Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  21    22    23    24    25    26    27  >>
Téma: Space Launch System SLS
27.3.2017 - 18:27 - 
quote:
za účelem zlepšování spolehlivosti, ... a snížení náročnosti na údržbu.


cim sa vraciame k eletrickym cerpadlam, jakozto prvej zasadnejsej inovacii v oblasti raketovych motorov za poslednych x desatroci
 
27.3.2017 - 19:56 - 
quote:
quote:
za účelem zlepšování spolehlivosti, ... a snížení náročnosti na údržbu.


cim sa vraciame k eletrickym cerpadlam, jakozto prvej zasadnejsej inovacii v oblasti raketovych motorov za poslednych x desatroci

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia ako klasika a to vcitane napajania pohonu,

pricom navyse ako tu niekto kedysi spominal,
pri klasike ti paliva na pohon ubuda, zatial co baterie ti podstatne znizuju C az do konca prace stupna.

vyuzitie tohto riesenie teda bude dost exoticke a fakt musi mat dovod. ale ak sa ti paci, tak sa ti paci. ok.
len mi mi unika zasadnost inovacie...
 
27.3.2017 - 20:20 - 
quote:

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia...


to bude asi chyba. Citujem zo stranky RocketLab:
Rutherford is an oxygen/kerosene pump fed engine specifically designed in-house for Electron using an entirely new propulsion cycle. Its unique high-performance electric propellant pumps reduce mass and replace hardware with software.

 
27.3.2017 - 21:42 - 
quote:
quote:

ta tvoja inovacie ja viac ako 5x tazsia...


to bude asi chyba. Citujem zo stranky RocketLab:
Rutherford is an oxygen/kerosene pump fed engine specifically designed in-house for Electron using an entirely new propulsion cycle. Its unique high-performance electric propellant pumps reduce mass and replace hardware with software.



jasne,
1/ usetrili par gramov na turbine... ale "zabudli" zaratat nasobne hmotnejsie baterie.
2/ mikromotory bude prave oblast, kde maju elektromotory sancu, pretoze priemer turbiny ti ovplyvnuje konstrukcne moznosti turbiny aj cerpadla a ich ucinnosti.
takze pre amaterske rakety velkosti elektron je sanca aj pre elektromotory.
velky hraci to ale riesia inak.

aj ked zlepsovanie baterii a mozno superkondenzatorov casom umozni posun aj tu.

 
14.4.2017 - 12:28 - 
quote:
Zajímalo by mě, o jaké přesně chyby jde. Nakolik je to reálný problém. Chtělo by to nějakého insidera.

http://nasawatch.com/archives/2016/12/msfc-to-safety.html
Zpoždění ve vývoji softwaru se věnuje včerejší zpráva Úřadu generálního inspektora (OIG). Podle zjištění OIG je odklad zahájení komplexního testování softwaru SLS záměrný s cílem umožnit zrání testovacích případů. Aktuální datum kompletní verifikace softwaru SLS je červen 2018 (software Orionu taky červen 2018, software GSDO květen 2018). OIG vyjádřil znepokojení.
 
29.4.2017 - 17:45 - 
William H.Gerstenmaier, Associate Administrator for Human Exploration and Operations for NASA navrhl 27.4. aby prvý start SLS s Orionem EM1 byl odročen na rok 2019. Konečné řešení má být přijato v září.
Důvodem prý je, že ESA dodá příslušenství servisního modulu se zpožděním ( modul měl být dodán původně v lednu 2017) a je nutný cca 1 rok k jeho prověření. (pozn.: z různých zdrojů) [Upraveno 29.4.2017 PinkasJ]
 
29.4.2017 - 19:31 - 
quote:

aj ked zlepsovanie baterii a mozno superkondenzatorov casom umozni posun aj tu.



Pouze vzhledem k tomu, že jde o jednorázově použitý článek, tak se divím, že používají lithium a ne hliníkovou baterku (jednorázovou, ne akumulátor). Ale koukám, že jsem v jiném fóru...
 
01.5.2017 - 10:38 - 
quote:
Důvodem prý je, že ESA dodá příslušenství servisního modulu se zpožděním ( modul měl být dodán původně v lednu 2017) a je nutný cca 1 rok k jeho prověření.

Aktuální termíny integrace servisního modulu (z prezentace Billa Hilla z 29. března)
- instalace termoregulačních jednotek - červen 2017
- instalace nádrže N2 - červenec 2017 (U/R)
- instalace pomocných motorů - srpen 2017 (U/R)
- instalace postranních korekčních motorků systému RCS - září 2017 (U/R)
- instalace palivových nádrží - září 2017 (U/R)
- integrace hlavního motoru OMS-E - říjen 2017 (U/R)
- funkční testy - říjen-listopad (U/R)
- předání do NASA (U/R)

Po spojení s kabinou Orionu jsou plánovány testy kompletní kosmické lodi na stanici NASA Plum Brook v Sandusky (Ohio), což je těch 12 měsíců. Po návratu do Kennedyho vesmírného střediska jsou nutné další 4 měsíce do startovní připravenosti Orionu na vrcholu rakety SLS na rampě 39B. Proto nyní vychází datum 2018 jako nedosažitelné.
 
05.5.2017 - 14:54 - 
Úspěšný test komponenty LAS.

 
10.5.2017 - 10:15 - 
http://danielmarin.naukas.com/2017/05/09/la-primera-mision-del-cohete-sls-y-la-nave-orion-sera-tripulada/
podľa úniku z NASA vraj už bolo rozhodnuté, že hneď prvý štart SLS bude s posádkou
 
10.5.2017 - 14:13 - 
http://danielmarin.naukas.com/2017/05/09/la-primera-mision-del-cohete-sls-y-la-nave-orion-sera-tripulada/
podľa úniku z NASA vraj už bolo rozhodnuté, že hneď prvý štart SLS bude s posádkou

Hm, taky se na to budou vztahovat všemožné milníky jako na Dragon 2 a Starliner? Anebo do toho rovnou strčí pokusné králínauty?
 
11.5.2017 - 07:01 - 
quote:
Hm, taky se na to budou vztahovat všemožné milníky jako na Dragon 2 a Starliner? Anebo do toho rovnou strčí pokusné králínauty?
Zatím počkejme, jaké bude oficiální rozhodnutí.
Milníky jsem popsal tady v odstavcích Modul pro posádku a Záchranná věžička:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=article&sid=1294&mode=thread&order=0
 
11.5.2017 - 12:10 - 
http://nasawatch.com/archives/2017/05/sls-lox-dome-dr.html
došlo k nejakej nehode?
v článku sa píše že došlo aj k poškodeniu montážneho zariadenia
 
11.5.2017 - 13:54 - 
quote:
došlo k nejakej nehode?
Ano, to je oficiálně známo. Včera o tom mluvil mluvčí MSFC Kim Henry.
 
11.5.2017 - 21:39 - 
http://spacenews.com/nasa-investigating-damaged-sls-tank-section/
takže nie nehoda pri testovaní.. ale pri manipulácii
to im tá časť nádrže "spadla", alebo niečo spadlo na ňu? "vada výrobného procesu"?
 
12.5.2017 - 06:57 - 
quote:
podľa úniku z NASA vraj už bolo rozhodnuté, že hneď prvý štart SLS bude s posádkou

Credible rumor: Two sources say NASA to announce EM-1 plans Friday. No crew. Delayed into late 2019. Hard to see this as a positive if true.
https://twitter.com/SciGuySpace/status/862849532094275584
 
12.5.2017 - 10:31 - 
quote:
05.5.2017 - Martin Kostera
Úspěšný test komponenty LAS.

Veľmi podobný test z decembra 2009 - dokonca to vyzerá na rovnaké odpalište.


Dostať zaplatené dvakrát za to isté - to sa oplatí
 
12.5.2017 - 14:19 - 
quote:
Dostať zaplatené dvakrát za to isté - to sa oplatí
Je to test motoru ACM (attitude control motor) záchranné věžičky LAS.
Série těchto testů byla provedena v rámci programu Constellation před Pad Abort testem-1 (PA-1 6.10.2010):
HT-4 31.10.2007
HT-5 31.1.2008
HT-7 9.4.2008
HT-6 14.1.2009
HT-8 31.3.2009

V poslední době byly uskutečněny další tři testy motoru ACM v rámci přípravy na Ascent Abort test-2 (AA-2, konec 2019):
HT-9 12.2.2014
HT-10 25.3.2015
HT-11 27.4.2017
 
12.5.2017 - 15:23 - 
aha... Moja chyba, beriem späť. 
12.5.2017 - 17:03 - 
quote:
Credible rumor: Two sources say NASA to announce EM-1 plans Friday.
https://www.nasa.gov/press-release/nasa-holds-media-teleconference-today-on-exploration-mission-1-status
 
12.5.2017 - 18:34 - 
"pekné" jednoduché vysvetlenie prečo nie
http://nasawatch.com/archives/2017/05/a-week-of-bad-n.html
"nie sú prachy" a ani nebudú..
 
12.5.2017 - 23:00 - 
http://spacenews.com/nasa-decides-not-to-place-a-crew-on-first-slsorion-mission/ 
13.5.2017 - 18:34 - 
veľmi zaujímavé počítanie ktoré teda ale veľmi nepoteší.. a mám po chechtaní..
http://www.kosmonautix.cz/2017/05/tyden-spatnych-zprav-o-sls/
"Týden špatných zpráv o SLS"
 
13.5.2017 - 22:11 - 
Je to dosud plně neověřené technologie co se týče rozměrů svařenců i tloušťky materiálu. SpX používá podobnou technologii, ale v mnohem menších rozměrech a zřejmě je spolehlivá – vydrží start i přistávání 1. stupňů. U ET STS byla použitá zřejmě klasická technologie svařování a byla také spolehlivá.
Věřím, že se problém vyřeší. Přejít na př na svazek více menších nádrží jako u FH nebo A5 (a má být také u Energia 5VR) je v této etapě vyloučeno. Výkonově vychází u rakety lepší monoblok než modulové řešení, pokud se nevyužívají navíc samostatně i jednotlivé moduly jako F9 nebo A1, A3,(Fenix).
 
13.5.2017 - 22:51 - 
V únoru začala NASA na žádost Trumpovy administrativy prověřovat možnost, zda by mohla letět posádka už při prvním letu SLS. V pátek úřadující administrátor NASA Robert M. Lightfoot Jr. novinářům řekl, že by to bylo technicky možné, ale že zvýšené náklady (600 až 900 M$), čas a risk nestojí za to.
První start se má uskutečnit v roce 2019, let s posádkou v srpnu 2021, ale nejspíš později.
Viz https://www.nytimes.com/2017/05/12/science/nasa-trump-request-moon-new-rocket.html
 
14.5.2017 - 08:18 - 
Re odkaz pana Chlachula:
Když se dívám do vodíkového tanku v odkazu, říkám si, zda by přece jen nebylo lepší udělat takovou nádrž ze svazku menších, technicky jednodušších tanků, konstrukčně podobných jako u FH. Pro 5 tanků by vycházel průměr cca 3,75 m. Teď už však u SLS není cesta zpět.
 
14.5.2017 - 08:42 - 
quote:
Re odkaz pana Chlachula:
Když se dívám do vodíkového tanku v odkazu, říkám si, zda by přece jen nebylo lepší udělat takovou nádrž ze svazku menších, technicky jednodušších tanků, konstrukčně podobných jako u FH.

Myslím, že NASA tu není od toho, aby se zabývala vývojem a výrobou součástek, které je možno jednoduše objednat u komerčních firem a které v podstatě nepřinášejí technologické inovace. Tato cesta bude vždy dražší a vývoj nákladnější a pochopitelně i s mnohými problémy, ale vede k zvládání a zavádění nových technologií, které potom využije průmysl.Z hledisky čisté komerce bylo možno zůstat u Saturnů v několika variantách i kabinách Apollo , ale asi bychom byli ochuzeni o spoustu materiálů a technologií, které z dalšího vývoje používá průmysl. [Upraveno 14.5.2017 milantos] [Upraveno 14.5.2017 milantos]
 
14.5.2017 - 10:02 - 
Myslím, že NASA tu není od toho, aby se zabývala vývojem a výrobou součástek, které je možno jednoduše objednat u komerčních firem a které v podstatě nepřinášejí technologické inovace. Tato cesta bude vždy dražší a vývoj nákladnější a pochopitelně i s mnohými problémy, ale vede k zvládání a zavádění nových technologií, které potom využije průmysl.

Možná se pletu, ale NASA je tu od toho, aby létala do vesmíru, a ne aby zajišťovala kšefty a následně i zavádění nových technologií pro soukromé korporace. Pokud se ty kšefty a inovace pro soukromý sektor projeví jako pozitivní externalita, tak fajn, ale kvůli tomu tu NASA není.
 
14.5.2017 - 11:16 - 
quote:

Možná se pletu, ale NASA je tu od toho, aby létala do vesmíru, a ne aby zajišťovala kšefty a následně i zavádění nových technologií pro soukromé korporace.


mate pravdu, pletiete sa NASA je tu prave od toho, aby skumala a vyvijala nove prelomove technologie (v ramci nosnych programov ako Apollo alebo SLS), ktore sa nasledne zavedu do priemyslu. Ten s ich vyuzitim potom tvori lepsie produkty, pracovne miesta, zvysuje HDP a podobne (po vasom "ksefty")

V letectve to tymto sposobom celkom dobre funguje. V kozmonautike bohuzial amerika skoncila s monopolom ULA, ktory nejavil najmensi zaujem o nejake inovovanie (ako kazdy monopol), az do prichodu SpaceX.

Takze pokial sa NASA vytrapi s technologiou trecieho zvarania velkych nadrzi, ktoru ale potom vyuzije trebars Bezos, tak veci prebehnu presne tak ako by prebiehat mali.
 
14.5.2017 - 14:09 - 
quote:

mate pravdu, pletiete sa NASA je tu prave od toho, aby skumala a vyvijala nove prelomove technologie..


a čo samotný prieskum vesmíru?
na prieskum zase moc nových technológií nepotrebuješ..
navyše narozdiel od nových technológií potencionálne s komerčným prínosom, je prieskum Pluta alebo Marsu stále označiteľný za "čistú vedu"
koľko by malo ísť finančných prostriedkov na prieskum, alebo "percent snaženia" na "čistú vedu"?
 
<<  21    22    23    24    25    26    27  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.715940 vteřiny.