Družicový stupeň raketoplánu
Antonín Vítek, CSc. (L+K 6/1981)
Družicový
stupeň (orbiter) kosmického raketoplánu je nejkomplikovanější částí kosmického
transportního systému STS. Velikostí se dá přirovnat k moderním dopravním
letadlům; při celkové délce 37 metrů a rozpětí deltovitého křídla 24 m má hmotnost
bez pohonných hmot přibližně 68 000 kg. Pouze přední část stupně je přetlaková;
v ní je umístěna kabina, která může pojmout sedm osob osádky a v nouzovém
případě ještě o tři více. V nákladovém prostoru za kabinou osádky lze umístit
užitečné zatížení o hmotnosti 29 500 kg, délce do 18 m a maximálním průměru
5 m.
V motorovém prostoru v zadní části trupu jsou umístěny tři hlavni
motory typu Rocketdyne SSME (Space Shuttle Main Engines, jejichž podrobný popis
bude otištěn později) na
kapalný kyslík a vodík: pohonné hmoty pro ně se skladují v odhazovací nádrži
ET (External Tank). Dva velké manévrovací motory systému OMS (Orbital Maneuvring
Subsystem) jsou umístěny v kapkovitých modulech, zavěšených po obou stranách
svislé ocasní plochy vně motorového prostoru. Slouží k dokončení manévru
navádění na oběžnou dráhu, ke změnám oběžné dráhy (např. během setkávacích manévrů
s jinými kosmickými tělesy) a k brzdicímu manévru, kterým se zahajuje sestup
z oběžné dráhy. Trysky systému řízeni polohy RCS (Reaction Control Subsystem)
jsou umístěny jednak v obou modulech OMS, jednak ve zvláštním modulu zabudovaném
v přídi družicového stupně. Tyto malé raketové motory slouží jednak k udržování
orientace tělesa v prostoru, jednak k jemným změnám oběžné dráhy v závěrečných
fázích setkávacích manévrů a konečně pro udržováni polohy v prvních fázích
sestupu atmosférou, kdy elevony a kormidlo ještě nestačí plně zabezpečit řiditelnost
raketoplánu. Aerodynamické řídicí prvky přebírají plně řízení teprve v hustších
vrstvách atmosféry, když rychlost družicového stupně poklesne pod M = 5.
Kabina
družicového stupně byla navržena jako kombinace pracovního a obytného prostoru.
Vnitřní prostor přetlaková kabiny má objem 71,5 m3 a je rozdělen do tří podlaží.
V nejvyšším z nich - na takzvané letové palubě jsou soustředěny všechny
ovládací a indikační prvky raketoplánu, sloužící k řízení, ovládáni a sledování
stavu systémů jak vlastního družicového stupně, tak celé sestavy STS a případně
i nákladu, umístěného v nákladovém prostoru. Na letové palubě mohou být umístěna
maximálně čtyři křesla ve dvou řadách. Na prostředním podlaží jsou umístěna
v obytném prostoru křesla pro pasažéry, vzduchová propusť, kontejnery s drobným
nákladem a v přední části, oddělené stěnou, je zabudována většina elektronického
vybaveni družicového stupně. V boční stěně tohoto podlaží je vstupní průlez;
v zadní stěně umístěný další průlez umožňuje výstup do nehermetizovaného
nákladového prostoru. Přístroje a ovládací prvky na letové palubě jsou seskupeny
do čtyř pracovních míst:
- v přední části jsou dvě místa pro piloty řídící raketoplán v průběhu
letu;
- v zadní části letové paluby jsou další dvě místa:
- pro manipulaci s užitečným nákladem
- pro řízení spojovacího manévru;
- místo pro specialistu pro užitečné zatížení při levé boční stěně
- místo pro palubního inženýra (letového specialistu) při pravé boční stěně.
Místa
pilotů jsou organizována podle klasického schématu kapitán letadla-druhý pilot.
Všechny hlavní ovládací prvky a přístroje na palubní desce jsou zdvojeny. takže
družicový stupeň je možné ovládat z kteréhokoliv sedadla pilotů. V případě
nouze může s raketoplánem přistát i jediný člověk. Každý z pilotů
má k dispozici ruční řídidla pro rotační a translační manévry, pro ovládání
aerodynamické brzdy a nožní řídidla kormidel. Místo pro manipulaci s užitečným
zatížením je umístěno u zadní stěny letové paluby, blíže k místu specialisty
pro užitečné zatížení. Zde jsou umístěny přístroje a ovládací prvky potřebné
k fyzické manipulaci s užitečným zatížením: k jeho vysouvání
z nákladového prostoru, k jeho vypouštěni do kosmického prostoru nebo
naopak k jeho zachycení a uložení do nákladového prostoru. Odtud bude také
v případě potřeby ovládán tříčlánkový dálkový manipulátor (mechanická
ruka) o délce 15250 mm, vyrobený v Kanadě. Poslední článek mechanické
ruky se může vysunout o dalších 610 mm. Ve standardním vybavení raketoplánu
se počítá s jedním takovým manipulátorem, zavěšeným bud u pravých nebo
levých dveří nákladového prostoru. Ve speciálních případech, kdy by k manipulaci
s nákladem bylo třeba dvou manipulátorů, lze do výbavy přidat i druhý exemplář.
Z místa
pro manipulaci s užitečným zatížením se také otevírají a zavírají dveře
nákladového prostoru. Manipulaci s nákladem lze vizuálně kontrolovat jednak
okénky v zadní stěně nad přístrojovou deskou, jednak pomocí dvou
kamer průmyslové televize, umístěných v nákladovém prostoru.
Pro práci v zemském stínu je v nákladovém prostoru osvětlení,
ovládané také z této palubní desky.
Vlevo od panelu pro manipulaci s užitečným zatížením je ovládací panel
setkávacího a spojovacího manévru, pomocí něhož je zajišťováno řízení
družicového stupně v závěrečné fázi setkání, ať již
s družicí, která má být naložena do nákladového prostoru, nebo někdy v budoucnosti
i se samostatně letící družicovou stanicí. Na panelu jsou i nezbytné ovládací
prvky řízení letu: řídicí páka rotačních a translačních manévrů.,přepínače
volby režimů řízení, umělý horizont a indikátory polohy a rychlosti rotace
v klopení a klonění. Z této palubní desky se také ovládá setkávací
radiolokátor.
Místo
specialisty pro užitečné zatížení je umístěno vlevo vzadu za sedadlem velitele.
Specialista má k dispozici výměnný panel o celkové ploše přibližně 2 m2,
na němž je možno upevnit přístroje nezbytné ke sledování funkce užitečného zatížení.
Mohou zde být např. umístěny přístroje sloužící k poslední prověrce stavu
družice před jejím vypuštěním z nákladového prostoru raketoplánu do vesmíru,
nebo přístroje zaznamenávající naměřené hodnoty z detektorů vědeckých přístrojů
uložených v nákladovém prostoru. Je možné zde na přání zákazníka zabudovat
i obrazovku napojenou na palubní počítačový komplex, který může na obrazovce
zobrazit předzpracovaná data z užitečného zatížení. Pro tento účel jsou
k dispozici standardizované přípojky zdrojů elektrického proudu a přenosu
informace (jak povelů, tak naměřených dat). Pro odvod tepla z elektronických
přístrojů dodaných uživatelem a zabudovaných do této palubní desky může být
vybavení doplněno ventilátorem, ženoucím chladný vzduch do prostoru pod panelem.
Místo
letového specialisty je umístěno vpravo za sedadlem druhého pilota. Jsou zde
přístroje a ovládací prvky propojení mezi družicovým stupněm a užitečným zatížením,
jejichž stav je nezbytné sledovat z hlediska bezpečnosti letu raketoplánu.
Do palubní desky umístěné na tomto místě je možné zabudovat unikátní systém
výstražné signalizace pro případ havárie užitečného zatížení (např. zkrat, únik
pohonných hmot, poškození motoru ap.). Přístroje na palubní desce mohou sledovat
stav systému užitečného zatíženi jak v době, kdy je fyzicky napojeno na
systémy raketoplánu, tak i po jeho vypuštění z nákladového prostoru do
vesmíru. Kromě toho jsou na palubní desce letového specialisty umístěny přístroje
pro sledování stavu takových subsystémů družicového stupně, jejichž stav není
z hlediska bezpečnosti letu kritický, takže opravný zásah snese jistý odklad
(tento panel totiž není dosažitelný ani během startu, ani během přistávání raketoplánu).
Obytný prostor
Prostřední
podlaží přetlakové kabiny představuje obytný prostor raketoplánu. Vpravo od
vstupního průlezu je umístěno hygienické zařízení vyvinuté na základě zkušeností
z programu Skylab, vlevo od vchodu je pak kuchyňský kout. Na čelní stěně,
za níž je umístěna většina elektronického vybavení raketoplánu včetně pěti samočinných
počítačů, jsou úchytky, k nimž je možné připevnit standardizované kontejnery
s předměty denní potřeby, případně s materiály pro vědecké pokusy.
V budoucnosti, bude-Ii raketoplánu užíváno k zásobování družicových
stanic, se v těchto kontejnerech bude přepravovat drobný kusový náklad.
Celkový objem nákladu v kontejnerech může dosahovat až 4,2 m2,
z čehož 95 % je právě umístěno v tomto podlaží. Konstrukce závěsných
bodů povoluje maximální měrnou hmotnost nákladu 480 kg/m3; počítá
se střední hustotou 320 kg/m3. Vzhledem k tomu je možné do přetlakové
kabiny umístit asi 1350 kg drobného kusového nákladu. Velikost kontejnerů je
ovšem omezena velikostí vstupního průlezu.
U stěny proti vstupnímu průlezu jsou I obvykle umístěna lehká demontovatelná
lůžka pro odpočinek členů osádky. Část prostoru vpravo vzadu je oddělená a
obsahuje bloky elektronické výzbroje raketoplánu.
Uprostřed
zadní stěny obytného prostoru je průlez do nákladového prostoru. K tomuto
průlezu může být připojena vzduchová propusť, sloužící k výstupu kosmonautů
ve skafandru do kosmického prostoru. Tato propusť může být umístěna buď uvnitř
obytného prostoru, nebo v nákladovém prostoru, podle toho, kde je třeba
ušetřit místo. Vzduchovou propusť tvoří válec s vnitřním průměrem 1600
mm a délkou 2108 mm, se dvěma průlezy tvaru písmene D s minimální světlostí
910 mm. Dva skafandry pro členy osádky jsou uskladněny ve vzduchové propusti.
Jsou vybaveny zásobami kyslíku a vody pro dva šestihodinové výstupy do kosmického
prostoru, s železnou rezervou (pro případ nutných oprav) na dalších 6 hodin.
Vzduchovou propustí je možné transportovat do nákladového prostoru předměty
o maximálních rozměrech 450 mm x 450 mm x 1270 mm.
V případě, že v nákladovém prostoru bude umístěna družicová
laboratoř Spacelab, bude na průlez v zadní stěně obytného prostoru připojen
přestupový tunel do laboratoře a vzduchová propusť bude při montována
k odbočce vedoucí z tohoto tunelu.
Klimatizační systém
Podstatná
část zařízení klimatizačního systému je umístěna ve spodním podlaží přetlakové
kabiny družicového stupně. V případě potřeby je do tohoto prostoru snadný
přístup po odstranění podlahových panelů obytného prostoru.
Hlavní úlohou klimatizačního systému je vytváření životních podmínek pro
osádku raketoplánu Na rozdíl od předcházejících amerických pilotovaných
kosmických lodí se používá atmosféry, která se složením blíží normálnímu
vzduchu (viz tab. I.). Dusík je dodáván ze čtyř zásobních tlakových lahví,
umístěných v nákladovém prostoru raketoplánu; kyslík bere klimatizační
systém z Dewarových nádob, používaných též pro energetický systém. Pro
případ havárie je v nákladovém prostoru ještě jedna zásobní tlaková láhev
s kyslíkem výlučně pro klimatizaci.
Vedle udržování složení, vlhkosti a teploty ovzduší v kabině osádky má
klimatizační systém zajišťovat také odvod tepla z elektronických bloků
družicového stupně a chladit užitečné zatížení. K tomu slouží systém radiátorů,
umístěných na vnitřní stěně dveří nákladového prostoru. Odpadní teplo z výměníku
tepla klimatizačního subsystému kabiny (kde se chladí vzduch) se přenáší vodou
přes další výměník do freonového okruhu, který přenáší teplo současně s odpadní
tepelnou energií z palivových článků, užitečného zatížení a elektroniky
umístěné v motorovém prostoru do radiátorů o celkové efektivní ploše 113
m2. V případě potřeby lze plochu radiátorů zvětšit přidáním
dalšího modulu zhruba o čtvrtinu.
Během
startu a přistání (až do výšky 30 km nad Zemí), kdy jsou dveře nákladového prostoru
uzavřeny a radiátory tedy nemohou fungovat, odnímá se teplo z freonové
smyčky ve vodním výparníku. Ve výšce pod 30 km a po přistání, dokud není družicový
stupeň opět připojen na pozemní klimatizační zdroje, zajišťuje chlazení výparník
čpavku.
Nákladový prostor během letu klimatizován není; všechna zařízení jsou přímo
vystavena vakuu. Před startem je nákladový prostor profukován z pozemních
zdrojů klimatizovaným suchým a bezprašným vzduchem. Přibližně 80 minut před
zahájením tankování pohonných hmot je z bezpečnostních důvodů nákladový
prostor naplněn suchým dusíkem, který je dodáván až do okamžiku startu. Během
navádění na oběžnou dráhu dusík z nákladového prostoru postupně unikne
do okolí.
Energetický systém
Elektrický
proud pro potřebu systémů družicového stupně i užitečného zatížení vyrábějí
tři baterie palivových článků, spalujících kyslík a vodík. Každá baterie je
připojena k jednomu ze tří nezávislých rozvodů elektrické energie. Během
odběrových špiček jsou v provozu všechny tři baterie a všechny tři rozvody;
v obdobích minimálního odběru se jedna baterie odpojuje. Odpojenou baterii
je možno nechat pracovat v režimu minimálního výkonu; pak ji lze v případě
zvýšení spotřeby proudu okamžitě připojit k síti. V případě, že se
předpokládá delší doba s minimální spotřebou proudu, je možné baterii vypojit
úplně, aby se šetřily zásoby kyslíku a vodíku. Znovu nastartování palivové baterie
(jejíž teplota nesmi nikdy klesnout pod 5 °C, aby nedošlo k jejímu poškozeni)
však trvá nejméně 15 minut. Palivové články byly vyvinuty na základě zkušeností
z programu Gemini a zejména z programu Apollo. Na rozdíl od předchozích
typů mají mít současné články životnost 5000 provozních hodin.
Zásoby kyslíku a vodíku jsou skladovány v kapalném stavu v Dewarových
nádobách, připevněných k podlaze nákladového prostoru. Podle nároků na
množství elektrické energie lze přidávat k systému moduly s kapacitou
odpovídající 840 kWh (viz tab. II.).
Hydraulický systém
Pro
hydraulické vychylování spalovacích komor hlavních motorů SSME, pro ovládání
elevonů, kormidla, aerodynamických brzdicích klapek, pro posilovače řízení podvozku
a pro brzdový okruh na podvozkových kolech je na družicovém stupni k dispozici
hydraulický systém, zásobovaný třemi nezávislými turbočerpadly, jejichž pohon
obstarávají spalovací turbíny na hydrazin. Každá z nich dává výkon 100
kW. Pracovní tlak na výstupu z čerpadel je 20,7 MPa při dodávce 0,24 m3/min
hydraulické kapaliny.
Během letu po oběžné dráze není hydraulický systém v provozu; vedení a
zásobníky hydraulické kapaliny jsou však přihřívány z freonové smyčky
klimatizačního systému, aby nedošlo k jejich zamrznutí.
Telekomunikační systém
V průběhu
prvních letů kosmického raketoplánu obstará spojení s řídicím střediskem
systém pozemních stanic. Po vypuštění družic typu TDRS (Tracking and Data Relay
Satellite) bude spojení zajištěno retranslací přes tyto družice. Dvě družice
zmíněného typu umožní komunikaci s raketoplánem téměř bez přerušeni (na
základní dráze ve výši kolem 200 km bude mezera ve spojení při přeletu pásu
mezi zeměpisnými délkami 55° v. d. a 95° v. d.).
Spojení je realizováno na pásmu S (přibližně 2 GHz). Kapacita fázově modulované
(PSK) přenosové linky na vzestupné větvi je 72 kbit/s (z toho 2 x 32 kbit/s
pro fonické spojení a 6,4 kbit/s pro povely pro palubní počítače); na sestupné
větvi je přenosová kapacita linky podstatně vyšší, a to 192 kbit/s (2 x 32 kbit/s
na fonii a 128 kbit/s pro plusně kódovanou PCM - telemetrii ze systému družicového
stupně, časově multiplexovanou s frekvenčně modulovanými telemetrickými
údaji z užitečného zatížení). Kromě toho bude k dispozici ještě další
frekvenčně modulovaná přenosová linka s kapacitou 5 Mbit/s pro přenos dat
ze záznamu, pro televizní přenosy apod.
Družicový stupeň je navíc vybaven telekomunikačním systémem, umožňujícím
spojení s vypuštěnými družicemi (předáváni povelů pro jejich navádění na
dráhu a pro oživování a příjem telemetrie z vypuštěných těles) a také pro
komunikaci s kosmonauty ve skafandrech mimo loď.
Řídicí a navigační systém
Jádrem
celého systému je pět univerzálních číslicových počítačů IBM AP-101, každý s pamětí
65 536 slovo délce 32 bity (tj. 256 Kbyte). Čtyři z nich jsou propojeny
a vzájemně se v průběhu letu “hlídají”; tím je zajištěna maximální spolehlivost
výpočetního systému na palubě. V průběhu výpočtů dochází asi 500krát za
sekundu k synchronizaci počítačů a vzájemné kontrole; pokud se některý
z počítačů během 4 milisekund nesynchronizuje s ostatními, je od systému
odpojen. Výpadek dvou počítačů vyvolá automatické přepnutí na pátý , záložní
počítač a letový řád vyžaduje přistání na Zemi při nejbližší příležitosti. Za
normálních okolností je pátý počítač k dispozici pro realizaci experimentů
během letu.
Programy pro jednotlivé fáze letu jsou uloženy na palubě na magnetické pásce a
nahrávají se do paměti počítačů na základě příkazu, který dá osádka z
klávesnice. výstupy pro osádku jsou vyvedeny na obrazovkové displeje, umístěné na
palubní desce před velitelem a druhým pilotem.
Navigační
údaje dostává výpočetní komplex z inerciálních plošin, vybavených detektory
hvězd pro autonomní nastavování,gyroskopy pro měření rychlostí rotace podle
jednotlivých os a akcelerometry pro měření negravitačních zrychlení. Spolehlivost
stanovení orientace má být kolem ± 0,2°; pro uživatele zaručuje NASA přesnost
nastavení polohy po dobu jednoho oběhu ± 0,5°. Při požadavku na vyšší přesnost
je třeba používat zvláštního stabilizovaného naváděcího systému IPS (Instrument
Pointing System).
Pro let v atmosféře má družicový stupeň standardní přístrojové
vybavení, včetně mikrovlnného přistávacího systému MLS.
Pro setkání s jinými kosmickými tělesy je raketoplán vybaven setkávacím
radarem, jehož dosah je 560 km v případě, že na cílovém tělese je rádiový
převáděč. V součinnosti s pozemními stanicemi je možné zajistit i
setkání s nespolupracujícími tělesy (např. již nepracující družice,
družice jiných států aj.).
Pro všechny fáze letu jsou k dispozici programy pro výpočetní komplex,
pomocí nichž je možné realizovat plně automatizovaný průběh letu. Výjimku tvoří
jen závěrečná fáze spojení s jiným kosmickým tělesem, která musí být řízena
ručně, a kontrola dosednutí na přistávací dráhu v závěru letu. Kosmonauti
však mají v každém okamžiku možnost ručního zásahu do řízení. Přitom je
možno rozeznat dvě úrovně ručního řízení:
- řízení
přes samočinný počítač (fly-by-wire);
- řízení s vyřazenou automatikou.
V prvním případě jsou signály z ručních a nožních řídidel zpracovávány
počítačem, který generuje výkonné povely pro ovládací prvky (servomotory, ventily,
hydraulické prvky). V druhém případě ovládají piloti jednotlivé prvky přímo.
Tabulka I. Parametry klimatizačního systému
Normální kapacita (osobodní) ... 42
Nouzová rezerva (osobodní) ..... 16
Osádka (osob):
- konstrukční návrh ............ 3 až 10
- normální provoz .............. 3 až 7
- záchranný provoz ............. 6 až 10
Tlak v kabině (kPa)
- celkový ...................... 102
- parciální tlak kyslíku ....... 22 ± 2
- parciální tlak dusíku ........ 80 ± 2
- v zásobních nádržích N2 ...... 20 700
- v zásobních nádržích O2 ...... 20 700
Chladicí výkon (kW):
- během startu a přistání ...... 1,8
- na oběžné dráze normální ..... 6,3
- na oběžné dráze rozšířený .... 8,5
Tabulka II. Parametry energetického systému
Počet palivových článků ........ 3
Příkon (kW):
- celkový trvalý ............... 14
- celkový ve špičce ............ 24 (nejdéle 15 minut každé 3 hodiny)
- pro experimenty minimálně .... 2
- pro experimenty trvale ....... 7
- pro experimenty ve špičce .... 12
Napětí dodávané do rozvodu (V) . 27,5 až 32,5
Kapacita (základní vybavení) (kWh):
- k dispozici .................. 1530
- nouzová rezerva .............. 264
Zásoby pohonných hmot (kg/nádrž):
- kapalný vodík ................ 42
- kapalný kyslík ............... 354
Pro potřeby MEK přepsal D.Lazecký s laskavým svolením
autora.
Aktualizováno : 16.03.2003
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk2.htm)