|
Na adrese "http://www.space.com/imageoftheday/image_of_day_060407.html", je snímek "raketoplánu" X-37. Tento projek od NASA převzala DARPA a s pomocí B.Rutana jej dále vyvíjí. Mně se to líbí pro LEO víc než CEV.
Jak se Vám líbí? |
|
Asi by se zde nenašel člověk kterému by se to nelíbilo .
Ale je otázka, jakou užitečnou hmotnost ve výsledku tento systém na LEO vynese. |
|
Neviděl někdo snímek tělesa X 37 po přistání? Nějak přejel konec dráhy a rozbilo se prý přední přistávací kolo? LL |
|
Pochybuju, ze se Rutan jakymkoliv zpusobem podili na vyvoji X-37 ci jeho nasledovniku. DARPA si na X-37 (ktery je myslim jen pouhym funkcnim modelem) zrejme zkousi automaticke pristani, tedy to, co uz kdysi zvladl Buran. Vojaci nemaji jakekoliv plany na lidskou pritomnost ve vesmiru, tudiz X-37 je pro ne jen zkusebna technologii pro automaticke systemy.
Mozna ze se jednou posadky budou dopravovat na orbitu uvnitr nejakeho okridleneho ore (krome umirajiciho STS), ale myslim ze NASA uz v tom mit prsty nebude.
CEV taky neni primarne pro LEO, takze nemuze v efektivite soutezit se Soujuzem, Shenzou ci jakoukoliv jinou lodi, ktera byla postavena specialne pro LEO.
|
|
podle tohohle clanku http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=21324 by prvni X-37B (nebo jeho nastupce) mel vzletnout do vesmiru na rakete Atlas V nekdy behem roku 2008 - DARPA by si jim rada testovala technologie ve vesmiru, vse plne automaticke ... ____________________ |
|
štart X-37B OTV-1 je ohlásený na 19.4. sa nám priblížil
http://www2.jpl.nasa.gov/calendar/calendar.html
http://www.spaceflightnow.com/atlas/av012/status.html [Upraveno 06.4.2010 alamo] |
|
zítra v noci našeho času start, startovací okno: 7:52 p.m.- 8:01 p.m. EDT, odkaz na mission control centre je stejný jako poslal nick alamo: http://www.spaceflightnow.com/atlas/av012/status.html |
21.4.2010 - 20:20 - Jan Bastecky | |
|
citace: podle tohohle clanku http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=21324 by prvni X-37B (nebo jeho nastupce) mel vzletnout do vesmiru na rakete Atlas V nekdy behem roku 2008 - DARPA by si jim rada testovala technologie ve vesmiru, vse plne automaticke ...
Snažil jsem se najít nějaké další podrobnosti a pokusím se popsat můj výsledný dojem ...
Myslím si, že X-37B je především systém pro návrat materiálu z LEO na zem.
Armáda má několik možností, jak poslat věci nahoru ale žádnou pro návrat zpátky na zem. Některé vojenské technologie prostě nechce nechat povalovat na oběžné dráze. Stejně tak výsledky experimentů a materiálové vzorky potřebujete dostat do vybavených pozemských laboratoří ...
Zatím stále měli v záloze "nouzovou možnost" návratu pomocí STS, ale to končí. Potenciál "zpracování vzorků" na ISS pro americkou armádu je také passé - jednak tam do toho každej vidí a za druhé amerika už ani na ISS zachvilku nebude.
Pro tuhle konspirační teorii svědčí i fakt, že při nosnosti rakety se do X37B nevejde moc velký a těžký náklad. Takže předpokládám, spíš že si veze palivo pro manévrování na oběžné dráze. Skutečnost, že je při startu pod aerodynamickým krytem zase zjednodušuje návrh tepelné ochrany (a umožňuje další vlastnosti - například STEALTH technologie - tedy např: použití nátěru s nízkou odrazivostí radarových paprsků).
... ale to jsou jen spekulace ...
|
|
citace: Pochybuju, ze se Rutan jakymkoliv zpusobem podili na vyvoji X-37 ci jeho nasledovniku. ...
Rutan akurat poskytol white knight II.
http://www.hitechweb.genezis.eu/xspace.htm
Ad AD kryt.
X37 je vztlakove teleso. s AD krytom nesposobuje nosnej rakete problemy a je chraneny pri starte. [Editoval 21.4.2010 martinjediny] |
|
citace: Armáda má několik možností, jak poslat věci nahoru ale žádnou pro návrat zpátky na zem. Některé vojenské technologie prostě nechce nechat povalovat na oběžné dráze. Stejně tak výsledky experimentů a materiálové vzorky potřebujete dostat do vybavených pozemských laboratoří ...
Vztlakové telesá, aerodynamické objekty typu waverider a im podobné hypersonické systémy sú veľmi zaujímavé pri prekonávaní protiraketovej obrany a pri prieniku radarovými systémami včasnej výstrahy. Poskytujú rovnakú výhodu ako systémy FOBS, ale nevzťahujú sa na ne ich obmedzenia. |
|
Oficiální stručný popis má Spaceflight Now na
http://spaceflightnow.com/atlas/av012/x37factsheet.pdf
____________________ Antonín Vítek |
|
Rozhybu teraz vyvoj Rusi?
btw. neviem, jak to rozdycha David, ze zvitazila koncepcia Buranu
|
|
citace: Rozhybu teraz vyvoj Rusi?
btw. neviem, jak to rozdycha David, ze zvitazila koncepcia Buranu
Mno, nebo návrat koncepce Dyna Soar... |
|
citace: Pro tuhle konspirační teorii svědčí i fakt, že při nosnosti rakety se do X37B nevejde moc velký a těžký náklad. Takže předpokládám, spíš že si veze palivo pro manévrování na oběžné dráze.
Co jsem se dočetl, tak by nosnost měly být 550 kg (informace někdy z roku 2003/2004) nyní neuvádí USAF žádné číslo (nebo jsem jej nenašel), ale mluví o stovkách kg, což nění v rozporu s těmi 550. Myslím si, že to bude ale míň. Dále podle mně se hlavní využití X-37B nebo jak se to pak bude jmenovat najde u misí, které vyžadují množstí manévrů na oběžné dráze (tomu odpovídá i ΔV) - může jít např. o inspekci vlastních či cizích/nepřátelských družic. ____________________ |
|
citace: ...Mno, nebo návrat koncepce Dyna Soar...
To hej, ale to by som nemohol podpichnut. Na druhej strane x-20 sa preletel len v zmensenej mierke a jeho vyvoj bol zastaveny.
Ale opat to bol odezdikezdizmus. Zastavena bola vyroba prototypu na ostry start. Nie pre technicke problemy. Nie pre peniaze. V prospech perspektivnejsej koncepcie! |
|
Mám ten dojem, že amíci jsou totálně roztříštění. Něco si vyvíjí armáda, něco nasa, něco soukromě a dohromady mají houno. |
|
btw. neviem, jak to rozdycha David, ze zvitazila koncepcia Buranu
Mno, nebo návrat koncepce Dyna Soar...
Koncepce Buran/Energija je zcela odlišná, souhlasím s Martinem K., jde o koncepci Dyna Soar |
|
citace: ...Koncepce Buran/Energija je zcela odlišná, souhlasím s Martinem K., jde o koncepci Dyna Soar
V com je odlisna okrem polohy voci nosnej rakete?
Ale ano, skutocne Dynasoar so svojimi rozmermi i nosnostou 450kg, je daleko presnejsi pre porovnanie s X-37
Co ale nic nemeni na veci, ze Rusi odskusali tuto, resp. podobnu koncepciu vo vacsom a skor.
Ked si Rusi postavia minimodel Buranu, tak ho spokojne vynesu na spici ktorejkolvek svojej rakety a budu tam, kam sa dopracovali amici.
Otazka skor smerovala k uvahe, ci sa pustia Rusi do niecoho pokrocilejsieho. |
|
Ked si Rusi postavia minimodel Buranu, tak ho spokojne vynesu na spici ktorejkolvek svojej rakety a budu tam, kam sa dopracovali amici.
Otazka skor smerovala k uvahe, ci sa pustia Rusi do niecoho pokrocilejsieho.
Zkoušky s "maketami" na špici raket Rusové dělali už dříve. V 60. letech Čeloměj a potom hlavně "bory" z dílny dnešní korporace Energija, kde také zvažovali varianty miniraketoplánu na "špici" rakety a nikoli na boku jako v systému Buran(Eněrgija. Šlo o cesty zkoušek a hledání. Předem podotýkám, že mi nejde o "prvenství" toho či onoho! Všechny uvedené "cesty" jsou totiž zajímavé a je zbytečné se jakkoli "ideologicky" hádat, kdo byl první. Je například škoda, že o Čelomějových zkouškách je doposud známo velmi málo. |
|
BOR-2 letel už niekedy v roku 1969 na suborbitálnej dráhy
Sovieti testovali BOR-4 (dlhý 3,87m, s rozpätím 2,88m a počiatočnou 1450kg) štyri krát. Boli vynášané raketou Cosmos 3 (R-14) z Kapustin Jar a pristávali obvykle po jednom oblete Zeme.
KOSMOS 1374 04.06.1982 - suborbitálny let - pristál v Indickom oceáne, asi 900km východne od Austrálie http://www.lib.cas.cz/space.40/1982/054A.HTM
KOSMOS 1445 16.03.1983 - orbitálny let - pristál v Indickom oceáne, asi 900km východne od Austrálie http://www.lib.cas.cz/space.40/1983/017A.HTM
KOSMOS 1517 27.12.1983 - orbitálny let - pristál v Čiernom mori neďaleko Krymu http://www.lib.cas.cz/space.40/1983/125A.HTM
KOSMOS 1614 19.12.1984 - orbitálny let - pristál v Čiernom mori neďaleko Krymu http://www.lib.cas.cz/space.40/1984/126A.HTM
BOR-5 (model Buranu v mierke 1:8, hmotnosť okolo 1400kg) bol testovaný päť krát na suborbitálnej dráhe v rokoch 1984-1988. Jeden letový exemplár je i v Technikmuseum Speyer [Upraveno 22.4.2010 Alchymista] |
|
citace: Ked si Rusi postavia minimodel Buranu, tak ho spokojne vynesu na spici ktorejkolvek svojej rakety a budu tam, kam sa dopracovali amici.
To nie je celkom pravda.
X-37 je okrem iného určený na testy nových materiálov tepelnej ochrany a ďalších systémov, oproti BORom je teda zasa o kus vpredu.
A to i po stránke riešenia aerodynamiky návratového telesa, kde neexistujú iné možnosti overenia teoretických a praktických výpočtov tepelného režimu a obtekania, ako praktický letový test.
Rusi nateraz nemajú rozbehnutý žiadny vývojový program do štádia, v ktorom by podobný test mal nejaký praktický zmysel. Ovšem taký let modelu Klipper 1:4 - to by bolo už iné kafe...
[Upraveno 22.4.2010 Alchymista] |
|
Čeloměj: MP-1, 27.12.1961, nosič R-5, Kapustin Jar, suborbitální dráha (405 km), vstup do atmosféry 1760km od místa startu, přistání nebylo plánováno
Čeloměj: M-12 (MP-12), 21.3.1963, v tajné oficiální zprávě uveden jako "raketoplán"), nosič R-12, hmotnost objektu 1700 kg, výška suborbitální dráhy 400 km, přistání ve vzdál. 1900 km na padáku (viz Kamanin, jiní autoři uvádějí "rozpad v atmosféře")
Projekty "Raketoplan" a "Kosmoplan" oficiálně zastaveny 22.5.1964 tajným rozhodnutím ÚV KSSR a RM SSSR.
Zkoušky BOR (Bezpilotnyj Orbitalnyj Raketoplan) v rámci projektu Spiral na suborbitální dráze v roce 1969 = 3 modely raketového kluzáku v měřítku 1:2 a 1:3.
BOR-1 (délka 3 m, 800 kg, dřevěná maketa), oddělení od nosiče ve výšce 100 km, shořel. BOR-2 a BOR-3 přistání v oblasti Kapustinného Jaru. V roce 1969 projekt Spiral zrušen (více např. Toufar: Utajený vesmír, MOBA, Brno 2004) . |
|
Dnes se má do vesmíru na palubě rakety Atlas-5 vydat "kosmický letoun" X-37B alias OTV. Ale nikde se nepíše čas startu. Je pravda že odchodem STS ze scény upadá zájem fanoušků NASA o americkou kosmonautiku a věnovat se budem úspěchům v dobívání kosmu Ruska, Číny a Indie. Až v roce 2030 se fandové NASA dočkají nového dobívání planet v naši sluneční soustavě. |
|
Čas startu je samozřejmě uveden na více místech(i v tomto vlákně:-), resp. také např. na dobře známém: http://www.spaceflightnow.com/ |
|
citace: Mám ten dojem, že amíci jsou totálně roztříštění. Něco si vyvíjí armáda, něco nasa, něco soukromě a dohromady mají houno.
Soukrome a za sve penize si muzete vyvijet cokoliv co neodporuje platnym zakonum - to je proste princip demokracii.
A armada zcela jiste nevyviji pilotovany prostredek. |
|
Pěkné to bylo |
|
X-37 je krasny orbitalni bombarder (az do vysky 950km).
Ci si jen chteji amici cajznout spionazni druzice jinejch statu?
|
|
citace: X-37 je krasny orbitalni bombarder (az do vysky 950km).
Ci si jen chteji amici cajznout spionazni druzice jinejch statu?
skor to druhe. Ani ne cajznout, skor omrknut |
23.4.2010 - 16:44 - Vítězslav Novák | |
|
K omrknutí je potřeba návratový prostředek?
Já bych na to spíš viděl obyčejnou družici, hlavně s dostatečnou zásobou paliva pro orbitální manévry. Křídla jsou na orbitě na ozdobu.
No, časem se snad dozvíme aspoň o změnách dráhy. |
|
skor to druhe. Ani ne cajznout, skor omrknut
Je to tak Amíci jsou úplní blbci, nic neumějí tak to tam musí od Číňanů a Rusů okopčit. Takový mrňavý raketoplán je nanic ale na pořádný nemají už jim došel dech, zato Sověti takových kamikaze minraketoplánů mají hromadu. |