M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1962-052A |
03.10.1962 |
03.10.1962 |
9h13m |
3.americký orbitální let (6 obletů Země) |

Posádka :
Schirra,W.M.[PL]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | MA
8 v NASA ]
Popis
letu :
Třetí americký orbitální let.
Přestože byl delší než MA-7, proběhl
bez závad. Start ve 13:15 SEČ, automaticky řízené přistání 475 km od ostrova
Midway v Pacifiku, v blízkosti lodi "Kearsage".
Start MA 8 probíhal vcelku hladce až na čtvrthodinové přerušení odpočítávání
45 minut před startem, k němuž došlo po poruchu radaru na Kanárských ostrovech.
5 min 44 sekund po startu bylo kosmonautovi oznámeno, že se nachází na
stabilní dráze, která zaručuje nejméně sedm obletů Země.
Hlavním
úkolem kosmonauta bylo zjistit, jaké úpravy potřebuje kabina Mercury k
uskutečnění 24 hodinového letu. Schirra dále fotografoval Zemi a hvězdy
na barevný film. Dále při přeletu Austrálie zjišťoval, jak proniká atmosférou
záře světelného zdroje, umístěného na raketové základně Woomera. Kamerou
získal patnáct snímků Země, přičemž použil různých filtrů. Cílem bylo zjistit,
jaké filtry jsou nejvhodnější pro meteorologické družice, aby byly získány
co nejkontrastnější fotografie.
Na přední části kabiny byly umístěny vzorky různých materiálů. Experiment
ověřoval tepelnou odolnost nových slitin s ohledem na jejich možné použití
na kosmických tělesech.
Už při prvním oběhu bylo zjištěno nedostatečné chlazení skafandru. Teplota
v něm stoupla z 23° C při startu na 32° C. Když se Schirrovi podařilo skafandr
zregulovat, bylo mu zase příliš chladno : "Na konci letu jsem se doslova
třásl," prohlásil později. "Jsem patrně prvním člověkem, který
se ve vesmíru nachladil."
Schirra už při první oběhu přešel na nestabilizovaný let. Odpojil automatický
řídicí systém. Bylo to nutné proto, aby ke konci letu zbylo v nádržích
dost paliva. Nakonec Schirra dosáhl toho, že po dokončení šestého oběhu
měl v nádržích automatického systému ještě 68 % paliva. Ruční systém měl
84 % paliva.
Schirra šetřil i elektrickou energií v bateriích. Proto bylo často přerušeno
spojení se Zemí.
Stabilizace
kabiny na konci letu a zapojení brzdicích raket proběhlo normálně. Brzdicí
rakety se zapálily 8 hodin 51 min a 28 sekund po startu. Za 1 minutu a
28 sekund byly prázdné rakety odhozeny. Ve výši 8820 m se rozevřel stabilizační
padák a ve výši 3180 m hlavní padák. Kabina přistála asi 7 km od letadlové
lodi "Kearsage". Schirra zůstal v kabině, která byla vyzvednuta
za 40 po přistání na palubu letadlové lodi.
Mnozí novináři kladli Schirrovi otázku, zda je možno podle velmi úspěšného
letu soudit, že je lepším kosmonautem než Glenn a Carpenter. Schirra odpovídal
vždy stejně : "Poučil jsem se z předchozích letů svých kamarádů, ale
především se , myslím, poučili konstruktéři i ti, kteří let řídí. Doufám,
že mých zkušeností použije Cooper, který je nyní na řadě."
Aktualizováno : 16.02.1998
[ Obsah | Pilotované
lety | Mercury ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/mercury/ma-8/index.htm)