Co na sebe ?
Pro časopis Letectví + kosmonautika zpracoval: Jan Kolář, SPACE
(L+K č.14/1969)
Cesta
člověka na Měsíc patří k naší současnosti. Za tímto faktem se však neskrývá
pouze nepředstavitelné úsilí těch, kteří tuto cestu vykonali, ale především
těch, kteří ji dokázali připravit. Zaznamenat ona léta příprav je práce pro
historiky; s odstupem času snad budeme schopni plně ocenit práci statisíců lidí,
kteří vymýšleli a vyráběli vše potřebné k uskutečnění nejstaršího snu lidstva.
Vyřešení skafandru pro první pozemšťany na Měsíci patřilo mezi
základní úkoly. Kosmonauti potřebovali takový oblek, který by je chránil před
nehostinností a nebezpečím kosmického prostředí. Požadavky na vlastnosti podobného
obleku byly zpočátku nejasné; konkrétnější se stávaly s přibývajícími zkušenostmi
z pilotovaných letů v programu Mercury a Gemini a informacemi o podmínkách na
měsíčním povrchu, které předaly automatické měsíční sondy. Na základě získaných
poznatků se jednotlivé části skafandru neustále měnily, až pracovníci amerického
závodu International Latex Co. dospěli k typu A7L, v němž vystoupí člověk na
povrch Měsíce. Popisovaný skafandr poprvé vyzkoušeli kompletně kosmonauti z
Apolla 9 (v předcházejících letech použili jen některých částí).
Skafandr A7L existuje ve dvou verzích. Jednodušší (označená
IV*) je určena pro kosmonauta zůstávajícího ve velitelské sekci, druhá (označená
EV**) pro pobyt a práci na měsíčním povrchu. Oba skafandry shodně sestávají
ze tří samostatných vrstev, které si kosmonauti oblékají postupně. První vrstva
— “spodní prádlo" — je u skafandru IV bavlněná, podobně jako u verze EV,
a obsahuje navíc chladicí systém. (Zmíněný systém zamezí nadměrnému zahřívání
a pocení při práci — obojí by kosmonautovi značně znepříjemnilo pobyt ve skafandru;
mj. by se mu zamlžovala přílba). Vlastní chlazení zajišťuje voda, cirkulující
sítí trubek uložených přímo na kosmonautově těle.
Od
původního záměru použít k chlazení kyslíku se upustilo poté, co výpočty prokázaly,
že k dostatečnému chlazení by bylo třeba do skafandru dodávat 3,2 m3/h
plynu, což je nad možnosti PLSS — systému, zabezpečujícímu kosmonautovi životní
podmínky (blíže o PLSS viz L+K č.18/1968). Voda se do skafandru přivádí a odvádí
dvojcestným ventilem nad levou stranou hrudi. Celou síť trubiček chlazení pak
pokrývá tkanina z nylonového vlákna Spandex. Jádrem celého skafandru jsou “šaty",
společné oběma verzím. Úkolem druhé vrstvy je obklopit kosmonauta vhodným prostředím,
v tomto případě kyslíkem pod potřebným tlakem. Podšívka druhé vrstvy je zhotovena
z pohodlného Nomexu, utkaného z nylonu, který odolává vysokým teplotám. Na ní
spočívá vlastní ventilační a tlakový systém, vytvořený pravoúhlou sítí neoprenových
trubiček potažených nylonem. Podél trubiček jsou upevněny nylonové pružiny,
chránící síť před zborcením. Kyslík vstupuje do skafandru jedním ze dvou vstupních
ventilů, odkud se rozvádí do přílby, k ramenům a předloktí, trupu, stehnům a
chodidlům. V přílbě proudí kyslík nejprve dozadu a pak kolem týlu hlavy kosmonauta
dopředu, před obličej. Tím se jednak zásobí kosmonaut čerstvým kyslíkem na dýchání,
jednak se zamezí pocení vnitřních stěn přílby. Během výstupu z kosmické lodi
proudí do přílby veškerý kyslík, který do skafandru vstupuje. Po průchodu celým
skafandrem se ohřátý, vlhký a znečištěný kyslík vytlačuje výpustným ventilem.
Počet ventilů je ostatně jediným vizuálním rozlišovacím znakem verzí IV a EV.
První jich má pochopitelně méně, neboť je neustále napojena výhradně na zabezpečovací
systém kabiny. Na pravé straně trupu je nejníže umístěn vstupní a těsně nad
ním výstupní ventil kyslíku. O něco výše a více uprostřed prochází třetím otvorem
konektor komunikačních prostředků. Výčet otvorů ve skafandru IV uzavírá výpustný
ventil moče na pravém stehně. U druhé verze přibývají další tři ventily na připojení
skafandru k PLSS, vzhledem k předchozím symetricky umístěné. Protějškem ke komunikačnímu
konektoru je zde dvojcestný ventil vodního chlazení, pod nímž se nachází vstup
a níže výstup kyslíku. Kyslíkové ventily jsou navzájem barevně odlišeny — vstupní
jsou modré a výstupní červené. Pokud kosmonauti dlí uvnitř kosmické lodi, jsou
bez rozdílu všichni napojeni na systém lodě ventily na pravé straně těla. Při
přípravě na výstup si po připevnění PLSS na zádech napojí na levé straně chlazení
a kyslíkovou ventilaci tohoto systému, a ještě před odpojením kabinového systému
si celou funkci PLSS vyzkoušejí nízkotlakým cejchem na pravém předloktí. Potom
oddělí přívod a odvod kyslíku z palubních zásob a na modrý ventil pravé strany
připojí nouzovou zásobu kyslíku z PLSS, zatímco červený ventil zůstane neobsazený.
V případě použití záchranného systému se znečištěný kyslík vypouští ven přímo
ze skafandru.
Síť
ventilačního systému má nylonový potah, impregnovaný neoprenem (působí jako
první tlaková bariéra), pokrytý ještě vrstvou z tmavomodrého nylonu.
Jednolitost modrého povrchu porušují kloubní spojení, jejichž
konstrukce byla pro vývojové pracovníky nejtvrdším oříškem. Při jejich vývoji
šlo hlavně o odstranění dvou největších závad, vyskytujících se u předcházejících
skafandrů pro Mercury a Gemini: zmenšení vnitřního objemu při ohnutí, což působilo
zvýšení přetlaku a tedy i větší únik plynu, a pak tření vnitřních vrstev při
pohybu. Nové řešení, patentované výrobní firmou, připomíná vzhledově měch tahací
harmoniky. Počet závitů z laminátu odpovídá délce kloubu. K “měchu" patří
vždy jeden nebo dva tlumicí pásky, nepomáhající udržet správný tvar kloubu a
současně umožňující plynulý pohyb kloubu správným směrem. Životnost každého
z kloubů je 100 000 cyklů; pohyblivost zachovávají do přetlaku 0,56 at.
U ramenního kloubu je tlumicí pásek z nerezavějící oceli a
probíhá od upevnění na hrudi přes deltový sval k zakončení na zádech. Na rameni
prochází teflonovou trubičkou, v níž při pohybu ruky prokluzuje. Ve vertikální
rovině má ramenní kloub dvě stabilní polohy — v připažení a ve vzpažení. To
znamená, že k udržení ruky v blízkosti trupu nebo nad hlavou nemusí kosmonaut
vyvinout zvláštní úsilí. Obě polohy existují i ve vodorovné rovině, ale tření
tlumícího pásku je silnější, takže výsledný pohyb je plynulý.
Loketní kloub je nejdelší proto, aby zajistil dostatečné pokrčení
v lokti. Naproti tomu však neumožňuje rotační pohyb, neboť konstruktéři usoudili,
že v těsném prostoru velitelské kabiny nebude využíván. Loketní kloub jako jediný
nemá vodicí pásky — upevnění zajišťuje zvláštní síťový rukáv, navlečený přes
kloub. Sítka je uháčkována ručně (z jednoho kusu 180 m dlouhého provázku), neboť
na vzorek předepsaný konstruktéry neexistuje žádný stroj.
Zápěstní kloub je součástí rukavice a sám dovoluje jen ohýbání.
Rotaci celou rukavicí umožňuje rotační těsnění, umístěné přímo ve spojovacím
mechanismu. Rukavice má dva tlakové pásky, navlečené do trubiček, podobně jako
u ramene. Jsou upevněny po straně, podél zápěstí pokračují k druhému úchytu
na opačné straně ruky. Pásky spojuje vyrovnávací zařízení, zaručující jejich
stejnoměrný tah ve všech směrech.
Pohyblivost kyčelního kloubu značně omezuje zdrhovadlo v rozkroku,
kterým se u všech částí skafandru zapíná příslušná vrstva. Oproti tomu nejideálnější
kloub má koleno. Měch kloubu drží po stranách ocelové pásky, které (jako spínací
špendlík) zabraňují vyklonění ze svislé roviny. Velmi jednoduchý kloub (umožňuje
pouze pohyb špičkou nahoru a dolů) má kotník. Na vnější a vnitřní straně jej
obepínají tlumicí pásky dole upnuté již na boty, ve které oblek plynule přechází.
S ohledem na zdrhovadlo není žádný kloub v pase, takže kosmonaut při předklánění
musí překonávat vnitřní přetlak. Námahu mu snižuje popruh, spojující střed prsou
a břicha, jehož potahováním si kosmonaut ulehčuje ohýbání.
Rukavice,
zhotovené z nylonu a neoprenu, mají článkované prsty a dlaň zpevněnou páskem
proti nafouknutí. Při navlékání kosmonaut nasadí konec rukavice na obrubu rukávu;
když zaklapne pružinová západka, uzamkne zámek otočením. Poněkud náročnější
operací je stahování rukavice: nejprve se palcem a prostředníkem druhé ruky
přitlačí k sobě dvě pilovitá poutka na hřbetě ruky a potom ukazováčkem stiskne
tlačítko mezi nimi. Teprve pak může kosmonaut rukavici otočit a sejmout. Límec
skafandru tvoří obruba pro nasazení přilby, oproti dřívějším typům natolik rozměrné,
že umožňuje volný pohyb hlavy ve všech směrech. Pro kosmonauty ji zhotovili
pracovníci závodu Air Lock z vysokopevnostního plastického polykarbonátu. Spojovací
mechanismus přílby se podobá mechanismu rukavic. Při jejím uvolňování stiskne
kosmonaut tlačítko lichoběžníkové rukojeti v obrubě před bradou, vytáhne ji
a obrubu otočí asi o 20° doleva.
Poslední částí oděvu, kterou kosmonauti oblékají, je “kabát",
opět pro obě verze různý. U IV skafandru slouží jako ochranná vrstva především
proti ohni. Proto jsou vrchní dvě vrstvy (každá o síle 0,37 mm) ze speciální
látky Beta. Podšívka je z nomexové tkaniny. Verze EV má “kabát" opět důkladnější,
neboť musí navíc chránit proti mikrometeoritům a tepelně izolovat kosmonauta
od okolí. Zevnitř je podšitý obdobným materiálem jako tlaková vrstva “šatů"
— nylonem, potaženým neoprenem. Tato poměrně těžká a pružná tkanina slouží jako
odrážeč mikrometeoritú. Při zkouškách musela odolat palbě pyrexových skleněných
kuliček o průměru 0,2 až 0,3 mm a váze 0,00005 g, dopadající rychlostí 8,5 km/s.
Další vrstvy nad podšívkou tvoří tepelná izolace — pět vrstev pohliníkovaného
Mylaru, oddělených netkaným Dacronem. Nad nimi jsou dvě vrstvy pohliníkovaného
Kaptonu, opět z izolačních důvodů oddělené tkaninou Beta. Povrch “kabátu"
je utkán z vlákna Beta, vzniklého během rekonstrukce skafandru (po požáru Apolla
v roce 1967), kdy se hledaly vyhovující nehořlavé materiály. Látka Beta je naprosto
nehořlavá i v atmosféře čistého kyslíku. Tvoří ji v podstatě skelné vlákno,
potažené teflonem. Původně byla látka nejprve utkána ze skelného vlákna a teprve
pak potažena plastickou hmotou. V této podobě se ale snadno mačkala a praskala
v záhybech. Teprve když se látka tkala z vláken potažených teflonem, bylo vše
v pořádku.
Rukávy “kabátu" zakončuje obruba pro nasazení rukavic.
EV rukavice mají k tepelné ochraně navíc vrstvu tvořenou pěti až sedmi vrstvami
(střídavě) Dacronu a pohliníkovaného Mylaru. Počet vrstev je daný umístěním
na ruce. EV rukavici pokrývá svrchu látka z kovového vlákna Chromel-R, udržujícího
si pevnost ve vysokých teplotách a nehořlavého v kyslíku. Pod nimi má kosmonaut
ještě IV rukavice, které jsou s vnějšími rukavicemi sešity v konečcích prstů.
V případě poškození IV rukavic je může kosmonaut převrácením naruby a přeřezáním
provázku vyjmout a ponechat si jen rukavice vnější.
Kosmonaut,
který vyjde z kosmické lodi, má na přílbě ještě dva štítky proti oslnění světlem.
Oba jsou uloženy v čepech po stranách přílby, takže se mohou střídavě stahovat
před obličej. Spodní štít má větši propustnost světla a zesiluje odrazivost
infračerveného záření, a to nejen směrem ven, ale i dovnitř, kde odráží tepelné
záření zpět na přílbu, ta se zahřívá a zabraňuje tvoření mlhy nebo i námrazy
z vydechovaného vzduchu. Uvedeného štítu použijí kosmonauti za měsíční noci.
Vnější štít, zevnitř potažený slabou vrstvou zlata, takže silně odráží infračervené
záření i ostatní světlo, má celkovou propustnost pouze 18 %. Zlato je přetřeno
interferenčním nátěrem, aby se v něm zevnitř neodrážel kosmonautův obličej.
Vnější štít je stejně jako přílba zhotoven z polykarbonátového plastiku. (I
vnitřní štít byl původně z téhož materiálu, ale ani tři vrstvy nezajišťovaly
potřebnou ochranu proti ultrafialovému záření. Proto jej u vnitřního štítu nahradilo
plexisklo UF-4 firmy Rohm & Haas, vyvinuté k ochraně archívních dokumentů
na výstavách proti ničivému ultrafialovému záření.) Přes hlavu si kosmonaut
může stáhnout ještě kapuci ze stejného materiálu, jako je “kabát".
Nohavice přecházejí do bot, které mají po stranách čtrnáct
vrstev izolačního materiálu. Pro výstup na měsíční povrch se přes ně přetahuji
ještě galoše — měsíční boty. Na boku mají stejný počet vrstev jako boty pod
nimi, na podrážce nejprve izolaci a pak vnější vrstvu Chromelu-R. Izolace sestává
z vrstvy Beta, dvou vrstev pohliníkovaného Kaptonu (proložených izolací z Beta),
devíti vrstev Dacronu (prokládaných pohliníkovaným Mylarem) a nakonec dvou vrstev
Kaptonu, oddělených třímilimetrovým plstěním z Beta pro tlumení kosmonautovy
váhy. Pro větší pohodlí mají galoše dvojitý jazyk a na noze jsou připevněny
přezkami a popruhem.
Není toho tedy málo ... Kosmonautovo oblečení váží přes 30
kg, nepočítaje v to 54 kg těžké zavazadlo na zádech. Štěstí, že na Měsíci ho
bude tížit jen šestina celé váhy!
Obleky jsou samozřejmě šité na míru. Při četných zkouškách
si každý může v zájmu pohodlí poručit malé úpravy, např. vypodložení některých
míst skafandru, delší či kratší rukavice, umístění kapsy na pravé nebo levé
noze, popřípadě instalaci zařízení k pročištění Eustachovy trubice při sestupu
do atmosféry. Tímto zařízením jsou dva gumové “prsty", upevněné zevnitř
na obrubě přílby. Jejich použití je vcelku jednoduché — kosmonaut co nejvíce
předkloní hlavu, vsune mezi ně nos a fouknutím pak pročistí zalehlé uši.
Dílo pracovníků International Latex Co. je skutečně pozoruhodné
a plně dokazuje, kolik úsilí a práce se skrývá za celým projektem Apollo. Vývojové
práce se ovšem ani na okamžik nezastaví, a tak již v prosinci má být k dispozici
dokonalejší skafandr A9L. Připravovaný “model" bude mít již krční kloub,
kloub v pase, zdrhovadlo kolem trupu a ventily posunuté více nahoru. A konečně
“módní novinkou" bude speciální žaket, který si kosmonauti před výstupem
do prostoru přetáhnou přes skafandr.
-----------
*) **) IV - Intra Vehicular; EV - Extra-Vehicular, tj. uvnitř
a vně lodi.
Fotografie k článku ,,Co na sebe ?,, : (Snímky: Aviation
Week)
- Celkový pohled na EV skafandr.
- Většinu pracovníků závodu ILC tvoří — podobně jako v
našich oděvních závodech — ženy. Na prvním snímku upevňují ramenní kloub,
uprostřed zdrhovadlo, a snímek vpravo ukazuje výrobu měsíčních galoší.
- Jednotlivé části EV skafandru.
- S pohyblivostí to přece jen není tak zlé, jak dokazuje
tento snímek. Velmi dobře jsou viditelné síťky nahrazující pásky loketních
kloubů, uchycení popruhu usnadňujícího předklánění, výpustný ventil moče a
řada dalších detailů, skrytých normálně pod třetí vrstvou skafandru.
- V kompletním skafandru (včetně kapuce) vypadá kosmonaut
dosti neohrabaně.
Přepis textu: M.Filip, 10.11.2002
Aktualizováno : 24.11.2002
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/lk7.htm)