M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
1971-053A
| 06.06.1971
| 29.06.1971
| 23d18h22m
| 1. posádka na Saljutu, dekomprese kabiny
|
Posádka : Dobrovolskij,G.T.[VE]
| Volkov,V.N.[PI] | Pacajev,V.I.[KV]
Popis
letu : (podle Přehledů kosmonautiky 1971 se svolením RNDr. P. Lály
CSc)
Start v 5.55 SEČ, první korekce dráhy v 11.50 SEČ zvýšila dráhu na
185 - 217 km. Přibližování ke stanici začalo 7.6. v 5.26 SEČ asi v
6 - 7 km a v 5.50 SEČ pokračoval ve vzdálenosti 100 m Dobrovolskij
ručním řízením. Po úspěšném spojení kosmonauti prověřili stav
obou lodí, vyrovnali vnitřní tlak a 7.6. v 8.45 SEČ přestoupili do
družicové stanice Saljut, takže měli k dispozici asi 40 m3
(oproti 9 m3 v Sojuzu).
První
dny letu byly prověřovány palubní systémy stanice po dlouhodobém letu a uváděny
do chodu různé přístroje. Dráha stanice byla zvýšena korekcí 8.6. v 9.02 SEČ
na 239 - 265 km a 9.6. v 8.06 SEČ na 259 - 282 km. Téhož dne dokončena konzervace
systémů dopravní lodi Sojuz 11 a posádka definitivně přešla do Saljutu.
Kromě biologických a lékařských měření byl zkoušen palubní gamma-teleskop ANNA,
astronomický dalekohled ORION, aparatura pro měření ionosféry ERA, nové naviganí
přístroje atd. Důraz na praktické aplikace kosmonautiky - snímkování pro meteorologii,
geologii a geografii.
Program výzkumů splněn 29.6., získané materiály a palubní deníky přeneseny
do dopravní lodi Sojuz 11, která byla oživována od 27.6. Obě tělesa se rozpojila
29.6. v 19.28 SEČ. Posádka lodi zapálila brzdicí motor ve 23.35 SEČ a zahájila
sestup, který vždy trvá asi 40 min. Motor pracoval potřebnou dobu, ale pak bylo
radiové spojení přerušeno. Oddělení sestupného modulu od ostatních částí lodi
a další sestup proběhl automaticky. Loď přistála 30.6. v 0.17 SEČ v plánované
oblasti. Kosmonauti však byli nalezeni mrtví. Pozdější zpráva vyšetřovací komise
uvádí, že: "příčinou smrti byl náhlý pokles tlaku v sestupném modulu 30 min.
před přistáním. Povrch modulu nebyl poškozen, možné příčiny porušení hermetičnosti
jsou stále zkoumány."
Skutečná
příčina poklesu tlaku v kabině byl odvětrávací ventil, který se otevřel v důsledku
nárazu při pyrotechnickém oddělení orbitálního modulu. Odvětrávací ventily slouží
k vyrovnávání vnitřního a vnějšího tlaku během sestupu na hlavním padáku. K
jeho ručnímu uzavření bylo potřeba 35 vteřin, což bylo příliš dlouho. Atmosféra
unikla z kabiny do kosmického vakua za zhruba pouhou jednu minutu, přitom už
po patnácti vteřinách kdy došlo k prudkému poklesu tlaku posádka upadla do bezvědomí.
Po této tragické události prošla loď Sojuz dalšími technickými úpravami.
Vyrovnávací ventily byly překonstruovány, aby je bylo možné snadno
ovládat. Hlavní změnou však bylo rozhodnutí, že při dalších startech
budou v lodích Sojuz létat pouze dva kosmonauti oblečení do ochranných
skafandrů.
Aktualizováno : 20.10.2001
[ Obsah | Pilotované lety | Sojuz ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/rusko/sojuz/so-11/index.htm)