M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
1980-045A
| 05.06.1980
| 09.06.1980
| 3d22h19m
| 6. návštěva na Saljutu 6 / testy nové lodi
|
Posádka : Malyšev,J.V.[VE]
| Aksjonov,V.V.[PI]
Popis letu :
(podle Přehledů kosmonautiky 1980 se svolením RNDr. P. Lály CSc)
První pilotovaný let zdokonalené kosmické lodi SOJUZ T.
Velitelem byl Jurij Vasiljevič MALYŠEV (první let.nar. 27.8.
1941, v oddílu od r. 1967), palubním inženýrem Vladimir
Viktorovič AKSJONOV (druhý let, nar. 1.2. 1935, v oddílu od
r. 1973), volací znak posádky byl JUPITER.
Hlavním úkolem bylo vyzkoušet palubní systémy kosmické
lodi během všech fází kosmického letu, zejména jejich specifika v pilotované
variantě (bez posádky byl SOJUZ T vyzkoušen r.
1979). I když vnější vzhled lodi zůstal zachován, její vnitřní vybavení bylo
podstatně modernizováno. K zásadním úpravám patří zavedení miktroelektroniky
do řídících systémů (včetně palubního počítače s displejem umožňujícím posádce
dokonalejší informovanost o činnosti systémů), nový unifikovaný pohonný systém
zahrnující i stabilizační a orientační trysky (společné nádrže umožňují operativně
využívat hlavního motoru i menších trysek pro manévrování), znovuzavedení panelů
slunečních baterií které umožňují v případě potřeby prodloužit autonomní let
a křeslo pro třetího kosmonauta-výzkumníka (při tomto letu byl na jeho místě
kontejner s aparaturou). Zjednodušena byla naopak palubní klimatizace (pouze
ruční ovládání) a havarijní systém kdy je do skafandrů v případě porušení hermetizace
lodi dodáván čistý kyslík. Všechny tyto změny umožní v budoucnosti co nejekonomičtější
dopravu mezi Zemí a orbitální stanicí. Během všech fází letu lze loď řídit automatikou,
poloautomaticky (systém vyčká schválení svého rozhodnutí kosmonautem) nebo v
případě potřeby i ručně (počítač pouze informuje kosmonauta o stavu systémů).
Nosná raketa startovala v 15.19 SEČ. Po standardní
dvouimpulsové korekci byla výška dráhy 267 - 316 km, perioda
90,2 min. Teplota v kabině byla 20°C, tlak 787 torr. Po
dalších manévrech se 6.6. loď přiblížila na 180 m ke stanici
Saljut 6 a
V.Aksjonov se ujal ručního řízení. Posádce se
totiž režim navrhovaný počítačem zdál příliš pomalý a kromě
toho zjistila boční odklon stanice od potřebné orientace.
I přes tuto komplikaci byl spojovací manévr zvládnut
perfektně a v plánovaném čase. K připojení na zadní
spojovací uzel stanice došlo severně od Aralského jezera
6.6. v 16.58 SEČ, na 18. oběhu lodi a 15 465. oběhu stanice.
Po prověrce hermetičnosti spojení, která jako obvykle trvala
dva oběhy (asi 3 hod.), otevřeli kosmonauti průlez do
stanice, a přivítali se s L. Popovem a
V. Rjuminem a
zahájili čtyřdenní pracovní pobyt na stanici.
Další pracovní den 7.6. začal v 9 hod a skončil ve 21
hod SEČ. Kromě kontroly palubních systémů dopravní lodi
pomáhala posádka lodi SOJUZ T-2 základní posádce ve
vědeckých experimentech a vysílala také televizní reportáž.
Pracovní den 8.6. trval od 6 do 21 hod. SEČ a kromě
vědeckých experimentů byl zkušebně na krátkou dobu zapnut
motor lodi SOJUZ T-2 a kosmonauti začali ukládat na její
palubu získané materiály.
Návrat na Zemi proběhl 9.6. - kosmonauti si oblékli skafandry
a v 7 hod. SEČ přestoupili na palubu lodi. Po prověrkách systémů uzavřeli v
9 hod průlez a v 10. 22 nad Kamčatkou oddělili loď od stanice. Krátce poté se
pyrotechnicky oddělil od lodi orbitální úsek, který obsahoval mj. 130 kg odpadu.
Tento nový způsob rozdělení umožňuje snížit zásoby pohonných hmot pro brzdění
přistávací kabiny. Orbitální úsek zanikl v atmosféře až 5.9. po 92 dnech letu.
Čtvrt hodiny před přeletem rovníku (ve 12.48 SEČ) zapnul V. Aksjonov na 3 min.
manévrovací motor a tím zbytek lodi navedl na sestupnou dráhu. Pak se pyrotechnicky
oddělila přistávací kabina od přístrojového úseku a po řízeném aerodynamickém
sestupu atmosférou měkce přistála 9.6. ve 13.39 SEČ s velkou přesností 200 km
JV od Džezkazganu v Kazašské SSR. Přistání zmírnily zesílené prachové motory.
Po přistání kosmonauti odletěli k odpočinku na kosmodrom. Do Moskvy se vrátili
17.6. a následující den byli vyznamenáni v Kremlu.
Aktualizováno : 28.10.2001
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz T ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/sojuz_t/so-t2/index.htm)