GEMINI opět na výbornou!
Podle přímých reportáží amerického rozhlasu zpracoval pro
časopis “Letectví + kosmonautika” kolektiv astronautického klubu S.P.A.C.E.
(L + K č. 4/1966)
“This is Gemini Launch Control, T minus 14 minutes and counting …
Zde řídící středisko startu, T-14 minut, přípravy pokračují.
Byly uskutečněny zkoušky manévrovacích motorů kabiny dvojím až trojím zažehnutím
na 1,5 vteřiny. Telemetrické údaje z rampy ukazují, že zkoušky proběhly
úspěšně.”
Je
sobota 4. prosince 1965, 20 hodin 16 minut našeho času. Na Cape Kennedy je rušno.
Desítky techniků končí první část svého úkolu: vypuštění dvou raket Titan s kabinou
Gemini ve velmi krátké době za sebou.
Zatím vše probíhá přesně podle plánu. Na rampě 19, v kabině
GT-7 na vrcholu rakety vysvobozené ze sevření montážní věže, čekají již půldruhé
hodiny na svůj okamžik dva kosmonauté: velitel lodi Frank Borman a druhý pilot
James Lovell. Oba sedmatřicetiletí Američané podstoupí dnes svůj astronautický
křest – čeká je 14 dní práce ve vesmíru.
Countdown rychle spěje bez přerušení ke svému vyvrcholení.
Poslední zkoušky lodi a rakety v T-8 minut, T-5,5 minuty a v T-90
vt. proběhly úspěšně. Konečně. Kolega – astronaut Bean – odpočítává poslední
vteřiny countdownu: “10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 … zážeh motorů … START!”
Je přesně 20:30:05 SEČ.
Raketa
Titan II se s ohlušujícím duněním zvedá od rampy. Řízení letu se ujímá
hlavní středisko v Houstonu. Šest minut po startu oznamuje: “Dosažena
oběžná dráha ve výši 161 – 330 km. Všechny systémy pracují normálně.” Astronauté
oddělují 30 vteřin po dohoření druhého stupně opatrně pomocí manévrovacích motorů
kabinu od nosné rakety. Nesmějí se od ní příliš vzdálit, aby ji mohli prvních
25 minut letu sledovat v infračervených paprscích.
Technikům na Kennedy Space Center začíná nyní urputný závod
s časem. Je třeba co nejrychleji opravit rampu a připravit další nosnou
raketu ke startu GT-6 do devíti dnů. Jsou příjemně překvapeni nepatrnými škodami,
které na rampě 19 zenechal start GT-7.
Zatím GT-7 přeletěla Atlantik a navázala spojení se sledovací
stanicí na Kanárských ostrovech. Odtud přichází do Houstonu poplašná zpráva.
V kyslíkové nádrži palivových článků poklesl tlak na polovinu původní hodnoty.
Bude se opakovat osud GT-5? Ale mnohatýdenní práce odborníků firmy General Electric
se projevila. Ručním zásahem se astronautům podařilo snadno závadu odstranit.
Celý první oběh kabiny kolem Země byl věnován kontrole palubních
zařízení. Pak teprve přicházejí na řadu vědecké experimenty.
Celkem jich bylo 20, z toho 7 nových. Vzhledem k dlouhému
trvání letu to byly zejména lékařské experimenty: sledování hladiny hormonů,
bílkovin, enzymů a aminokyselin v tělových tekutinách, zjišťování demineralizace
kostí během dlouhodobého působení stavu beztíže a rovnováhy dusíku, fosforu,
chloridu sodného a hořčíku v těle a studium spánku pomocí elektroencefalografu.
Další experimenty mají více technické zaměření: především
je to zkouška možnosti použití laseru jako telekomunikačního prostředku mezi
kosmonauty a Zemí. Tento pokus je již zaměřen k programu Apollo,
podobně jako další pokusy s využitím zákrytu hvězd zemským horizontem a
obrysů kontinentů pro navigaci kosmických lodí.
Po
zkušenostech z předchozích letů bylo rozhodnuto, že oba astronauté budou
spát současně, aby se navzájem nerušili. K prvnímu spánku se odebrali v neděli
v 9:10 SEČ a požádali pozemní stanice, aby je nerušily, že chtějí spát až do
15 hodin. Další novinkou byl nový typ skafandru: lehčí a umožňující kosmonautům
jeho svlečení a oblečení bez cizí pomoci na palubě lodi. V pondělí 6. 12.
Jako první tuto možnost využil Lovell při 29. Obletu. Později opakoval tuto
proceduru i velitel lodi a po určitou dobu létali oba kosmonauté současně ve
“spodním prádle”.
Od pondělka se kosmonauté snažili o navázání spojení se zemí
laserovým paprskem. Špatné počasí a závady na pozemním zařízení stanic ve White
Sands (N. M.), na Havajských ostrovech a na ostrově Ascension způsobily, že
tento pokus byl korunován úspěchem teprve na 105. oběhu 11. prosince spojením
s havajskou stanicí. Astronauté zpozorovali modrozelený signál pozemního
laseru a namířili svůj vlastní tříkilogramový přístroj na Zem. Bylo sice plánováno
uskutečnit přenos hlasu astronautů za Zem modulací paprsku, ale nepodařilo se
udržet spojení dostatečně dlouho.
Přípravy
na start GT-6 zatím pokračovaly s jednodenním předstihem. První vážnější
zdržení způsobila závada v paměti palubního počítače zjištěná 8. 12. Celý
počítač byl během krátké doby vyměněn a jen s 10hodinovým zdržením mohlo být
přikročeno k simulovanému letu, jako k poslední přípravě astronautů
Waltera Schirry a Thomase Stafforda na start. Také posádka GT-7 se začala připravovat
na setkání s kolegy. Protože měli sloužit jako cvičný cíl, změnili 9. prosince
na 75. oběhu dráhu lodi na kruhovou ve výši přibližně 300 km.
Start GT-6 byl stanoven na neděli 12. prosince. V ten
den byly dvě možnosti ke startu – dvě “okna”: od 15:30 do 16:15 SEČ a na dalším
oběhu “sedmičky” od 17:30 do 18:00. Aby se mohli setkat na 4. Oběhu “šestky”,
bylo nutno startovat mezi 15:54:00 a 15:55:40 SEČ.
Až do 15:26 pokračovaly přípravné práce s pětadvacetiminutovým
předstihem. V tomto okamžiku byl countdown přerušen za stavu T-3 minuty.
Vše se zdálo být v nejlepším pořádku. V 15:51:03 byl countdown obnoven.
V 15:53 ukončili astronauté poslední kontrolu zařízení před startem. V T-30
vteřin byly otevřeny kohouty nádrží. A opět jako před osmi dny, zazněl hlas
astronauta Beana: “10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, …” a nic. Neočekávané
ticho, pak hlášení: “Motory vypnuty … sledujeme tlak v nádržích … ke
startu nedošlo.” V posledních třech vteřinách, které dělí okamžik zapálení
motorů od startu, automatické bezpečnostní zařízení zjistilo závadu a motory
vypnulo. Raketa zůstala stát na rampě. Protřelý veterán kosmických letů Wally
Schirra zachoval naštěstí chladnou hlavu a nepoužil katapultovacího zařízení
a spolehl se na automatická zabezpečovací zařízení. Kdyby se totiž astronauté
katapultovali, mohlo by dojít k poškození kabiny a již by nebylo možno
plánované setkání uskutečnit.
Mluvčí řídícího střediska oznámil, že závada nebyla dosud
objasněna a že let se odkládá na čtvrtek. Současně sdělil, že pokus o start
byl pozorován piloty z GT-7.
Půl hodiny po nezdařeném startu se odebrala skupina techniků
v ochranných oděvech na rampu zjistit, co se vlastně stalo. Nejprve se
zdálo, že došlo k předčasnému odpojení kabelu propojujícího telemetrii
rakety na pozemní zařízení. Teprve druhý den bylo při kontrole motorů zjištěno,
že ještě ve výrobním závodě byl ponechán kryt z plastické hmoty v jednom
z přívodních potrubí.
Vzhledem k tomu, že nešlo o technickou závadu rakety
samotné, bylo možné připravit nový start už na středu 15. prosince.
Také nahoře, na “sedmičce”, měli drobné závady. Jedna ze dvou
palivových baterií na palubě čas od času zlobila a z jednoho spánku byli
vyrušeni kotrmelci kabiny – dva z motorků (yaw-left) pro řízení polohy
lodi vypověděly službu. Ale bez toho všeho se dalo v letu pokračovat.
Ve středu proběhlo na Cape Kennedy vše jako na drátku. Start
byl uskutečněn přesně podle plánu ve 14:37:26,4 SEČ. GT-7 byla v tomto
okamžiku vzdálena 518 km od místa startu. Za 6 minut na to byla “šestka” navedena
na předběžnou dráhu 161,2 až 261,3 km, v bodě ležícím asi 2000 km za “sedmičkou”.
Krátce nato Schirra upravil výšku apogea na 270 km. Protože se GT-6 pohybovala
na nižší dráze, s dobou oběhu o 2 minuty kratší, přibližovala se ke GT-7
rychlostí asi 8 km/min. Při druhém průletu apogeem v 16:55 nad Indickým oceánem
zvýšila “šestka” rychlost o 58 km/h. Tím se zvýšilo perigeum na 217,5 km a současně
se snížila rychlost vzájemného přibližování obou lodí na 5,5 km/min. Při dalším
průletu apogeem byla GT-6 uvedena na kruhovou dráhu ve výši 270,5 km. Nyní se
nacházela 2 km pod a 180 za GT-7. V 17:59 SEČ byl navázán radarový kontakt mezi
loděmi. Až do tohoto okamžiku byly všechny manévry “šestky” počítány v řídícím
středisku v Houstonu na velkém samočinném počítači IBM 7094. Nyní však
přešla odpovědnost na posádku GT-6 a jejich malý palubní počítač. Chvíli nato,
přesně před sebou, spatřil Stafford blikající modrá poziční světla “sedmičky”
na tmavém pozadí oblohy nad jižním Atlantikem. Schirra zvýšil rychlost a jejich
loď přešla na poslední přechodovou dráhu. V kontrolním středisku v Houstonu
zavládlo napětí.
Vzdálenost obou kabin byla sledována radary sledovací lodi
USS Coastal Sentry, zakotvené poblíže Tajvanu. Do Houstonu přicházela hlášení:
“20 000 stop … 18 200 … 15 000”. Pak bylo slyšet i hlas astronauta Toma
Stafforda: “1,7 námořní míle, … 1,3 …”. Nato jeho hlas opět umlkl, neboť
kabina se vzdálila z rádiového dosahu sledovací lodi.
O
něco později kabina vylétla ze stínu Země nad osvětlenou stranu. Astronauté
Stafford a Schirra byli již tak blízko k “sedmičce”, že mohli vidět zarostlé
tváře svých kolegů. Když se kabina dostala do rádiového kontaktu se stanicí
na Havajských ostrovech, Staffordův hlas oznámil, že se podařilo setkání dvou
kosmických lodí, které jsou nyní ve vzdálenosti 120 stop (36 m). Tato lakonická
zpráva, která přišla do Houstonu ve 20:33, vyvolala v řídícím středisku
nadšení. Na kontrolních panelech se objevily americké vlaječky a ředitel letu
Chris Kraft si zapálil své tradiční dlouhé cigáro, znamení úspěšného splnění
úkolu. Prohlásil, že je to největší milník na cestě americké astronautiky od
letu Johna Glenna.
To však ještě nebylo největší přiblížení. Jemným manévrováním,
důkladně nacvičeným na pozemních simulátorech, přiblížil Schirra svou kosmickou
loď k “sedmičce” na 10 stop (3 m).
“Je
tady nějak velký provoz,” říká Schirra. A Borman odpovídá: “Tak zavolejte
strážníka!”
“Máte opravdu pěkně zarostlé brady,” vysílá Schirra
posádce “sedmičky”.
“Někdo to považuje za moderní,” zní odpověď.
Gemini 6 začala oblétávat v kruzích kolem GT-7, která
šetřila svým palivem. Celkem 5 a půl hodiny letěly lodě ve formaci a jejich
vzdálenost se měnila mezi pěti až třiceti metry a astronauté pořizovali barevné
snímky a filmové záběry. Sledovali vzájemně činnost manévrovacích motorků a
Schirra dokonce zpozoroval vypouštění přebytečné vody z adaptoru “sedmičky”,
která se okamžitě přeměnila v částice ledu.
Po
skončení letu ve formaci se GT-6 vzdálila do bezpečné vzdálenosti 40 až 80 km.
A pak šli spát.
Příští ráno, hodinu před zapálením retroraket, Schirra náhle
oznámil “sedmičce”, že vidí UFO, které se blíží k nim po nízké polární
dráze a vydává intenzívní světlo. Řekl, že se s ním pokusí navázat spojení.
Než stačilo kontrolní středisko v Houstonu nebo posádka GT-7 reagovat,
nesla se kosmickým prostorem známá americká vánoční koleda “Rolničky, rolničky
…”, kterou hrál Schirra na harmoniku. (Chris Kraft později řekl, že Schirra
projevil větší talent jako pilot než jako hudebník.) Udiveným kolegům vysvětlil,
že šlo o Papa Noela (amerického Dědu Mráze).
Pak již “šestka” dostala povel k návratu. V 15:45 byly
zapojeny brzdicí rakety a o 35 minut později dopadla kabina GT-6 do Atlantiku,
necelých 18 km od letadlové lodi USS Wasp. A za hodinu nato byli již oba kosmonauté
na palubě.
“Sedmička” zůstala na oběžné dráze až do soboty 18. prosince.
Poslední dny se umoudřily i stabilizační motory i palivové články. Jen palubní
magnetofon zlobil – nepřevíjel pásek.
A pak i oni šťastně přistáli do Atlantiku asi 900 km jihozápadně
od Bermud. Dosud nejdelší let lidí kosmickým prostorem skončil.
Článek byl z L+K převzat se svolením Mgr. A.Vítka (přepis
zajistil M.Filip)
Aktualizováno : 29.04.2001
[ Obsah | Pilotované
lety | Gemini | Gemini
7 | Gemini 6A ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/gemini/ge-7/lk.htm)