STS-119/ISS-15A
Poslední pár křídel
Mgr. Antonín Vítek, CSc.
L+K 5/2009
Raketoplán
Discovery při velmi úspěšném letu STS-119 dopravil na ISS
poslední velkou část její konstrukce, ITS-S6
o hmotnosti 14 089 kg. Stanice tak dostala celkový vzhled, který se v budoucnosti
již příliš měnit nebude.
Po návratu z předchozí mise STS-124
dne 14. června 2008 zahájili technici v hale OPF-3 odstrojováni družicového
stupně Discovery a jeho přípravu k novému vzletu do vesmíru. Na místo použitých
motorů SSME přišly repasované jednoty výrobních čísel 2048, 2051 a 2058. V budově
VAB na mobilním vypouštěcím zařízení MLP-2 se sestavily motory RSRM výr. č.
103, tvořící soupravu BI-135 pomocných vzletových stupňů SRB. K nim později
ještě přibyta odhazovací nádrž výrobního čísla ET-127.
Šestičlennou posádku raketoplánu tvořili velitel mise plk.
USAF Lee J. Archambault (nar. 1960, STS-117 v červnu 2007), druhý pilot freg.
kpt. Dominic A. Antonelli (nar. 1967, nováček) a letoví specialisti Joseph M.
Acaba (nar. 1967, nováček), Steven R. Swanson (nar. 1960, STS-117 v červnu
2007), Richard R. Arnold, II (nar. 1963. nováček) a nejzkušenější člen posádky
John L. Phillips (nar. 1951, STS-100 v dubnu 2001 a Sojuz TMA-6 v dubnu až
říjnu 2005), který při posledním letu strávil ve vesmíru celkem 178 dní, z toho
většinu jako palubní inženýr 11. dlouhodobé posádky ISS. Během letu na stanici
byl na palubě družicového stupně ještě Koichi Wakata (nar. 1963, STS-72 v lednu
1996 a STS-95 v říjnu 2000), astronaut japonské organizace pro výzkum vesmíru
JAXA. Wakata měl na palubě Mezinárodní vesmírné stanice vystřídat Američanku
Sandru Magnusovou (nar. 1964), členku 18. expedice, která na ISS přiletěla v
listopadu 2008.
Přípravné práce pokračovaly v podstatě hladce, až z čista jasna
udeřil blesk. Během startu raketoplánu Endeavour k letu STS-126
se stalo, že ventil FCV č. 2, řídící přepouštění zplyněného vodíku z vysokotlakého
čerpadla motoru SSME zpět do vodíkové nádrže ET se plně otevřel, aniž k tomu
dostal příkaz. Naštěstí zbývající dva ventily FCV dokázaly chybu kompenzovat
plným uzavřením. K čemu ventily FCV (Fuel Control Valve) vlastně slouží? Když
turbočerpadla HPTP ženou vodík z nádrže do motorů SSME, tak je zapotřebí nad
hladinu paliva v ET doplňovat plyn, aby se v ní udržoval tlak v rozmezí od 220,6
do 234,4 kPa. Pokud tlak klesne pod dolní hranici, pootevřou se ventily FCV
a umožni plynnému vodíku z turbočerpadel tlak v ET opět zvednout, až dosáhne
minimálně 225,5 kPa. Pak se FCV opět uzavřou. Z počátku technici neznali příčinu
chybné funkce ventilu FCV č. 2. Mohlo jít o závadu na samotném ventilu, ale
třeba také o vadu na kabelech, předávajících povely k ovládání tohoto ventilu
od řídicích počítačů. Pravda se objevila až při demontáží podezřelého ventilu
u jeho výrobce, firmy Vacco v South El Monte v Kalifornii, část pístu, sloužícího
jako záklopka, byla odlomená! Následovala prověrka všech už použitých ventilů
FCV Na jednom z pístů staršího typu, který prodělal 16 startů, výrobce nalezl
mikroskopické trhlinky, které ukazovaly na to, že tepelné a mechanické namáhání
postupně ovlivňuje strukturu materiálu. Co teď? Přípravy družicového stupně
v OPF-3 byly na počátku ledna ukončeny, a proto se jej manažeři rozhodli podle
plánu převézt 7. ledna 2009 do montážní budovy VAB, kde již byly připraveny
stupně SRB a nádrž ET k připojení družicového stupně. Výměnu ventilů KV bylo
totiž možno provést na rampě.
Kompletní
sestavu raketoplánu odvezl pásový tahač na rampu LC-39A 14. ledna. Tam bylo
do jeho nákladového prostoru přeloženo užitečné zatížení, již zmíněný poslední
kus příhradové konstrukce ITS-S2 s párem fotovoltaických baterií. V té době
ještě všichni doufali, že se start uskuteční podle plánu v první polovině února.
Instalace náhradních FCV proběhla zdárně přes víkend na přelomu ledna a února,
ale zasedáni manažerů (FRR) usoudilo, že bude rozumné start odložit o týden,
tedy nejdříve na 19. února. Tentokráte bylo na vině zdržení v instalaci pyrotechnických
náloží. Manažeři nechávali stále zkoumat možné dopady podobné závady na ventilech
FCV. V případě, že by se odlomil větší kousek pístu a prorazil tlakovací potrubí,
šlo by o havárii, při níž by raketoplán Discovery mohl skončit podobně jako
Challenger. Proto manažeři zvažovali vyrobit zcela rekonstruované ventily. Znamenalo
to však odklad nejméně na 22. února a později až na 27 února. To již začínalo
být vážné, protože Rusové na Bajkonuru chystali Sojuz
TMA-14 ke startu na polovinu března a žádný odklad nepřipouštěli. Předchozí
ruská transportní loď TMA-13
totiž spěla rychle ke konci své zaručeně životnosti na oběžné dráze. A raketoplán
nemohl být připojen ke stanici současně se dvěma Sojuzy, protože by posádka
ISS nezvládala kumulovanou pracovní zátěž. Nakonec vybrali nouzové řešeni: zesílení
tlakovacího potrubí v místě pravoúhlého ohybu, kde hrozilo největší nebezpečí
jeho proražení. Kromě toho se znovu vyměnily ventily FCV za důkladně prověřené.
Start byl tedy znovu posunut na 11. března.
Ostré odpočítáváni ke startu začalo na Kennedy
Space Center 8. března 2009 v 19:00 hodin místního času (EDT) a běželo hladce
až do plněni nádrže ET kapalným kyslíkem a vodíkem. Těsně před jeho dokončením
přístroje zjistily v blízkosti nádrže zvýšenou koncentraci par vodíku, dosahující
až 4 procent. Hrozilo proto nebezpečí jeho výbuchu. Start musel být odvolán.
Po vyprázdnění nádrže se ukázalo, že příčinou bylo špatné usazení spojky potrubí,
odvádějícího odpařující se vodík z nádrže do spalovací věže, kde je tento plyn
neškodně likvidován. Po výměně těsnění ve spoji a správném napojení potrubí
pokračovalo 15. března odpočítávání od stavu T-11 hodin a tentokrát doběhlo
úspěšně k nule.
Raketoplán Discovery o vzletové hmotnosti 2 050 542 kg se
odlepil od rampy LC-39A dne 15. března 2009 ve 23:43:44,074 světového času (UTC).
Průběh startu byl hladký. Za osm a půl minuty družicový stupeň dosáhl suborbitální
dráhy a odhodil již nepotřebnou nádrž ET. Po dosažení prvního apogea 16. března
v 00:22:14 UTC přešel zážehem obou manévrovacích motorů OMS na stabilní dráhu a
stihání ISS mohlo započít. Odložení startu mělo závažně důsledky. Pobyt
raketoplánu u stanice musel být zkrácen na pouhých osm dni a jeden ze čtyř
plánovaných výstupů do volného prostoru zrušen.
Druhy den letu (16. - 17. března) byl jako obvykle věnován
důkladné prověrce tepelné ochrany náběžné hrany a přídě Discovery, se kterou
bylo řídicí středisko MCC v Houstonu spokojeno. Ani snímkováni dlaždic tepelné
ochrany raketoplánu, které uskutečnila posádka ISS během rotačního manévru RPM
družicového stupně těsně před připojením raketoplánu ke stanici, nic vážného
neodhalilo. Discovery se připojil k tunelu PMA-2
s osmiminutovým zpožděním proti plánu, třetí den letu 17. března ve 21:19:53
UTC.
Po nezbytné kontrole hermetičnosti vestibulu mezi
raketoplánem a přechodovým tunelem PMA-2 se kolem 23:06 UTC otevřely průlezy a
obě posádky se vřele přivítaly. Pak následovalo obvyklé bezpečnostní školeni a
mohlo začít přenášení dopraveného nákladu z raketoplánu na palubu komplexu.
Mezi prvními přenesenými položkami byla i souprava osobní výbavy a tvarované
výplně IELK křesla pro Wakatu, kterou instalovali do návratového modulu lodi
Sojuz TMA-13. Wakata se pak stal členem posádky stanice, zatímco Magnusová
získala pozici letového specialisty MS-5 na Discovery.
Dalším
urgentním úkolem bylo čtvrtého dne letu (18. - 19. března) vyzvednuti příhradové
konstrukce ITS-S6 staničním manipulátorem SSRMS z nákladového prostoru raketoplánu.
Po složitém manévrování, kdy si manipulátory vzájemně náklad předávaly, byl
nakonec tento díl umístěn téměř v kontaktu s již instalovaným přechodovým dílem
ITS-S5, aby se vyrovnaly jejich teploty. Mezitím na palubě komplexu se Swanson
a Arnold připravovali na první výstup do volného prostoru. Zahájili jej pátého
dne letu (19. - 20. března) v 17:16 UTC.
Nejprve navigovali přisunování příhradové konstrukce ITS-S6
k montážnímu místu staničním manipulátorem, který ovládal z nitra stanice
Phillips za asistence Wakaty. V 18:22 UTC jisticí zámky zaklaply a po kontrole
správného usazení nového dílu se zašroubovaly upevňovací šrouby spojovacího
systému MRTCAS. Pevného spojení bylo dosaženo v 19:24 UTC. Ihned poté Swanson a
Arnold zahájili pokládku a propojování silových a datových kabelů mezi ITS-S6 a
zbytkem komplexu. To jim zabralo skoro hodinu. Teprve potom mohlo středisko MCC
zahájit postupné oživování a testování systémů ITS-S6.
Pozornost obou montérů se nyní obrátila na dosud složený
radiátor PVR. Ten má za úkol odvádět odpadni teplo z elektroniky, upravující
surovou elektrickou energii, dodávanou slunečními články. Podle toho, jak jsou
osvíceny Sluncem, dodávají totiž napětí 130 až 175 voltů a to je nutno upravit
na potřebných 128V pro rozvodnou síť americké části komplexu ISS. Swanson a
Arnold nyní uvolnili aretační pojistky, které během startu držely radiátor ve
složeném stavu. Pak následovalo odemčení válcových otočných adaptérů BGA a
jejich vyklopeni do pracovni polohy. Kromě toho, že slouží k natáčení panelů,
tyto dva barely také obsahují složený stěžeň, sloužící k vysunutí složených
panelů baterii na plnou délku 36 metrů. Mezitím středisko MCC dálkovým povelem
rozložilo radiátor PVR. Posledními akcemi první vycházky bylo odemknutí čtyř
pouzder SABO, v nichž byly až dosud ukryty složené panely, a odhození čtyř již
nepotřebných tepelných krytů elektroniky ITS-S6. Staly se tak dalším příspěvkem
ke kosmickému smetí s katalogovými čísly 34605 až 34608. První vycházku v trvání
6 h 07 min Swanson a Arnold ukončili ve 23:23 UTC. Hlavním úkolem šestého dne
letu (20. - 21. března) bylo vysunuti obou křídel panelů slunečních baterií,
které nesou označeni SAW 1B a 38 (Solar Array Wings). Zkušenosti, trpce získané
při rozevírání předchozích panelů, se zúročily. Celá operace trvala jen 2 h 11
min a byla na první pokus úspěšná.
V závěru dne se pozměněná dvojice montérů - Swanson a Acaba
- začala chystat k druhému výstupu do volného prostoru. Zahájila jej sedmý den
letu, 21. března v 16:51 UTC. Nejprve na nejstarší „elektrárně“ ITS-P6 astronauti
povolili šrouby, držící bloky akumulátorových baterií na místě, aby je mohli
jejich následovníci při letu STS-127 vyměnit za nové. To byl poslední plné úspěšný
počin této dvojice, nepočítáme-li fotodokumentaci poškozeného radiátoru termoregulačního
systému a instalaci antény navigačního systému GPS na povrch modulu Kibo.
Ta má sloužit při navádění chystaných japonských nákladních lodi typu HTV -
první má přiletět ke stanici na počátku letošního září.
Dalším úkolem bylo vyklopení otevřené skladové plošiny UCCAS
(Unpressurized Cargo Carrier Attach System) na spodní straně příhradové konstrukce
ITS-P3. To se sice zdařilo, ale její pevné ukotvení v nové poloze se nepovedlo
ani po opakovaných pokusech. Nakonec ji Swanson a Acaba provizorně zajistili
poutacími lanky, aby se volně „neplandala“ a náhodou něco na příhradové konstrukci
nepoškodila. Také přepojení kabelů na rozvodné desce dodávky proudu pro stabilizační
setrvačníky CMG se nezdařilo; jeden z konektorů nešel rozebrat. Vycházku v trvání
6 h 30 min Swanson a Acaba ukončili ve 23:21 UTC. V modulu Destiny
mezitím Fincke a Magnusová vyměnili špatně fungující aparaturu pro destilaci
moči za novou a připravili ji k provozním zkouškám.
Osmého
dne letu (22. - 23. března) informovalo Kosmické velitelství, že hrozí ohrožení
komplexu blízkým průletem úlomku posledního stupně rakety CZ-4 (1999-057FA,
SSC 26264), a to právě v době, kdy se měl konat třetí výstup do volného prostoru.
Řídicí středisko proto rozhodlo změnit orientaci stanice na tři hodiny tak,
aby kladla větší aerodynamický odpor. Tím se změnila dráha ISS natolik, že ji
úlomek již neohrožoval. Devátého dne letu (23. - 24. března) zahájila dvojice
Acaba a Arnold poslední vycházku v 15:37 UTC. Ani tentokrát se nepodařilo plošinu
UCCAS zajistit. Pro nedostatek času ani nepřistoupili k vyklápění úložné plošiny
PAS (Payload Attachrnent System) na příhradové konstrukci ITS-S3. Po drobných
úpravách dalších systémů stanice a promazání úchopového mechanismu staničního
manipulátoru ukončili výstup po 6 h 27 min ve 22:04 UTC. Raketoplán Discovery
odletěl od stanice 25. března v 19:53:44 UTC. Po obvyklých dvou dnech samostatného
letu, věnovaných závěrečné kontrole tepelné ochrany družicového stupně a prověrkám
jeho systémů, přistál raketoplán napodruhé 28. března 2009 v 19:13:17 UTC na
dráze 15 kosmodromu KSC na Floridě, když první pokus muselo řídicí středisko
odvolat pro nízkou oblačnost a silný nárazový boční vítr. Jeho dalším letem
má být mise STS-128, předběžně plánovaná
na 13. srpna 2009.
Vyšlo v L+K 5/2009
Aktualizováno : 17.11.2011
[ Obsah | Pilotované lety | STS
| STS-119 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-119/lk.htm)