M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1992-070A |
22.10.1992 |
01.11.1992 |
9d20h56m |
Lageos 2 |
Posádka :
Wetherbee,J.D.[VE]
| Baker,M.A.[PL] | Veach,Ch.L.[MS]
| Shepherd,W.M.[MS] | Jernigan[ová],T.E.[MS]
| MacLean,S.G.[PS](Kanada)
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-52
v NASA ]
Popis letu : (převzato
z L+K 17/93 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-52 / Lageos / USMP-1
PO ČERTECH DRAHÝ LET
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Italský geodynamický satelit Lageos 2 má, stejně jako jeho předchůdce,
vypuštěný v roce 1976, tvar koule o průměru 600 mm, jejíž hliníkový povrch
je osázen 426 koutovými odrážeči z křemenného skla, které slouží k velmi
přesnému určování vzdálenosti pomocí laserového paprsku, vysílaného z pozemních
stanic. Je žádoucí, aby družice při svém pohybu byla co nejméně vystavena
působení zemské atmosféry. Proto je její jádro vytvořeno z bronzu. Souhrnem:
malá, ale těžká. Hliník a bronz ovšem nebyly vybrány náhodou. Jejich interakce
se zemským magnetickým polem je totiž minimální, což vyhovuje hlavnímu
úkolu, k němuž je Lageos 2 určen, totiž k velmi přesnému mapování zemského
gravitačního pole, jeho anomálií i časových změn. Všechny tyto údaje dopomáhají
geofyzikům při studiu změn zemské kůry.
Vypustit právě popsanou družici dostal za úkol raketoplán Columbia.
Kromě Lageosu nesl ovšem ve svých útrobách ještě soubor amerických a kanadských
materiálových experimentů. Tato sestava užitečného zatížení Columbie zvedla
nevídanou vlnu kritiky. Oponenti tvrdili právem, že Lageos mohl být mnohem
laciněji vypuštěn klasickým způsobem pomocí nosné rakety a že ostatní experimenty
těžko mohou vyvážit náklady spojené se startem raketoplánu.
Naproti tomu pracovní harmonogram na Kennedy Space Center se nedal jen
tak jednoduše předělat a také závazek vůči italským a kanadským partnerům
něco znamenal. Obojí bylo pádným argumentem pro let.
Příprava Columbie, této "vlajkové lodi americké kosmické flotily
raketoplánů, začala jako vždy bezprostředně poté, co se raketoplán 9. července
1992 předčasně vrátil přímo na KSC po letu STS-50.
Hned o den později byla Columbia přetažena do haly č. 1 v OPF, aby tam
strávila plných 73 dní. Nejprve museli technici odstranit z nákladového
prostoru Spacelab i americkou materiálovou laboratoř USML-1 včetně spojovacího
tunelu. Vymontovány byly rovněž motory SSME a jejich místo zaujaly exempláře
prošlé revizí, s výrobními čísly 2030, 2015 a 2028.
Mezitím byla v budově VAB připravena sestava startovacích motorů SRB
a nádrže ET. Celá operace málem skončila neštěstím, když při montáži segmentů
jednoho motoru SRB selhala automatika jeřábu a jen duchapřítomnost jeřábníkova
zabránila kolizi.
V polovině září se do VAB přestěhoval raketoplán. Po spojení s pohonnými
systémy a po důkladných prověrkách putovala Columbia spolu s mobilním vypouštěcím
zařízením na rampu 39B. To bylo 26. září 1992.
Na rampě, v "bílém pokoji" obslužné věže, už na ní čekal užitečný
náklad, především shora zmíněný Lageos 2 spolu s italským urychlovacím
stupněm IRIS a jako doplněk pracovního programu laboratoř USMP-1. Zbývalo
už jen prověřit veškeré funkce a propojení s raketoplánem. USMP-1 se zkouškám
podrobila 3. října, družice o týden později, 11. října.
Mezitím se však objevily problémy na Columbü. Technici zjistili závadu
na SSME v poloze 3 (v. č. 2028) a na poslední chvíli (od 30. září až do
8. října) nahradili motor jiným exemplářem.
Ostré odpočítávání od T -43 h začalo v pondělí 19. října 1992 v 16.00
místního času EDT (tedy ve 20.00 UT). Téhož dne večer přiletěla na Cape
Canaveral i letová osádka. Jejím velitelem byl devětatřicetiletý freg.
kpt. James (Jim) D. Wetherbee, veterán z letu STS-32 v lednu 1990. Druhý
pilot, nám, kpt, Michael (Mike) A. Baker, také již okusil, jak chutná cestování
do vesmíru. Zúčastnil se letu Atlantis v srpnu 1991 (STS-43). Ani první
letový specialista nebyl. zelenáč. Charles Lacy Veach se podílel na letu
STS-39 v dubnu 1991. Další letový specialista - nám. kpt. William M. Shepherd
- se vydával do kosmu již potřetí (předtím na STS-27 v prosinci 1988 a
STS-41 v říjnu 1990). Třetí letový specialista - dr. Tamara (Tamy) E. Jerniganová
si vysloužila ostruhy na Columbii při letu STS-40, takže nevděčná role
začátečníka připadla jedině na kanadské-. ho specialistu pro užitečné zatížení.
Sedmatřicetiletý Steven Glenwood MacLean byl vybrán ze šestice kanadských
astronautů přijatých do CSA v roce 1983.
Tato osádka Columbie zaujala svá místa ráno v den startu - 22. října
1992 - kolem půl deváté místního času (13.30 UT). Wetherbee, Baker a Shepherd
na letové palubě, zbylí tři na palubě obytné.
Countdown probíhal bez nejmenších problémů, veškerá technika šlapala
jako hodinky. Přesto se na čele ředitele startovních operací Roberta B.
Siecka začaly objevovat vrásky. Vítr nad přistávací plochou letiště SLF
(Shuttle Landing Facility), několik kilometrů od startovní rampy, přesahoval
v nárazech povolených 15 uzlů (7,7 mls). Proto v 10.00 EDT (15.00 UT),
v době posledního regulérního přerušení countdownu v T -9 min (obvykle
na 10 minut) začalo napjaté čekání na zlepšení povětrnostních podmínek.
Po nekonečných poradách, jichž se zúčastnili i vedoucí manažeři z Houstonu
a Washingtonu, padlo v jednu hodinu po poledni rozhodnutí: Columbia odstartuje
vzdor tomu, že vítr polevil jen nepatrně. Ke schválení výjimky z pravidel
došlo především proto, že ostatní meteorologické podmínky byly ideální.
Zbylých devět minut odpočítávání proběhlo bez potíží. V T -31 s předaly
pozemní počítače řízení startu svým protějškům v Columbii. Ve 13.09.39
EDT (17.09..39 UT) se kolos o hmotnosti 2 046 310 kg odlepil od rampy a
na ohnivém sloupu majestátně zamířil k obloze.
Dvě minuty po startu, přesně v T +124 s, dohořely startovní motory a
byly hladce odhozeny. Raketoplán pokračoval v letu se vzrůstající rychlostí
hnán třemi kyslíkovodíkovými motory SSME až do T +511 s. V té době se již
Columbia nacházela na suborbitální dráze s přímým naváděním ve výši 65-189
km a se sklonem 28,45° k rovníku.
Po dosažení apogea v T +40 min přešel raketoplán po manévru OMS-2 na
prakticky kruhovou operační dráhu (302-304 km), s dobou oběhu 90,36 min
a s nepatrnou změnou sklonu dráhy na 28,46°.
Po nezbytných rutinních prověrkách (bylo by zajímavé vědět, koho otravují
víc: astronauty samotné, kronikáře jednotlivých letů a nebo čtenáře, kteří
o nich musí neustále číst) došlo přibližně půldruhé hodiny po startu k
otevření nákladového prostoru. Osádka Columbie se pustila do práce přímo
hekticky. Začala s aktivací přístrojů USMP-1 a po dvou hodinách mohla triumfálně
oznámit na Zemi: hotovo! Od tohoto okamžiku převzali veškerou péči o tři
experimenty v kanadské laboratoři vědci v Marshall Space Flight Center.
Šlo totiž o první praktickou prověrku metody dálkového ovládání vědecké
práce - tedy o způsob činnosti, s nímž se počítá na palubě budoucí kosmické
stanice Freedom. Vzhledem k. tomuto uspořádání nebyla pro tentokrát osádka
Columbie rozdělena do směn. Všichni astronauti se mohli svorně odebrat
na kutě k osmihodinovému odpočinku krátce po 22. hodině EDT (03.00 UT ráno
23. října).
Následující den - 23. října - proběhl ve znamení Lageosu 2. Prověrky
družice (viz poznámku výše), byly tentokrát velmi jednoduché, protože Lageos
je v podstatě zcela pasívním objektem. Šlo tedy jen o to, jsou-li v pořádku
oba urychlovací stupně. Jakmile se o tom osádka Columbie ujistila, dala
ve 13.45 UT Tamy Jerniganové povel k uvolnění celého kompletu z kolébky
v nákladovém prostoru. Geodynamické družici o celkové hmotnosti 2500 kg
udělily pružiny počáteční impuls potřebný k bezpečnému opuštění raketoplánu.
Sestava se zvolna vynořila nad okraj prostoru, v němž byla uložena, přičemž
vlastní družice byla schována v krytu mezi oběma urychlovacími motory jak
stupně IRIS (motor Mage 1 S), tak druhého stupně LAS (motor AKM).
K zážehu motoru prvního stupně došlo ve 14.30 UT. Výsledkem bylo navedení
sestavy na přechodovou dráhu ve výši 265-5926 km, s periodou 153,20 min
a se sklonem k rovníku 41,20°. Po dosažení apogea byl zažehnut motor stupně
LAS, který dopravil družici Lageos 2 na její finální dráhu (5617-5950 km)
s dobou oběhu 222,42 min a se sklonem 52,64°.
Jakmile měla osádka Columbie s krku záležitost s družicí, snížili její
piloti dráhu družicového stupně dvěma manévry OMS na 285-293 km. Přitom
šlo zejména o vylepšení geometrie dráhy vzhledem k variantám sestupu při
návratu na Zemi.
Teď už nic nebránilo vědecké činnosti. MacLean mohl v klidu aktivovat
experiment SVS. Ten pracuje s televizní kamerou zaměřenou na cílové těleso
CTA, zavěšené z počátku na stěně nákladového prostoru. Později však byl
tento minisatelit o hmotnosti pouhých několika kilogramů uchopen manipulátorem
RMS a vyzdvižen do prostoru. Při této operaci sledovala televizní kamera,
ovládaná kanadským astronautem, jednotlivé body na namalovaném terči a
výsledné souřadnice jejich pohybu předávala počítači k analýze. Na pohled
problematický pokus má v budoucnosti pomáhat operátorům dálkových manipulátorů
při přesouvání břemen v blízkosti kosmické stanice Freedom.
V době realizace SVS aktivovala Tamara Jerniganová v obytném prostoru
experiment HPP s tepelnými trubicemi. Toto zařízení se při letu Columbie
podrobilo testům již potřetí. Také ono má být součástí kosmické stanice
Freedom a přispívat k její tepelné regulaci. Jeho výhoda proti nynějším
zařízením spočívá ve značné jednoduchosti: neobsahuje totiž žádná čerpadla,
která doposud prohánějí chladicí kapalinu klimatizačním systémem. V průběhu
letu Columbie vyzkoušeli astronauti funkci osmi různých druhů trubic za
různých podmínek, zejména při jejich rotačním pohybu.
Osádka rovněž sledovala chování krys, uzavřených v klimatizovaném kontejneru.
Šlo o pokus PSE, při němž se zjišťoval vliv léčiv zamezujících řídnutí
kostí (osteoporéza) v beztížném stavu.
Pokusnými zvířaty se ovšem třetího dne letu stali astronauti samotní.
Wetherbee a Shepherd byli podrobeni "mučení" na přístroji LBNP,
vyvíjejícím podtlak na spodní část těla. Podtlak v podstatě simuluje vliv
zemské tíže na cévní systém. Veach a MacLean pokračovali ve zkouškách optického
sledovacího systému SVS a další členové osádky se věnovali studiu zemské
atmosféry spektrometrem SPEAM.
Na obytné palubě běžel pokus CPCG, týkající se přípravy krystalů bílkovin.
Wetherbee a Baker, kteří ho měli na starosti, měnili v přístroji pravidelně
jednotlivé vzorky.
Čtvrtého dne letu okusil slasti LBNP pro změnu Baker, jemuž asistoval
Shepherd. Toho dne se také přihodila první nepříjemnost za celý dosavadní
let. Pec č. 2 zařízení CVTE se samočinně vypojila bez zjevné příčiny ještě
před ukončením experimentu. V peci se připravovaly monokrystaly teluridu
kademnatého. Jejich tvorbu sledovala osádka Columbie pomocí televizní kamery
a získané záběry růstu krystalů vysílala pozemnímu středisku. Před koncem
letu se však průzor do pece začoudil, takže astronauti museli tvar krystalů
pouze zakreslovat.
Zcela bez zásahu osádky, řízeny toliko vědci ze Země, probíhaly experimenty
v USMP-1. Pokus LPE studoval chování supratekutého hélia při teplotě pouhých
2,7 K. V průběhu experimentu vyslalo středisko na Columbii kolem 600 povelů.
S jejich pomocí mohli pozemští vědátoři i přes vzdálenosti dělící je od
experimentu velmi podrobně prozkoumat chování této látky na rozhraní mezi
kapalnou a supratekutou fází - v tzv. bodě lambda.
Stejně operativně byl v průběhu expedice pozměňován i experiment MEPHISTO,
připravený ve spolupráci s francouzskými vědci. Telemetrické údaje předávala
Columbie nejen středisku v MSFC, ale také do francouzského centra pro výzkum
vesmíru (CNES) v Toulouse a do ústavu organizace pro atomovou energii v
Grenoblu.
Zajímavý experiment proběhl šestého dne letu. Při kanadském MELEO byly
kosmickým vlivům, zejména působení atomárního kyslíku, vystaveny nejrůznější
materiály, umístěné na dálkovém manipulátoru RMS.
Až dosud všechny systémy raketoplánu pracovaly bezchybně. Tuto pohodu
přerušil šestého den letu palubní fax, v němž se už tradičně zasekl posuv
papíru. Jako obvykle došlo na předávání zpráv osádce pomocí starého dobrého
dálnopisu. Naproti tomu: původní plán počítal s vypojením pokusu MEPHISTO
večer šestého dne letu. Nadšení vědci ze Země si však vynutili jeho prodloužení,
k němuž řídicí středisko přikývlo s lehkým srdcem. Zásob vodíku i kyslíku
pro palivové články zásobující raketoplán elektrickou energií bylo víc
než dost.
Šestého dne letu se osádce Columbie podařilo spojení s expedicí plující
Tichým oceánem k Havajským ostrovům na replice polynézské kanoe "Holukea"
ve stylu dobrodružství Thora Heyerdahla.
Sedmého dne přišlo opět ke cti zařízení LBNP. Jak Baker, tak Shepherd
v něm strávili po padesáti minutách. Veach, ve spolupráci s MacLeanem,
měl trochu potíží při pokusu SVS. Usadit cílové těleso zpět do příslušného
lůžka ve stěně nákladového prostoru se mu podařilo teprve po několika pokusech.
Osmého dne letu se konala obligátní tisková konference. Jak už se stalo
při takové příležitosti tradicí, pohovořil si při ní MacLean s kanadským
ministrem pro vědu Williamem Winegardem.
Poté snížili piloti dvěma manévry motorů OMS dráhu Columbie na 206-215
km, aby se zesílil vliv atomárního kyslíku na zkoumané materiály. Atomární
kyslík ovšem také způsobuje světélkování izolačních dlaždic na povrchu
raketoplánu. Sledování zmíněného jevu bylo předmětem pokusu OGLOW, v jehož
rámci MacLean pořídil řadu snímků povrchu družicového stupně.
Snížení dráhy však bylo i předzvěstí blízkého návratu na Zemi. Následující,
devátý den proběhl už cele ve znamení příprav k přistání a ukončení pokusů.
Nepotřebný cílový minisatelit CTA byl pro jistotu vyhozen přes palubu,
aby netropil neplechu v nákladovém prostoru, kdyby náhodou došlo k jeho
uvolnění z lůžka. Vzdalování CTA od Columbie poskytlo poslední příležitost
k vyzkoušení systému SVS.
Krátce po probuzení 1. listopadu 1992, kolem 04.20 UT, museli astronauti
ještě ohlásit na Zemi, že selhal odlučovač exkrementů na palubním WC. Naštěstí
záložní jednotka byla v pořádku, takže postačila vyhovět nezbytným potřebám.
Po posledním úklidu zaujala celá šestice svoje místa v křeslech, aby
se připravila na účinky brzdicího manévru. Ten proběhl krátce po 12.00
UT nad Indickým oceánem zcela bez problémů.
Raketoplán Columbia přistál na svém 159. oběhu 1. listopadu 1992 ve
13.05.53 UT na dráze 33 na letišti SLF, po letu trvajícím 9 dní 20 h 56
min 13 s. Přibližně 15 sekund po dosednutí vypustil Baker brzdicí padák.
Družicový stupeň se zastavil po dalších 46 sekundách.
Jedenapadesátý let skončil sice úspěšně, ale podle mínění některých
odborníků přišel přece jen po čertech draho.
Aktualizováno : 03.12.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-52/index.htm)