Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2  >>
Téma: Čínská kosmická laboratoř Tiangong-2
12.9.2016 - 14:42 - 
Zakládám nové vlákno, protože optimisticky předpokládám, že tato stanice bude úspěšně vynesena a že nám přinese spoustu zajímavých zpráv.

V neděli úspěšně proběhly zkoušky a start je naplánován na čtvrtek.

http://gbtimes.com/china/china-rehearses-launch-ahead-tiangong-2-mission
 
12.9.2016 - 18:24 - 
tak jak to bude? předpokládají se dva lety, ale životnost stanice má být jen 60 člověkodní. Při prvním letu poletí dva lidi na 30 dní. Potud to chápu. Pak má přiletět zásobovací loď a pak poletí druhá posádka. Jak se z té zásobovací lodi dostanou nové zásoby do stanice? Nebo část té zásobovací lodi zůstane se stanicí spojená? 
12.9.2016 - 20:40 - 
Pravděpodobná data startů
Tiangong-2 - 15.09.2016 14:10 UTC (16:10 SELČ)
Shenzhou-11 - 17.10.2016
Tianzhou-1 - duben 2017

Kamil73: Máte hodnověrný zdroj, podle kterého SZ-12 poletí k TG-2?
[Upraveno 13.9.2016 JiříHošek]
 
14.9.2016 - 22:56 - 
Čas aktualizovaný na 14:04 UTC / 16:04 SELČ.

http://arstechnica.com/science/2016/09/china-to-launch-its-second-heavenly-palace-on-thursday-morning/
 
15.9.2016 - 01:36 - 
quote:
Čas aktualizovaný na 14:04 UTC / 16:04 SELČ.

http://arstechnica.com/science/2016/09/china-to-launch-its-second-heavenly-palace-on-thursday-morning/

Keď pozerám na tie obrázky tak sa natíska otázka: má TG-2 druhý spojovací uzol alebo nemá? Vzadu je niečo podobné ako prístrojový odsek SZ. Kam by sa tam zmestil spojovací uzol a motory súčasne? Ako je to naozaj?
 
15.9.2016 - 06:24 - 
TG-2 má jeden spojovací uzel.
viz např. video zde:
http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&fid=3&tid=607&start=570&page=20
 
15.9.2016 - 10:00 - 
quote:
TG-2 má jeden spojovací uzel.
Tak ako chcú vyložiť náklad zo zásobovacej lode? Ale to sa už pýtal aj Kamil73 o pár príspekov skôr.
 
15.9.2016 - 10:38 - 
quote:
quote:
TG-2 má jeden spojovací uzel.
Tak ako chcú vyložiť náklad zo zásobovacej lode? Ale to sa už pýtal aj Kamil73 o pár príspekov skôr.



Nijak, v tom je patrně ono testování

(respektive palivo a plyny patrně přečerpat půjdou automaticky, ale na náklad v hermetizované části zapomeňme)
 
15.9.2016 - 10:48 - 
Čo také potrebuješ dopraviť na stanicu pre 60 dňový pobyt posádky?
Podstatná časť budú tvoriť kvapaliny a plyny - a tie sa medzi zásobovacou loďou a stanicou dajú prečerpať.

Normálny materiál sa dá naložiť do orbitálneho úseku Shenzhou, ktorý je o niečo väčší ako u Sojuzu, a valcovitý. Teoreticky ho nemá kto na stanici vyložiť.
Ale - Niekedy dávnejšie sa tu písalo, že orbitálny úsek Shenzhou je riešený tak, že môže slúžiť aj ako rozšírenie stanice, alebo ako samostaná "družica", ktorý môže pokračovať v lete aj po oddelení a pristátí zvyšku lode.

Takže jedna z možností je, že nákladná loď sa rozdelí a príslušne upravený orbitálny úsek vytvorí nový dokovací port, nasadený na pôvodný dokovací port stanice. Port na stanici je tak síce stále len jeden, ale v pripojenom orbitálnom úseku je uložený potrebný materiál.
Odlietajúca pilotovaná loď si "nákladový" orbitálny blok zoberie so sebou. Stanica je potom pripravená na ďalšiu návštevu nákladnej lode a následne pilotovanej lode.

[Upraveno 15.9.2016 Alchymista]
 
15.9.2016 - 14:38 - 
Zde přenos startu




Taková zajímavost - Yang Liwei je Flight Director.
 
15.9.2016 - 16:14 - 
A Čína má novou kosmickou stanici.  
15.9.2016 - 16:18 - 
Congrats Neviete niekto ako je to s kompatibilitou cinskych dokovacich adapterov a zvysku sveta (nazvime ho ISS)? Mohol by teoreticky letiet napr. sojuz na cinsku stanicu? 
15.9.2016 - 19:59 - 
quote:
Máte hodnověrný zdroj, podle kterého SZ-12 poletí k TG-2?
[Upraveno 13.9.2016 JiříHošek]


tak nevím, jak důvěryhodní jsou tihle Poláci, ale tvrdí, že SZ-12 poletí na TG-2

http://www.lk.astronautilus.pl/loty/fmanned.htm
 
15.9.2016 - 20:35 - 
quote:
Congrats Neviete niekto ako je to s kompatibilitou cinskych dokovacich adapterov a zvysku sveta (nazvime ho ISS)? Mohol by teoreticky letiet napr. sojuz na cinsku stanicu?

Asi nie.
Čínsky dokovací mechanizmus by mal vychádzať z ruského adaptéru APAS-89 a APAS-95 pre spojenie dielov stanice (Sojuz má mechanizmus SSVP-G4000), ale je vyrobený s 12 "zámkami", na rozdiel od APAS, ktorý má zámkov len osem.

Tiangong-1

a pokec "Can the Shenzhou Dock to the ISS?"
http://www.spacesafetymagazine.com/spaceflight/rendezvous-docking/can-the-shienzhou-dock-to-the-iss/

Lenže - pre novú loď PTK rusi pripravujú nový adaptér a ten je s 12 zámkami (A.Zak http://www.russianspaceweb.com/docking.html)

Čož by teoreticky mohlo znamenať aj kompatibilitu s čínskym adaptérom (nedá sa celkom vylúčiť, že by rusi poskytli číňanom dokumentáciu nie staršieho, ale naopak ešte len pripravovaného adaptéru - bol by to istý vklad aj do budúcnosti) [Upraveno 15.9.2016 Alchymista]
 
15.9.2016 - 21:04 - 
quote:
tak nevím, jak důvěryhodní jsou tihle Poláci, ale tvrdí, že SZ-12 poletí na TG-2

http://www.lk.astronautilus.pl/loty/fmanned.htm
No, Poláci už mají i rozdělený čtyřčlenný tým NASA CCDEV do konkrétních misí soukromých amerických lodí. Dokonce to vědí půl roku před tím, než to NASA oficiálně zveřejní... To nevypadá moc důvěryhodně. Stejně tak délka letu SZ-12, naznačená Poláky (30 dní?)

Jedinou polooficiální informací o letu SZ-12 v příštím roce, o které vím, je https://twitter.com/cnspaceflight/status/701005036797595649

Z náznaků na NSF se zdá, že podle čínské strategie nedělat krok zpět by na stanici se spotřebovanými zásobami mohla být hlavním úkolem mise SZ-12 kosmická vycházka z orbitálního modulu SZ-12 na vnější povrch TG-2. Na to stačí krátký let a zásoby v SZ-12.
 
16.9.2016 - 12:22 - 
a nebolo by logicke dohodnut sa na jednom, univerzalnom dokovacom mechanizme? umoznilo by to okrem spoluprace aj pripadne zachranne misie, ak by nedajboze niekto niekde uviazol... 
16.9.2016 - 13:31 - 
Mno, jakási standardizace v běhu už je, ale teď nevím, jestli k ní přistoupili i Číňani. Tak jako tak je to v podstatě pořád v plenkách.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Docking_System_Standard

 
16.9.2016 - 14:34 - 
a nebolo by logicke dohodnut sa na jednom, univerzalnom dokovacom mechanizme? umoznilo by to okrem spoluprace aj pripadne zachranne misie, ak by nedajboze niekto niekde uviazol...

To bude asi jako s rozchodem železnic. Velice rychle se v 19. století celoevropsky prosadil jednotný rozměr 1435, jen Rusko si zavedlo svůj vlastní 1520. Zřejmě z určitých paranoidních důvodů, po zkušenostech s Napoleonskou invazí (fakt ovšem je, že to nakonec byla jedna z příčin krachu německé Barbarossy, takže Rusové měli svým způsobem pravdu). V 20. století se ta paranoia pod vlivem "Velkého kormidelníka Maa" přestěhovala spíš do Číny a v tom bych viděl hlavní důvod snahy se odlišit od "zbytku světa", i když ve vesmíru je to, na rozdíl od těch širokorozchodných kolejí, zjevná kravina. Doufám, že Číňani časem dostanou rozum.
 
16.9.2016 - 15:30 - 
Čo tam číňani... Ale i NASA samotná v tom má "tak trochu hockey" a na ISS budú asi tri druhy "nasa" stykových mechanizmov.
Rusi síce tiež tri - SSVP-G4000 pre sojuzy, a APAS-95 a SSVP-M8000 "pre ostatné", pričom SSVP-M8000 je vlastne "mechanizmus zachytenia a spojenia" z SSVP-G4000 (tyč-kužel) s prírubami a zámkami z APAS-95.

Nejaký "štandard" teda vlastne neexistuje, a každý si to robí podľa svojho - hoci je vidieť, že APAS-75 použitý pri lete Sojuz-Apollo dal dosť dobrý vzor a celkom zreteľne sa presadzuje aj prielez o priemere 800mm.

[Upraveno 16.9.2016 Alchymista]
 
16.9.2016 - 20:07 - 
quote:
a nebolo by logicke dohodnut sa na jednom, univerzalnom dokovacom mechanizme? umoznilo by to okrem spoluprace aj pripadne zachranne misie, ak by nedajboze niekto niekde uviazol...

To bude asi jako s rozchodem železnic. Velice rychle se v 19. století celoevropsky prosadil jednotný rozměr 1435, jen Rusko si zavedlo svůj vlastní 1520. Zřejmě z určitých paranoidních důvodů, po zkušenostech s Napoleonskou invazí (fakt ovšem je, že to nakonec byla jedna z příčin krachu německé Barbarossy, takže Rusové měli svým způsobem pravdu). V 20. století se ta paranoia pod vlivem "Velkého kormidelníka Maa" přestěhovala spíš do Číny a v tom bych viděl hlavní důvod snahy se odlišit od "zbytku světa", i když ve vesmíru je to, na rozdíl od těch širokorozchodných kolejí, zjevná kravina. Doufám, že Číňani časem dostanou rozum.


To je problém států, dohodnout se. Soukromé firmy jsou v tomto ohledu daleko pružnější, takže to vypadá, že tyto problémy nemají.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
16.9.2016 - 21:17 - 
quote:
Velice rychle se v 19. století celoevropsky prosadil jednotný rozměr 1435


... protože to byl ve skutečnosti standardní "rozchod" náprav na římských dlážděných silnicích... :-)
 
16.9.2016 - 21:23 - 
quote:
quote:
Velice rychle se v 19. století celoevropsky prosadil jednotný rozměr 1435


... protože to byl ve skutečnosti standardní "rozchod" náprav na římských dlážděných silnicích... :-)


Odvozeny od velikosti koňského zadku
 
16.9.2016 - 22:15 - 
Myslíš to vážne? x-chaosovi by som aj veril

Inak čo sa rozchodu kolies a šírky povozu týka, nejaký čínsky cisár na to ustanovil čínsku normu ešte pred naším letopočtom a platila vraj ešte na začiatku 20. storočia.
 
16.9.2016 - 22:42 - 
quote:
To je problém států, dohodnout se. Soukromé firmy jsou v tomto ohledu daleko pružnější, takže to vypadá, že tyto problémy nemají.

Až na to, že ta rivalita může být úplně stejná, ideologicky zapomínáte na souboje Video8/VHS, HD-DVD/Bluray přehrávačů, nebo dříve ty XD-Picture Card a MemorySticky a spousty dalších "standardů" ze kterých nemám jako zákazník žádnou radost.... :-(
 
16.9.2016 - 22:47 - 
Čínsky sice neumím, ale jsou tady zajímavé snímky z přípravy stanice Tchien-kung-2 (Tiangong-2):

http://www.chinaspaceflight.com/css/Tiangong-2/Tiangong-2.html

http://www.chinaspaceflight.com/css/Tiangong-2/Tiangong2-launch.html
 
16.9.2016 - 23:08 - 
To je problém států, dohodnout se. Soukromé firmy jsou v tomto ohledu daleko pružnější, takže to vypadá, že tyto problémy nemají.

Až na to, že ta rivalita může být úplně stejná, ideologicky zapomínáte na souboje Video8/VHS, HD-DVD/Bluray přehrávačů, nebo dříve ty XD-Picture Card a MemorySticky a spousty dalších "standardů" ze kterých nemám jako zákazník žádnou radost.... :-(

To je pořád ten problém lidí, kteří uznávají pouze jeden jediný správný názor (ten svůj), a je jedno, jestli si říkají jakobíni, bolševici, zelení, multikulturalisti, libertariáni nebo jakkoliv jinak. Jejich vztah k realitě probíhá podle zásady: Jestliže teorie neodpovídá faktům, je třeba zakázat fakta!
 
16.9.2016 - 23:23 - 
ja uz sa radsej asi nebudem nic pytat  
17.9.2016 - 07:51 - 
quote:
quote:
To je problém států, dohodnout se. Soukromé firmy jsou v tomto ohledu daleko pružnější, takže to vypadá, že tyto problémy nemají.

Až na to, že ta rivalita může být úplně stejná, ideologicky zapomínáte na souboje Video8/VHS, HD-DVD/Bluray přehrávačů, nebo dříve ty XD-Picture Card a MemorySticky a spousty dalších "standardů" ze kterých nemám jako zákazník žádnou radost.... :-(


Je to tak. Nemluvě o tom, že telekomunikační protokol TCP/IP vzešel z vojenského výzkumu a rozšířil se na civilní akademické půdě. Komerční svět si tejdy neuměl představit formu komunikace, ve které by nebyla automaticky zahrnutá nějaká forma zpoplatnění (všechny BBSky určení pro komerční provoz byly nevíc posedlé tímto - měřením kreditu pro download, pro čas online, pro všechno...)
 
17.9.2016 - 08:06 - 
quote:
To je problém států, dohodnout se. Soukromé firmy jsou v tomto ohledu daleko pružnější, takže to vypadá, že tyto problémy nemají.

Až na to, že ta rivalita může být úplně stejná, ideologicky zapomínáte na souboje Video8/VHS, HD-DVD/Bluray přehrávačů, nebo dříve ty XD-Picture Card a MemorySticky a spousty dalších "standardů" ze kterých nemám jako zákazník žádnou radost.... :-(

To je pořád ten problém lidí, kteří uznávají pouze jeden jediný správný názor (ten svůj), a je jedno, jestli si říkají jakobíni, bolševici, zelení, multikulturalisti, libertariáni nebo jakkoliv jinak. Jejich vztah k realitě probíhá podle zásady: Jestliže teorie neodpovídá faktům, je třeba zakázat fakta!


Nikdy jsem neřekl, že můj názor je ten správný a realitu ohýbají všichni ti, kteří tvoří nějaké hodnoty za cizí peníze a na úkor cílů které ti okradení pak nemohou realizovat. Je to jednoduché, vaše cíle jsou vždy správnější, než cíle, které vám chce vnutit jakýkoliv vládce, byť by to byly cesty do vesmíru.
I když tu byly rozdílné systémy, nikdo ze soukromých firem nemohl násilím nařídit svým zákazníkům, aby používali jeho systém. Dokonce na těchto systémech byly standartizované konektory a stejně organizované vstupní a výstupní protokoly, takže jste tyto přístroje mohl používat společně. Na každý šlo nahrát signál z konkurenčního přístroje. To, že zákazníci hlasováním svých peněz upřednostnili jeden systém před druhým je krásný případ dobrovolně akceptované demokracie trhu.

 

____________________
Zajímá mne vše nové.
 
17.9.2016 - 10:03 - 
quote:
Myslíš to vážne? x-chaosovi by som aj veril

Inak čo sa rozchodu kolies a šírky povozu týka, nejaký čínsky cisár na to ustanovil čínsku normu ešte pred naším letopočtom a platila vraj ešte na začiatku 20. storočia.


Myslím to tak, že standardní římský rozchod byl takto odvozen, což pravda je
 
<<  1    2  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.218676 vteřiny.