Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  156    157    158    159    160    161    162  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
08.3.2013 - 12:53 - 
neviem... uz sa celkom stracam v tom, ze co ku comu patri... je to mozne, ze islo o ine starty...

inak -
ten prvy f9v1.1 (cassiope z vafb) odide z hawthorne do texasu (mc gregor test stand) koncom marca...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
08.3.2013 - 18:43 - 
uz je ten grasshopper potvrdeny? Elon tweetuje o vsetkom moznom, ale grasshopper nic  
08.3.2013 - 19:15 - 
Na tejto stranke (prebratej z nsf) uz je zaradeny,...vraj tam sa objavi prakticky okamzite, resp jeden dva dni po ...

https://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ast/launch_data/permitted_historical_launch/
 
09.3.2013 - 21:51 - 
elon na tom sxsw interactive festival povedal príčinu zlyhania tých 3 ventilov - tie 3 ventily mali nejaké zmeny oproti predch. letom (ten posledný nemal)... a dokázali zopakovať problém aj na zemi...
(stream nepozerám, len preklad z nsf)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.3.2013 - 22:06 - 
citace:
elon na tom sxsw interactive festival povedal príčinu zlyhania tých 3 ventilov - tie 3 ventily mali nejaké zmeny oproti predch. letom (ten posledný nemal)... a dokázali zopakovať problém aj na zemi...
(stream nepozerám, len preklad z nsf)


preco nenechali povodne venitly minimalne na dvoch blokoch? to by bolo logicke, nie?
 
09.3.2013 - 22:17 - 
mali nejakú chybu aj vo vzájomnom zabezpečení... mali odísť max. 2 - to ich zmiatlo pri investigovaní problému...

ed kyle:
"I was impressed by his description of the Dragon CRS-2 thruster problem. He offered a reasonable explanation for three stuck check valves and said that they've replicated the problem on the ground. There was some sort of design change sometime before the flight that involved only the three valves that stuck. They were mystified at first, because the system is "cross-strapped" so that only two things should fail, not three!

He mentioned that Dragon was tumbling, preventing good command/telemetry link. They were only getting 2 kbit/sec, and only intermittently. They asked the Air Force for better communications coverage, they wrote new code to command the pressure-slam, all while watching temperatures plummet on the solar panels. "Hard core", Elon said, adding that he "doesn't want to go through that again". He was terrified, he has previously said, but stayed cool enough to tweet updates to the world, bypassing his PR crew."

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=31331.msg1024307#msg1024307

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
15.3.2013 - 13:23 - 
Nějaké to čerstvé promo k 11 letému výročí.

 
20.3.2013 - 08:34 - 
Nedávné rozhovory:

Musk v rozhovoru s kurátorem TED Chrisem Andersonem



Metafyzický koktejl - Únos Elona Muska Rainnem Wilsonem.
 
20.3.2013 - 08:35 - 
Aerodynamický kryt F9 při separačních testech v největší vakuové komoře (Plum Brook SPF Glennova výzkumného střediska v Ohiu)



 
20.3.2013 - 17:28 - 
SpaceX’s Merlin 1D engine achieves flight qualification  
21.3.2013 - 07:52 - 
Dosažení plné letové kvalifikace motoru Merlin 1D v následujícím videu



Během celkem 28-mi testů by motor v chodu celkových 1 970 sec, což je ekvivalent více než 10 startů F9.
Z toho při čtyřech testech motor pracoval plných 185sec při plném tahu 654kN.


V plném rozlišení

http://www.spacex.com/press.php?page=20130320
http://www.nasaspaceflight.com/2013/03/falcon-9-boost-merlin-1d-engine-achieves-milestone/
 
21.3.2013 - 08:53 - 
určite tu niekde vo vlákne je porovnanie tohto testovaného motora s motorom doterajším,,, prípadne aký prínos bude mať Merlin 1D po zavedení do prevádzky... ospravedlňujem sa že s apýtam znova ale pre nedostatok času nie je v mojich silách čítať si celé vlákno ak by niekto bol ochotný dať mi tu krátke porovnanie budem vďačný,,, ďakujem
 
21.3.2013 - 09:01 - 
data z wiki, konkretne hodnoty treba brat s rezervou... obraz poskytne okej...

1d (voci 1c):
- silnejsi: SL tah je 650 voci 420 kN
- efektivnejsi: SL isp je 282 vs 275 s
- regulovatelny tah: 70-100 % pre 1d vs 100 % (tj. bez regulacie tahu) pre 1c
- tlak v komore: 9.7 MPa vs 6.7 MPa
- mal by byt lahsi (konkretne cislo pre 1d na wiki nie je)
- mal by byt lacnejsi (ceny ale presne nemam)
- a mal by byt jednoduchsi (menej casti)

teda prinos je nasledovny:
- vyssie Isp sposobi zvysenu nosnost (ciolkovskeho rovnica)
- vyssi tah sposobi, ze cely nosic moze mat vyssiu startovaciu hmotnost, teda moze niest viac paliva (opat je vysledkom vyssia nosnost, aj ked za cenu vacsieho mnozstva paliva, tazsej rakety, vacsich nadrzi - ciolkovskeho rovnica)
- jednoduchost (a teda pravdepodobne aj vyssia spolahlivost) a cena su samovysvetlitelne

snad som nic nezabudol [Edited on 21.3.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.3.2013 - 09:06 - 
doplnenie - neviem, ci ta to zaujima, ale porovnanie s najlepsim kerolox motorom sucasnosti:

m1d vs rd-191 (rd-181 a rd-171 su varianty tohto motora s vacsim tahom):
- rd-191 je silnejsi (tah 1920 kN pre SL)
- rd-191 je efektivnejsi (Isp 310 s pre SL)
- rd-191 ma tiez regulovatelny tah (rozsah 30-100 %)
- m1d je jednoduchsi, lacnejsi a ma lepsie t/w
- rd-191 ma vacsi tlak v komore (25.8 MPa vs 9.7 MPa)

m1d je motor s otvorenym cyklom (gas generator cycle)
rd-191 je motor s uzavretym cyklom (staged combustion cycle, oxidizer rich)

rd-191 je motor z angary, rd-181 je motor z atlasu 5 a rd-171 je motor zo zenitu
[Edited on 21.3.2013 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.3.2013 - 12:32 - 
nechapem preco si mal potrebu to porovnat s RD-191, ved to je uplne ina liga... 
21.3.2013 - 12:49 - 
jo, aj som to tam napisal... ake su tam rozdiely...

ono, elon ide na metanove motory teraz, nie?

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.3.2013 - 12:56 - 

snad som nic nezabudol [Edited on 21.3.2013 Agamemnon]


Ďakujem takto mi to stačí,,, Myslím že pre firmu starú 11 rokov je každý podobný krôčik pekným skokom,,, samozrejme že sa nedá porovnávať toto s národnými kosmickými agentúrami a motormi vyvynutými u nich,,, spaceX si ide pekne po svojom chodníčku ktorý sa týmto pomaličky rozširuje na malú úzku cestičku,, jasné že popri nich sú tu dlhho fungujúce diaľnice,,, ale predpokladám že všetci tu diskutujúci sme radi za každú aktivitu ktorá súvisí s kosmonautikou
 
21.3.2013 - 12:59 - 
ešte malá podotázočka (pravdepodobne primitívna ale na stránke som nový) tento nový merlin 1D predpokladám nahradí 9 motorov v F9 a predpokladám sa s ním počíta aj do pripravovanej falcon heavy? 
21.3.2013 - 13:08 - 
- ten motor - m1d - je najlepsi americky kerolox motor - americania totiz sa specializuju na hydrolox motory a spicka su v nich... kerolox zase rusi...
- 9 motorov m1d nahradi 9 motorov m1c vo f9 - z verzie f9v1.0 sa stane f9v1.1... prvy let planovany koncom juna
- ano, fh bude pouzivat m1d - konkretne 27 kusov v 1. stupni + 1 kus m1d vac pre 2. stupen

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.3.2013 - 13:08 - 
myslím,ž e porovnávat s RD-191 je opravdu jablko a hruška. Myslím, že merliny jsou svojí vlastní ligou. Tak slabé motory v prvním stupni používaly snad jen balistické rakety. Možná by se to dalo srovnat RD-107.

Ovšem je zajímavá jiná drobnost. Na to, že má být Merlin-D znovupoužitelný "nalétal" na jen desetinásobek své doby hoření. Když se konstruoval RD-170 a předem se počítalo s tím, že bude znovupoužitelný, tak byla minimální doba přerušovaného provozu bez údržby a kontroly dvojnásobek plánované doby znovupoužitelnosti, tedy 3600 sekund (nakonec všechny finální exempláře vydržely přes 4000 sekund). Taktéž Sověti požadovali, aby motor vydržel bez poškození hořet o 2/3 delší čas, než byla jeho plánovaná doba hoření (tedy cca 300 sekund).


Je zajímavé, že SpaceX postačí pro prohlášení motoru jako způsobilého pouze doba hoření, která je od něj při reálném letu požadována (není tam tedy ověřena inženýrská rezerva).

aga:
Merlin-1D je jeden z horších amerických kerolox motorů. Zase tak špatný ty motory v průběhu vývoje amíci neměli. On je Merlin docela dobře (Přepočítaně) porovnatelný s H-1.
[Upraveno 21.3.2013 cernakus]
 
21.3.2013 - 13:20 - 
to cernakus

nemôžete porovnávať národnú agentúru z neporovnateľným rozpočtom a firmičku plniacu sen milionára ktorý keď sa narodil tak tej agentúre už na LEO lietali kúrky vysoké ako továrenský komín
 
21.3.2013 - 13:22 - 
cernakus
mozes prosim napisat ktore kerolox motory s otvorenym cyklom su lepsie / vykonnnejsie? staci len nazov, nieco snad uz na googli najdem

a slabe motory, doteraz som mal zato ze 1D ma najlepsi pomer vykonu/hmotnost motora (v ramci kerolox motorov), tak mi trochu nejde do hlavy ako moze byt "velmi slaby". Porovnavas to v absolutnych cislach alebo je prepocitany vykon na hmotnost?
 
21.3.2013 - 13:29 - 
H-1, RS-56. Pohledejte na astronautix. Měli jeich docela dost. [Upraveno 21.3.2013 cernakus] 
21.3.2013 - 13:46 - 
cernakus: dik, pozriem aj ja tie motory... njn, na tie rs-xx som pozabudol...

chlm: ten parameter (t/w) je pre vykon nosica, v podstate, takmer uplne nepodstatny (ciolkovskeho rovnica) - samozrejme, nie uplne

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
21.3.2013 - 14:12 - 
chlmcan:

přepočet na tah/hmotnost (výkon je něco jiného, to je tah*Isp/2) samotného motoru je ošemetný. Nedávno k tomu tady byla diskuze. Když měl američan moc dobrý T/W u motoru, tak C nádrží bylo velmi slabé. To znamenalo jedinou věc, úchyty, kterou jsou na motorech zodpovědny za značnou část hmotnosti a taktéž vektorování tahu američané dali na nádrž. Tím měli vynikající T/W na motoru a mizerné C. Musel se tedy porovnávat celý stupeň.

Navíc v případě Muska mu nevěřím ani dobrý den. Falcon 9 v1.0 udávanou nosnost na LEO 10 tun a zatím neletěl s více jak 6 tunami a když přišel o 1/9 tahu, čímž o něco snížil celkovou efektivitu, tak musel obětovat 150 kilogramovej satelit. Tedy SpaceX prostě, jako každá soukromá firma, o svém výrobku zdárně fabuluje. Holt marketing.

A jestliže lže o raketě, tak proč by nelhal o motoru. Až vytáhne F9 verze 1.1 proklamovaných 16 tun na orbitu, tak se můžeme bavit, že proklamované parametry Merlin-1D budou zřejmě pravdivé ;-) Zatím beru jeho úžasných 169:1 s hoooodně velkou rezervou (reálně tak 110:1 v americkém pojetí T/W). [Upraveno 21.3.2013 cernakus]
 
21.3.2013 - 15:22 - 
nie je jediny kto fabuluje, ten satelit sa obetoval z dovodov bezpecnostnych standardov NASA, letelo sa k ISS  
21.3.2013 - 15:24 - 
ale uznavam ze oznacit vybuch motora za "uvolnenie tlaku zo spalovacej komory" moze iba marketingove oddelenie  
21.3.2013 - 15:38 - 
info z www.astronautix.com, merlin 1D vyzera vcelku fajn

RS-56-OSA
Unfuelled mass: 460 kg (1,010 lb).
Height: 2.70 m (8.80 ft).
Diameter: 3.05 m (10.00 ft).
Thrust: 386.40 kN (86,866 lbf).
Specific impulse: 316 s.
Specific impulse sea level: 220 s.
Burn time: 283 s.
First Launch: 1988.
Thrust to Weight Ratio: 85.6521739130435.

H-1
Unfuelled mass: 635 kg (1,399 lb).
Height: 2.13 m (6.98 ft).
Diameter: 0.82 m (2.67 ft).
Thrust: 947.70 kN (213,051 lbf).
Specific impulse: 289 s.
Specific impulse sea level: 255 s.
Burn time: 150 s.
First Launch: 1958.
Thrust to Weight Ratio: 152.196850393701

H-1c
Status: Study 1965.
Thrust: 1,130.00 kN (254,030 lbf).
Specific impulse: 296 s.
Specific impulse sea level: 262 s.
Burn time: 128 s.

 
21.3.2013 - 15:40 - 
Nevím, milý yamato, s jakou výmluvou Musk přispěchal a je mi to dost jedno. Pokud je mi totiž známo, tak oficiálně do toho státní NASA soukromému Muskovi nekecá, dokud se Dragon nepřiblíží k ISS (pak už jde i o její stanici, tak je to pochopitelné).

Podtrženo sečteno, žádný bezpečnostní předpis NASA nemohl Muska donutit znehodnotit Orbcom-OG2, byl jejich vlastní strach, že by se taky nemusela splnit primární mise a museli by posílat novou raketu s novou lodí, jak mi zde bylo vysvětleno (NASA si objednala let a kolik na to bude Musk potřebovat lodí a raket je jí de iure jedno).

Zatím tedy Falcon 9 neprokázal, že by se jen byť blížil k proklamované (a z dostupných údajů spočítané) nosnosti na LEO (10 tun) a já se zcela oprávněně ptám, proč tomu tak asi je ;-)

Víš na to, jak zázračný má Musk motory a jak zázračný má nádrže, tak ten Falcon zatím nic moc. Uvidíme co jeho verze 1.1, to budu muset možná neochotně uznat, že jsem tupoň, ale zatím k tomu nemám zjevný důvod.

PS: Musk za to tak úplně nemůže. Celý jeho byznys je založen na americké marketingové bublině. Když se na vládě a v kongresu tlachá o budoucnosti kosmonautiky, tak je třeba tam mávat raketou, která se papírově vyrovná Atlasu, stojí třetinu a její vývoj nestál daňové poplatníky oficiálně ani dolar. Kdyby tam mávali raketou s třetinovou nosností za třetinovou cenu, výrazně horší po technické stránce a do jejíž vývoje NASA subvencovala ať už přímo nebo nepřímo stovky miliónů dolarů, tak by celý ten "soukromnický" sen skončil docela hodně rychle.
Proto se Musk tak pekelně soustředí na lety pro NASA a kašle na ostatní byznys. Lobisticky to může kout, dokud je to žhavé a prošlapává tak cestičku nejen sobě, ale i ostatním zájemců o státní cecek.
 
21.3.2013 - 15:47 - 
citace:
Nevím, milý yamato, s jakou výmluvou Musk přispěchal a je mi to dost jedno. Pokud je mi totiž známo, tak oficiálně do toho státní NASA soukromému Muskovi nekecá, dokud se Dragon nepřiblíží k ISS (pak už jde i o její stanici, tak je to pochopitelné).



Mily cernakus, prosim vygoogli si najprv co sa pri tom lete stalo, tvoj komentar je totiz uplne mimo. Potom mozeme riesit preco sa to stalo
 
<<  156    157    158    159    160    161    162  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.155623 vteřiny.