Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  348    349    350    351    352    353    354  >>
Téma: Souvislosti kosmonautiky
05.6.2020 - 14:14 - 
"Apollo" v priebehu cca desaťročia až dvoch viedlo k "vytvoreniu" možno až niekoľkých milionov inžinierov v USA a vo svete, ktorí následne vytvorili raketoplán, počítače, Voyagery, marťanské rovery... Proste súčasnú techniku.
Prečo? Pretože práca v kozmickom a leteckom priemysle bola prestížna, dobre platená a špecialistov málo. A keď kozmický program skončil, bolo dosť ľudí so vzdelaním, vedomosťami a skúsenosťami, ktoré sa pokúsili využiť.

Musk zatiaľ nevytvoril žiadnu podobnú skupinu. Ano, poskytol zmysluplné zamestnanie niekoľkým stovkám, nech aj niekoľkým tisícom mladých inžinierov - lenže nemá žiadnu zásluhu na ich "vzniku", títo by vyštudovali techniku aj bez neho a bez jeho vízií.
Musk zatiaľ nespôsobil žiadny boom technických, inžinierskych a vedeckých smerov na amerických univerzitách. A obávam sa, že ani do budúcnosti nespôsobí.
Nevytvára totiž žiadny "nový priestor", ale len vypĺňa medzeru, ktorá vznikla predošlým útlmom a absorbuje absolventov, ktorý by normálne len nahradili špecialistov odchádzajúcich do dôchodku alebo inak mimo obor.

A ak sám píšeš - ochotnych pracovat kazdodenne nadcasy za relativne podpriemerny plat - tak je to nevyhnutne kombinácia nedostatku iných príležitostí, "nadšenia" a možnosti tvoriť niečo skutočne nové.
Väčšina iných inžinierskych zamestnaní je totiž takmer dokonalá nuda a v autopriemysle je asi najtvorivejším počinom väčšiny konštruktérov vymýšľanie dielov nového výrobného ročníku tak, aby sa nedali nahradiť dielmi predošlých piatich výrobných ročníkov - ale aby sa dali vyrobiť a zmontovať s minimálnymi úpravami výrobných zariadení a montážnych liniek.
"Ostatní inžinieri" potom zväčša len strážia zariadenia a procesy, ktoré kvôli predpisom nemôžu strážiť psi, opice alebo iný menej kvalifikovaný zamestnanci.
 
05.6.2020 - 15:14 - 
Alchy: Taky musíš srovnat objem investic. SpX to nemůže tak "rozjet", ale i tak už pár věcí dokázala- kdyby nic jiného, tak že to jde. Změna může nastat, pokud Starlink dokáže vydělávat a pokud se rozjede pořádně, tak i ten další vývoj bude někde jinde.
No a Starship, tam už je potenciál na hodně velký rozjezd- a nejen s peňezi ze Starlinku.
 
05.6.2020 - 15:45 - 
Alchy: musis sa na to pozerat v casovych suvislostiach. "Muskovi" inzinieri si vyberali vzdelanie v case, ked este SpX neexistovala, resp. bola relativne malo vyznamna. Jasne ze ich nevytvoril, iba ich "nacucol"
Skutocny efekt uspechov SpX na technicke obory uvidime az o par rokov.
 
05.6.2020 - 16:24 - 
časová rovina je dôležitá, súhlasím.
Treba tiež jasne povedať, že generácia inžinierov a konštruktérov, ktorí vytvorili Apollo, začala študovať ešte PRED Sputnikom. Celé povojnové obdobie leteckým a raketovým "aerokozmickým" odborom prijalo - v podstate až do začiatku 80. rokov

Ak predpokladaný "apollo efekt" u Muska a SpaceX existuje, jeho existencia by sa mala prejaviť na počte záujemcov o technické a "aerokozmické" smery už v minulom univerzitnom roku a v tomto roku. A malo by sa to dať odhadnúť priamo z čísiel o záujemcoch a prijatých študentoch za posledných... povedzme desať rokov. Mala by existovať aspoň v náznaku "hokejka". Dosť dobré Čísla k tomu bohužiaľ nemám.
Bolo by pekné, keby SpaceX dokázala "apollo efekt" vytvoriť - ale tomu neverím.
[upraveno 5.6.2020 16:27]
 
05.6.2020 - 17:04 - 
Jedna firma je dost malo na napodobnenie "apollo efektu" - v tej dobe zazival boom cely letecky priemysel, navyse bola vojna a potom studena vojna, po inzinieroch bol obrovsky dopyt.
Kozmicky priemysel v sucasnosti (podla mna) prechadza z fazy popierania do fazy napodobnovania. Cinania uz skusaju technologie pre navrat boostrov, europa sa aspon zacala viac pozerat na naklady apod. Ak to prerastie do boomu kozmickych technologii, tak si to tych inzinierov nacucne. Nebude to vylozene "SpaceX efekt", na to je jedna firma malo. Ale moze byt na zaciatku efektu snehovej gule.
 
05.6.2020 - 17:09 - 
No nevím. Jen jestli vůbec nějaký "Apollo efekt" byl. Apollo vytvořili lidi, kteří šli na inženýry studovat ve 40. a 50. letech, kdy (jak říkal výše Alchymista) technické obory byly prestižní a absolventi dobře placení. Čili na techniku šli nejlepší mozky generace. Ale určitě v 80. letech technika už prestižní nebyla, v Americe šli mozky na ekonomii a právo, dělat peníze na burzách... rád bych věděl kdy přesně se to zlomilo, a mám podezření že někdy v první polovině 70. let kdy se měnilo víc věcí v západní civilizaci). Ale právě v první polovině 70. let by měl působit hypotetický "apollo efekt"...

Takže "apollo efekt" bych bral jako (setrvačný) rozvoj vědy a techniky nakopnutý státními investicemi do příslušných oborů, ale co se týče popularity a prestižnosti technik, tak kromě počítačů imo nic moc.

Zajímavé je, že přesně stejně dopadli Sověti - v 50. letech technické obory jasně prestižní, koncem 70. let už ti nejlepší maturanti chtěli na MGIMO a na techniku zbylo pár nadšenců a ti co se nedostali na "lepší" vš.

A "SpaceX efekt" rozhodně za pár let nebude, protože sice SpaceX jsou frajeři, ale na obrat společenské nálady a změnu prestižnosti a popularity oborů by museli předvést něco úžasného, něco "první". Jo, stovka lidí na Marsu v jedné lodi, to by bylo úžasné; ale zatím SpaceX tleská pár nadšenců, zatímco společnost se nehnula ani o milimetr, nová loď je dneska ve zprávách, ale zítra bude nudná. Kterýkoliv MCU-film má větší dopad. Dokonce i poslední starwarsí film imo vzrušil Ameriku víc než celá SpaceX. Bohužel.
 
05.6.2020 - 20:19 - 
Lenže potom platí, čo som napísal:
citace:
Americká mládež chce mať Muskove peniaze, nie Muskove vízie.
 
05.6.2020 - 20:24 - 
citace:
rád bych věděl kdy přesně se to zlomilo


Ten proces je dobře popsán a analyzován. V USA existuje ostrá dělící linie mezi zemí padesátých a šedesátých let. Procesy, které se tak podepsaly na posunu společnosti v první polovině 70. let, byly nastartovány už na konci let padesátých. Výborně to popisuje Charles Murray v "bibli pravičáků" Příliš mnoho dobra.
 
05.6.2020 - 21:26 - 
citace:
citace:
rád bych věděl kdy přesně se to zlomilo


Ten proces je dobře popsán a analyzován. V USA existuje ostrá dělící linie mezi zemí padesátých a šedesátých let. Procesy, které se tak podepsaly na posunu společnosti v první polovině 70. let, byly nastartovány už na konci let padesátých. Výborně to popisuje Charles Murray v "bibli pravičáků" Příliš mnoho dobra.

Těžko se to časově přesně zařazuje, ale v 60. letech proběhla spousta událostí (globálně i konkrétně v USA), které ve svém souhrnu měly pro dosavadní technickou orientaci civilizace trvale devastující účinky. Tzv. "sexuální revoluce", vietnamská válka, působení M. L. Kinga, sociální bouře na mnoha místech ve světě (včetně našeho Pražského jara) atd. Možná takovým klíčovým startovacím momentem mohla být vražda Kennedyho a završující událostí Jomkipurská válka a následný ropný šok a světová hospodářská krize 1974-5. Každopádně od poloviny 70. let se svět začal prudce měnit, i když nějakou dobu vše ještě setrvačně vypadalo normálně a skutečně dramatické a všem (kromě ideologických zaslepenců) viditelné změny odstartoval až pád východního bloku.
Velice dobře je ten vývoj patrný třeba na zaměření SF literatury, kdy někdejší technologicky a vesměs optimisticky založené romány byly vystřídány dystopiemi, v nichž technika vesměs hraje negativní roli. [upraveno 5.6.2020 21:30]
 
07.6.2020 - 09:58 - 
Jenže to říkáte, že pokud existoval nějaký "apollo efekt", tak se rozhodně neprojevil v růstu zájmu o techniku a růstu prestiže technických oborů, když právě v době letů Apolla se společnost odvrátila od obdivování "úžasných strojů".

Proto je nepravděpodobné že pod vlivem úspěchů SpaceX začnou rakety a jejich konstruktéři získávat na prestiži. Kosmoprůmysl se může zvednout, konkurenti se mohou dokopat k lepším výkonům, ale když nestačily první lety do vesmíru, první lety na Měsíc, sotva obrazotvorností lidí pohne opakování letů na orbitu a návrat na Měsíc.
 
07.6.2020 - 14:50 - 
a nebude to tak trochu suvisiet aj s nastupom vypoctovej techniky a poklesom dopytu po inzinieroch-vypoctaroch? predsa len, dnes jeden ing. s CAD softwarom urobi tolko co vtedy cele jedno oddelenie... 
07.6.2020 - 16:24 - 
yamato
"predsa len, dnes jeden ing. s CAD softwarom urobi tolko co vtedy cele jedno oddelenie..."
A dokáže postaviť pomocou tej techniky lietadlo, s výnimočnú schopnosťou pre automatické strmhlavé pikovanie. Tvrdo do zeme..

Ja sa obávam že medzi klasickou matematikou ak ju chápeme ako odhaľovanie zákonitostí v priestore a ich popis matematickou symbolikou, a programovaním ako zostavivaním algoritmov pre strojové činnosti, bude nejaký fatálny rozdiel v logike s dôsledkami pre spôsob myslenia ľudí ktorý sa úzko špecializujú v týchto oboroch. Že budú mať priam príkro odlišné vnímanie reality.
 
07.6.2020 - 16:51 - 
citace:
yamato
"predsa len, dnes jeden ing. s CAD softwarom urobi tolko co vtedy cele jedno oddelenie..."
A dokáže postaviť pomocou tej techniky lietadlo, s výnimočnú schopnosťou pre automatické strmhlavé pikovanie. Tvrdo do zeme..

Ja sa obávam že medzi klasickou matematikou ak ju chápeme ako odhaľovanie zákonitostí v priestore a ich popis matematickou symbolikou, a programovaním ako zostavivaním algoritmov pre strojové činnosti, bude nejaký fatálny rozdiel v logike s dôsledkami pre spôsob myslenia ľudí ktorý sa úzko špecializujú v týchto oboroch. Že budú mať priam príkro odlišné vnímanie reality.


Ja som ale hovoril o vypoctaroch, nie o sefinzinieroch. Samozrejme ze "navrchu" musi byt niekto chapajuci a logicky mysliaci. Ale ten dopyt po technicky vzdelanych ludoch v 50tych rokoch evidentne neboli vsetko len sefdizajnerske pozicie. Niekto to musel aj kreslit a pocitat.

Strmhlave pikovanie nebolo dosledkom pouzivania CADu, ale outsourcovania dolezitych veci podla principu najnizsej ceny. To je uplne ina debata - boeing v honbe za peknymi cislami pre akcionarov znizil naklady natolko, ze v podstate stratil pojem o svojich vlastnych lietadlach, t.j. schopnost byt tym "navrchu"
 
07.6.2020 - 18:19 - 
citace:
citace:
yamato
"predsa len, dnes jeden ing. s CAD softwarom urobi tolko co vtedy cele jedno oddelenie..."
A dokáže postaviť pomocou tej techniky lietadlo, s výnimočnú schopnosťou pre automatické strmhlavé pikovanie. Tvrdo do zeme..

Ja sa obávam že medzi klasickou matematikou ak ju chápeme ako odhaľovanie zákonitostí v priestore a ich popis matematickou symbolikou, a programovaním ako zostavivaním algoritmov pre strojové činnosti, bude nejaký fatálny rozdiel v logike s dôsledkami pre spôsob myslenia ľudí ktorý sa úzko špecializujú v týchto oboroch. Že budú mať priam príkro odlišné vnímanie reality.


Ja som ale hovoril o vypoctaroch, nie o sefinzinieroch. Samozrejme ze "navrchu" musi byt niekto chapajuci a logicky mysliaci. Ale ten dopyt po technicky vzdelanych ludoch v 50tych rokoch evidentne neboli vsetko len sefdizajnerske pozicie. Niekto to musel aj kreslit a pocitat.

Strmhlave pikovanie nebolo dosledkom pouzivania CADu, ale outsourcovania dolezitych veci podla principu najnizsej ceny. To je uplne ina debata - boeing v honbe za peknymi cislami pre akcionarov znizil naklady natolko, ze v podstate stratil pojem o svojich vlastnych lietadlach, t.j. schopnost byt tym "navrchu"

Víš, Yamato, ono to opravdu může souviset se stolními počítači, ale zřejmě trochu jinak. Dokud počítače byly sálová monstra, programovaná děrnými štítky nebo páskami, a kde výstupem byl stoh potištěného "traktorového" papíru, tak se daleko hůř podvádělo. Buď člověk uměl anebo neuměl, a těžko se to dalo nějak zakamuflovat. Naproti tomu dneska s líbivými, ale jinak zcela prázdnými a často i vysloveně lživými powerpointovými prezentacemi de facto vůbec nezáleží na tom, jaké věci jsou, nýbrž jen jak vypadají. A když se k tomu ještě přidá současný trend výhledů jen na nejbližší období, aby se mohly vyplácet bonusy, tak to je poslední hřebíček do rakve. Koho by dneska zajímaly konstruktérské projekty na desetiletí dopředu, když smyslem existence spousty firem je pouze "maximalizace zisku" v právě probíhajícím kvartálu?
 
07.6.2020 - 18:54 - 
citace:
Koho by dneska zajímaly konstruktérské projekty na desetiletí dopředu, když smyslem existence spousty firem je pouze "maximalizace zisku" v právě probíhajícím kvartálu?


a to je ten boeing bohuzial podla principu "too big to fail" bude zrejme zachraneny, bez ohladu na to ze uz nezamestnava inzinierov schopnych rozmotat zakupeny software a objavit fatalne chyby. Su prilis drahi...
 
07.6.2020 - 19:50 - 
citace:
citace:
Koho by dneska zajímaly konstruktérské projekty na desetiletí dopředu, když smyslem existence spousty firem je pouze "maximalizace zisku" v právě probíhajícím kvartálu?


a to je ten boeing bohuzial podla principu "too big to fail" bude zrejme zachraneny, bez ohladu na to ze uz nezamestnava inzinierov schopnych rozmotat zakupeny software a objavit fatalne chyby. Su prilis drahi...

Nemyslím, že problém je v tom, že jsou příliš drazí. Tzv. "manažeři" velkých korporací mají řádově vyšší platy, než konstruktéři nebo programátoři. Ostatně, SpaceX takové lidi zaměstnává, přestože jim určitě nedokáže zaplatit tak, jak by jim mohl zaplatit Boeing. Problém je, že ti lidé jsou protisystémoví. U velkých korporací, závislých do značné míry na ždímání renty od státu a na konformitě s "jedině správnými" postoji a názory každý, kdo se vymyká, představuje hrozbu zavedenému systému.
Ideální zaměstnanec je ten, kdo se nikdy neodchyluje od politické korektnosti a za všech okolností ví, kdo je šéf a kdo má tudíž vždycky pravdu. Prokázat mimořádné schopnosti znamená ohrozit postavení všech nad sebou, kterým se o podobných schopnostech ani nezdá, a takový "asociální kverulant" musí jít zákonitě z kola ven.
PS: Jen jsem to dopsal, tak jsem našel tohle, což, myslím, dost přesvědčivě ukazuje, podle jakých kritérií probíhá obsazování důležitých pozic ve velkých společnostech:feature=emb_logo [upraveno 7.6.2020 20:11]
 
08.6.2020 - 05:59 - 
jiriku, netahaj do toho politiku (trump ako predstavitel "antisystemu a antiliberalizmu" sa predviedol uz dostatocne. No.1 v pocte mrtvych na covid. Prekonal tak aj antisystem a antiliberalizmus z talianska alebo britanie. Ako predstavitel statu sa vynasiel a vymyslel si "hlboky stat". Legenda o "oni" predsa musi pokracovat)

pozri si toto video o zmenach, ktore sa udiali v boeingu od fuzie s McDonnelom. Okrem ineho sa jasne konstatuje prepustanie skusenych americkych inzinierov, niektorych aj tesne pred dochodkom. Lebo mali "vysoke" platy a okrem toho im firma prispievala na penzie. Nasledky sa objavili uz pri 777, problem s MCAS je uz naplno rozvinuta diagnoza.

 
08.6.2020 - 14:28 - 
citace:
jiriku, netahaj do toho politiku (trump ako predstavitel "antisystemu a antiliberalizmu" sa predviedol uz dostatocne. No.1 v pocte mrtvych na covid. Prekonal tak aj antisystem a antiliberalizmus z talianska alebo britanie. Ako predstavitel statu sa vynasiel a vymyslel si "hlboky stat". Legenda o "oni" predsa musi pokracovat)

Yamato: Nojo, no, počkej si na Bidena, ale potom se nediv!
Jinak nemyslíš, že bez politiky by dodneška nejspíš žádná pořádná kosmonautika nebyla? Snad kromě vypouštění výškových meteorologických raket, které by nahradily meteorologické balony?
Exploze kosmonautiky v 50.-60. letech byla způsobená výhradně politikou. Nejdřív to byla studená válka a problém nosičů atomovek. Američani měli strategické bombardéry, Sověti ne, a tak přišlo politické zadání vytvořit protiváhu, která z řady důvodů získala podobu mezikontinentálních raket.
Když už tu byly, tak se projevil další aspekt politiky v podobě mírového soutěžení obou světových bloků. Sověti měli mocné rakety, a tak se začali předvádět vypouštěním družic a sond, aby tím prokázali vědecký náskok socialismu nad kapitalismem. Američani měli svoje strategická letadla, jenže ta jim byla do vesmíru na prd, a tak začali horko těžko honit málem už ztracenou stopu.
Trochu něco splácali dohromady, a přišlo další politické zadání v podobě Kennedyho Lunární výzvy. Nebo si vážně myslíš, že by doletěli na Měsíc, kdyby to nebyla takřka absolutní politická priorita?
Pak ovšem politická podpora na obou stranách skončila, Američani závod o Měsíc vyhráli, Sověti nestáli o druhé místo, které by jenom podtrhlo jejich porážku v téhle disciplíně, a nastal desítky let trvající odliv. Nebyl politický zájem, takže si mysli, co chceš, ale můžeš vsadit boty, že bez politické podpory žádná kosmonautika hodná toho označení nebude.
Ty se možná domníváš, že se něco změnilo tím, že namísto státních agentur se do věci vložily soukromé firmy. Omyl! Za prvé od státu pořád přichází spousta zakázek, a za druhé a především, co myslíš, že by se stalo se SpaceX, kdyby se najednou v Boca Chica začali sjíždět demonstrující aktivisti a ruku v ruce s médii začali poukazovat na to, jaký je ten hnusný bílý Musk rasista, protože ve SpaceX nezaměstnává takřka žádné černochy, a ke všemu je jen dalším hnusným bílým kolonizátorem, kterému už nestačí Země, ale chce si podmanit Mars. Nejpozději během pár týdnů by šla SpaceX do háje.
Velice rád bych se v tom mýlil, ale na rozdíl od tebe mi schází ten optimisticko-sluníčkářský postoj.
 
08.6.2020 - 15:53 - 
citace:

Yamato: Nojo, no, počkej si na Bidena, ale potom se nediv!
Jinak nemyslíš, že bez politiky by dodneška nejspíš žádná pořádná kosmonautika nebyla? Snad kromě vypouštění výškových meteorologických raket, které by nahradily meteorologické balony?
Exploze kosmonautiky v 50.-60. letech byla způsobená výhradně politikou.


neboj, ja uz sa nedivim nicomu

samozrejme politika na zaciatku kozmonautiku vyrazne "potiahla", sucasne jej ale nadelila vyrazne brzdiace prvky. Sutazenie velmoci hned od zaciatku viedlo ku konstrukcii rakiet v style "nech to stoji co to stoji". Rakety sa preto konstruovali ako extremne drahy sposob dopravy, a tento genofond im uz ostal, spolu s extremne neefektivnym financovanim. Samotna NASA odhadla naklady na crewdragon, keby ho robila ona, na 30 miliard....

Zo zaciatku to sice viedlo k rychlym vysledkom, ale tento sposob musel viest, a aj viedol, k dlhodobej stagnacii. Nastastie v tejto dobe sa to vyrazne "skomercnuje" a "odpolitikuje" na poli nosicov a vesmirnych lodi, a ten efekt vo financnych nakladoch a v inovacii je jasne viditelny.

Mimochodom na zaberoch zo SpaceX vidno naozaj vsetky mozne rasy (a podla satiek aj vierovyznania), takze SpaceX s demonstrantmi kvoli tomuto naozaj problem mat nebude Mozno preto sa tak rychlo hybu, ze neriesia taketo kraviny...
 
08.6.2020 - 17:17 - 
citace:
citace:

Yamato: Nojo, no, počkej si na Bidena, ale potom se nediv!
Jinak nemyslíš, že bez politiky by dodneška nejspíš žádná pořádná kosmonautika nebyla? Snad kromě vypouštění výškových meteorologických raket, které by nahradily meteorologické balony?
Exploze kosmonautiky v 50.-60. letech byla způsobená výhradně politikou.


neboj, ja uz sa nedivim nicomu

samozrejme politika na zaciatku kozmonautiku vyrazne "potiahla", sucasne jej ale nadelila vyrazne brzdiace prvky. Sutazenie velmoci hned od zaciatku viedlo ku konstrukcii rakiet v style "nech to stoji co to stoji". Rakety sa preto konstruovali ako extremne drahy sposob dopravy, a tento genofond im uz ostal, spolu s extremne neefektivnym financovanim. Samotna NASA odhadla naklady na crewdragon, keby ho robila ona, na 30 miliard....

Zo zaciatku to sice viedlo k rychlym vysledkom, ale tento sposob musel viest, a aj viedol, k dlhodobej stagnacii. Nastastie v tejto dobe sa to vyrazne "skomercnuje" a "odpolitikuje" na poli nosicov a vesmirnych lodi, a ten efekt vo financnych nakladoch a v inovacii je jasne viditelny.

Mimochodom na zaberoch zo SpaceX vidno naozaj vsetky mozne rasy (a podla satiek aj vierovyznania), takze SpaceX s demonstrantmi kvoli tomuto naozaj problem mat nebude Mozno preto sa tak rychlo hybu, ze neriesia taketo kraviny...

Hm, všechny možné některé (tj. sem tam nějaký Ind, Číňan, Mongol, Peršan, možná Thajec) -
Jinak to co píšeš o těch zabudovaných brzdících faktorech, vyplývajících z původního přístupu "na nákladech nezáleží, hlavně když to bude fungovat a předstihneme tím soupeře", s tím naprosto souhlasím, stejně jako souhlasím s tím, že nástup soukromých firem (no, to množné číslo je skoro přehnané ) rozvířil stojaté vody. Lišíme se v tom, že já když vidím, co se na světě děje a jakou gradaci a akceleraci to nabírá, tak jsem velice, velice pesimistický v tom, že by se to mohlo SpaceX vyhnout, pokud tedy Texas čirou náhodou nevyhlásí nezávislost.
 
08.6.2020 - 17:30 - 
Jiriku, ked otvoris ucebnicu dejepisu na nahodnej strane, tak zistis ze od pociatku zaznamenanych dejin sa vzdy nieco "vo svete dialo". Jediny rozdiel je v rychlosti.
Takze klud, nebud pesimista, teraz sa deje toto a zajtra sa bude diat zase hento. Najhorsie bude ked sa nebude diat nic - to bude znacit koniec civilizacie.
 
08.6.2020 - 18:28 - 
citace:
Najhorsie bude ked sa nebude diat nic - to bude znacit koniec civilizacie.

Rozumím. To mi připomíná toho člověka, který vypadl ze 100. patra mrakodrapu, a jak letí dolů, tak si cestou říká: "Zatím je to ještě pořád dobrý!"
 
08.6.2020 - 18:40 - 
citace:
To mi připomíná toho člověka, který vypadl ze 100. patra mrakodrapu, a jak letí dolů, tak si cestou říká: "Zatím je to ještě pořád dobrý!"

V prípade že nepodľahneš panike.. A nosíš zo sebou ručník..
Podľa Stopárovho sprievodcu po galaxii, je to celkom jednoducho riešiteľná situácia.
 
08.6.2020 - 18:52 - 
citace:

Rozumím. To mi připomíná toho člověka, který vypadl ze 100. patra mrakodrapu, a jak letí dolů, tak si cestou říká: "Zatím je to ještě pořád dobrý!"


no ak to vidis takto, tak potom nerozumies to ze sa svet meni je normalna vec. Neviem kolko mas rokov, ale seniori zvycajne zmeny hodnotia negativne, preroze "spravny" stav hodnotia podla toho na co su zvyknuti. Ale objektivne to posudi az historia.
 
08.6.2020 - 20:04 - 
https://www.google.com/amp/s/auto.sme.sk/c/amp/22418245/autopilot-tesly-si-nevsimol-prevrateny-nakladiak.html
Riešim zložitú dilemu..
"Čo" alebo "Kto" je "normálnejší"?
(pojem "normálnosť" môže byť veľmi "ošidný")
Majme dvoch šoférov..
Jeden z nich je presvedčený o tom že "riadi" skutočne "samoriadiace sa auto", a hoci vidí že pred ním sa nachádza prevrátený kamión.. Nezasiahne do riadenia.. A "samoriadiace a učiace sa" auto urobí "drc"..
Druhý tomu, tak nejak neverí, zasiahne do riadenia, a ten prevrátený kamión bezpečne obíde..
Lenže tak trochu.. "Tragédia".. Lebo v dôsledku toho tá inteligentná učiaca sa sieť, nenazbiera dostatok informácií a nenaučí sa že má prevrátené kamióny obchádzať..
Prevrátený kamión je síce dosť obvyklá udalosť, ale šofér ktorý nezačne točiť volantom aby umožnil umelej inteligencii učiť sa.. Asi nie..
V mene "pokroku" ktorý z nich je "prínosnejší" pre budúcnosť?
 
08.6.2020 - 20:10 - 
Běžte s těma polemikama do... Souvislostí. 
08.6.2020 - 21:52 - 
@Výt Výmola
Úplne súhlasím..
 
09.6.2020 - 01:09 - 
Slavomír Fridrich
citace:
Prevrátený kamión je síce dosť obvyklá udalosť, ale šofér ktorý nezačne točiť volantom aby umožnil umelej inteligencii učiť sa...
Pre "učiacu sa" umelú inteligenciu musí vodičov náhly zásah do riadenia znamenať ekvivalent havárie alebo "drcnutia" - znak, že situácia bola špatne vyhodnotená a viedla by k havárii.
[upraveno 9.6.2020 01:10]
 
09.6.2020 - 10:56 - 
@Alchymista
To je možné len do momentu kým je v aute volant.
Predstavy sú ale, že v ňom volant nebude vôbec.
Ako to má byť vlastne potom ďalej?
Tá plánovaná UI.. Je to projekt nejakej jej finálnej "hotovej" verzie, konečného súboru pravidiel a inštrukcií, ktorá sa už ďalej meniť nebude.
Alebo sa "to" má ďalej učiť a vylepšovať nejak samé, bez ľudské pôsobenia?
 
09.6.2020 - 11:09 - 
IMHO žiadna "finálna verzia" inteligencie existovať nemôže. Z principu. Ani prirodzenej, ani umelej.
Pretože UI stačí, aby sa zmenil obľúbený dizajn bežných automobilov či dokonca ľudských odevov a "finálna verzia" má vážny problém - správne rozpoznávanie tvarov.
 
<<  348    349    350    351    352    353    354  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.230777 vteřiny.