|
btw yamato...
podľa toho infa na nsf (a na l2)
- s tou quality control si mal asi pravdu... nielen v súvislosti s tým motorom
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
holt, je to 4ty let Dragonu, stale sa ucia. Zle by bolo chyby ignorovat a nasledne ich opakovat.
Na druhu stranu, bolo prezierave postavit najprv nepilotovany Dragon, a na jeho zaklade pilotovany Dragonrider. Ten uz bude mat dufajme tieto kiksy vychytane.
Viem si celkom predstavit, ze Dreamchaser si tymto prejde tiez, ovsem to sa mu budu na palube potit astronauti. Pri boeingu nieco podobne neocakavam, to su stari matadori |
01.3.2013 - 21:32 - milan081 | |
|
tohle uz je spis o kvalite vyroby a kontrole - ale kdovi treba to byl jen "maly" problem treba s tím že ty ventily při otevírání odebíraly víc proudu než měli a počítač to zastavil - celkem by tomu odpovídal i cas opravy - obejít nejaký stop stav :-) - kdyby něco opravdu fyzicky nefungovalo asi by to tak brzo nebylo opravene - pokud vubec - no uvidime zitra |
|
ventily sa zasekli a otvorené boli pomocou viacerých prudkých zmien tlaku (en. pressure hammering)...
@yamato:
ja sa najviac bojím toho, že elon používa bežný sw spôsob quality control... to je zlé, ak to robia tak bežný sw totiž nemá takmer žiadnu quality control (bežný sw v tomto kontexte je takmer všetko až na výnimky)
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace:
@yamato:
ja sa najviac bojím toho, že elon používa bežný sw spôsob quality control... to je zlé, ak to robia tak bežný sw totiž nemá takmer žiadnu quality control (bežný sw v tomto kontexte je takmer všetko až na výnimky)
moznoze metoda pokus-omyl ich vyjde lacnejsie ako rozsiahle testovanie a zalohovanie a testovanie zalohovania. Cojaviem... |
|
ďalšie veci z tlačovky (voľne, z transkripcie z nsf):
- elon: dragon by teoreticky mohol byť na orbite niekoľko mesiacov... reálne tak mesiac... plánujú urobiť zážih na dvihnutie periapsis čo najskôr
- suff: dragon nebude pustený k iss, ak nebude v dobrom stave... máme plán pre prípady rôznych porúch, aj v prípade, že dragon už bude v blízkosti iss
- suff: zásoby na iss dostatočné, aj bez dragonu... nemali by hw na niektoré experimenty, museli by preplánovať posádku na iné - experimentov je dosť
- elon: nebude nič náhliť... chceme všetko prekontrolovať
- elon: klesala teplota v ovládačoch pre solárne panely - preto sme ich otvorili aj s 1 blokom motorov... kým by sme dostali druhý, tak by to nemuseli prežiť... otvorenie panelov spomalilo rotáciu
- elon: žiadne solárne panely na dragone pre posádku (moja pozn.: wow)
- elon: každý blok motorov má vlastnú nádrž... zlyhaly 3 zo 4 ventilov (moja pozn: !)
- elon: musia zdvihnúť periapsis, lebo za deň-dva budú musieť urobiť deorbit
edit: doplnenie...
[Edited on 01.3.2013 Agamemnon] ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
citace:
- elon: žiadne solárne panely na dragone pre posádku
coooo? :O
citace:
- elon: každý blok motorov má vlastnú nádrž... zlyhaly 3 zo 4 ventilov
!!!!
toto by v mojej firme sef kontroly kvality teda neustal
p.s. aga vdaka za prepis z nsf |
01.3.2013 - 22:25 - ...bo | |
|
yummi yummi
http://www.nasa.gov/multimedia/videogallery/index.html?media_id=160462641
btw všechny motorové sekce jsou nominal a Dragon upravuje dráhu
https://twitter.com/elonmusk |
|
citace:
citace:
- elon: žiadne solárne panely na dragone pre posádku
coooo? :O
ono, z pohľadu znovupoužiteľnosti to dáva zmysel... solárne panely asi nezachrániš tak jednoducho ako vnútorne uloženú batériu...
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
01.3.2013 - 22:43 - ...bo | |
|
Tesla a SpaceX se nevzájem technologicky "oplodňují" |
01.3.2013 - 22:52 - ...bo | |
|
Dobře shrnuté:
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2013/03/01/spacex_dragon_initial_problems_with_thrusters_now_under_control_mission.html |
01.3.2013 - 23:18 - ...bo | |
|
Orbit raising burn successful. Dragon back on track.
Dragon jede. |
01.3.2013 - 23:52 - Jan Balabán | |
|
Je výborné , že dochází k těmto potížím, alespoň se naplní mé dřívější pesimistické předpovědi o skluzech v termínech. Taková ptákovina, jako minikabinka bez lidí na LEO a máme tu plno potíží, co teprve potom ORION někde u asteroidu 500 000 Km od Země ?? To je jiná láce, než tahle žabařina kousek nad našimi hlavami. |
|
citace: http://www.spaceflightnow.com/falcon9/005/130228engine/#.UTBRzDekeSo
no, takze za (ne)vybuchnutim motora pri poslednom lete je materialova chyba. Takze chlapci a dievcata maju problem s kontrolou kvality...
Proto, je to zkoušení na mnohem delší dobu než je třeba - prostě jde o to, aby i méně povedené kousky vydržely tu plánovanou dobu - prostě navržená konstrukční odolnost není v praxi maximálně použitelná.
I proto jsou izolace mezi vynutímu v trafu na 230V navrženy tak, aby napětí 2000V snesly bez poškození určenou dobu - a na to se pak skutečně i testuje během jeho výroby. To prostě zaručuje stejně jako u těch motorů, kde to navíc nemohou jejich odolnost otestovat - naši bezpečnost.
|
02.3.2013 - 00:18 - Jiří Hošek | |
|
citace: Je výborné , že dochází k těmto potížím, ..... , co teprve potom ORION někde u asteroidu 500 000 Km od Země ?? To je jiná láce, než tahle žabařina kousek nad našimi hlavami.
Orion bude mít vlastní letový test za rok a půl. |
|
https://spacex.com/press.php?page=20130301
"minor issue" no s PR oddelenim zjavne problemy nie su
Jane - ty si zvlastny patron |
|
bol som v práci, tak som štart nemohol sledovať
to som si zase ušetril nervy..
k tej "kontrole kvality"
nemohol by tento "space x" postup, keď sa chyby sekajú takmer zámerne, a musia sa permanentne riešiť a odstraňovať, nakoniec úspešnejší, a viesť k vyššej spoľahlivosti, ako postup zaužívaný v nasa (dôkladná preventívna eliminácia možných chýb)? |
|
Jane, ak si myslis ze umis predvidat, tak chod na burzu a ten milion si vyber Kvakat na fore dokaze kazdy. Ja som tiez predvidal pokles cien nehnutelnosti v cine, juchuu zerte ma...
Ty za (odstranenou) poruchou vidis dokaz zlyhania. Doterajsie 4 uspesne lety akoby sa ani nestali. Oni to pokazili, ty si vyhral.
Ja vidim funkcnu kozmicku lod, vyvinutu za zlomok obvyklej ceny, ktora pomaha zasobovat nase jedine orbitalne laboratorium a tym pomaha drzat nasu milovanu kozmonautiku nad vodou. Isteze je tam obcas nejaka porucha, ukazte mi system ktory nemal poruchy! Ale, vasimi slovami, je vyborne ze taku lod mame a ze existuje niekto kto sa podujal na vlastne riziko taku lod postavit. Kopat do podnikavych ludi pri kazdom naznaku problemu je polutovaniahodna vlastnost pasivnych konzumentov.
Psychologovia vravia ze kazdy clovek si sam tvori svoju realitu. V tej vasej by som teda nechcel byt |
02.3.2013 - 12:07 - ucvrnkls-neprihlaseny | |
|
jste OT
věnujme se dragonu na orbitě |
|
myslím, že ďalší štart bude mať prísnejšie limity na teplotu... sa objavujú rôzne správy na nsf (dohady ?), že viacero komponentov ako na nosiči, tak aj na dragone sa dostávalo do teplôt mimo limitov ____________________ Per aspera ad astra - 42 |
|
to celkom pasuje s poruchou - zaseknuty ventil |
|
citace: . A ejhle, včera USA zahájily šetření v rozpočtu /budou škrtat 85 mld. USD/ - postihne to i kosmonautiku a ve stejný den se objevily /mnou očekávané potíže/ na Dragonu.
Jako by to nějak souviselo - SpaceX má částku předem danou - jako stavitel, za kterou vám má postavit rodiný domek. Jakékoliv další škrty v rozpočtu USA tedy nejsou jeho problém a s tím nijak nesouviseji. Kdyby startoval o pár dní předem - téměř jistě by ho stejné problémy neminuli. |
02.3.2013 - 15:27 - Michal R | |
|
Nechci vypadat jako nesoudný fanda SpaceX a jeho techniky, ale zdá se, že i tento Dragon dostanou na ISS.
Moje přízemní zkušenost s investiční výstavbou v energetice(pokud bych to srovnával s vypouštěním Falconů, jakožto celého programu CRS + další startů) je taková, že problémy při "dospívání" projektu, která samozřejmě nevedou k totálním průšvihům, zpravidla vedou ve finále k "větrem ošlehanému" a zkušenému týmu/dospělému projektu. Myslím, že u SpaceX mnohé dokázaly, ale musí se ještě naučit nejen Falcon9 úspěšně vystřelit, ale opakovaně vystřelovat. To chce čas. Pokud po tu dobu tým SpaceX dokáže online řešit a vyřešit nastále problémy, pokud se vyvarují opakování stejné chyby a stejně tak i fatálnímu selhání, budou nakonec dobří.
Takže u CRS-3 budou zase důkladnější kontroly, launch manifest dostane další trhliny, než zvládnout desátý start, tak budou všem (NASA, akcionáři SpaceX, obchodním klientům a nakonec i nám fanouškum na kosmo.cz) brnkat na nervy při každém startu... |
|
citace: Jako by to nějak souviselo - SpaceX má částku předem danou - jako stavitel, za kterou vám má postavit rodiný domek. Jakékoliv další škrty v rozpočtu USA tedy nejsou jeho problém a s tím nijak nesouviseji.
len poznámka:
spacex má peniaze dané za crs misie...
nemá ich dané za ccdev - tam sa platí za jednotlivé míľniky, ktoré dosiahnú... a to ešte za predpokladu, že seq. nezasiahne ccdev
lenže... seq. takmer určite ccdev zasiahne - a v tom prípade sa finančný príspevok na ccdev zníži a bude to znamenať menej peňazí pre všetkých 3 účastníkov ccdev - a aj bez seq. má nasa na ccdev menej peňazí ako by chcela... výsledkom budú oneskorenia (btw - nasa predĺžila dohody s rusmi o vození astronautov na iss o rok)
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
02.3.2013 - 17:03 - dušan | |
|
citace: Je výborné , že dochází k těmto potížím, alespoň se naplní mé dřívější pesimistické předpovědi...
citace: Jako každý normální člověk jsem rád, když můj vlastní tip vychází.citace:
Přiznám se, že jsem v Dragon nevěřil. Považoval jsem za pravděpodobnější, že selže... Nyní jsem velmi příjemně překvapen, ba nadšen, že Falcon i Dragon fungují tak úspěšně. Ale pokud by došlo k nějaké havárii, byl bych smutný, protože by to byla škoda pro kosmonautiku, pro další pokrok. A žádná náplast vlastní neomylnosti by mi nepřinesla zadostiučinění.
Jinak si myslím, že to může být obrovský průlom v kosmonautice - realizace fungujícího systému bez extrémně drahých zavedených molochů a monopolů (od aerokosmických firem po NASA). První vlaštovka.
Co když ten zatracovaný Obama měl svým způsobem pravdu, co když je možnost státu v této oblasti čím dále více omezená (z ničeho na Měsíc jsme se dostali za necelých 10 let, za dalších skoro padesát let se plácáme po LEO a vracíme se k projektování "apolloidů"...). Je docela pravděpodobné, že pro další rozhodující postup v kosmonautice bude nezbytná ekonomika - firmy, které budou zkoušet, vyvíjet, prostě podnikat a snažit se v této oblasti. A samozřejmě s tím přijdou i neúspěchy a selhání. Stát (např. NASA) ať si nechá základní výzkum, meziplanetární sondy....
Ale kosmonautika pro svůj rozvoj potřebuje podstatně širší základnu. Spoustu firem, které se budou snažit. Některé z nich uspějí a posunou kosmonautiku dále. V konečném důsledku to bude to mnohem přirozenější a asi i mnohem efektivnější než centrální dirigismus NASA či jiné státně monopolistické agentury.
Omlouvám se za to, že se tu tak vykecávám, ale myslel jsem si, že sem chodí fandové kosmonautiky. A tak mě "přivítání potíží Dragonu" trochu nadzvedlo. |
|
k tej "kontrole kvality"
nemohol by tento "space x" postup, keď sa chyby sekajú takmer zámerne, a musia sa permanentne riešiť a odstraňovať, nakoniec úspešnejší, a viesť k vyššej spoľahlivosti, ako postup zaužívaný v nasa (dôkladná preventívna eliminácia možných chýb)?
Nie je toto náhodou ruská filozófia? |
|
citace:
citace: k tej "kontrole kvality"
nemohol by tento "space x" postup, keď sa chyby sekajú takmer zámerne, a musia sa permanentne riešiť a odstraňovať, nakoniec úspešnejší, a viesť k vyššej spoľahlivosti, ako postup zaužívaný v nasa (dôkladná preventívna eliminácia možných chýb)?
Nie je toto náhodou ruská filozófia?
ruská filozofia je testovať za letu - spacex má asi podobnú, imo (aspoň to tak vyzerá)
žiadne zámerné sekanie chýb spacex by boli blázni, keby niečo také robili...
____________________ Per aspera ad astra - 42 |
02.3.2013 - 18:50 - Xetal | |
|
Zdravím pánové.
Už 25 se motám kolem dopravních letadel , jejich konstrukce , údržby...atd.. Velká poruchovost v začátku provozu každého typu letounu je prostě danná ať testujete tisíckrát a pokaždé jinak.. U raket , kosmických lodí je to určitě ještě horší . Jo jinak i v letadlech se používají ele.dečky na ohřev kritických ventilů . Přeju jim všem ať se poučí , udělají úpravu změnu a jede se dál.... |
|
OT na vas OT
Dragon gets green light for space station rendezvous
"The station's Mission Management Team unanimously agreed that Dragon's propulsion system is operating normally along with its other systems and ready to support the rendezvous two days after Friday's launch on a Falcon 9 rocket from the Cape Canaveral Air Force Station, Fla.," NASA said in an update posted on its website.
After a series of rendezvous burns to fine-tune its approach, Dragon will arrive at a point directly beneath the space station early Sunday. Once the capsule is about 30 feet below the complex, station commander Kevin Ford will use the lab's robotic arm to grapple Dragon at 6:01 a.m. EST (1101 GMT). |
02.3.2013 - 22:21 - Jan Balabán | |
|
TO : Jiřík
Myslím, že nedělám nic mimořádného. Nedávno jsem v tomto fóru četl velmi optimistické odhady o budoucím vývoji projektů Dragon, Orion a dalších. Prostě, že to jako vše pofrčí se 100 % úspěšností, podle současných známých časových harmonogramů. A já jsem tenkrát napsal zhruba toto :"Pozor pánové !, zatím jediné období v kosmonautice jelo přesně /skoro/ podle předpokladů - a to období 1962-73/ , vše ostatní byly - skluzy ,potíže, přesuny, škrty, závady, rušení, .... proto jsem varoval, že dle mého názoru takový vývoj bude dál pokračovat . A najednou slyším v jediný den o škrtech v US státním rozpočtu - 85 mld. USD /asi 1,5 blionu.Kč/ a současně o potížích Dragonu krátce po startu. Proto si dovoluji konstatovat, že mé varování začíná mít nyní - "jasnější obrysy". Moc velký optimismus prostě nesnáším. Zatím se skoro nikdy nepotvrdil. Asi jako když se s jásotem před 40 lety chystal nový fantasticky laciný americký kosmický prostředek raketoplán, který během pár měsíců odsoudí svou efektivností a laciností všechny konvenční rakety do šrotu !! Prostě mu nebudou schopny konkurovat a skončí všechny do jedné. Nyní ovšem jaksi skočil ve šrotu sám raketoplán a konvenční rakety létají dál !!
Roku 2004 pan G.W.Bush vyhlásil národní cíl Měsíc II do roku 2020 , rozjely se práce na báječných strojích ARES. Uběhlo jen 5 let a program šel do šrotu i se svým tvůrcem a vůdcem Bushem, včetně oněch Aresů.
P.S. Takže PESIMISMUS je zakázán ???? |