M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2009-012A
| 15.03.2009
| 28.03.2009
| 12d19h30m
| ISS-15A (ITS-S6, PVM, PVR, 3xEVA)
|
Posádka :
Archambault,L.J.[VE] | Antonelli,D.A.[PL]
| Acaba,J.M.[MS] | Swanson,S.R.[MS]
| Arnold,R.R.[MS] | Phillips,J.L.[MS]
Wakata,K.[MS](Japonsko) (na
ISS) / Magnus[ová],S.H.[MS] (z ISS)
Popis
letu :
Hlavním cílem tohoto letu k ISS
byla doprava a instalace nosníku ITS-S6
(včetně panelů solárních článků PVM
a radiátorů PVR). Během
letu se uskutečnily 3 montážní výstupy do kosmu (EVA), zaměřené především na
instalaci a aktivaci ITS-S6, ale také na řadu dalších drobnějších změn na povrchu
stanice. Dalším úkolem mise byla částečná výměna posádky na ISS, kde Wakata
vystřídal Magnusovu v rámci dlouhodobé Expedice
18.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS).
Původní
plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start (KSC, LC-39A)
Den 3. - Připojení ke stanici ISS
Den 5. - EVA-1 (Swanson, Arnold) [instalace ITS-S6]
Den 7. - EVA-2 (Swanson, Acaba) [práce na P6, P3, P1, S3 a Z1]
Den 9. - EVA-3 (Arnold, Acaba) [CETA, SPDM, SSRMS, RPCM]
Den 11. - EVA-4 (Swanson, Arnold) [GPS na JEM, Z1, WETA, S3] (zrušen kvůli
odkladu startu)
Den 11. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 13. - Přistání na KSC
Skutečný
průběh letu
Předstartovní operace
07.01.2009 - Přesun z OPF-3 do VAB (připojení ET a SRB)
14.01.2009 - RollOut z VAB na LC-39A
22.01.2009 - TCDT (Terminal Count Down Test)
Průběh letu
Start raketoplánu Discovery STS-119 byl původně naplánován
na 12.02.2009. Od začátku února 2009 ale byl na zasedáních FRR (Flight Readiness
Review) start postupně odkládán (až na 12.03.2009). Důvodem odkladů bylo to,
že u některých demontovaných ventilů, řídících tlakování vnější nádrže ET (External
Tank) během vzletu, byly nalezeny drobné trhlinky a technici si potřebovali
být jisti, že nově vyměněné ventily na Discovery budou fungovat správně. Odklady
daly technikům čas k prověření ventilů. Po zhodnocení všech testů a kontrol
bylo nakonec datum startu stanoveno na 12.03.2009 v 02:20 SEČ.
Odpočítávání
bylo zahájeno 09.03.2009 v 0:00 SEČ a probíhalo bez problémů až do zahájení
plnění vnější nádrže ET. Pak došlo k úniku vodíku na spoji mezi ET a odsávacím
potrubím a první pokus o start musel odvolán. Nejbližší další možný termín startu
byl stanoven na 15.03.2009 ve 23:44 UT (16.03. v 00:44 SEČ). Kvůli odkladu startu
a plánovanému příletu Sojuzu
TMA-14 k ISS musela být následně o jeden den zkrácena celá mise STS-119
a vyřazen původně plánovaný výstup EVA-4.
V dalších dnech byla na rampě vyměněna část odsávacího potrubí vodíku a technici
věřili, že tím byl problém s netěsností vyřešen. Závěrečné odpočítávání následně
skutečně proběhlo bez problémů a raketoplán Discovery STS-119 úspěšně odstartoval
do kosmu dne 15.03.2009 ve 23:43:44 UT (16.03. v 00:43:44 SEČ).
Po standardním průběhu přibližování se raketoplán připojil k ISS 17.03.2009
ve 22:19 SEČ. Připojení i předchozí otočka RPM (Rendezvous Pitch Maneuver) pro
fotografování spodní části raketoplánu, proběhly s mírným zpožděním proti plánu
kvůli problémům s hlasovou radiovou komunikací.
Následující den (18.03.2009) byl nosník ITS-S6 pomocí staničního manipulátoru
SSRMS vyzdvižen z nákladového prostoru raketoplánu a po jednom předání s raketoplánovým
manipulátorem SRMS byl nakonec nosník na konci SSRMS ponechán v poloze pro přenocování
(pro vyrovnání teploty nosníku S6 s vnější teplotou stanice a hlavně nosníku
S5, aby do sebe později dobře zapadly všechny montážní otvory a šrouby).
Hlavní
plánovaný výstup do kosmu (EVA-1) byl na programu mise ve čtvrtek 19.03.2009.
Cílem byla instalace ITS-S6. Swanson a Arnold výstup oficiálně zahájili přepojením
svých skafandrů na interní zdroje v 18:16 SEČ a o chvíli později již otevřeli
i vnější průlez přechodové komory modulu Quest a přesunuli se na povrch stanice.
Už kolem 20:15 byl nosník ITS-S6 pevně uchycen ke stanici (na ITS-S5). I zbytek
výstupu EVA-1 proběhl úspěšně a kosmonautům se podařilo splnit všechny úkoly.
Byly vyklopeny oba bloky BGA [Beta Gimbal Assemly] (obsahující složené solární
panely, které ale budou roztaženy až v příštích dnech), byl rozvinut radiátor
PVR a byly sejmuty všechny už nepotřebné mechanické úchyty a tepelné překryty.
Výstup skončil v 00:23 SEČ a trval celkem 6 hodin 7 minut.
Dne 20.03.2009 byla úspěšně rozvinuta obě křídla solárních panelů na novém
nosníku ITS-S6. Celá operace byla bez větších problémů dokončena kolem 18:15
SEČ. Stanice ISS tak získala dalších 20 - 30 kW stálého využitelného elektrického
výkonu (k předchozím 60 - 90 kW). Pro napájení vědeckého vybavení se z toho
využije cca 15 kW. Protože doposud bylo na stanici možno pro vědecké účely využít
jen cca 15 kW (zbytek byl třeba pro zajištění každodenního provozu stanice),
došlo po zapojení příkonu z ITS-P6 vlastně ke zdvojnásobení energie, dostupné
pro vědu na ISS.
Druhý
výstup do kosmu (EVA-2) proběhl v sobotu 21.03.2009. Do tohoto výstupu byly
začleněny i některé úkoly, plánované původně na výstup EVA-4 (který ale musel
být zrušen kvůli odkladům startu a zkrácení mise). Swanson a Acaba při výstupu
nejprve připravili baterie na nosníku P6 k jejich budoucí výměně při letu STS-127
(plánovaném na léto 2009). Poté vyklopili držák vybavení na P3 (UCCAS), ale
nepodařilo se jim ho zajistit západkou (nepomohlo ani násilí a použití speciálního
nářadí). Výstup se dostal do časového skluzu, ale přesto Swanson stihl ještě
nainstalovat GPS anténu na japonský modul Kibo (v rámci příprav na přílet první
nákladní lodi HTV), a Acaba důkladně vyfotografoval povrch hlavních staničních
radiátorů na S1 a P1 (včetně infračervených snímků) [důvodem inspekce bylo už
dříve pozorované odchlípení povrchu jedné části radiátoru na S1]. Swanson pak
měl překonfigurovat elektrickou kabeláž na Z1, sloužící pro napájení a ovládání
silových gyroskopů CMG (Control Moment Gyroscope), ale nedokázal odpojit jeden
konektor. Acabovi docházely zásoby ve skafandru a musel se vrátit do přechodové
komory (kde svůj skafandr připojil na staniční zdroje). Swanson se ještě vrátil
na P3 k problémovému držáku UCCAS a provizorně ho přichytil pomocí několika
jistících lanek. Pak už výstup EVA-2 musel být ukončen. Nepodařilo se tedy dokončit
dva plánované úkoly a jeden úkol (vyklopení držáku PAS na S3) musel být zcela
odložen na některý z budoucích výstupů. Výstup EVA-2 proběhl v době od 17:51
SEČ do 00:21 SEČ a trval tedy 6 hodin a 30 minut.
Neděle 22.03.2009 měla být odpočinkovým dnem, ale kosmonauti strávili většinu
dne řešením problémů s novou jednotkou na recyklaci vody z moči na ISS. Raketoplán
přivezl náhradní díly, kosmonauti je namontovali a pak zkoušeli funkčnost zařízení.
Po počátečních neúspěších se na konci dne podařilo systém uvést do provozu a
spustit test s reálnými vzorky moči. Výsledky testu potvrdily, že zařízení nyní
funguje dobře a může podporovat budoucí stálou šestičlennou posádku na ISS.
Kosmonauti se během dne také připravovali na výstup EVA-3, jehož plán musel
být značně pozměněn kvůli nedodělkům z výstupu EVA-2.
Výstup
EVA-3 se uskutečnil v pondělí 23.03.2009. Arnold a Acaba zahájili výstup v 16:37
SEČ a nejprve přemístili vozík CETA-2 z levé strany hlavního nosníku stanice
na pravou stranu. Acaba byl nohama uchycen na konci manipulátoru SSRMS, který
ho (i s CETA v rukou) přenesl. Arnold mu přitom asistoval u kolejové dráhy na
nosníku. Poté se kosmonauti pokusili dokončit úplné vyklopení a zajištění konstrukce
UCCAS (Unpressurized Cargo Carrier Attachment System) na P3. To se ale nepodařilo
ani s použitím větší síly a kladiva, takže kosmonauti museli přejít k záložnímu
plánu a konstrukci jen co nejpevněji zajistili ve stávající poloze pomocí poutacích
řemenů. O plné vyklopení UCCAS se má pokusit až jiná posádka. Řídicí středisko
následně vyřadilo z plánu výstupu vyklopení konstrukce PAS (Payload Attachment
System) na S3, protože šlo o podobný systém jako UCCAS a hrozilo nebezpečí velkých
problémů při vyklápění. Kosmonauti tedy rovnou přešli na další úkoly. Acaba
namontoval na vozík CETA-2 kratší spojky, aby vozík zabíral méně místa a Arnold
mezitím promazal úchopový mechanismus LEE na konci staničního manipulátoru SSRMS.
Acaba se nakonec věnoval přepojování kabelů a hadic na hlavním nosníku stanice.
K rozvodné desce na modulu Z1 se už z časových důvodů nedostal. Výstup EVA-3
tedy skončil opět jen částečným úspěchem. Byl ukončen ve 23:04 SEČ. Trval tedy
celkem 6 hodin a 27 minut.
Po
dokončení všech společných činností se 25.03.2009 posádky rozloučily a v 18:59
SEČ bylo dokončeno uzavírání průlezů mezi raketoplánem a ISS. Wakata zůstal
na stanici jako člen Expedice 18, zatímco Magnusová přešla do raketoplánu, který
ji dopravil na Zemi po dlouhodobém pobytu v kosmu. Raketoplán se od ISS odpojil
ve 20:53 SEČ. Při následném standardním inspekčním obletu pak byla stanice ISS
poprvé vidět s plnou konfigurací amerických solárních panelů.
Po obvyklé závěrečné kontrole stavu tepelné ochrany bylo přistání raketoplánu
Discovery STS-119 plánováno na KSC
v sobotu 28.03.2009 v 18:39 SEČ. Kvůli nízké oblačnosti a silnému bočnímu větru
ale musela být první možnost přistání odvolána. Pak se ale počasí trochu zlepšilo
a druhá možnost přistání už byla využita. Raketoplán Discovery dosedl na dráze
15 letiště SLF (Shuttle Landing Facility) na KSC dne 28.03.2009 ve 20:13:17
SEČ.
Aktualizováno : 17.11.2011
[ Obsah | Pilotované lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-119/index.htm)