.2008 - 12:32 - 
quote:

Nová kosmická loď je zbytečně moc velké sousto. Sojuz pro lety na Měsíc stačí, problémem je nyní dostatečně silný nosič. Tedy pokud nechtějí "bastlit" lunární misi z několika startů jako v NASA.



Sojuz na návrat od Měsíce právě není moc vhodný - prokázaly to jak lety Zondů v 60.letech, z nichž by kosmonauti zřejmě přežili jenom jeden jediný návrat (z asi 6-7 pokusů celkem), tak i dnešní problémy s řízeným vs. balistickým návratem při pouhém sestupu z LEO (nemusím zdůrazňovat, že balistický mód při návratu od Měsíce - resp. návratu po obletu Marsu, jak jsem bájil jinde - by znamenal skoro jistou smrt posádky - nebo přinejlepším značné zmrzačení).

Více startů jdoucích po sobě je dnes daleko logičtější řešení, než v 60. letech. Technologie setkání na LEO je úplně někde jinde a je to dnes díky ISS denní chleba, EELV rakety jsou daleko spolehlivější a předvídatelnější, než jejich "betaverze" v 60. letech, a trh pro superrakety je dost omezený (NASA například jako o dalším možném nákladu pro Ares V uvažuje o kosmickém teleskopu s průměrem 8m - jenže k čemu to - dnešní adaptivní optika řízená počítačem umožňuje postavit dalekohled na úplně jiném levelu i když bude skládací... dtto moduly pro posádku - mohou být nafukovací, apod.).

Myslím bude zajímavé sledovat, s čím přijde Rusko, ESA nebo Čína - pochybuju, že budou stavět vlastní Ares 5, podle mě na to půjdou jinak.
 
02.6.2008 - 14:18 - 
Myslím, že pro lety na Měsíc lze obejít problém mezi EELVs s větším počtem spojování na LEO a superraketou typu ARES 5. Je to modulová konstrukce prvého stupně. Spojením pěti prvých stupňů rakety Zenit do svazku a doplněním druhým a třetím stupněm s LOX/LH2 palivem by vznikl nosič s nosností vyšší, než má ARES 5 a let na Měsíc by mohl opět proběhnout bez spojení na LEO. 
03.6.2008 - 14:57 - 
Pokud Rusové postaví nosič se 3 Zenity tvořícími 1. stupeň, můžou se dva setkat na orbitě Země a pak letět na Měsíc. Nemusí stavět superraketu, pokud 1. start nevyjde, neztratí celou misi, pokud náklad rozdělí tak, aby vodík vynášely s posádkou až při 2.startu, dá se snadno prodloužit doba mezi 1. a 2.startem (odpadá časový stres). Pro oblet Měsíce stačí jeden start, můžou vynášet nástupce ISS z mnohem větších modulů. 
04.6.2008 - 17:04 - 
quote:
Pokud Rusové postaví nosič se 3 Zenity tvořícími 1. stupeň, můžou se dva setkat na orbitě Země a pak letět na Měsíc. Nemusí stavět superraketu, pokud 1. start nevyjde, neztratí celou misi, pokud náklad rozdělí tak, aby vodík vynášely s posádkou až při 2.startu, dá se snadno prodloužit doba mezi 1. a 2.startem (odpadá časový stres). Pro oblet Měsíce stačí jeden start, můžou vynášet nástupce ISS z mnohem větších modulů.


To mi trochu připomíná starý plán pro sovětskou lunární expedici ze 60 let.

Jenže mě už nějak NASA a Roskosmos s těmi improvizovanými lunárními loděmi nebaví. Kdyby mysleli návrat na Měsíc vážně, vymysleli by v první řadě loď pro pravidelné spojení mezi zemskou a lunární oběžnou drahou (lunar shuttle). Takhle si musí pro každý let postavit hned celou loď a k ní i nosnou raketu.
 
05.6.2008 - 22:50 - 
Nejnovější prezentace ruské lunární rakety:
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru/phpBB2/viewtopic.php?t=1406&postdays=0&postorder=asc&start=2482
 
06.6.2008 - 14:16 - 
Koukám, že navrhovaná reketa AMUR 5 je přesně to, co jsem v minulém příspěvku navrhoval – spojení 5 prvých stupňů rakety ZENIT a doplnění dalším supněm LOX/LH2. Nosnost na LEO je 125 tun. Je zajímavé jen podotknout, že všechny motory (RD170 a RD 0120) existují a byly vyzkoušené více než 20 roků a stále jsou špičkové. Toto provedení se mi zdá lepší, jednodušší a i snáze realizovatelné, než ANGARA A7B s nosností 40.5 tun na LEO.

Navrhovaná JENISEJ 5 má nosnost na LEO také 125 tun , značně připomíná ARES 5, ale ve středním stupni mu stačí 3 motory RD0120 (přibližně ekvivalenty SSME), neboť jeho boostery s 4x RD170 jsou značně účinnější než americké SRB, to nemluvím o nesrovnatelně lepší ekologičnosti. Motory RD0120 budou pracovat již při startu, což je odzkoušeno. Opět otázka jen peněz, není zde co neznámého navrhovat, dokonce zřejmě ani ne nádrže (stačí úpravy ze Zenitu a z Energie).
 
07.6.2008 - 17:27 - 
tak Obama postupuje, pokud vyhraje posun návratu o 5 let !  
08.6.2008 - 18:23 - 
quote:
tak Obama postupuje, pokud vyhraje posun návratu o 5 let !


No ale myslím, že toto není dostatečný důvod obávat se Obamy. Svět má dnes hodně problémů, a nejde všechno hodnotit jen z hlediska přínosů pro kosmonautiku.. to bychom za chvíli skončili zase u Von Brauna...

Větší výdaje na kosmonautiku samy o sobě nestačí, pokud se všechno vyplýtvá na byrokratický aparát... existuje spousta dalších zajímavých projektů, a pokud s NASA budou v návratu na Měsíc soupeřit spojenými silami ESA + Rusko, tak ten program stejně v USA z prestižních důvodů budou nadále financovat...
 
08.6.2008 - 20:56 - 
quote:

No ale myslím, že toto není dostatečný důvod obávat se Obamy. Svět má dnes hodně problémů, a nejde všechno hodnotit jen z hlediska přínosů pro kosmonautiku.. to bychom za chvíli skončili zase u Von Brauna...




Do předchozí vlády právníků a pojišťovne (Demokratů) byly US jedničky v částicové fyzice a stavěly největší supercollider na světě. V kalkulacích se počítalo s tím, že investice do něj vytvoří daleko vyšší národní produkt vývojem souběžných vynálezů a inovací, které se uplatní v průmyslu a zvýší konkurenceschopnost hospodářství USA. Jak skončila vláda průmyslu a trhu (Republikánů), hrabivá a k národní perspektivě ignorantští Clintonci, okamžitě v polovině rozjetý projekt supercollideru zastavili. V tunelu, kde měly poletovat relativistické baryony, se teď pěstují houby. US od té doby hradjí v této fyzice druhé housle a CERN má na špičkovou fyziku vysokých energií od té doby líný monopol na planetě.

Když se dostane k moci tenhle Morales Spojených států, tak bude "řešit problémy" raziemi na vědu a špičkový výzkum. - Neomezí se to jen na kosmonautiku. Bude to těžká rána pro celosvětovou vědu.

Áda
 
10.6.2008 - 06:54 - 
Let na Měsíc není jen v nosných raketách. Znamená to postavit složitou a spolehlivou kosmickou loď.Zdá se však, že rusové a potažmo i ostatní " kandidáti" na le t k Měsíci nedosáhli dosud ani úrovně americké techniky z dob Apolla, tím myslím, že nedokážou postavit loď k Měsíci se 40 let starými parametry Apolla. 
<<  25    26    27    28    29    30    31  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.341005 vteřiny.