Jeden z problémů, kterým Nasa podle mého názoru trpěla, byla nemožnost získávat peníze pomocí reklamy. Federální organizace ani zaměstanci (tedy i kosmonauti) podle amerického zákona se nesmí objevit v reklamách nebo propagovat nějaký komerční produkt, ale přitom určitě existuje spousta firem, které by velice rády zaplatily nějaký ten bakšiš za možnost nechat se trochu propagovat při startu raketoplánu, nebo mít někde nějakou tu nálepku.
Možná se to konečně změní, pokud senátor Sam Brownback uspěje ve vytvoření legálního způsobu. V minulosti už bylo několik takových návrhů, jak pro NASA získat větší popularitu a peníze, ale vždy byly zrušeny.
Ve středu byl plán na získání peněz pro NASA prostřednictvím sponzorství (kupříkladu umístění malé plakety na raketoplán při jeho dalším startu, kterou by zabraly televizní kamery) a prodáváním různých drobností propagujících vesmírný program veřejnosti (jako třeba screensavery) předložen odpovědným osobám. S tímto konkrétním nápadem přišel Robert Lorsh z RHL Group v Los Angeles, který v této věci svědčil u podkomise senátu pro vědu, techniologii a vesmír. Podle něj měly webové stránky NASA od přistání roverů na Marsu v lednu šest miliard hitů, což znamená, že stránky navštívilo mnoho milionů lidí. Kdyby si jenom jedno procento z nich koupilo za pár dolarů oficiální screensaver NASA, zisky pro NASA by byly obrovské. Už zmíněný senátor Brownback přislíbil, že se pokusí najít způsob, jak NASA umožnit takhle nějaké peníze získat.
Můžeme jenom doufat, že se mu to podaří, protože pro americký vesmírný program by to mohl být způsob, jak získat dostatek peněz.
A taky doufejme, že v případě úspěchu budou činitelé NASA rozumní a nebudou to přehánět - představa tisíců reklamních popupů na stránkách NASA a kosmonautů se skafandry olepenými jako u jezdců Formule 1 pro mě není zrovna extra lákavá.
http://www.floridatoday.com/news/space/stories/2004a/021904ads.htm
|