Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Aktuality > Zprávy > Raketové modelářství v českých zemích - současnost
Raketové modelářství v českých zemích - současnost
Poslal:: Martin Kostera - Čtvrtek, 02.Říjen 2008 - 13:58 CEST
Vytisknout stránku
Kosmo Klub

V dnešních dnech klasické raketové modelářství trochu skomírá, ale i tak dosahují naši modeláři významné umístění v mezinárodních soutěžích, nejznámější je RMK Krupka, významní čeští modeláři jsou také v Dalovicích, Mladé Boleslavi, Suché a samozřejmě v Praze.



Modely jsou převážně zhotoveny z tenkých laminátů či uhlíkových kompozitů, doplněné stabilizátory z tenké balzy. Královskou třídou jsou pak makety skutečných raket, postavené v přesném měřítku.  Zde jsou používány veškeré dostupné technologie a materiály. Hodnotí se dodržení rozměrů dle použité předlohy, celkový dojem modelu, povrchová úprava a nakonec letová ukázka. Tato třída je divácky nejatraktivnější. Modely skutečně lahodí oku a přiblíží člověku přesnou představu originálu.

V roce 2002 bylo v ČR, na letišti v Sazené, dokonce pořádáno mistrovství světa! Překvapilo mě, že média neprojevila o tuto akci prakticky žádný zájem. Spousty studentů, kteří byly na pomoc při organizaci povolány, neměly do té doby ani ponětí, že nějaké raketové modelářství existuje. To mě opravdu zarmoutilo. Celkově bych odhadoval, že v České republice je necelá stovka soutěžních modelářů.

Na soutěži

Typický současný model pro soutěžní létání

S touto maketou japonské rakety LAMBDA 4S soutěžili Češi na MS 2004 v Polsku

Naštěstí, se tu vedle klasického, začíná rozvíjet tzv. vyšší raketové modelářství, ke kterému od počátku směřuji. Ve světě označováno jako HPR (High Power Rocket). Standardní modelářství má povolený celkový impuls všech motorů na jeden model max. 160 Ns (viz Tab. 1), HPR začíná od 160Ns a končí na 40.960 KNs (viz Tab. 2).

V podstatě lze tvrdit, když u nás zájem o rakety opadl, ve světě naopak začala obliba stoupat a do dnešních dnů je na vzestupu. Svědčí o tom mnoho webových stránek, několik výrobců raketových motorů a spousty nejrůznějších letových dnů po celém světě. Největší v USA na Nevadské poušti Black Rock Desert, kde mají raketoví fanoušci pro své aktivity k dispozici několik set čtverečních mil volného prostoru...

U nás byla zpočátku situace v podstatě beznadějná, žádný výrobce raketových motorů, žádný klub, na který by se mohl případný zájemce obrátit o pomoc, žádná velká propagace. Občas jsme pustili nějaký ten větší model při soutěžích, či na louce s pár přáteli. Osud tomu ale přál. Jednou jsem dostal typ na zajímavé stránky LK, kde jsem přišel na to, že je tu jistá další skupinka raketýrů. Mají zde vlastní diskusní kroužek, na kterém jsem náhodou objevil kontakt na Čecho-Švýcara, který se stavbou HPR zabývá. Slovo dalo slovo a už za necelý půlrok jsme byli na evropském setkání HPR, který každý rok jejich sdružení ARGOS ve Švýcarsku pořádá. Byla to doslova paráda!

Nelenili jsme a podobné setkání (i když ne mezinárodní) jsme za necelý rok zorganizovali na domácí půdě. Tak zdárně proběhl první ročník „Setkání příznivců velkých raket“, konaný roku 2005 na Všeni u Turnova. V roce 2006 byl již oficiálně zařazen do kalendáře modelářských aktivit v Čechách. Vznikla pravidla pro létání s velkými modely raket. Proběhl atest motoru Ros40 (40Ns) ve státní zkušebně, což zlegalizovalo definitivně jeho používání. Vznikly internetové stránky věnované raketovému modelářství. Založili jsme první porevoluční klub, RMK Lomnice nad Popelkou, který se zabývá převážně stavbou velkých modelů raket.

V současnosti je tedy k dispozici pro případné zájemce motor o impulsu 40Ns, který se dá bez problémů svazkovat, naše modely létají až na 20 takovýchto motorů. Větší raketový motor zatím není oficiálně schválený, ale usilovně se na tom pracuje. Dvakrát do roka jsou letové dny pořádané RMK Lomnicí nad Popelkou a RMK Praha. První jarní se zaměřil na výškovou soutěž s jedním motorem Ros40, pro kterou platí zvláštní pravidla. Zde si mohou případní noví zájemci vyzkoušet své první létající stroje, zábavnou formou soutěže. Pro stávající je to motivace ke konstrukci co nejlepšího výškového modelu. Soutěž je veřejná a může se jí zúčastnit kdokoliv.  Zde jsme trochu slevili z výkonu motoru, protože HPR začíná až na 80 Ns, to je dáno právě dobrou dostupností motoru Ros a jednoduchostí takovéhoto modelu.

Druhý letový den je pořádán na podzim a jedná se o volné létání s modely velkých raket. Buď vlastní konstrukce, nebo makety či polomakety skutečných raket. Atmosféra na letových dnech bývá úžasná. Potkáte zde spousty zajímavých lidí co věci rozumí. Vidíte spousty poutavých startů. Také můžete otestovat svůj model, což je asi to nejlepší, protože jedině tak máte možnost zažít něco, co prožívali všichni konstruktéři raket před startem. Zážitek s ničím nesrovnatelný, který nedokáže nikdo zcela pochopit, dokud si ho sám neprožije.

Raketové modelářství nabízí pro všechny velmi uspokojivou činnost, ať při úspěšném startu či dobrém umístění v soutěži, při hledání podkladů pro makety raket a tak poznávání raketové techniky, při návrhu a konstrukci vlastní rakety, nebo při stavbě modelu. Vždyť právě tvořivá práce, je jedna z nejkrásnějších věcí na světě!

 

Tabulka 1

Třída Celkový impuls Ns
A1/2 0.00 - 1.25
A 0.00 - 2.5
B 2.51 – 5.00
C 5.01 - 10.00
D 10.01 - 20.00
E 20.01 – 40.00
F 40.01 - 80.00
G 80.01 – 160.00

Tabulka 2 (HPR)

Třída Celkový impuls všech motorů Ns
H 160.01 – 320.00
I 320.01 – 640.00
J 640.01 – 1280.00
K 1,280.01 – 2,560.00
L 2,560.01 – 5,120.00
M 5,120.01 – 10,240.00
N 10,240.01 – 20,480.00
O 20,480.01 – 40,960.00

RM Ros40

Tahový diagram RM Ros40

Dvoustupňová polomaketa Sondy S6/S9

LittlJoeII

Maketa rakety Sojuz s pohonem 20xRos40

Makety raket Patriot a V2

Raketa vlastní konstrukce Melkor 03

Palubní elektronika

 

Michal Křížek

Práhy
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Stránka byla vygenerována za 0.046311 vteřiny.