M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1986-003A |
12.01.1986 |
18.01.1986 |
6d 2h04m |
Satcom K1 |
Posádka :
Gibson,R.L.[VE]
| Bolden,Ch.F.[PL] | Chang-Diaz,F.R.[MS]
| Hawley,S.A.[MS] | Nelson,G.D.[MS]
| Cenker,R.J.[PS] | Nelson,W.C.[PS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-61-C
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 17/86 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-61-C
OBNOVENÁ PREMIÉRA
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
Raketoplán Columbia, první z flotily amerických mnohonásobně použitelných
kosmických dopravních prostředků, byl více než dva roky mimo provoz. Po
ukončení letu STS-9 s první laboratoří
Spacelab na palubě v prosinci 1983 se na plných 18 měsíců odstěhoval do
závodu firmy Rockwell International v Palmdale v Kalifornii, kde byl podroben
důkladné přestavbě. Původně se počítalo se dvaceti - třiceti drobnými úpravami,
ale zkušenosti, získané v průběhu letů dalších raketoplánů, nakonec způsobily,
že větších i menších zásahů do konstrukce a vybavení bylo nakonec několik
set. V důsledku toho došlo k prodloužení pobytu Columbie na tichomořském
pobřeží na více než dvojnásobek původně plánované doby.
Vlastní start byl také několikrát odložen, jak při prověrkách vyplouvaly
na povrch další a další drobné závady. Nakonec byl start stanoven na 19.
prosince 1985.
Toho dne obsadila křesla na palubě Columbie sedmičlenná osádka, které
velel veterán Robert L. Gibson. Doprovázeli ho pilot Charles F. Bolden,
trojice letových specialistů Franklin R. ChangDiaz, Steven A. Hawley a
George D. Nelson a dva specialisté pro užitečné zatížení, inženýr Robert
J. Cenker od firmy RCA a zástupce republikánské strany za stát Floridu
ve Sněmovně reprezentantů Bill Nelson.
Odpočítávání běželo hladce až do posledních sekund před startem. V T-29
sekund naskočily jako vždy na obou startovacích motorech dvojice hydraulických
čerpadel HPU, hnaných plynovými turbínami, které zajišťují hydraulický
tlak pro ovladače vychylování trysek motorů SRB. Normální otáčky turbín
jsou 72 000 1/min s maximální povolenou horní hranicí otáček 79 200 1/min.
Počítače prověřily všechny čtyři turbíny v T-21 sekund a vše shledaly v
pořádku. Při dalším testu v T-15 sekund však u jedné HPU na pravém motoru
SRB bylo zjištěno překročení rychlosti na ot. 85 000 1/min. Kdyby k tomu
došlo za letu, počítače by tuto HPU vypojily a u druhé, záložní, by zvýšily
výkon na 110%. Před startem však daly v T-13 sekund povel k zastavení odpočítávání.
Analýza, provedená dodatečně, však ukázala, že šlo pouze o chybnou indikaci,
způsobenou parazitními vibracemi.
Start
však bylo stejně nutno odložit až na leden, takže další, opět neúspěšný
pokus se uskutečnil 6. ledna. Chybou pozemní obsluhy při něm došlo k úniku
asi 6000 litrů kapalného kyslíku z odhazovací nádrže ET, takže v T-31 sekund
bylo odpočítávání upět zastaveno. Vyšetření příčiny se protáhlo natolik,
že startovní okno uplynulo.
O den později doběhlo odpočítávání jen do T-9 minut. Špatné počasí na
záložních letištích (Morón ve Španělsku a Dakar v Senegalu), jakož i zhoršující
se povětrnostní podmínky na místě startu samém, způsobily další odklad.
Naštěstí.
Při vyprazdňování nádrží a jejich inspekci 8. ledna totiž technici zjistili,
že při tankování kapalného kyslíku dne 7. ledna se ulomil odporový teploměr,
umístěný v přívodním potrubí na rampě 39A. O havárii tepelného čidla se
vědělo již během příprav; nikdo však netušil, že 120mm dlouhá tyčka detektoru
byla odnesena proudem kyslíku až do systému ventilů a že zablokovala jeden
z ventilů motoru SSME č. 2. V případě startu mohlo dojít k havárii tohoto
motoru s katastrofálními důsledky.
Columbia, stíhaná nepřízní osudu, nakonec odstartovala až 12. ledna,
ještě před svítáním, v 06.55 místního východoamerického času (11.55 UT).
Na Kennedy Space Center už přitom všichni přešlapovali netrpělivostí, protože
v OPF zahálel raketoplán Atlantis, určený k březnovému letu, během kterého
měli kosmonauti a vědci z jeho paluby zkoumat Halleyovu kometu. Další průběh
příprav tohoto raketoplánu závisel na tom, kdy Columbia vyklidí mobilní
vypouštěcí zařízení MLS.
V
nákladovém prostoru Columbie, která po standardním průběhu navádění dosáhla
téměř kruhové dráhy ve výši 324 km se sklonem 28,5° k rovníku, byla telekomunikační
družice určená pro vnitrostátní spojení v USA, RCA Satcom Ku-1, s připevněným
urychlovacím stupněm PAM-D-2. Před kolébkou s družicí byla umístěna nosná
konstrukce MPESS, na niž byla přidělána automatická materiálová laboratoř
MSL-2 (Materials Science Laboratory) se třemi experimenty: elektromagnetickým
levitačním zařízením, trojosým akustickým levitačním zařízením a automatickou
pecí pro přípravu krystalů. V zadní části trupu umístili jinou nosnou konstrukci,
která nesla celkem 12 pouzder GAS s autonomními experimenty, připravenými
převážně na amerických univerzitách a jiných výzkumných pracovištích.
Střediska GSFC, a MSFC připravila ještě další novinku: autonomní pouzdra
GAS s možností propojení na komunikační systémy raketoplánu. Tento projekt
dostal označení Hitchhiker (autostopař) G a M. Během letu 61-C byl vyzkoušen
vcelku úspěšně toliko první z nich.
Zato materiálová laboratoř, kterou začali kosmonauti oživovat již tři
hodiny po startu, zklamala na celé čáře. Ze tří experimentů se podařilo
uvést do chodu pouze akustický levitační systém, na kterém byly udržovány
stojatým vlněním kapky kapaliny uprostřed kulové dutiny.
První
den letu, devět a půl hodiny po startu, v pořádku opustila nad středním
Pacifikem nákladový prostor družice Satcom Ku-1. O 45 minut později byl
nad západní částí Afriky zapálen motor stupně PAM-D-2, který ji navedl
na přechodovou dráhu. Apogeový motor posléze družici umístil 15. ledna
na předběžnou stacionární dráhu, po které se pak pohybovala do plánovaného
bodu zavěšení nad 85° z. d.
Poslanec Nelson se zabýval na obytné palubě zejména experimenty, spojenými
s přípravou monokrystalů bílkovin. Pokus připravili vědečtí pracovníci
z University of Alabama v Birminghamu. Po spuštění poloautomatické jednotky
pořizoval Nelson pravidelně fotodokumentaci růstu krystalů. Tento experiment
byl však nuceně ukončen po zpracování asi poloviny vzorků, takže se měl
opakovat při nešťastném letu 51-L.
Na palubě Columbie byly také dva pokusy, přímo spojené s projektem SDI,
tedy s projektem hvězdných válek. Jedním z nich byla citlivá televizní
kamera IR-IE (Infrared Imaging Experiment), vyvinutá firmou RCA a určená
k sledování teplo vyzařujících objektů jak v atmosféře, tak na povrchu
Země. Tuto kameru zkoušel během letu inženýr Cenker. Druhým vojenským experimentem
bylo utajované zařízení, související s přípravou héliem chlazeného infračerveného
dalekohledu Cirris, který americké letectvo hodlalo vypustit letos na palubě
raketoplánu při prvním startu z Vandenbergu.
Přes technické potíže s řadou experimentů na palubě - dokonce i fotografování
Halleyovy komety se nedařilo plně podle plánu - rozhodlo vedení letu zkrátit
let raketoplánu o jeden den. Columbia měla přistát v časných ranních hodinách
16. ledna na Kennedy Space Center na Floridě. Špatné počasí však toto předčasné
přistání znemožnilo. Řídicí středisko doufalo ve změnu k lepšímu a proto
se rozhodlo raději počkat 24 hodin, než volit diverzní letiště na Edwards
AFB v Kalifornii. Columbia však nakonec stejně skončila svůj nepříliš podařený
let rutinním přistáním v Mojavské poušti, 18. ledna v 05.59 ráno místního
pacifického času (13.59 UT) na dráze 22 ozářené reflektory o celkové svítivosti
800 miliónů kandel.
Během sestupu atmosférou se měl uskutečnit ještě jeden experiment, a
to zkušební zážehy motorů RCS v přídi raketoplánu, aby se zjistily jejich
charakteristiky při práci v atmosféře. Tento pokus byl však v poslední
chvíli odvolán, když technici zjistili potenciální možnost výbuchu motorů
pracujících za takovýchto podmínek.
O pět dní později přistálo letadlo Boeing 747-SCA s Columbií na hřbetě
na letišti na Kennedy Space Center.
Nešťastný Challenger, čekající na rampě 39B o několik kilometrů dále
na severovýchod, dělilo od katastrofy už jen pět dnů...
Aktualizováno : 18.07.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-61c/index.htm)