M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
1973-067A
| 27.09.1973
| 29.09.1973
| 1d23h16m
| zkoušky systémů dopravní lodi
|
Posádka : Lazarev,V.G.[VE]
| Makarov,O.G.[PI]
Popis
letu : (podle Přehledů kosmonautiky 1973 se svolením RNDr. P. Lály
CSc)
První sovětský pilotovaný let po 27měsíční přestávce způsobené
havárií dopravní kosmické lodi Sojuz 11. Při startu bylo oznámeno,
že se jedná o dvoudenní experimentální let, jehož úkolem je
prověrka zdokonalených systémů lodi, propracování ručního i
automatického řízení na různých fázích letu a spektrografický
výzkum vybraných oblastí zemského povrchu pro národohospodářské
účely. Loď Sojuz 12 nebyla pro krátkost letu vybavena slunečními
bateriemi.
Nosná raketa byla vypuštěna ve 13.18 SEČ. Během prvního dne letu
kosmonauti s kosmickou lodí manévrovali. Při průletu perigeem
na 4. oběhu zvýšili poprvé rychlost letu a totéž provedli v
apogeu na 5. oběhu. Po drobné korekci byla výsledkem dráha s
tehdy nejvyšší průměrnou výškou u sovětských lodí (51,6°,
91 min., 326 - 345 km). Druhý pracovní den začal v 7 hod. 28.9
a kosmonauti se věnovali nejprve spektrografickému výzkumu
zemského povrchu (v devíti oblastech spektra). Na 17. oběhu
vyzkoušeli nový autonomní systém kontroly orientace a na 18. ruční
řízení korekčního motoru. Vědeckotechnické experimenty probíhaly
až do 21. oběhu, kdy se kosmonauti začali připravovat na návrat.
Přenesli do pilotní kabiny všechny materiály, jež bylo třeba
vrátit na Zemi a pak mezi 23. a 28. oběhem odpočívali. V době od
21.25 SEČ dne 28.9. do 6.09 SEČ následujícího dne byla totiž loď
opět mimo oblast přímé slyšitelnosti a měření dráhy a příjem
telemetrie prováděla pouze sledovací loď "Akademik Sergej Koroljov"
v Atlantiku. Po odpočinku začali kosmonauti na 29. oběhu oblékat
skafandry a přezkoušeli hermetičnost kabiny. Před zapálením motoru
byla automaticky provedena orientace lodi. Všechny operace mohli
kosmonauti kontrolovat. Po automatickém vypnutí motoru (na povel
integrátoru zrychlení) došlo k rozdělení kosmické lodi a záhy
poté pilotní kabina vstoupila do atmosféry a bylo proto přerušeno
rádiové spojení. Ve výši 7,5 km začal fungovat padákový systém,
v 5,3 a 4,3 km na povel tlakoměru se otevřely odvětrávací ventily
a těsně nad zemí se zapálily motory měkkého přistání. Kosmonauti
v pořádku přistáli 29.9. ve 12.34 SEČ v přistávací oblasti 400 km
jihozápadně od Karagandy v Kazachstánu (47°25' s.š., 69° v.d.).
Aktualizováno : 20.10.2001
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/sojuz/so-12/index.htm)