Apollo AS-204
Popis příprav prvního pilotovaného letu programu Apollo
Pro časopis Letectví a kosmonautika zpracoval: Antonín Vítek
(L+K č. 14 / 1966)
Snímky: NASA
1.
květen 1966 je dalším důležitým mezníkem v americkém plánu “Man on Moon".
Toho dne byl oficiálně zahájen výcvik posádek pro první pilotovaný let kosmické
lodi Apollo — AS-204. Hlavní posádku tvoří pplk.
Virgil
“Gus" Grissom (USAF) velitel letu, pplk.
Edward
H. White II. (USAF), por.
Roger
B. Chaffee (US Navy); záložní posádku pak pplk.
James
A. McDivitt (USAF), pplk.
David R.
Scott (USAF) a
Russell L. Schweickart
(civilní zam. NASA).
Na rozdíl od programu Gemini
již první lety lodi Apollo mají být dlouhotrvající
— 12 až 14 dní. Délka každého letu bude však záviset na tom, jak budou pracovat
jednotlivé palubní systémy a posádka bude postupně dostávat povely k prodlužování
letu. Základním úkolem při těchto letech bude komplexní prověrka kabiny a trénink
posádek. S činností mimo loď se zatím nepočítá — operace spojené s dehermetizací
kabiny (nácvik setkání a spojení velitelské kabiny s lunárním modulem LEM) budou
zahájeny až během letu AS-207.
Na palubě AS-204 bude poprvé v historii amerických letů člověka
použita televizní kamera RCA, která bude přenášet do Houstonu snímky rychlostí
10 obr/s s 320 řádky. Pokusy uskutečněné na palubě budou především lékařské
a budou úzce navazovat na pokusy konané v rámci projektu Gemini. Dále budou
kosmonauti pokračovat v pořizování fotografií zemského povrchu a mračen. Novým
experimentem bude stanovení zákalu atmosféry v kabině aerosolovými částicemi
pomocí nefelometru. Posádka bude dále vybavena zaměřovacím dalekohledem 1X se
zorným úhlem 60° a sextantem 28X se zorným polem 1,8°. Bude prověřovat přesnost
stanovení orbitálních parametrů optickými pozorováními bez pomoci Země.
Současně má být během letu AS-204 zkoušen komplex spojovacích
zařízení. V rámci projektu Apollo se má přejít na unifikovaný systém, pracující
na pásmu S (2,2—2,3 GHz), doplňovaný v záloze VHF. Toto zařízení slouží současně
jak k přenosu informací, tak i k zaměřování se Země. Deset pozemních stanic
je již nyní vybavováno parabolickými anténami o průměru 9 m, tři další, které
převezmou sledování lodí Apollo při měsíčních letech ve vzdálenostech nad 15
000 km, budou vybaveny anténami o průměru 25 m.
Velitelská a pomocná sekce (Command & Service Modules)
lodi AS-204 mají být vypuštěny na eliptickou dráhu ve výši 158—241 km. Sedminásobným
až osminásobným zapálením motoru pomocné sekce se loď dostane na kruhovou dráhu.
Kapacita paliva pro tento motor — Aerojet General AJ-10-137 o tahu 9930 kp —
má vystačit pro dosaženi dráhy ve výšce 370—435 km.
Centrum pro kosmické lety člověka (Manned Spacecraft Center)
v Houstonu hodlá předložit ústředí NASA návrh, aby se GT-12 setkala na
oběžné dráze s AS-204. Důvodem k setkání by byla vizuální inspekce povrchu kosmické
lodi Apollo jedním členem posádky Gemini. Ředitel MSC Robert R. Gilruth se snaží
tento návrh prosadit, ale vedoucí činitelé NASA tomu zatím nejsou nakloněni.
Oba lety jsou oficiálně plánovány na první čtvrtletí příštího roku, ale NASA
doufá je uskutečnit ještě v listopadu 1966.
Původní odhady dokonce mluvily o říjnu, jako možném termínu
startu AS-204. Tomuto letu však mají předcházet ještě dva bezpilotní lety Saturnu
IB: SA-202 s kabinou Apollo AS-202 a SA-203 bez kabiny Apollo. Pro zpoždění
dodávky kabiny Apollo AS-202 (výr. č. 010) hlavním dodavatelem firmou North
American Aviation bylo však nutno termín startu posunout až na srpen; aby se
ale program Saturn IB příliš nezdržoval, bude pokus SA-203 uskutečněn dříve,
a to již koncem června nebo začátkem července.
Půjde-li tedy vše hladce, bez nepříjemných překvapení, mohli
bychom se tedy letos dočkat prvního pilotovaného Apolla. (další odkazy viz.:
Poznámka za článkem)
Fotografie a nákres k článku ,,Apollo AS-204,, : (Snímky: NASA)
- Kabina 011 při závěrečných technických zkouškách
ve výrobním závodě North American Aviation, Space and Information Systems
Division v Downey (Kalifornie)
- Schéma
kosmické lodi Apollo:
1 — detektor aerodynamického namáhání;
2 — motor řízení náklonu (pitch);
3 — věž záchranného zařízení (LES — Launsch Escape System);
4 — velitelská sekce (CM — Command Module);
5 — distanční kryt mezi CM a SM;
6 — pomocná sekce (SM — Service Module);
7 — motory systému řízeni polohy (RCS — Reaction Control
Systém);
8 — radiátor energetického systému;
9 — adaptor pro měsíční modul (LEM — Lunar Excursion Module);
10 — křidélka;
11 — odhazovací motor;
12 — záchranný motor;
13 — místo oddělení záchranného zařízení LES od velitelské
sekce CM;
14 — místo oddělení CM od SM;
15 — radiátor klimatizačního zařízení;
16 — motor pomocné sekce (AJ-W-137)
Poznámka:
Další navazující články v časopise L+K týkající se kosmické lodi Apollo
AS-204:
Tři muži z WRIGHT - PATTERSON AFB - L+K č. 24
/ 1966
Kosmická loď Apollo - L+K č. 25-25 / 1966
Apollo 1 - L+K č. 4 / 1967
Tragedie na komplexu 34 - L+K č. 11 / 1967
Neštěstí na rampě 34 - L+K č. 13 / 1967
První LM na dráze - L+K č. 6 / 1968
Apollo po roce - L+K č. 10/1968
Přepis článku: M.Filip 2.3.2004
Aktualizováno : 09.05.2004
[ Obsah | Pilotované
lety | Apollo | Apollo
1, 4, 5 a 6 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/apollo/ap-1/lk1.htm)