Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  14    15    16    17    18    19    20  >>
Téma: Space Launch System SLS
27.8.2014 - 22:17 - 
Všechny letové prstence pro první exemplář rakety SLS (mise EM-1) byly svařeny. Prstence budou zajišťovat pevnost nádrží.
http://www.nasa.gov/sls/multimedia/gallery/sls-flight-ring.html

 
05.9.2014 - 21:40 - 
NASA Administrator Marks Completion of World’s Largest Spacecraft Welding Tool for Space Launch System.

http://www.nasa.gov/press/2014/september/nasa-administrator-marks-completion-of-world-s-largest-spacecraft-welding-tool/#.VAoRD_l_t8E
 
12.9.2014 - 14:37 - 
Engine Makers Pushing AM, Other Technologies For RD-180 Replacement.
RD-180 prototype replacement could be ready to test in 2.5 years.


The single-bell AR-1 kerosene-fueled engine would generate 500,000 lb. thrust and could be twinned for twice the capacity.

http://aviationweek.com/space/engine-makers-pushing-am-other-technologies-rd-180-replacement?NL=AW-05&Issue=AW-05_20140912_AW-05_973&YM_RID=%27email%27&YM_MID=%27mmid%27&sfvc4enews=42&cl=article_3
 
16.9.2014 - 19:12 - 
NASA Unveils World’s Largest Welder to Build World’s Most Powerful Rocket.


NASA Administrator Charles Bolden officially unveils world’s largest welder to start construction of core stage of NASA’s Space Launch System (SLS) rocket at NASA Michoud Assembly Facility, New Orleans, on Sept. 12, 2014. SLS will be the world’s most powerful rocket ever built.


Wide view of the new welding tool at the Vertical Assembly Center at NASA’s Michoud Assembly Facility in New Orleans at a ribbon-cutting ceremony Sept. 12, 2014.


NASA Administrator Charles Bolden and Ken Kremer/Universe Today discuss NASA’s SLS heavy lift rocket at ribbon cutting ceremony unveiling world’s largest rocket welder at NASA Michoud Assembly Facility, New Orleans, on Sept. 12, 2014. We’re standing at the welding tools base in the Vertical Assembly Center.

http://www.universetoday.com/114517/nasa-unveils-worlds-largest-welder-to-build-worlds-most-powerful-rocket/
 
02.10.2014 - 08:07 - 
Firemní materiál Boeingu k SLS

http://www.boeing.com/assets/pdf/defense-space/space/sls/docs/sls_mission_booklet_jan_2014.pdf
 
22.11.2014 - 09:01 - 
Konečné řešení otázky motorů pro SLS je stále neznámé.

http://aviationweek.com/space/final-sls-engines-are-still-unknown?NL=AW-05&Issue=AW-05_20141121_AW-05_428
 
22.11.2014 - 09:49 - 
quote:
Konečné řešení ...
Tieto slová z histórie už poznáme, či nie?


 
03.12.2014 - 13:11 - 
 
07.12.2014 - 12:48 - 
Michoud Assembly Facility 4.12.2014

 
01.1.2015 - 10:38 - 
Očekávané události v prvním čtvrtletí 2015

- počátkem roku se má na zkušebním standu A-1 ve Stennis Space Center uskutečnit zážehový test vývojového motoru RS-25 č.0525

- v únoru má být v Michoud Assembly Facility na zařízení VAC ukončena ověřovací série svarů předcházející montáži dílů STA pro strukturální testy prvního stupně rakety SLS

- na 11. března je v testovacím zařízení firmy ATK v Promontory ve státě Utah připravován test QM-1 plnohodnotného pětisegmentového boosteru rakety SLS

- v březnu má být v loděnicích firmy Conrad Shipyard LLC dokončena rekonstrukce člunu Pegasus, který má být následně přemístěn do Stennis Space Center
 
10.1.2015 - 08:18 - 
Zážehový test motoru RS-25.





http://www.nasa.gov/press/2015/january/rs-25-engine-testing-blazes-forward-for-nasas-space-launch-system/#.VLDR0iuG98F
 
16.1.2015 - 08:07 - 
http://www.universetoday.com/118084/first-sls-engine-blazes-to-life-in-mississippi-test-firing-igniting-nasas-path-to-deep-space/ 
26.1.2015 - 07:48 - 
NASA pokračuje k dalšímu milníku při vývoji SLS.


První kvalifikační booster je připravován na ATK v Utahu k plánovanému statickému zážehu 11.3.2015

http://www.universetoday.com/118439/nasa-marching-towards-milestone-test-firing-of-space-launch-system-booster/
 
26.1.2015 - 08:22 - 
Stejně se to neuvěřitelně vleče, zejména při pomyšlení, že generace našich dědů a pradědů postavila Saturn-5 i s měsíční lodí Apollo za 5, Slovy Pět let, je tempo hlemýždí. A to naši dělové a pradědové, začínali od ničeho, každou maličkost museli vyvinout. Naše generace " poskládává" jen to co bylo dávno již používáno a děsně se s tím " hrabe", to je k vzteku.
Jediné co americké hlemýždě ospravedlňuje, že čínští hlemýždi jsou ještě o řád pomalejší a ruští spí v klidu zimním spánkem.

K Obamovi jsem se vyjádřil, když zrušil návrat na Měsíc, to byl přirozený cíl a dnes se mohla " kolíkovat" plocha pro měsíční základu.
K nějakému šutru mohlo letět třeba deset automatů. [Upraveno 26.1.2015 David] [Upraveno 26.1.2015 David]
 
26.1.2015 - 08:22 - 
Říkal jsem to od začátku a říkám to dál. SLS je nesmyslná raketa - měly použít přesně to, co měli vyvinuté a vyrobené - čtyřsegmentové boostery z STS a 2-4 upravené SSME pod upravenou ET - co nejméně změn. Podle výsledné nosnosti pak připravit program. Obama to podělal a Kongres to ještě zhoršuje. 
26.1.2015 - 09:09 - 
To bude tym ze ucelom sls nie je postavit raketu rychlo a efektivne, a uz vobec nie letiet na nejaky suter, alebo nebodaj mars. Ucelom je udrzat pracovne miesta. Je to socializmus v praxi - vsetci su zamestnani a vysledok je nulovy.
Kolko penazi mohlo doteraz natiect do SpX? Tak 3miliardy? A mame 2 kozmodrmy, 2 vo vystavbe, testovacie stredisko v McGregor, dve generacie F9, dve generacie Dragonu, grasshopper, pristavanie na hladine, dve pristavacie namorne plosiny...
Do SLS tych miliard natieklo uz hafo a vysledok je, ze sa konecne v marci otestuje vylepseny booster, a prednedavnom sa slavnostne testoval RS-25. A este sa cuduju ze to nevzbudilo nejake vacsie ovacie
 
26.1.2015 - 21:48 - 
quote:
2-4 upravené SSME pod upravenou ET


nebyl bug třeba v tom, že kompozitní Extrnal Tank byl stavěný tak, že unesl stěží sám sebe? Tedy že Orbiter coby užitečné zatížení především nesl svojí vlastní váhu, a boostery během startu "podpíraly" plný ET - ale ten sám o sobě nenesl vlastně nic jiného, než sebe?

postavit sto tun nákladu na jeho špici je trochu jiný kafe (i když třeba na papíře počty týkající se tahu nebo Isp zdánlivě vycházely...)
 
26.1.2015 - 23:25 - 
quote:
nebyl bug třeba v tom, že kompozitní Extrnal Tank byl stavěný tak, že unesl stěží sám sebe?


Kdy byl ET kompozitní? Všechny verze byly z hliníku, a některé v sobě měly trošku lithia. To je sice slitina, ale ne kompozit.

quote:
Tedy že Orbiter coby užitečné zatížení především nesl svojí vlastní váhu, a boostery během startu "podpíraly" plný ET - ale ten sám o sobě nenesl vlastně nic jiného, než sebe?

postavit sto tun nákladu na jeho špici je trochu jiný kafe (i když třeba na papíře počty týkající se tahu nebo Isp zdánlivě vycházely...)


Mně to naopak přijde jednodušší, protože takhle se nebude na nádrž tlačit šikmo ze strany. Sto tun na vrchu se mi jeví schůdnější než sto tun na straně.
 
27.1.2015 - 00:51 - 
quote:

Kdy byl ET kompozitní? Všechny verze byly z hliníku, a některé v sobě měly trošku lithia. To je sice slitina, ale ne kompozit.



Tak pardon. Asi jsem si to spletl s X-33, ten vlastně neletěl, protože se ukázalo, že kompozitní nádrž je nesmysl, nebo mě zmátla ta pěna na povrchu :-)

každpoádně, nádrž unesla akorát sama sebe. Původní koncept Shuttle-C počítal s tím, že motory budou přímo pod nákladem. fakt mám silný pocit, že ty varianty co předcházely SLS měly problém hlavně s tím, že nebylo vůbec samozřejmé na ET tak jak byl, posadit něco na jeho špici, takže výsledná konstrukce je úplně nová (a když už jí udělali novou, tak rovnou do budoucna upgradeovatelnou - tzn. že unese nejen náklad, ale ještě velký druhý stupeň)
 
27.1.2015 - 01:00 - 
quote:
quote:
nebyl bug třeba v tom, že kompozitní Extrnal Tank byl stavěný tak, že unesl stěží sám sebe?


Kdy byl ET kompozitní? Všechny verze byly z hliníku, a některé v sobě měly trošku lithia. To je sice slitina, ale ne kompozit.

quote:
Tedy že Orbiter coby užitečné zatížení především nesl svojí vlastní váhu, a boostery během startu "podpíraly" plný ET - ale ten sám o sobě nenesl vlastně nic jiného, než sebe?

postavit sto tun nákladu na jeho špici je trochu jiný kafe (i když třeba na papíře počty týkající se tahu nebo Isp zdánlivě vycházely...)


Mně to naopak přijde jednodušší, protože takhle se nebude na nádrž tlačit šikmo ze strany. Sto tun na vrchu se mi jeví schůdnější než sto tun na straně.



Nezapomínejte na SSME, motory orbiteru nesly jeho váhu

co jsem procházel konstrukční popisy, tak během chodu SRB by stačil výpadek jediného motoru orbiteru na celkovou destrukci sestavy

to co píše xChaos odpovídá
 
27.1.2015 - 01:09 - 
quote:
Nezapomínejte na SSME, motory orbiteru nesly jeho váhu


To je právě to tlačení ze strany, které jsem měl na mysli. ;-) Pravda, samozřejmě diagonální, ne vodorovné. Ale jestli výpadek jednoho SSME za chodu SRB by vedl k problémům, nejsem si jist, jestli to má něco společného zrovna s pevnostními limity nádrže jako spíš s řízením.
 
27.1.2015 - 01:40 - 
Mimochodem...

quote:

Kolko penazi mohlo doteraz natiect do SpX? Tak 3miliardy?



Oficiálně to do roku 2012 bylo celkem pod miliardu. Takže myslím, že víc než další miliardu pravděpodobně prošustrovat zatím nestihli. Jsou na to nějaká novější čísla? To opravdu netuším.

 
27.1.2015 - 01:50 - 
quote:
quote:
Nezapomínejte na SSME, motory orbiteru nesly jeho váhu


To je právě to tlačení ze strany, které jsem měl na mysli. ;-) Pravda, samozřejmě diagonální, ne vodorovné. Ale jestli výpadek jednoho SSME za chodu SRB by vedl k problémům, nejsem si jist, jestli to má něco společného zrovna s pevnostními limity nádrže jako spíš s řízením.


Ještě aerodynamický odpor tam hraje dost významnou roli

výpadek by neznamenal problém řízení, ale totální dekompozici celé konstrukce, aerodynamický odpor by to rozcupoval

co by povolilo dřív, jestli klouby, nosníky, nebo stěna nádrže je otázka, osobně bych tipoval stěnu nádrže

ta sestava byla optimalizovaná na sebe, ne na nošení dalších tun na špičce, kdyby ano, byly by to další kila navíc, už jenom to, že se používá jiná slitina dost napovídá
 
27.1.2015 - 02:16 - 
Dokud mi někdo nepředloží racionální zdůvodnění, tak to neberu. Ano, aerodynamické síly by byly při výpadku SSME (za chodu SRB) problém, ale byl by to problém právě kvůli ztrátě řízení (a AoA), což už jsem zmiňoval. Protože v nádrži LO2 je tlak 22 psig / 150 kPa vůči atmosféře, působí na předek o průměru 8.4 metru síla odpovídající 850 tunám - zevnitř! Takže nějakých sto nebo dvě stě tun hmotnosti připevněných na vršku působících proti tomu by i při dvou nebo třech gé těžko něco změnilo. Vyšší zrychlení navíc probíhá již ve vakuu, což je diferenciál dalších 550 tf působících zevnitř ven, k těm 850 tf stávajícím. Jestli by bylo obtížné na původní ET přidělat něco těžkého nahoru, tak asi opravdu jen proto, že tam na to nebyly žádné úchyty ani strukturní prvek (a místo toho tam na celkem úzkém ogiválu byl nějaký ten ventil či co). No a že se teď vrátili zpátky k Al-2219? To bude nejspíš proto, že se s konstrukčním řešením raketoplánu v době náhrady ET odlehčenou verzí už nedalo prakticky nic dělat, a odlehčení nádrže byla nejsnazší cesta, jak rozumně dostat na orbitu větší náklad (a později rozumný náklad k ISS). Takže je asi logické, že ten sice pevnější a lehčí, ale zato problematičtější materiál nahradí ve fázi návrhu něčím technologicky snazším, dokud můžou. To ale asi taky těžko bude mít něco společného s tím, že teď něco budou stavět na nádrž. Přeci nebudete argumentovat tím, že důkazem zvýšení strukturních nároků na nádrž je to, že teď budou používat horší materiál (co do parametrů)? [Upraveno 27.1.2015 Geal] 
27.1.2015 - 07:16 - 
Ten rozpad sestavy při výpadku jednoho SSME je blbost - s výpadkem jednoho SSME se vždy počítalo, dokud SRB nedohořely, mělo se letět dál a po jejich oddělení pak RTLS - sice riskantní manévr, ale realizovatelný (už by probíhal víceméně ve vakuu). Nepletete si to s výpadkem všech SSME nebo jednoho SRB? Vibrace a namáhání od stranově táhnoucího orbiteru jsou jiné, to ale neznamená, že prostých pár výztuh o váze desítek, maximálně stovek kilogramů by veškeré problémy nevyřešilo. 
27.1.2015 - 09:56 - 
Pri jednom lete k vypadku doslo, vysledkom bol manever ATO (abort to orbit), raketoplan sa vyskriabal na orbit s dvoma SSME, doslo k vyraznemu skrateniu misie a neskor ju tusim opakovali 
27.1.2015 - 10:14 - 
Pokud vím, tak jediný ATO manévr proběhl při misi Challenger STS-51F (Spacelab-2) v létě roku 1985. Ovšem to k výpadku jednoho SSME došlo až po více než 6 minutách letu a ve výšce přes 100 km. S původně zde diskutovaným možným výpadkem SSME při chodu SRB to tedy nemělo nic společného. Jinak let STS-51F nebyl zkrácen, jen pracovní dráha byla o něco nižší než plánovaná (315 km místo 380 km).

http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-51f/
 
27.1.2015 - 11:07 - 
Ok, tak som si zle pamatal... kazdopadne k vypadku SSME raz doslo 
27.1.2015 - 11:24 - 
Blbost to není, četl jsem to v popisek, ale zaboha je nemohu najít

je ale možné, že nešlo o výpadek jednoho, ale dvou motorů, zkusím to najít

víceméně to vyplývá i z informací tady na stránce

http://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/lk4.htm

manévr RTLS do +256 předpokládal chod minimálně dvou motorů


přesto ale v paměti mám, že do +120 by byl výpadek SSME neřešitelný problém, budu znovu hledat
 
27.1.2015 - 11:38 - 
Aha

tak jsem to našel

After the loss of Challenger in STS-51-L, numerous abort enhancements were added. With those enhancements, the loss of two SSMEs was now survivable for the crew throughout the entire ascent, and the vehicle could survive and land for large portions of the ascent. Loss of three SSMEs was survivable for the crew for most of the ascent, although survival in the event of three failed SSMEs before T+90 seconds is questionable. However, it was conceivable that failure of three SSMEs just after liftoff might be survivable, since the SRBs provided enough thrust and steering authority to continue the ascent until a bailout or RTLS. The struts attaching the orbiter to the external tank were strengthened to better endure a multiple SSME failure.

http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes

to co jsem psal platilo do havárie Chalengeru

pak byly vzpěry posíleny, přesto byl považován výpadek více jak jednoho motoru během funkce SRB za problematický

a všichni piloti se modlili, aby to nezažili
 
<<  14    15    16    17    18    19    20  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.382190 vteřiny.