Simeon Schmauß se pozastavil nad tím, že není žádná fotodokumentace z vrtání v solu 1086, a že se může jednat o zbytek nějakého staršího vzorku, který uvízl ve vrtáku. A měl pravdu. Po prohlédnutí obrázků z předešlých odběrů se jeden obrázek dobře shoduje s tím kouskem ve vrtáku ze solu 1086. Jedná se tedy o kousek vzorku Ha'ahóni z cíle Sid, ze solu 371, který zůstal ve vrtáku č. 3. Perseverance v solu 1088 tedy odebrala vzorek hned napoprvé a v solu 1086 se žádný odběr vzorku nekonal. Omlouvám se za chybnou informaci.
Pohled pravou navigační kamerou směrem na sever ke korytu bývalé řeky, která protékla údolím Neretva. Počasí v oblasti kráteru Jezero není po delší době úplně jasné, protože je v atmosféře velké množství prachu. Je to vidět trochu i na snímku, na které není moc zřetelně vidět obzor a obloha se zbarvila hodně do růžova. Prach v atmosféře se projevil i poměrně prudkým poklesem denních teplot.
Perseverance včera odpoledne kousek poodjela od cíle Bunsen Peak. Zřejmě již ukončila všechny činnosti spojené s odběrem vzorku č. 24 a chystá se na další cestu.
Skvělá přenáška NASA JPL Významné lety vrtulníčku Ingenuity včetně obou pilotů vrtulníčku (Havard Grip: lety 1-37, Martin Cacan: lety 38-72) ze dne 21. března 2024. Začíná prvním pokusem o let ve vakuové komoře, kde si tým uvědomil, že vrtulník se sice vznáší, ale nedá se řídit, přes létání na rybářském vlasci až po samostatný let ve vakuové komoře.
První let se na Marsu uskutečnil 19. dubna 2021, celkem bylo původně v plánu 5 letů během 30 dní. Významný byl let č.9, první let přes členitý terén. Další přelomový let č.40 se uskutečnil s novým software, který umožňoval při krátkém visení si vybrat optimální místo přistání. Poslední let č.72 se uskutečnil 18. ledna 2024.
Perseverance definitivně opustila místo odběru vzorku z cíle Bunsen Peak a ve středu večer UTC (20.3.2024 / sol 1096) se vypravila 52 m severozápadním směrem.
A snímek z pozdního odpoledne, který Perseverance pořídila po poslední jízdě v solu 1096. Je to pohled směrem na jihovýchod k Bunsen Peak. Hora Jezero Mons, která je vzdálená 55 km, není kvůli velkému množství prachu v atmosféře skoro vůbec vidět.
Proč se vlastně nepokusili o 73. let s poškozenou vrtulí. Vždyť už o nic nešlo. Třeba je poškození symetrické a vrtule funkční. Nebo by to trochu vibrací vydrželo.. [upraveno 23.3.2024 02:20]
citace 23.3.2024 - 02:18 - Martin Jahoda:Proč se vlastně nepokusili o 73. let s poškozenou vrtulí. Vždyť už o nic nešlo. Třeba je poškození symetrické a vrtule funkční. Nebo by to trochu vibrací vydrželo.. [upraveno 23.3.2024 02:20]
Tiez ma to napadlo...
Mozno je to rozdiel dostojny koniec vs. inziniersky test.
Myslim ze s pohladu PR ma zmysel aj ukoncenie misie na nohach.
Ale ja by som to testoval co to da. mozno dokonca i rotovat s pritlakom do zeme,... donekonecna... cokolvek...
Dlasia otazka je co zistime a kolko za to zaplatime... ten HW dostat na mars stalo miliony dolarov. tak uz ho vyuzit. ale prenos signalu a spracovanie "improvizovanych" vysledkov bude stat dalsie miliony...
citace 23.3.2024 - 02:18 - Martin Jahoda:Proč se vlastně nepokusili o 73. let s poškozenou vrtulí. Vždyť už o nic nešlo. Třeba je poškození symetrické a vrtule funkční. Nebo by to trochu vibrací vydrželo.. [upraveno 23.3.2024 02:20]
To poškození vrtulí není ani zdaleka symetrické. Jedna z vrtulí přišla o jeden celý list. Je to dobře vidět na snímcích, které pořídila Perseverance kamerou SuperCam, které zpracoval Simeon Schmauß. Uražený list leží asi 15 m jihozápadně od Ingenuity.
Druhá věc je, že právě konce vrtulí vytvářejí největší vztlak a bez těch konců by Ingenuity neletěla. O tomhle mluvil Teddy Tzanetos v jedné online debatě krátce po havárii.
Dnes v noci byla Perseverance opět na cestě. Vypravila se jihozápadním směrem a ujela vzdálenost 93 m. Vrtulník Ingenuity tak ztratila z dohledu. Při této jízdě překonala celkovou ujetou vzdálenost 25 km! A pohled levou navigační kamerou směrem na západ k údolí Neretva půldruhé hodiny před západem slunce.
Ingenuity dostala nový SW a je z ní nyní taková jednoduchá stacionární sonda, která bude sbírat data. A jestli někdy pojede Perseverance okolo bude si je moci stáhnout, pokud ještě Ingenuity bude při životě. Ingenuity sice nenese žádné vědecké přístroje, ale například může přes solární panel měřit intenzitu slunečního svitu, může měřit teplotu a kamerami zaznamenávat změny v regolitu.
Za poslední dva týdny urazila Perseverance při 9 jízdách dalších 376 m a vystoupala 13 m. Otevřel se jí tak výhled na vršek Delty, který včera zaznamenala pravou kamerou MastCam-Z. Je to pohled směrem na východoseverovýchod.
Včera se tým Ingenuity naposledy sešel v řídící místnosti, při posledním stažení dat.
Ingenuity dostala nový SW, který jí umožní fungovat jako stacionární sonda. Nemá sice žádné vědecké vybavení, ale přesto může nashromáždit cenná data. Může kamerami zaznamenávat změny v regolitu, solárním panelem může měřit intenzitu slunečního svitu a senzory může měřit teplotu prostředí.
Perseverance má nyní namířeno k západnímu valu kráteru Jezero a pak kráter asi opustí. Vracet zpět do kráteru by se snad měla někdy v roce 2028 a jestli bude Ingenuity ještě žít, může si data stáhnout.
Nasbíraná data zůstanou uložená v paměti i v případě, že Ingenuity přestane fungovat, takže někdy v budoucnosti je teoreticky možné tato data získat.
Takže Ingenuity sbohem a díky za všechny ryby. 👍 👏
Ve čtvrtek 18.4.2024 / sol 1124 Perseverance opět popojela, ale její jízda byla krátká, ujela pouze 34 m. Podle stop, to vypadá, že při najetí na dunu došlo ke ztrátě orientace v AutoNav režimu a jízda skončila předčasně.
Perseverance se po přejetí duny zastavila na místě, kde stojí nyní. Tam se otočila a vypravila se do místa, kde je na snímku z přední HazCam vidět po levé straně to vyjeté kolečko. Tam se otočila minimálně o 360° a vrátila se na současnou pozici, kde se zastavila.
Při minulé, zřejmě nevydařené jízdě, asi došlo k nějakému problému, protože po 4 soly byl výpadek snímků, které Persverance pořizuje denně. Dnes ale byly publikované nové snímky ze včerejšího solu (23.4.2024 / sol 1129, kdy se rover pootočil o 70°směrem na jih.
Zatím chybí snímky ze solů 1126-1128 a během této doby nebyla ani aktualizovaná data z MEDA. A nakonec ještě včerejší snímek z pravé zadní kamery HazCam po pootočení Perseverance.
Dvěma dalšími jízdami se Perseverance přesunula severozápadním směrem. Tu první jízdu dlouhou 15 m absolvovala Perseverance 25.4.2024 v solu 1131, druhou pak 28.4.2024 v solu 1134. Ta byla dlouhá 58 m.
A dva pohledy do údolí Neretva pravou kamerou MastCam-Z. První obrázek pochází ze solu 1131 po té první jízdě. Perseverance ho pořídila krátce po poledni ve 12:21 LMST. Druhý je ze současné pozice Perseverance a je to ranní obrázek pořízený v 7:22 LMST. Slunce v tu dobu bylo 13° nad obzorem kdy ještě údolí bylo ve stínu západního valu kráteru Jezero jižně od údolí Neretva. Je to vidět i na snímku, kde u kamenů chybějí obvyklé ostré stíny.
Perseverance je nyní na cestě téměř každý den a dalším třemi jízdami se posunula o 100 m na západ blíže k západnímu valu kráteru Jezero, který by měla časem přejet a opustit kráter.
Snímek z přední levé kamery HazCam po poslední jízdě a snímek Ingenuity kamerou SuperCam RMI ze vzdálenosti 506 m.
Perseverance se nyní pohybuje ve východní části lokality Bright Angel na severním okraji koryta bývalé řeky.
U horniny, kterou má v pracovním prostoru již několikrát přeparkovala, a zatím to vypadá, že se chystá na odběr vzorku. Na snímku z levé přední kamery HazCam si Perseverance prohlíží obroušenou horninu kamerou SHERLOC WATSON.
Perseverance se již chystá opustit kráter Jezero a pomalu začíná stoupat po vnitřním okraji valu kráteru. Při dnešní jízdě v solu 1268 /13.9.2024 ujela vzdálenost 166 m a vystoupala 26,4 m, což je zatím její dosavadní rekord ve stoupání během jedné jízdy.
Pohled pravou navigační kamerou na vršek Delty a koryto bývalé řeky ze současné pozice Perseverance.
A po hodně dlouhé době tady máme opět snímek kopce Kodiak vzdáleného 6,5 km. Malý kopeček u jeho úpatí po pravé straně je Dragonera a v dálce za Kodiakem je jižní Séítah. Snímek pořídila Persverance kamerami Mastcam-Z krátce před jízdou v solu 1268.