M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1985-063A |
29.07.1985 |
06.08.1985 |
7d22h45m |
Spacelab |
Posádka :
Fullerton,Ch.G.[VE]
| Bridges,R.D.[PL] | Henize,K.G.[MS]
| Musgrave,F.S.[MS] | England,A.W.[MS]
| Acton,L.W.[PS] | Bartoe,J.D.[PS]
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-51-F
v NASA ]
Popis
letu : (převzato z L+K 11-12/86 se svolením Mgr. A.Vítka)
STS-51-F
JEN SE DVĚMA MOTORY
ANTONÍN VÍTEK, CSc.
Ing. JOSEF KRUPIČKA, CSc.
Let 51-F převzal raketoplán Challenger, předurčený k zániku, což ještě
v létě 1985 nikdo netušil. Přitom právě komplikace při startu a zvláště
průběh navádění na oběžnou dráhu naznačovaly dosti zřetelně, že kvalita
technického vybavení není taková, jaká by měla být. Jenže pro tentokrát
dopadlo ještě všechno dobře, takže místo důvodů k zamyšlení nastoupil u
vedoucích činitelů NASA spíše pocit klamného uspokojení asi v tom smyslu,
že "ať se stane cokoliv, vždycky se to dá nějak zvládnout".
Osádku raketoplánu tvořili plukovník Gordon Fullerton jako velitel,
pilot Roy D. Bridges, rovněž plukovník vojenského letectva, a tři letoví
specialisté: dr. Karl G. Henize, astronom, dr. Franklin Story Musgrave,
lékař a biofyzik v jedné osobě a dr. Anthony W. England, geofyzik. Specialisty
pro užitečné zatížení byli jmenováni dva astrofyzikové: osmačtyřicetiletý
dr. Loren W. Acton a jedenačtyřicetiletý dr. John-David F. Bartoe. Profese
specialistů souvisela s programem letu. V nákladovém prostoru Challengeru
byl připraven Spacelab 2, sestávající ze tří palet a také z "iglú
s elektronikou a třemi řídicími počítači. První paleta (bráno od kabiny
osádky směrem k motorovému prostoru) nesla IPS (Instrument Pointing System),
západoněmecké zařízení pro umístění přístrojů, vyžadujících velice přesné
zaměření na nebeské objekty. IPS může nasměrovat přístroje do celkové hmotnosti
2000 kg s odchylkou nepřevyšující 1 úhlovou vteřinu. Tentokráte bylo osazeno
čtyřmi dalekohledy, určenými především pro výzkum Slunce.
Druhá paleta Spacelabu nesla rentgenový dalekohled. Na třetí byl pro
změnu dalekohled pracující v oboru infračerveného záření, a také experiment
pro sledování chování supratekutého hélia ve stavu beztíže. Na zvláštní
nosné konstrukci mezi paletami a motorovým prostorem byl upevněn i přístroj
pro registraci těžkých atomových jader v kosmickém záření. Na třetí paletě
byla také malá družice PDP (Plasma Diagnostics Package) pro studium plasmatu
v okolí raketoplánu.
V obytném prostoru nesl Challenger ještě PGU (Plant Growth Unit), což
je pokusný skleník k pěstování rostlin v kosmickém prostoru.
O to, že většina těchto přístrojů a zařízení byla alespoň k něčemu dobrá,
se v prvé řadě zasloužili kosmonauti, kteří ve spolupráci s řídícím střediskem
překonali řadu technických potíží.
Raketoplán Challenger, který se měl zanedlouho stát Charónovým člunem
pro sedm amerických kosmonautů, pronásledovaly potíže už loňského roku,
při letu 51-F. Problémy začaly hned při startu. První pokus se uskutečnil
12. 7.1985 ve 20.30 UT. V čase T -3 s, v době, kdy už běžely motory SSME,
zaregistroval počítač u motoru č. 2 příliš vysokou teplotu v okruhu chlazení,
kterým proudí piynný lodík a vydal proto pokyn k zastavení chodu. Prověrka
ukázala, že šlo o vadný snímač teploty, takže po výměně vadných částí (19.
7.) bylo rozhodnuto uskutečnit start 29. 7. se začátkem okna v 18.46 UT.
Den před startem se ukázalo, že jeden ze tří počítačů v "iglú"
není schopen provozu. Rozhodnutí o startu to však neovlivnilo.
Při kontrolách v průběhu závěrečného dne přišli technici na závadu jednoho
gyroskopu v řídicím systému levého motoru SRB. Tento problém obešli změnou
programu, podle níž měly palubní počítače chybné údaje úhlových rychlostí
z tohoto gyroskopu prostě ignorovat. Těsně před startem však vznikla pochybnost
o správnosti úpravy v programu a odpočítávání se zastavilo na T-9 minut.
Opakované prověrky programu před jeho novým nahráním do palubních počítačů
se protáhly natolik, že v 19. 13. UT došlo k rozhodnutí vrátit odpočítávání
na T-20 minut a znovu nastavit gyroskopy navigačního systému raketoplánu.
Odpočítávání se znovu rozběhlo až ve 20.30 UT a vlastní start, zahajující
padesátý pilotovaný let v USA - se uskutečnil ve 21.00 UT.
Start
však neznamenal konec, ale teprve začátek skutečných potíží. V T+180 s
dosáhl raketoplán rychlosti 1939 m/s, což mu umožňovalo dosáhnout záložního
letiště v Zaragoze ve Španělsku. Kosmonaut Richards, spojař z Houstonu,
to pro osádku komentoval slovy: "Challenger, možnost TAL (Trans Atlantic
Landing) na dva motory!"
Jako by ho tím uřkl. V T +210s zaregistrovala Jenny H. Howardová, hlavní
technička pro motory SSME v řídicím středisku, varovný světelný signál,
ukazující, že jedno ze dvou teplotních čidel na vysokotlakém palivovém
čerpadle prostředního motoru SSME ukazuje teplotu nad 1340°C, tedy nad
horní mezí stupnice ukazatele. Challenger byl v té chvíli ve výšce 88 km
a letěl rychlostí 2195 m/s. Jeho osádka neměla tuto indikaci k dispozici
a řídicí středisko nic nepodnikalo, protože bylo jasné, že jde pouze o
selhání senzoru B. Druhé teplotní čidlo do páru - senzor A - ukazovalo
normálně, takže Howardová pouze informovala o situaci řediele letu Lacefielda.
V T+283 s dosáhl Challenger ve výši 96 km rychlosti 2400 m/s. Při této
rychlosti se už nemohl vrátit zpět na Kennedy Space Center v případě výpadku
jednoho motoru, což spojař z Houstonu komentoval: "Challenger, návrat
nemožný!"
V T+312 s byla už rychlost raketoplánu - 3400 m/s - dostatečná k tomu,
aby mohl dosáhnout oběžné dráhy pouze se dvěma motory. Naštěstí, protože
v T+345 s se na palubní desce Challengeru před Fullertonem a Bridgesem
rozsvítila červená signálka a zároveň se rozezvučel varovný signál. Ukazatel
tlaku v prostředním motoru SSME (č. 2) spadl na nulu. Neklamné znamení,
že se motor vypnul. "Houstone," volal velitel Challengeru, "ukazuje
nám to, že prostřední motor selhal!" Raketoplán měl v té době rychlost
3855 m/s a byl ve výšce 108 km nad Zemí.
V řídicím středisku zjistili závadu v témže okamžiku jako osádka raketoplánu.
Obrazovka před Howardovou ukazovala, že teplota snímače B na palivovém
čerpadle prostředního motoru SSME vyletěla na 755 °C, což je kritická hodnota.
Ohlásila havárii motoru řediteli letu a ten se okamžitě informoval u Briana
Perryho, letového dynamika, jaký nouzový režim je vhodno použít. Vzhledem
k dosažené rychlosti raketoplánu a na základě průběžné analýzy letu počítačem
Perry doporučil, aby Challenger přešel na nouzové navedení na oběžnou dráhu.
Lacefield dal příslušný pokyn Richardsovi, který řekl do mikrofonu: "Challenger,
nouzové ATO, nouzové ATO!"
Sotva
dozněl Richardsův hlas, otočil Fullerton přepínač na panelu do polohy ATO
(Abort To Orbit) a stiskl tlačítko nouzového manévru. Bylo T +355 s, pouhých
10 sekund po vysazení motoru.
Palubní počítače přešly na nouzový režim a okamžitě daly povel k zapálení
obou motorů OMS. Ne proto, aby vykompenzovaly ztracený tah prostředního
SSME - na to byly OMS příliš slabé - ale aby během 108 s odlehčily raketoplánu
o 1980 kg pohonných hmot, které OMS za tu dobu spotřebovaly.
V T+420 s měl Challenger rychlost 4697 m/s, s níž mohl dosáhnout Zaragozy
i jen s jedním motorem SSME, ale vyhráno dosud nebylo.
Naopak: v T+482s Howardová zjistila, že se začíná chovat podivně i jeden
ze dvou dosud fungujících SSME. Selhal mu totiž senzor B zcela stejným
způsobem jako předtím u prostředního motoru a senzor A ukazoval teplotu
jen o 20 °C pod havarijní mezí. Opět letěla informace k Lacefieldovi že
hrozí výpadek dalšího motoru. Ředitel letu rozhodl okamžitě: "Richardsi,
řekněte osádce Challengeru, ať vypnou jištění na hlavních motorech!"
Jakmile byl jeho pokyn předán nahoru, překlopil Fullerton další přepínač
na palubní desce, čímž zrušil střežení režimu práce motorů SSME počítači
a převzal tuto zodpovědnou úlohu na sebe. V té době byla už rychlost Challengeru
taková, že by se dostal na oběžnou dráhu i s jedním jediným motorem SSME
v chodu. Dráha by však byla tak nízká, že by raketoplán musel okamžitě
jít na přistání a navíc by přitom hrozilo nebezpečí, že trosky odhazovací
nádrže ET dopadnou na území Evropy v pruhu táhnoucím se od střední Francie,
přes Švýcarsko, Itálii a Řecko. Změnou režimu hlídání chodu motorů na manuální
bylo nebezpečí vypnutí druhého motoru zažehnáno a raketoplán se podařilo
v T+581 s navést ve výši 113 km na počáteční dráhu. Rychlost 7857 m/s však
byla o 35 m/s nižší, než plánovaná. To však stačilo k tomu, aby odhozená
nádrž ET přeletěla Saúdskou Arábii a její trosky neškodně skončily v oceánu.
V T+33min proběhl další navigační manévr, který zavedl Challenger, šetřící
nyní pohonnými hmotami pro OMS jako šafránem, na dráhu ve výši hP = 196
až hA = 261 km. Ta byla později upravena dalšími manévry na kruhovou ve
výši 315 km místo původně plánovaných 382 km. Tím se ovšem zkrátila i doba
oběhu z předpokládaných 92,2 min na 90,8 min, což si vyžádalo rychlou úpravu
všech plánů astronomických pozorování.
Po tomto komplikovaném dosažení oběžné dráhy se osádka Challengeru rozdělila
na dvě směny: "modrou" (England, Bartoe, Musgrave) a "červenou"
(Henize, Acton, Bridges). Velitel Fullerton zůstal v záloze.
Obtíže letové byly nyní nahrazeny potížemi pracovními. Skoro po celou
dobu letu zlobil IPS, který tvrdošíjně odmítal držet stabilitu. Vinu nesly
nedostatky v programovém vybavení počítačů, které měly řídit činnost servomotorů
na všech osách IPS a tim kompenzovat pohyby raketoplánu.
Závada znamenala zatížení pro piloty (Musgrave v modré a Bridges v červené
směně), kteří periodicky nechávali letět raketoplán "bezmotorově",
tj. nestabilizovaně. Slunce bylo přitom zaměřováno přímo pomocí detektorů
IPS. Všeobecným překvapením bylo, jak snadno se podařilo celý raketoplán
rozhoupat. Jeho osádka to mohla sledovat na televizním monitoru, který
přenášel do kabiny obraz z dalekohledu. Normální pohyb kosmonauta po kabině
dokázal rozkývat raketoplán o 3 až 5 obloukových vteřin, silný náraz na
stěnu až o 20 vteřin.
Hlavní
sluneční dalekohled SOUP (Solar Optical Universal Polarimetr) se podařilo
uvést do provozu až 4. srpna. Závadu na něm nejspíš odstranil otřes způsobený
zapálením motorů OMS při posledním sledování plasmy v okolí raketoplánu
při spuštěných motorech. Oživení dalekohledu si však vynutilo další reorganizaci
pozorování, aby SOUP bylo možno přednostně využívat v závěru kosmického
letu.
Nižší dráha také nepříznivě ovlivnila výsledky měření na spektrometru
CHASE (Coronal Helium Abundance Spacelab Experiment), určeném pro sledování
obsahu helia ve sluneční chromosféře. Protože raketoplán létal o 70 km
níže, než žádal plán, byla absorpce slunečního světla dopadajícího do spektrometru
na palubě Spacelabu 2 okolní zemskou atmosférou větší než se původně čekalo.
Také snímky pořízené dalekohledem HRTS (High Resolution Telescope and
Spectrograph) pro sledování Slunce v oblasti ultrafialového záření utrpěly
újmu. Selhání klimatizace způsobilo ohřátí filmových materiálů až na 38
°C a zavinilo nežádoucí závoj, který snížil vysokou rozlišovací schopnost
měřicího systému.
V
průběhu letu vypustila osádka raketoplánu malou družici PDP, která byla
později zachycena. Během letu sloužila k měření plasmatu v okolí raketoplánu.
I tento pokus doplatil na komplikovanou situaci při navádění na oběžnou
dráhu protože místo pětinásobného zapálení motorů OMS se pro nedostatek
pohonných hmot zkoušelo jen dvakrát, jak ovlivní chod motorů koncentraci
jednotlivých iontů v okolí raketoplánu.
Aby bylo možno vynahradit uvedené ztráty a nasbírat více poznatků, rozhodlo
se řídicí středisko prodloužit let Challengeru o jeden den. Raketoplán
tedy přistál až 6. 8. v 19.45 UT na dráze 23 na Edwards AFB v Kalifornii,
po letu trvajícím 7 dní, 22 hodin, 46 minut a 12 sekund.
I tak bylo z raketoplánu na Zemi během letu předáno rekordní množství
informací - 1,25x10^12 bitů, což reprezentuje 370km magnetické pásky. Na
Challenger došlo z řídicího střediska celkem 12 932 povelů pro přístroje
a jeho osádka spotřebovala k vypsání změn v letovém plánu 130m papíru na
palubním dálnopisu.
Přitom první poletová inspekce motorů SSME, které byly příčinou komplikací,
neukázala na jejich vlastní konstrukci žádné závady. Potvrdilo se, že šlo
pouze o závadu na senzorech, které se odlomily. Proto byly před dalším
letem nahrazeny novými, podstatně robustnějšími.
Aktualizováno : 18.07.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-51f/index.htm)