M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1994-059A |
09.09.1994 |
20.09.1994 |
10d22h50m |
Spartan-201 |
Posádka :
Richards,R.N.[VE]
| Hammond,L.B.[PL] | Meade,C.J.[MS]
| Linenger,J.M.[MS] | Lee,M.Ch.[MS]
| Helms[ová],S.J.[MS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-64
v NASA ]
Popis letu : (převzato
z L+K 12/95 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-64 DISCOVERY
LAYSER, SAFER, SPIFEX
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Raketoplán Discovery, který se vrátil z předchozí expedice STS-60
dne 11. února 1994, byl jako obvykle odstrojen v hale č: 2 v budově OPF.
Tady dostal novou trojici hlavních motorů a do jeho nákladového prostoru
postupně putovaly jednotlivé části užitečného zatížení: v prvé řadě paleta
ze stavebnice Spacelab se zařízením LITE, které sestávalo z laserového
lokátoru, dalekohledu a kamery. Vše bylo určeno pro průzkum zemské atmosféry.
Laserový lokátor měl do atmosféry vysílat pulsy infračerveného záření ne
třech vlnových délkách: K zachycení odrazů sloužil dalekohled s primárním
zrcadlem z leštěného berylia (průměr 946 mm) a s dalším sekundárním zrcadlem
z křemene potaženého kovem (průměr 311 mm). Zpětný paprsek zachycený dalekohledem
snímaly tři detektory nastavené na příjem příslušných vlnových délek. Spřažená
kamera s větším zorným úhlem než dalekohled snímala záběry zemského povrchu,
od něhož se laserový paprsek odrážel.
Druhým hlavním užitečným zatížením byla mnohonásobně použitelná autonomní
družice Spartan, určená k astronomickým výzkumům. Spartan nesl označení
201-02, což charakterizovalo první exemplář druhého modelu na jeho druhé
expedici. První družice Spartan byla zničena při explozi Challengeru v
roce 1986. Druhá mise se hodlala zaměřit především na pozorování Slunce,
přičemž nové poznatky měly doplnit údaje získané ze sondy Ulysses, která
v té době přelétala nad jižním slunečním pólem.
Zařízení LITE, Spartan i příhradová konstrukce s kanystry autonomních
experimentů GAS, to vše bylo 17. července 1994 přemístěno z budovy OCB
do nákladového prostoru Discovery. Mezitím proběhla ve VAB montáž startovacích
motorů SRB, k nimž 27. července technici připojili i odhazovací nádrž ET.
Ke spojení s družicovým stupněm došlo 10. srpna. Jeřáb nejprve pozvedl
Discovery do výše a pak ji orientoval do vertikální polohy, vhodné k propojení
obou částí. Nezbytné prověrky měly trvat maximálně dva dny. Discovery si
však pobyl ve VAB mnohem déle, protože se čekalo na odlet raketoplánu Endeavour,
plánovaný na 18. srpna 1994. K uskutečnění jeho startu však nedošlo. V
T -1,9 s přerušila odpočítávání závada na motorech SSME, takže nejmladší
z flotily raketoplánů USA putoval s bžundou nazpět do montážní haly.
To ovšem podstatně narušilo plán startů na zbytek roku. Komise, která
se sešla hned odpoledne po nečekaném fiasku, měla zvážit, není-li žádoucí
celkový posun stanovených termínů. Nestalo se tak. Komise rozhodla, že
v přípravách mise STS-64 se bude pokračovat, což znamenalo, že Discovery
"zaskočí" za vyřazený družicový stupeň Endeavour.
Vypouštěcí zařízení s vyčkávajícím raketoplánem tedy putovalo na rampu
39B podle plánu 19. srpna, aby se start Discovery mohl uskutečnit v původním,
nezměněném termínu, tedy 9. září 1994. Když obvyklé simulované odpočítávání
proběhlo úspěšně, bylo uvedené datum definitivně potvrzeno a upřesněno
na 16.30 místního letního času, tj. 20.30 UT.
Ostré odpočítávání započalo 6. září ve 21.00 EDT (01:00 UT dne 7. 9.)
od T -43 h, když se včas podařilo vyřešit problémy s možným uvolněním tří
konektorů mezi družicovým stupněm, motory SRB a nádrží ET.
Countdown probíhal bez potíží. Plnění nádrže ET kryogenními látkami
začalo dokonce s mírným předstihem okolo 07.45 ráno 7. září a skončilo
o tři hodiny později.
V té době však už čela meteorologů pokrývaly hluboké vrásky, protože
v oblasti západně od kosmodromu se honily bouřkové mraky. Zbývala ještě
naděje, že v průběhu dvouapůlhodinového startovního okna se případná bouře
vzdálí od startovní rampy natolik, aby nebyla příčinou zdržení.
Proto také osádka Discovery prošla předstartovní prohlídkou, oblékla
se do lehkých skafandrů a odjela na rampu. Osádku tvořili: velitel nám.
kpt. Richard. N. Richards (STS-28 v srpnu 1989, STS-41 v říjnu 1990 a STS-50
v červnu 1992), pilot plk. USAF L. Blaine Hammond Jr. (STS-39 v květnu
1991 ) a letoví specialisté plk. USAF Carl J. Meade (STS-38 v prosinci
1990 a STS-50 v červnu 1992), dále korv. kpt. Jerry M. Linneger (nováček),
Mark C. Lee (STS-30 v květnu 1989) a pplk. USAF Susan J. Helmsová (STS-54
v lednu 1993). Kolem 18.30 EDT už všichni zaujali svá místa na letové i
obytné palubě Discovery.
Vyhráno ovšem ještě nebylo. Vzhledem k nejistému počasí se poslední
desetiminutové plánované přerušení countdownu v T -9 min podstatně protáhlo,
Teprve když bylo zřejmé, že se povětrnostní podmínky zlepšují, povolil
ředitel startovních operací postoupit s činností k T -5 min, což je poslední
okamžik, na němž lze celý proces odpočítávání ještě zastavit a přitom opakovat
startovní sekvenci již po 24 hodinách. K něčemu takovému však v případě
mise STS-64 nedošlo. Meteorologové byli konečně spokojení s hlášením astronauta
Johna H. Coopera Jr., který sledoval stav počasí v okolí letiště SLF na
cvičném letounu STA, takže dali souhlas ke startu.
"Je čas k odletu, " ozval se astronautům ve sluchátkách člen
pozemního týmu Jeff Lauffer.
"Takže nashledanou zhruba za týden," odpověděl velitel Discovery.
"Za týden - nebo tak nějak!"
Ještě pět napjatých minut a pak prolétl elektrický výboj zážehovou náloží
motorů SRB. Ve 22.22.35,042 UT vychrlily trysky těchto motorů hustý bílý
dým. Raketoplán se zaklonil a vzápětí se odpoutal od rampy a pomalu stoupal
do výše kolem obslužné věže. Devatenáctá mise Discovery započala.
Deset sekund po startu se družicový stupeň natočil a začal mizet v mracích
tmavnoucího nebe směrem na východoseverovýchod podél amerického pobřeží.
V T +124 s dohořely motory SRB a byly bez problémů odhozeny: V T +515 s
přišel signál k vypojení hlavních motorů: Discovery setrvačností pokračoval
v letu vzhůru po eliptické dráze. V T +36 min, při průchodu apogeem, ho
motory OMS při manévru OMS-2 znovu urychlily. Výsledkem byla kruhová operační
dráha ve výši 259 až 261 km nad Zemí, se sklonem k rovníku rovných 57°.
"Připadalo nám, jako by v kabině dupalo stádo bizonů," přiznal
se nováček Linnenger capcomovi. "Všechno se třáslo a klepalo a já
cítil, jak se pohybujeme. Asi dvě minuty před vypojením motorů bylo přetížení
tak silné, jako by mně přímo na hrudi leželi dva nebo tři býci. Jakmile
motory zhasly, spadlo to ze mne a já najednou prostě plaval jakoby nic.
Všechno dohromady - opravdu fantastický zážitek!"
Linnengerovo nadšení však muselo ustoupit práci. Celá osádka Discovery
se vrhla nejprve na kontrolu systémů raketoplánu, ale v T +76 min bylo
už možno se souhlasem ze Zemí otevřít nákladový prostor a zahájit aktivaci
zařízení LITE. Operace započala 130 minut po startu a o půl hodiny později
zdárně skončila.
Dne 10. září kolem 00:15 UT přišla na řadu družice Spartan. Prozatím
šlo jen o zkoušky systémů - na samostatný let si družice ještě musela počkat.
Třetí v pořadí zájmu byla automatická materiálová laboratoř ROMPS, jejíž
testy astronauti zahájili asi v 01.30 UT. Vlastní pokusy se rozeběhly až
o čtyři hodiny později, v době, kdy už osádka raketoplánu uléhala do spacích
pytlů k zaslouženému odpočinku.
Druhý den letu začal ve znamení pozorovacích pokusů. Systém LITE měřil
aerosoly - v atmosféře nad severní Evropu, mračna nad Indonézií a povrchové
charakteristiky Himalájí - vše nad noční stranou zeměkoule. Simultánní
pozorování ze zemského povrchu i z raketoplánu proběhlo v okolí sibiřského
města Tomsk.
Susan Helmsová se ujala manipulátoru RMS; s jehož pomocí umístila čidla
desetimetrového experimentu SPIFEX nad nákladový prostor. Zařízení bylo
určeno ke sledování vlivu spalných produktů z trysek motorků RCS na některé
materiály. Mělo se přitom ukázat, do jaké míry budou zplodiny při manévrování
raketoplánů přistávajících u stálé kosmické stanice ohrožovat její konstrukci.
Jakousi zkušenost v tom směru už prodělala ruská kosmická stanice Mir,
když se k ní v únoru 1995 přibližoval raketoplán Discovery.
Přístroj SPIFEX bylo ovšem nejprve nutno okalibrovat pomocí plynného
dusíku, vypouštěného z tlakové láhve umístěné v nákladovém prostoru. Experimenty
pak pokračovaly i v první polovině třetího dne letu. Astronauti umisťovali
čidla přístroje nad bloky trysek RCS, nejprve nad příďový modul a posléze
i nad motorky umístěné na zádi raketoplánu. Při pokusu se měřila teplota
spalin a tlak vyvíjený při zážehu nejprve jedné a pak i obou trysek RCS
současně.
"Je to pořádná síla," komentoval pokusy Mark Lee. "Je
až udivující vidět zážeh a pozorovat, jak tlaková vlna narazí na manipulátor
a uvede ho do pohybu. Člověk se skoro bojí, co tyhle síly udělají s konstrukcí
kosmické stanice."
Zbytek dne věnovala osádka raketoplánu pozornost experimentu LITE, který
byl opět v činnosti po dobu tří oběhů Discovery kolem Země. Přístroj se
mimo jiné zaměřoval na oblačnost spojenou s tajfunem Kinna u pobřeží Japonska
a cyklonem Debby v Karibské oblasti. Astronauti také vyzkoušeli nový model
veloergometru, umístěný na obytné palubě.
V noci; v období spánku, kdy nedochází k rušivým otřesům způsobeným
pohyby osádky v kabině, byla opět uvedena do provozu laboratoř pro materiálové
pokusy. Na dálkový povel ze Země se do optické pece přesunuly vzorky polovodivých
materiálů k rekrystalizaci.
Čtvrtý den letu zakončila osádka Discovery pokusy se zařízením SPIFEX.
Desetimetrový systém byl opět uložen do svého lůžka na pravém boku nákladového
prostoru a poté odpojen od RMS; aby kanadská ruka byla k dispozici pro
vypuštění Spartanu.
Ještě v průběhu pokusu se SPIFEXem měla Susan Helmsová potíže s převodem
dat z tohoto přístroje na palubu raketoplánu. Podobně zlobil i magnetofon,
sloužící k záznamu dat z přístroje LITE. Meade se na žádost techniků ze
Země snažil závadu odstranit obvyklým taháním za různé kablíky a přitlačováním
konektorů, ale bez výsledku.
"Nic mimořádného jsme nenašli," ohlásil nakonec Richards,
který koukal Meadeovi přes rameno.
"Bída," odpovídal mluvčí NASA z Houstonu. "To, co jsme
zatím dostali z tohoto magnetofonu dolů, to je na kočku. Jsem zvědav, zdali
na pásku jsou vůbec nějaká užitečná data."
Přes tuto nejistotu pokračovalo LITE ve sledování zemského povrchu.
Středem pozornosti se stal stejně kouř z vypalovaných pralesů v Jižní Americe,
jako mračna nad Střední Amerikou nebo charakter hladiny rovníkového Atlantiku,
či vysoké vrstvy atmosféry nad severní Evropou.
Při zaměřování malých cílů musel Dick Richards pečlivě manévrovat s
raketoplánem sám, kdežto pro sledování rozlehlých oblastí postačil autopilot,
který uvedl Discovery do pomalého kolébání, při němž laserový paprsek vysílaný
přibližně desetkrát za sekundu mohl propátrat celou sféru zájmu. Průměr
paprsku při povrchu Země činil asi 280 metrů. Na řadě míst se na tomto
experimentu podílela i letadla a pozemní stanice, přičemž získané údaje
se korelovaly s hodnotami naměřenými raketoplánem.
Výzkum LITE byl však v průběhu dne přerušen drobnou nepříjemností: Část
sáčků, obsahujících práškový džus a instantní kávu, se prostě nedala naplnit
vodou ať se osádka Discovery snažila jak chtěla, takže spotřebu nápojů
bylo nutno trošku omezit.
Povzbuzující zpráva přišla naopak pátého dne pobytu v kosmu. Hned při
snídani sdělil capcom osádce Discovery, že na základě analýzy dosavadní
spotřeby kyslíku a vodíku pro palivové články bude možno prodloužit let
raketoplánu o jeden den a přeložit přistání z 18. na 19. září odpoledne.
Osádka Discovery se tedy s novou chutí pustila do práce. Hlavním úkolem
pátého dne bylo vypuštění družice Spartan 201-02. Astronautka Helmsová
uchopila kolos o hmotnosti 1227 kg kanadskou rukou, vyzdvihla ho z lůžka
v trupu a ve 21.30 UT sevření uvolnila, právě když raketoplán přelétal
rozhraní mezi dnem a nocí nad Indickým oceánem jižně od Tasmánie. Pak se
družicový stupeň třemi manévry motorků RCS odpoutal a postupně se vzdálil
až na 90 km. Družice sama má pouze stabilizační systém, takže je při jakékoliv
manipulaci ve vesmíru odkázána na pomoc z vnějšku.
V průběhu vzdalovacího manévru vyzkoušela osádka Discovery sledovací
radiolokátor, který však poněkud vzdoroval, takže technici na Zemi měli
o zábavu postaráno. Šlo o to vymyslet náhradní řešení pro případ, kdyby
při setkávacím manévru radar vysadil úplně. Zato družice se činila a po
dvou obězích zahájila studium sluneční koróny a slunečního větru.
Astronauti se mohli vrátit k práci s LITE. V koordinaci s pozemními
centry byly sledovány oblasti v Japonsku, Chile, Portoriku a USA. "Noc"
z pátého na šestý den letu využila opět automatická laboratoř ROMS k pokračování
v pokusech. Když se astronauti ráno šestého dne probudili, bylo zpracováno
již 70% vzorků. Ten den začali Lee, Meade a Linnenger prověřovat kosmické
skafandry, v nichž měli první dva jmenovaní o dva dny později vystoupit
na jedinou kosmickou vycházku, kterou NASA naplánoval na rok 1994. Předmětem
zájmu při prohlídce se stala také drobná novinka, která měla být otestována
během výstupu. Šlo o elektronický poznámkový blok, umístěný na předloktí
skafandru, což má v budoucnosti nahradit dosavadní klasické "modlitební
knížky", s návody tištěnými na plastikových listech .
Během dne vyměnila osádka Discovery vadný vysokorychlostní magnetofon
z laserového lokátoru LITE za náhradní. Ten dosavadní přivodil ztrátu nejméně
čtvrtiny naměřených dat, které nebylo možno předat Zemi pomocí družicového
systému TDRS.
Naopak, když technici ze střediska prověřili údaje z radiolokátoru sledujícího
Spartan dostavilo se ulehčení: nesouhlas s očekávanými údaji z předchozího
dne zavinila pouze procedurální chyba, takže budoucímu plánovanému zachycení
družice nic nestálo v cestě.
Během dopoledne se raketoplán od družice ještě vzdaloval rychlostí 6,7
km za oběh, takže vzdálenost obou těles činila nakonec 110 km. Odpoledne
se po dvou drobných korekcích dráhy začal Discovery ke Spartanu opět přibližovat
rychlostí 1,8 km za oběh.
Tu noc zpracovala laboratoř ROMS poslední vzorky, které měla k dispozici.
Ráno čekal na osádku raketoplánu důležitý úkol: lovení Spartanu. Za
tím účelem Helmsová opět aktivovala manipulátor RMS a piloti ze vzdálenosti
15 km zahájili velkým korekčním manévrem závěrečné přibližování.
"Řekl bych, že náš radar pracuje báječně," pochvaloval si
přitom velitel Richards. Skutečně. Radiolokátor bezvadně navedl družicový
stupeň na cíl, takže v 19.56 UT mohl Richards převzít ruční řízení. Družice
se nalézala už jen 2 km před raketoplánem: Richards řídil loď od zadní
palubní desky, aby měl výhled do nákladového prostoru a nad něj. Opatrně
přimanévroval na pouhých 14 m ke Spartanu. Nastala chvíle pro Susan Helmsovou.
Ta ve 21.01 UT bez potíží družici zachytila a o chvíli později se Spartan
ocitl opět v lůžku v nákladovém prostoru.
Jakmile měli tuto záležitost s krku, snížili astronauti tlak v obytných
prostorách raketoplánu na 703 hPa. Mark Lee a Carl Meade prošli zkrácenou
procedurou vdechování čistého kyslíku, aby v rámci příprav na chystanou
vycházku vymyli ze svého krevního oběhu nežádoucí dusík.
LITE mezitím plnil svoje denní pensum čtyřhodinového sledování tropické
bouře v Tichém oceánu.
"Pozorujeme oko tajfunu Melissa v měsíčním světle," ohlásil
Richards na Zemi. "Můžeme být rádi, že jsme tady nahoře a ne tam dole
na hladině moře."
Osmého dne letu krátce po 12.00 UT započala osádka Discovery s bezprostředními
přípravami k výstupu dvou účastníků letu mimo loď. Šťastní vyvolenci Lee
a Meade začali ve 13.36 UT opět vdechovat kyslík a o hodinu později, přesně
ve 14.42 UT zahájili výstup.
"Dveře jsou dokořán," hlásil Lee. "Vystupuji ven."
"Takže teď můžeme nerušeně vyrabovat ledničku," dráždil Leea
- jinak lodního kuchaře - velitel Discovery.
"Jestli tam nenajdu svůj tropikový pudink," vyhrožoval Lee,
"tak až se vrátím, budete všichni koukat!"
Meade následoval Leea po pěti minutách a oba astronauti se dali do díla.
Hlavním účelem EVA bylo vyzkoušení přístroje SAFER, nového systému pro
autonomní pohyb astronautů nepřipoutaných lanem. SAFER doslova znamená
"záchranný prostředek" nebo "padák", ale zde šlo o
zkratku slov Simplified Aid for EVA Rescue, česky: zjednodušený prostředek
při výstupu mimo loď. V principu je to opravdu velmi zjednodušená verze
manévrovací jednotky MMU, která už byla v minulosti několikrát využita
při lovení ztracených družic. MMU ovšem mají podstatně větší výkon než
nový SAFER, ale jsou také mnohem objemnější a hmotnější. SAFER o hmotnosti
pouhých 38 kg má v budoucnu posloužit montérům a opravářům jako "záchranný
pás" v případě, že by nedopatřením odpluli z dosahu kosmické stanice.
Prozatím, při výstupu z raketoplánu, lze odlétnuvšího astronauta dostihnout
vhodným manévrováním, ale u kosmické stanice něco takového nepadá v úvahu.
I u ní sice bude parkovat raketoplán, ale jeho aktivace pro eventuální
stíhání by trvala několik hodin; takže na záchranu "muže přes palubu"
by bylo příliš pozdě.
SAFER vypadá jako hranaté U, které lze nasadit na klimatizační jednotku
skafandru. K pohonu slouží 24 trysek na stlačený dusík, jehož zásoba vystačí
na změnu rychlosti o 0,15 m/s, což představuje 60 sekund pro translační
pohyby nebo 120 s rotačních manévrů. Obojí umožňuje návrat ulétnuvšího
astronauta zpět ke stanici, ne však záměrné poletování v kosmickém prostoru.
Během výstupu lze zásoby dusíku v jednotce SAFER doplňovat "tankováním"
ze speciální čerpací stanice, umístěné v nákladovém prostoru raketoplánu.
Ale hlavně: místo dříve užívaných úhloměrných gyroskopů je záchranná jednotka
vybavena nejmodernějšími polovodičovými prvky, což vysoce zvyšuje spolehlivost
jejího orientačního systému.
Popsané zařízení postupně vyzkoušeli oba astronauti. Asi půldruhé hodiny
po zahájení EVA si SAFER nasadil nejprve Lee. Meade, uchycený na dálkovém
manipulátoru, svého kolegu roztočil a vystrčil do volného prostoru. Lee
se přitom motal rychleji, nežli se počítalo a Meadem proto unikl výkřik
obavy. Strach však byl zcela zbytečný. SAFER automaticky rotaci zastavil
během několika sekund a Lee se pak už bez obtíží vrátil zpět do nákladového
prostoru.
"Tahle věc je nepřekonatelná," pochválil si funkci záchranné
jednotky astronaut. "Bylo to úplně perfektní."
Další Leeovy pokusy byly provedeny už s menší vervou, ale skončily stejně
úspěšně. Oba pracovníci doplnili nádrže SAFERu dusíkem a vyměnili také
jeho baterie. Zkoušek se pak ujal Meade a jejich výsledek jednoznačně ukázal,
že 7 milionů dolarů investovaných do vývoje a výroby SAFERu se skutečně
vyplatilo. Oba astronauti ukončili vycházku; která trvala 6 h 51 min, vysoce
spokojeni.
Devátý den letu uskutečnila osádka Discovery původně neplánované experimenty
se zařízením SPIFEX a také laserový lokátor LITE se zaměřil na další místa
na povrchu Země. Laser během expedice pracoval celkem 53 hodin a odeslal
na Zemi přes dva miliony pulzů. Jeho posledním cílem byla činná sopka na
Nové Guinei v jihovýchodní Asii. Na experimentu se podílelo celkem 95 výzkumných
skupin z 18 zemí. Jednotlivé skupiny pořizovaly ve svých oblastech paralelní
měření.
Stejně úspěšné bylo i zařízení SPIFEX, s jehož pomocí se uskutečnilo
celkem 100 měření místo plánovaných 86. Nicméně let se chýlil ke konci,
jak to signalizovala i obvyklá tisková konference. Ta se zaměřila především
na výstup do kosmického prostoru: "Pro mne to byl životní zážitek,"
prohlásil Lee. "Nevidíte-li zrovna raketoplán, tak vás totální černá
prázdnota vesmíru prostě ohromí. Když se točíte a převracíte, obklopuje
vás náhle tma tmoucí a můžete jen doufat, že se zase váš koráb objeví na
obzoru. Navíc máte přitom smíšené pocity: na jedné straně se snažíte provést
svůj manévr co nejlépe, protože je to vaše jediná šance. Na druhé straně
by se člověk nejraději rozhlížel kolem sebe, aby mu neunikl ani jediný
z těch závratně krásných pohledů, které už asi podruhé v životě neuvidí."
Desátého dne zahájili piloti Discovery přípravy k návratu důkladnou
prohlídkou všech systémů raketoplánu. Ukázalo se, že jedna z 38 trysek
motorků RCS je vadná, ale to nemohlo ohrozit zbytek letu ani následující
přistání. K tomu mělo dojít 19. září 1994.
"Byla to výtečná mise," budil astronauty Houston toho dne.
"S jistotou se dá prohlásit, že jste dokonale otestovali novou metodu
pro studium atmosféry. Jenže teď, bohužel, je čas k návratu."
"Neříkej hop, dokud nepřeskočíš," odporoval Richards. "Možná
že právě ta tvoje atmosféra nás tady zdrží ještě o den."
Richards udeřil hřebík na hlavičku. V okolí Cape Canaveralu řádily bouřky,
takže řídicí středisko přistání raketoplánu skutečně odložilo o 24 hodin.
Odezva na tuto skutečnost však nebyla tentokrát příliš nadšená: "Už
je to tu únavné" stěžoval si pilot Hammond. "Řekl bych, že většina
z nás už by se raději viděla doma v pohodlí a především si dala pořádnou
sprchu. Ovšem na druhou stranu si ten den letu navíc v poklidu vychutnáme.
Člověk nemá často příležitost se podívat do vesmíru."
"Ale zítra nás posadíte na zemi," žádal velitel Richards,
"ať už to bude kdekoliv, ano?"
"Máš pravdu," potvrzoval capcom. "U nás to na zítřek
nevypadá moc nadějně. Nejspíš zamíříte skutečně na Edwards AFB."
Dne 20. září se počasí na Floridě opravdu nezlepšilo, takže Discovery
byl nadirigován do Kalifornie. Po brzdicím manévru ve 20.14 UT a po standardním
průletu atmosférou se družicový stupeň dotkl hlavním podvozkem dráhy 04
na Edwards AFB v 21.12.52 UT. Příďové kolo dosedlo o 12 sekund později
a raketoplán, zpomalovaný kotoučovými brzdami a páskovým padákem, se zastavil
ve 2l.13.52 UT.
Na Kennedy Space Center se však vrátil až 27. září na hřbetě Boeingu
747-SCA, aby se podrobil přípravě na let STS-63,
plánovaný na únor 1995.
Aktualizováno : 17.08.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-64/index.htm)