Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  136    137    138    139    140    141    142  >>
Téma: Projekt Dragon / Falcon 9
09.10.2012 - 12:05 - 
citace:
Ak si dobre spominam, jeden Proton nedoletel na orbit, lebo v hornom stupni bolo privela paliva?? Natiska sa otazka ako sofistikovane riadenie tie stupne maju, ked nedokazu operativne zareagovat, tak ako zareagoval F9.


rychly odhad
- sojuzy verzii 2 (2-1a, 2-1b, 2-1v) maju modernizovanu avioniku, ale co dokaze urobit, netusim
- proton myslim takuto modernizaciu nemal... takze neverim, ze by nieco take zvladol... sojuz-u to iste - neverim, ze by dokazal urobit prepocet drahy za letu
- rusi funguje na principe "If It Ain't Broke Don't Fix It" - co ma svoje vyhody... ono, ten nosic ma v roznych konfigoch nejakych 1500 startov za sebou ale samozrejme aj nevyhody
- zaujimavejsia otazka je, ci to dokaze angara - kedze pojde, podobne ako pri f9, o novy nosic

inak, ked sme pri tom celkom by ma zaujimalo, ci to zvladne napr. ariane 5 alebo atlas 5

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 12:09 - 
citace:
Takze poleti po elipticke draze s postupne zvysujicim se apogeem, aby se priblizil k ISS a pak provede korekci drahy?

sorry, taketo detaily neviem... predpokladam, ze tak nejak...
len si pamatam, ze treti den ma byt pripojenie

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 12:10 - 
citace:
inak, ked sme pri tom celkom by ma zaujimalo, ci to zvladne napr. ariane 5 alebo atlas 5



U boosteru na TPH je vysoka spolehlivost, tam se nema co pokazit, bud ho nastarujes nebo ne. A pokud bude problem na core motoru, tak to stejne vede na autodestrukci a nikam nedoletis.
 
09.10.2012 - 12:12 - 
citace:
citace:
inak, ked sme pri tom celkom by ma zaujimalo, ci to zvladne napr. ariane 5 alebo atlas 5



U boosteru na TPH je vysoka spolehlivost, tam se nema co pokazit, bud ho nastarujes nebo ne. A pokud bude problem na core motoru, tak to stejne vede na autodestrukci a nikam nedoletis.


jop, dobra poznamka... dik...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 12:13 - 
huuu... ed kyle vo svojich statistikach oznacil start za "failure"... celkom prekvapujuce pre mna

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 12:30 - 
Je to z toho důvodu, pokud si dobře vzpomínám, že on nedává "partial failure". Proto musí dát "failure", i kdyby Dragon odvedl práci na jedničku s hvězdičkou... 
09.10.2012 - 12:36 - 
citace:
huuu... ed kyle vo svojich statistikach oznacil start za "failure"... celkom prekvapujuce pre mna


... to že Falcon neskončil v ohnivé kouli je sice pěkné. Ale
raketa nedodala náklad na plánovanou dráhu, tedy je to selhání rakety.

OrbComm má smůlu. Dragon to asi dožene vlastními motory. Držím mu palce.

... a ještě poznámku: s nosností Falconu9 to nebude tak slavné, když ani neměla dostatečnou rezervu paliva a dosáhla nižší, než plánované dráhy.

... a druhou poznámku: klasický Sojuz (s elektromechanickým řízením a startem z otočného startovacího stolu by si s výpadkem motoru neporadil). Ale modernější rakety toto zvládali a zvládají, např SaturnV úspěšně vyřešil dvě takové anomálie (a díky rezervě paliva dokonce dodržel cílovou dráhu), raketoplán také velmi úspěšně řešil výpadek motoru s dodržením cílové dráhy.
 
09.10.2012 - 13:07 - 
cele zle

F9 sa dostal na planovanu drahu, ktora je dana ako plus minus nieco. Jasne bolo uvedene ze Dragon je na drahe v ramci tolerancie.

Orbcomm sa nedostal na svoju drahu, pretoze nedoslo k znovuzapaleniu druheho stupna, z dovodov bezpecnostnych predpisov pre ISS.

SaturnV aj STS sice riesili vypadky, ale nie rozpadnutie motora. To len tak na okraj...
 
09.10.2012 - 13:11 - 
citace:
- sojuzy verzii 2 (2-1a, 2-1b, 2-1v) maju modernizovanu avioniku, ale co dokaze urobit, netusim


Jeste se vratim k tematu.

U sojuzu muze nastat problem v pripade, ze vypadne booster. Prumer rakety je velky a budes mit velky klopny moment. Otazka, je co dokazou vyrovnat verniery.

U Angary pak cross-feed. Nemuzes odhodit cast z ktere beres palivo, pak ti bude chybet.
 
09.10.2012 - 13:16 - 
este k tej nosnosti F9 - zhrnme si to. Dragon leti nalozeny nakladom k ISS. Okrem neho viezla F9 dalsiu druzicu. Tato druzica mala byt dopravena na vyrazne vyssiu drahu znovuzapalenim druheho stupna, t.j. na orbit islo aj nemalo paliva v druhom stupni.

Cize aka mala nosnost?
 
09.10.2012 - 13:17 - 
citace:
citace:
- sojuzy verzii 2 (2-1a, 2-1b, 2-1v) maju modernizovanu avioniku, ale co dokaze urobit, netusim


Jeste se vratim k tematu.

U sojuzu muze nastat problem v pripade, ze vypadne booster. Prumer rakety je velky a budes mit velky klopny moment. Otazka, je co dokazou vyrovnat verniery.

U Angary pak cross-feed. Nemuzes odhodit cast z ktere beres palivo, pak ti bude chybet.


teoreticky sa moze stat nieco take, ako yamato nadhodil - zle odvazia naklad a teda zle spocitaju drahu... tam je potom otazka, kto a co s tym dokaze urobit, ked napr. si nie som isty, ci by si stupen dokazal za letu prevazit naklad...

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 13:47 - 
http://www.nasaspaceflight.com/2012/10/dragon-iss-spacex-review-falcon-9-ascent-issues/

viete nieco co je to "fracturing of the Merlin 1C engine’s fuel dome"??
 
09.10.2012 - 13:59 - 
O úspěchu mise rozhoduje Primary Payload - tedy Dragon. Pokud byl vynesen na dráhu v požadovaném rozsahu, a Dragon dokáže doletět k ISS a bezpečně přistát se vzorky, jedná se o úspěch. 
09.10.2012 - 14:10 - 
citace:
Takže vedľajší náklad - prototyp nového satelitu Orbicomu sa nedostal na svoju dráhu, je na nižšej. Bolo to spôsobené dlhším chodom 1-vého a 2-hého stupňa F9. Druhý stupeň nemohol byť reštartovaný z bezpečnostných dôvodov, aby satelit a druhý stupeň neboli príliš blízko dráhe ISS.
Btw, špekulovalo sa tu o malej nosnosti Dragona, a Spx si vozia ešte ďalší náklad na vyššiu dráhu (aj keď hmotnosť Oricomu je tuším iba 180 kg).


Tak to není! Nevynesení ORBCommu na správnou dráhu nemá souvislost s dráhou ISS.

Na NASASpaceflight.com píšou že nebyl dostatek paliva pro restart a chod druhého stupně. Takže byl restart zrušen a Orbcomm uvolněn. Takže Orbcomm je na dráze cca 300x327km místo plánovaných 600x640km.
 
09.10.2012 - 14:17 - 
citace:

Na NASASpaceflight.com píšou že nebyl dostatek paliva pro restart a chod druhého stupně. Takže byl restart zrušen a Orbcomm uvolněn. Takže Orbcomm je na dráze cca 300x327km místo plánovaných 600x640km.


na tom istom NSF iny autor pise, ze paliva je dost, ale stupen so satelitom bol vdaka inemu letovemu profilu mimo povolenej "entry gate", vdaka comu nemoze prebehnut dalsi manever (lebo by sa dostali prilis blizko ISS)
 
09.10.2012 - 14:26 - 
citace:
viete nieco co je to "fracturing of the Merlin 1C engine’s fuel dome"??
Pokud se nemýlím, tak by to mělo být to vypuklé dno - "motorová hlava" nad vstřikovačem paliva a spalovací komorou.
Tam žene turbočerpadlo směs pohonné látky pod největším tlakem, větším než ve spalovací komoře.
Takže tento díl asi nevydržel a praskl, nebo nevydržel spoj mezi dómem a komorou.

 
09.10.2012 - 14:31 - 
@yamato:
- iste zdroje (ktorym by som veril - l2) naznacuju, ze tam bolo malo paliva (tj. aj keby iss nebolo v ceste, tak by sa orbcomm nedostal na planovanu orbitu)
- ten fuel dome je cast motora, ktora je zakryta - ide o nejaku cast v okoli spalovacej komory sorry, prilis techn. aby som to nejak interpretoval

edit:
to, co mirek pospisil napisal vysvetlil to ovela lepsie ako ja

edit 2:
btw yamato takze uz mas pristup na nsf?
[Edited on 09.10.2012 Agamemnon]

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 15:01 - 
citace:
btw yamato takze uz mas pristup na nsf?
[Edited on 09.10.2012 Agamemnon]


somehow ano ale nikomu to nehovor

ohladom toho paliva - jeden vravi to, iny ono, SpaceX mlzi, clovek aby sa z toho vysomaril... druhy stupen horel nejakych 13s dlhsie, takze tam mohlo byt aj malo paliva. Alebo su mimo planovanej entry gate a maju malo paliva aby sa do nej dostali... vyber si
 
09.10.2012 - 15:07 - 
z fb:

"Dragon continues to execute a series of burns on its way to the International Space Station. Next up: rendezvous and grapple tomorrow morning! We are currently on target for the astronauts to perform the arm grab between 7-7:30AM ET/4-4:30AM PT. However, this time is variable; please stay tuned for updates."

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 15:41 - 
citace:
ohladom toho paliva - jeden vravi to, iny ono, SpaceX mlzi, clovek aby sa z toho vysomaril... druhy stupen horel nejakych 13s dlhsie, takze tam mohlo byt aj malo paliva. Alebo su mimo planovanej entry gate a maju malo paliva aby sa do nej dostali... vyber si


ten clanok na nsf tu situaciu s palivom vysvetluje dost dobre:

"Unfortunately, the propellant mass check at SECO-1 failed to pass the requirements to ensure safe insertion of Orbcomm and the second stage in an orbit away from Station, resulting in no second burn commanded."

co znamena, ze kontrola mnozstva paliva pred druhym zazihom horneho stupna zistila, ze stupen neobsahuje dost paliva, aby sa stupen dostal dost daleko od stanice, co sposobilo, ze zazih nebol vykonany

(ako sa v clanku pise, toto info je z l2 nsf)

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 15:47 - 
no, az take jasne to nie je. Je tam malo paliva na planovany orbit, alebo malo paliva na planovany orbit dost daleko od stanice?

Inak povedane, predstavuje to "dost daleko od stanice" nejake poziadavky na palivo navyse?
 
09.10.2012 - 15:50 - 
lebo mne to logicky tak vychadza, ze keby islo len o to palivo, tak dostanu orbcomm aspon na tak vysoky orbit, ako im umoznuje palivo v stupni.
Ale oni scrubli zazeh uplne, takze ta poloha voci ISS tam musi hrat vyznamnu rolu.
 
09.10.2012 - 16:17 - 
takto:
- stupeň nebol úplne bez paliva - palivo mal, ale plánovanú cieľovú orbitu (350x700 km alebo také niečo) by nedosiahol (tá je dostatočne ďaleko od stanice)
- po použití toho paliva by dosiahol orbitu nižšiu ako plánovanú (samozrejme vyššiu, ako tá, na ktorej je orbcomm teraz), a to takú, že by tým ohrozil iss

 

____________________
Per aspera ad astra - 42
 
09.10.2012 - 16:28 - 
citace:
takto:
- stupeň nebol úplne bez paliva - palivo mal, ale plánovanú cieľovú orbitu (350x700 km alebo také niečo) by nedosiahol (tá je dostatočne ďaleko od stanice)
- po použití toho paliva by dosiahol orbitu nižšiu ako plánovanú (samozrejme vyššiu, ako tá, na ktorej je orbcomm teraz), a to takú, že by tým ohrozil iss



jo aha, konecne polopatisticky. Cize scrubli zazeh, lebo momentalna nizka draha je bezpecnejsia ako to co by im vyslo po zazehu. Uz chapem...
No dost blbe
 
09.10.2012 - 16:30 - 
citace:
lebo mne to logicky tak vychadza, ze keby islo len o to palivo, tak dostanu orbcomm aspon na tak vysoky orbit, ako im umoznuje palivo v stupni.
Ale oni scrubli zazeh uplne, takze ta poloha voci ISS tam musi hrat vyznamnu rolu.


... nebo jsou s palivem úplně na suchu!

Problém je, že SpaceX je hodně tajnůstkářská a tak si můžeme představovat úplně cokoliv. A nebo hodnotit jen náznaky, které náhodou proniknou na veřejnost.

A tak najednou zjistíme, že:
- předělali horní upínky na stožáru rampy
- Dragon nosí zlomek deklarovaného nákladu
- o znovupoužitelnosti se jen hovoří
- ...
(doplňte si sami ... ;-) )

 
09.10.2012 - 16:37 - 
Nám se to sice nelíbí, jenže oni nemají povinnost se nám se vším svěřovat. Tak si holt musíme počkat...

Jen k té znovupoužitelnosti - to se tu už řešilo snad stokrát. Co mají znovu používat a proč? NASA chce na každý let nový stroj. Tečka. Na Grasshopperu se pracuje. DragonLab nespěchá.
 
09.10.2012 - 16:37 - 
citace:
citace:
takto:
- stupeň nebol úplne bez paliva - palivo mal, ale plánovanú cieľovú orbitu (350x700 km alebo také niečo) by nedosiahol (tá je dostatočne ďaleko od stanice)
- po použití toho paliva by dosiahol orbitu nižšiu ako plánovanú (samozrejme vyššiu, ako tá, na ktorej je orbcomm teraz), a to takú, že by tým ohrozil iss



jo aha, konecne polopatisticky. Cize scrubli zazeh, lebo momentalna nizka draha je bezpecnejsia ako to co by im vyslo po zazehu. Uz chapem...
No dost blbe


... vezměme si to postupně:
1) druhý stupeň měl doletět na dočasnou dráhu Dragonu ve výši 340x368km
2) odpojit Dragon
3) udělat druhý zážeh a vynést Orbcomm

Problém je, že i Dragon je na dráze o cca 30km nižší (je na dráze 300x327km), než bylo plánováno. Tedy celý druhý stupeň nedoletěl dostatečně vysoko a úvahy o možných kolizích Orbcomu a ISS jsou mimo.

Naštěstí Dragon snad bude schopen se dotáhnout na dráhu ISS vlastní silou.
 
09.10.2012 - 16:41 - 
citace:
Nám se to sice nelíbí, jenže oni nemají povinnost se nám se vším svěřovat. Tak si holt musíme počkat...

Jen k té znovupoužitelnosti - to se tu už řešilo snad stokrát. Co mají znovu používat a proč? NASA chce na každý let nový stroj. Tečka. Na Grasshopperu se pracuje. DragonLab nespěchá.


Souhlasím. Nemusí nic znovupoužívat. Jen všude inzerovali znovupoužitelnost a motorické přistání jako výraznou výhodu jejich konceptu ... ;-)
 
09.10.2012 - 16:42 - 
Aktuálně podle Tondy Vítka modelu 311*329 (http://space50.kosmo.cz/objekt.php?mot=2012-054A&jazyk=pp_cz ), na n2yo 318*336 (http://www.n2yo.com/satellite/?s=38846 ). 
09.10.2012 - 16:42 - 
citace:

... nebo jsou s palivem úplně na suchu!

Problém je, že SpaceX je hodně tajnůstkářská a tak si můžeme představovat úplně cokoliv. A nebo hodnotit jen náznaky, které náhodou proniknou na veřejnost.

A tak najednou zjistíme, že:
- předělali horní upínky na stožáru rampy
- Dragon nosí zlomek deklarovaného nákladu
- o znovupoužitelnosti se jen hovoří
- ...
(doplňte si sami ... ;-) )




este chvilu pokracuj s tymi konspiraciami a budes mat vlastne vlakno, vedla vlada a davida

podla tvojej logiky moze SpaceX oznamit cokolvek a da sa to spochybnit. Takze mozu mat pol nadrze plnu a ty sa budes pytat ci nahodou nie je prazdna.

Upinky na rampe su skutocne tak technicky fascinujuce, ze vsetci o nich chceme vediet co najviac a trvame na tom, aby SpaceX informovala o kazdom novom nite

Dragon vozi to co si NASA objednala. Naklad ma nielen hmotnost, ale aj objem

Znovupouzitelnost vylucila NASA svojimi poziadavkami.
...
(zakonspirujte si podla lubovole, kopanie do uspesnych nic nestoji )

Agamemnon, este k tomu orbcommu - preco sa potom spekuluje ci sa orbcomm nemoze dostat na vyssi orbit s pouzitim vlastneho motora? To by predsa tiez ohrozilo ISS
 
<<  136    137    138    139    140    141    142  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.212660 vteřiny.