M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1984-093A |
30.08.1984 |
05.09.1984 |
6d 0h56m |
SBS 4, Leasat 2, Telstar 3 |
Posádka :
Hartsfield,H.W.[VE]
| Coats,M.L.[PL] | Hawley,S.A.[MS]
| Mullane,R.M.[MS] | Resnik[ová],J.A.[MS]
| Walker,Ch.D.[PS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-41-D
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 24/84 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-41-D
PLAMENY NAMÍSTO STARTU
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Lidové rčení "do třetice všeho zlého" prokázalo u amerického
raketoplánu OV-103 Discovery plnou měrou svoji oprávněnost. Přitom ani
zdaleka nejde o skutečnost, že Discovery je třetím strojem tohoto typu,
ani o souvislost s málo záslužným využitím. raketoplánů k vojenským účelům.
O potvrzení lidové moudrosti se třetí raketoplán zasloužil docela jinak.
Discovery byl v hrubé stavbě dokončen roku 1983 a koncem téhož roku
dopraven na Kennedy Space Center. Tady do něho technici zabudovali motory
SSME, vybavili jej palubními počítači a doplnili řadou zařízení nezbytných
pro start. S tím se počítalo v polovině července 1984.
Discovery s vlastní hmotností 67100 kg představoval prozatím nejlehčí
exemplář ze všech tří raketoplánů: byl o 3370 kg lehčí než Columbie při
letu STS-9 a o 318 kg lehčí než Challenger
při letu 41-C. Snížení hmotnosti se
podařilo dosáhnout výměnou většiny křemenných dlaždic tepelné ochrany na
horním povrchu nosných ploch a trupu za pružnou izolaci z křemenné plsti
(AFRSI), a také náhradou některých hliníkových žeber a podélníků v konstrukci
křídel výrobky z grafitoepoxydového laminátu.
Naproti tomu došlo k zesílení tepelné izolace modulů manévrovacích motorů
OMS, jejichž povrch byl v předchozích expedicích vystaven vyššímu tepelnému
zatížení, nežli se čekalo.
Discovery dorazil na rampu 39A v květnu t. r. Zde se 2. 6. uskutečnil
zkušební zážeh motorů SSME. Jejich hoření po dobu 18 sekund proběhlo uspokojivě.
Z příruby u turbíny hydraulického čerpadla APU č. 3 sice nepatrné unikal
hydrazin, ovšem v množství ležícím hluboko pod povolenou tolerancí, takže
zkušební technici nad touto maličkostí mávli rukou. Horší bylo porušení
ochranné molybdenové fólie mezi stěnou spalovací komory a potrubím, odvádějícím
horké spalné plyny z turbíny turbočerpadla u motoru SSME č. 3. Motor byl
proto 15. 6. vyměněn přímo na rampě, což zdrželo start plánovaný původně
na 22. 6. o čtyři dny.
Osádku Discovery tvořili H. W. Hartsfield (velitel), M. L. Coats (druhý
pilot), letoví specialisté dr. A. Resniková, dr. S. A. Hawley a R. M. Mullane
a konečně "první cestující" v raketoplánu, Charles D. Walker,
inženýr od firmy McDonnell Douglas, který měl na starosti elektroforézu.
Tato šestice přiletěla na Cape Canaveral 23. 6. a svoje místa v raketoplánu
zaujala v ranních hodinách 25. 6. Start s délkou okna 43 minut byl stanoven
na 08.43 východoamerického letního času (EDT). Odpočítávání běželo hladce
až do T-32 min. kdy pátý, záložní počítač AP-101 (IBM) odmítl nastartovat
program 102. Záložní počítač se ovšem zapojuje do hry pouze tehdy, když
ve čtveřici hlavních počítačů. jež jsou spolu propojeny a kontrolují se
navzájem asi 440 krát za sekundu, dojde k nesouhlasu informací. Tento pátý
počítač je vybaven celkově jednodušším programem, přičemž jeho část 102
slouží ke sledování průběhu startu.
Obtíž s vysazením tohoto programu se sice podařilo napoprvé překonat,
avšak v T-20min záložní počítač opět odmítl provést jiný příkaz z klávesnice
a signalizoval na obrazovce "vážnou technickou závadu". Odpočítávání
přesto běželo dál, protože středisko řídící start doufalo, že i tuto závadu
bude možno vzhledem k délce startovního okna odstranit včas.
Při plánovaném přerušení v T-9 min se však ukázalo, že závadu nelze
odstranit bez výměny počítače. Pokus o start tím pádem skončil fiaskem
a ředitel letu se rozhodl pro odklad o 24 hodin.
V noci z 25. na 26. 6. padla mlha, která si preventivně vynutila prodloužení
startovního okna na 85 min, protože nikdo nemohl vědět, kdy se viditelnost
zlepší. Odpočítávání probíhalo opět hladce, takže přesně podle programu,
v T-6,6 sekundy mohly palubní počítače Discovery zahájit zážehovou sekvenci,
při níž se normálně s odstupem 120 milisekund zapalují jednotlivé motory
SSME. Tentokrát však v T-4s vydaly počítače signál k přerušení startovních
operací!
Měřicí kanál A u pravobočního motoru č. 3, který se zažehuje jako první,
totiž při kontrole palivových ventilů zjistil, že ventil pro vodík se neotevřel.
(Pootevření na 6 % a 10 % má být dosaženo vždy v krocích po 20ms počítáno
od okamžiku zahájení zážehové sekvence.) Počítač proto nejprve přepojil
na kanál B, který příkaz k otvírání ventilů zopakoval a také potvrdil jeho
provedení. Současně však počítače zjistily, že ke startu, tj. k zážehu
motorů SRB a k odpoutání od rampy ještě nedošlo (bylo by to v okamžiku
T + O) a mohly tedy vydat další příkaz, totiž zastavit nahazování motorů
vůbec. To se ovšem stalo již po zážehu levobočního motoru SSME č. 2, ale
ještě před spuštěním motoru č. 1, umístěného ve střední poloze nahoře.
Technici ve středisku řídícím start v tom okamžiku strnuli zděšením.
Informace o vypojení motoru č. 1 na obrazovky počítačů nedošla, takže v
prvním momentě nebylo jisto, zda "jednička" neběží. Od plamenů
z její trysky by totiž na Zemi mohlo dojít k přehřátí odhazovací nádrže
ET a k výbuchu veškeré zásoby kapalného vodíku. Proto 17 s po havarijním
vypojení motorů vyvolal ing. D. Luna, hlavní koordinátor startu, poplach
pro případ, že by SSME č. 1 zůstal v chodu. O tři sekundy později ing.
Weinberg, vedoucí startovních operací. vyhlásil osádce Discovery pohotovost
k rychlé evakuaci raketoplánu, což znamenalo vyhlídku na sjezd nouzovou
lanovkou do úkrytu vzdáleného asi 300 m od rampy. Coats, druhý pilot, na
to reagoval dotazem, zda má ručně vypojit motor č. 1. Současně se ozvala
kontrola, která měla na starosti stav jednotlivých motorů SSME. Všichni
tři technici prohlásili, že "jednička" došla jen k přípravám
a na opětovný dotaz potvrdili, že ani jeden z motorů SSME není v chodu.
Jejich zprávu potvrdil i velitel raketoplánu Hartsfield s tím, že na kontrolním
panelu svítí jen signálky motorů č. 2 a 3, oznamující, že pouze tyto motory
nastartovaly a byly automaticky vypojeny.
V T + 53 s potvrdilo středisko řídící start zajištění všech tří motorů
SSME a požádalo Coatse, aby ručně vypojil čerpadla APU. Ta dosud zůstávala
v chodu proto, aby v případě potřeby bylo možno hydraulicky ovládat hlavní
palivové ventily SSME.
V T + 119s prohlásil Gene Thomas, hlavní inženýr z NASA, že bezprostřední
nebezpečí nehrozí a o 21 s později oznámila Nora Lavinková, odpovědná za
pozemní počítač řídící start, že tento stroj ukončil veškeré akce spojené
se zajištěním raketoplánu po nezdařeném startu.
Na pohled bylo tedy vše v pořádku, ale v T + 210 s upozornil jeden z
techniků na to, že na televizním monitoru č. 58 je vidět plameny šlehající
v okolí trysek motorů. Technik se nemýlil. Z motoru č. 3 unikal plynný
vodík, který se od rozpálených ploch vzňal.
Oheň znamenal pro Discovery nové ohrožení. Plameny se uhnízdily na trupové
klapce a v T + 215 s dosahovaly až do výše 3 metrů. Izolační ucpávka z
ablativního materiálu mezi dlaždicemi chránícími klapku se žárem začínala
škvařit. Pozemní personál však zapojil trysky zalévající rampu vodou a
studená sprcha oheň uhasila.
Oddech však netrval dlouho. V T + 710 s požár vypukl nanovo a byl za
55s opět uhašen tryskající vodou. Další případné hašení si od této chvíle
vzalo na starost záložní středisko, aby se to hlavní mohlo soustředit na
vlastní systémy raketoplánu.
V daném okamžiku nebyl totiž požár pro Discovery největším nebezpečím.
Významnější hrozbou se stalo rychlé odpařování vodíku v nádrži ET. Množství
této pohonné látky spotřebované při startu nebylo zanedbatelné. Nemělo-li
dojít k varu zbývající zásoby zkapalněného plynu, bylo především potřeba
jeho úbytek doplnit.
Mezitím však v T + 846 s - vypukl požár potřetí a když byl v T + 960
s potlačen, vzplanul ještě jednou v T + 1060 s. Teprve asi po 20 minutách
od okamžiku neuskutečněného startu se podařilo ochladit záď raketoplánu
natolik, aby k dalšímu samovznícení vodíku již nedocházelo.
Hlavní středisko zařídilo odčerpání kapalného kyslíku z nádrže ET; na
vodík došlo až později. Osádka opustila raketoplán přibližně v T + 40 min
normálním způsobem, tj. po přístupovém můstku a výtahem. Její místo zaujal
jediný kosmonaut, Michael J. Smith, aby se podílel na vypínání přístrojů
uvnitř raketoplánu.
Stejně jako u běžnějšího požáru panovaly i zde obavy, že při hašení
natropila více škody voda než sálající plameny. K popraskání dlaždic tepelné
ochrany naštěstí nedošlo, i když asi 2 m2 jejich plochy se žárem zbortily
a ablativní materiál byl poškozen v rozloze asi 14 m2. Z řady trysek motorů
RCS bylo však třeba vyčerpat vodu a motory vysušit a vyčistit. Středem
pozornosti se přirozeně stal SSME č. 3, který celou patálii způsobil. K
všeobecnému překvapení nenašli technici na motoru sebemenší závadu a také
vodíkový ventil poslouchal jako hodinky. Jeho selhání způsobil nejspíše
plynný dusík, používaný k proplachování potrubí. Tento pravděpodobně porušenou
izolací pronikl do některých míst ventilu a po napuštění potrubí kapalným
vodíkem tam zmrzl. Následkem toho fungoval hlavní ventil ztuha a na první
povel se nepootevřel včas do předepsané polohy. Podle druhé hypotézy zavinil
drhnutí ventilu nepatrný úlomek izolace, který se dočasně dostal do jeho
ložisek.
Vedení NASA se každopádně rozhodlo vyměnit nejen ventil, ale celý motor,
i když to znamenalo odklad startu o více než obvyklých čtrnáct dní, plánovaných
pro opakování zážehu motorů na rampě.
Zdržení ovšem nabourávalo celý program dalších startů raketoplánu. Ředitelství
se proto 12. 7. rozhodlo spojit lety 41-D a 41-F (let 41-E byl zrušen již
dříve), aby časová ztráta byla alespoň zčásti kompenzována. To ovšem znamenalo
i úpravu ve složení užitečného zatížení.
Nákladový prostor Discovery byl otevřen již dříve (29. 6.). Hašení zde
naštěstí nenatropilo žádné škody. Z původního programu letu vypadla velkoformátová
kamera pro dálkový průzkum Země a čtyři kanystry GAS s různými experimenty.
Jejich místo vedle již dříve naložené stacionární telekomunikační družice
Leasat 1, určené pro vojenské účely, zaujaly další dvě družice: SBS-D a
Telstar 3C. Jejich zařazení do programu umožnila úspěšná zkouška trysky
motoru PAM-D, která se uskutečnila 9. 7.
Z původního nákladu nadále zůstal zkušební prototyp panelu se slunečními
bateriemi, elektroforetické zařízení, dvě filmovací kamery a studentský
experiment na přípravu monokrystalu india.
Demontáž sestavy, výměna nákladu, jakož i opětná montáž družicového
stupně k odhazovací nádrži, zabrala zbytek července, avšak 9. 8. putoval
kompletní složený raketoplán zpět na rampu 39A. Třetí pokus o start byl
stanoven na 24. 8., ale po různých drobných potížích na rampě sklouzl nejprve
na 29. 8. a později ještě o 24 hodin, tedy na 30. 8. na 08.35 východoamerického
letního času.
V průběhu odpočítávání, v noci z 28. 8. na 29. 8., programátoři ještě
nahonem přepracovali programy řídící start. Současně prováděné simulace
nového programového vybavení počítačů AP-101 pro let 51-A totiž ukázaly,
že při nahromadění úkolů uložených počítačům by mohlo dojít ke zpoždění
povelů pro kritické úkony, jako je odhození motorů SRB nebo nádrže ET.
Za zcela výjimečných okolností by toto zpoždění mohlo dosáhnout místo povolených
0,5 milisekundy hodnoty několika desetin sekundy a způsobit havárii raketoplánu.
Oprava startovního programu si vyžádala vsuvku o velikosti 24 byte.
Další obtíž se ukázala 30. 8. v T-45 min, když vysadil jeden z počítačů
v pozemním středisku řídícím start. Situaci se podařilo zvládnout záložním
počítačem, ale to ještě stále nebyl konec potížím.
V
T-9 min proniklo do prostoru kosmodromu soukromé letadlo Piper Aztec, patřící
zubnímu lékaři z Jacksonville, a dostalo se až 10 km od startovní rampy.
Zvědavého vetřelce zahnal vojenský neozbrojený letoun Lockheed AC-130,
ovšem start se opozdil o 6 min 54 s, takže k němu došlo až ve 12.41.54
UT. Zpoždění se však snadno vešlo do 31 minutového startovního okna.
Rekordní startovní hmotnost po výměně nákladu činila 2050 tun a od T
+ 6,5 s si vyžádala zvýšení plánovaného výkonu motorů na 104%. K odhození
SRB došlo 125 s po startu, motory SSME byly vypojeny v T + 8 min 35 s.
Odhozená nádrž ET putovala do Indického oceánu. Manévr OMS-1 v T + 10 min
25 s přivedl Discovery na dráhu 94-296km se sklonem 28,5° k rovníku a závěrečný
manévr OMS-2 v T + 45 min ji upravil na kruhovou ve výšce 296 km nad Zemí.
Půldruhé
hodiny po startu otevřela osádka nákladový prostor a dala se do práce.
V T + 7 h 58 min vypustili letoví specialisté družici SBS-D. Její urychlovací
motor PAM-D tentokrát nezklamal a dovedl družici na plánovanou přechodovou
dráhu.
V raketoplánu zatím proběhly provozní zkoušky další "kanadské ruky";
Resniková která prověřovala její funkce, tehdy ještě netušila, že právě
tato ruka pomůže později Discovery z nesnází.
Zato Charles Walker, který měl na starosti elektroforetické zařízení
CFES-III, narazil hned při přípravě pokusu na první potíž: nefungovalo
mu zařízení pro odstraňování bublinek z pracovní komory. Následkem toho
se pufrovací roztok dostal i tam, kde neměl být a Walkerovi nakonec nezbylo
nic jiného, nežli vadnou část zařízení nahradit rezervní sadou. Mnoho si
s tím však nepomohl. Druhý den letu se mu sice podařilo naplnit přístroj
pufrem, takže po 3 hodinách, potřebných ke stabilizaci průtoku, mohl zapojit
elektrický obvod. Už po hodině však začal nekontrolovaně kolísat vnitřní
tlak a přístroj se nakonec samočinně vypnul.
Když se závada opakovala podruhé, provedli technici na Zemi její analýzu
a došli k názoru, že jde o příliš silnou zpětnou vazbu v elektronickém
řízení, která vede k rozkmitání systému.
V průběhu dalších dnů letu změnil Walker na doporučení ředitele programu
CFES časovou konstantu zpětné vazby z 10 s na 50 s, avšak ani tento zásah
nepomohl. Walker nakonec řídil přístroj ručně, ale i tak došlo během letu
nejméně ještě dvakrát k výpadku elektroniky. Nakonec se z elektroforézy
podařilo získat asi 790 ml vzorku, tj. asi 83 % plánovaného množství.
Druhý
den letu - 31. 8. - se Hawley a Mullane ujali družice Leasat 1 - první
družice konstruované pouze pro vypouštění z raketoplánu. Leasat byla v
nákladovém prostoru umístěna tak, že její podélná osa souhlasila s osou
raketoplánu, kdežto družice SBS a Telstar jsou zde situovány kolmo k této
ose. Při vypouštění Leasatu stačilo uvést družici do rotace a přehoupnout
ji přes okraj nákladového prostoru. Při tom se družice otáčela asi dvakrát
za minutu a vzdalovala se od raketoplánu rychlostí asi 0,5 m/s.
Když Discovery provedla úhybný manévr, zrychlila družice Leasat vlastními
tryskami rotaci na 33/min a později ve dvou etapách přešla na přechodovou
dráhu pomocí dvoustupňové urychlovací rakety. Vypouštění popsaným způsobem
se podařilo bez chyby hned napoprvé. O den později - 1. 9. - ve 13.24 UT
opustila nákladový prostor také družice Telstar 3C, ovšem již známým způsobem.
Odpoledne téhož dne zahájila dr. Resniková první pokusy se zkušebním
prototypem panelu na sluneční baterie. Tento panel dosahuje v rozloženém
stavu 31 m a v budoucnu má sloužit k dodávce 12,5 kW elektrické energie
pro stálou pilotovanou stanici.
Ze
začátku vysunula Resniková tento panel, složený jako harmonika z 86 článků,
pouze na délku 22 m, což trvalo 9 min 19 s, a po pár minutách jej zase
úspěšně složila. Při druhém rozvinutí zapojil Hartsfield malé dolaďovací
Vernierovy motorky s tahem 107 N (motory RCS byly na tento pokus příliš
silné), aby vyzkoušel jejich účinek na vysunutý panel. Ukázalo se, že k
vibracím dochází spíše při vysouvání panelu nežli při manévrování s raketoplánem.
takže s patřičnou dávkou opatrnosti nebude nutno panel před změnou polohy
zatahovat. Při použití Vernierových motorů se konec panelu vychyloval maximálně
na čtvrt metru na každou stranu. V průběhu zkoušek kolem 19.05 UT se dr.
Resnikové podařilo vysunout harmoniku bez potíží na celou délku a také
opakování pokusů během dalšího dne proběhlo úspěšně.
Čtvrtého dne letu - 2. 9. - však osádka Discovery zjistila, že otvor
na levém boku raketoplánu, kudy se vypouští odpadní voda z palivových článků,
je zablokována ledem. Inspekce pomocí televizní kamery na konci manipulátoru
RMS ukázala, že rozsochatý ledový rampouch je dlouhý asi 450 mm a kosmonauti
odhadli jeho hmotnost na 4 až 10 kg. Hrozilo nebezpečí, že se ledová drúza
při vstupu do atmosféry vlivem aerodynamických sil roztříští a že její
kusy by mohly poškodit tepelnou izolaci na levém modulu manévrovacího motoru
OMS. To se také zřejmě stalo při únorovém letu Challengeru a i když takové
poškození v podstatě neznamenalo přímé ohrožení, mohlo způsobit alespoň
ztrátu času a také peněz při nákladné opravě.
Osádka Discovery se tedy zaměřila na to, aby se ledového nebezpečí zbavila.
Manévry s raketoplánem pomocí motorků RCS nevedly k úspěchu - rampouch
držel na izolační plsti jako helvetská víra. Kosmonauti tedy zkusili zapojit
topení v ústí výpustného otvoru a tlakem vody se pokoušeli rampouch odtrhnout.
Částečně se jim podařilo led natavit, avšak voda pronikající škvírami okamžitě
mrzla a rampouch během operace nabyl na rozměrech, takže nakonec dosáhl
délky 600 mm a průměru 250 mm. Jeho objem se zvětšil natolik, že dokázal
ucpat i vedle ležící výpustný otvor záchodu, ačkoli ten byl vzdálen od
původně zamrzlého otvoru plných 180 mm. Zkrátka a dobře: záchod se octl
mimo provoz a osádce raketoplánu nezbylo než chodit na malou stranu do
pytlíků, jako za dob Apolla; přitom mohla děkovat osudu, že alespoň druhá
funkce jejího sociálního zařízení nebyla ledem ohrožena.
V noci z 2. na 3. 9. začala skupina tří kosmonautů na Zemi s nácvikem
v simulátoru SES. Šlo o to, použít k uražení rampouchu "kanadskou
ruku", a přitom nepoškodit ochranné obložení raketoplánu. Potíž spočívala
v tom, že přímá vizuální kontrola při manipulaci s RMS nebyla možná. Osádka
raketoplánu mezitím odpočívala, ale Discovery byla během jejího spánku
natočena tak, aby levý bok raketoplánu byl co nejvíce natočen ke Slunci.
Trochu to pomohlo - rampouch v noci z části roztál, či spíše odsublimoval.
Ráno
3. 9. se počítalo se zásahem RMS. Ovšem v případě, že by operace s rukou
selhala, hodlalo řídicí středisko prodloužit let o jeden den a vyslat Hawleye
a Mullana 4. 9. do kosmického prostoru. Vzhledem k tomu začali tito dva
kosmonauti už 3. 9. vdechovat čistý kyslík a Hartsfield také dopoledne
3. 9. předem snížil tlak atmosféry v obytných prostorách raketoplánu. Ráno
3. 9. došel ze Země kompletní návod postupu k odstranění ledu dálkovým
manipulátorem, v němž nechyběly ani příslušné nákresy. Manipulace s "rukou"
se ujal sám velitel raketoplánu za asistence dr. Resnikové, která sledovala
z levého okna pilotní kabiny pohyb ruky až tam, kam mohla dohlédnout. RMS
se pohybovala rovnoběžně s bokem trupu vzdálena od izolačních dlaždic pouhých
120mm. Vlastní zásah však dopadl nad očekávání: rampouch se ulomil a jeho
zbytek, dlouhý asi 10 centimetrů, nebyl už nebezpečný. Problém s poškozením
raketoplánu odpadl a osádka Discovery se uložila k poslednímu odpočinku
před přistáním. Byla však z něho vyburcována už hodinu před budíčkem, když
řídicí středisko zaregistrovalo trojnásobně vyšší spotřebu kyslíku než
povoluje norma. Ještě rozespalí kosmonauti museli vypojit klimatizační
systém č. 2, který pravděpodobně toto plýtvání kyslíkem způsobil.
Vlastní přistání proběhlo už bez problémů. V 09.20 UT byly uzavřeny
dveře nákladového prostoru, na 96. oběhu, ve 12.36 UT, asi 900 km jihovýchodně
od Madagaskaru snížilo 168 s hoření motorů OMS rychlost lodi o 92,5 m/s.
Discovery vstoupila do atmosféry východně od Guamu a řízena autopilotem
sestupovala po dráze dlouhé celkem 7597 km. V průběhu letu atmosférou se
uskutečnilo 11 cvičných manévrů, za účelem získání dat o aerodynamickém
chování třetího, poněkud konstrukčně odlišného raketoplánu.
Těsně před přistáním se řízení ujal Hartsfield osobně, nejspíš proto,
že nemohl odolat pokušení. Raketoplán přistál v 13.38 UT, asi 760 m za
prahem dráhy 17 na Edwards AFB. Jeho doběh obnášel 3135 m. Celková doba
letu činila 6 dní 55 minut 46 sekund. Při první prohlídce po přistání technici
konstatovali, že raketoplán je ve velmi dobrém stavu. Došlo ke ztrátě nebo
poškození jen několika málo dlaždic tepelné ochrany.
Aktualizováno : 11.07.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-41d/index.htm)