Čtenářům jsou jistě dostatečně známé plánovaný průběh letu dvou astronautů
McDivitta a Whitea v kabině Gemini 4 a kusé informace o
nejzajímavějších částech letu, jakými bezesporu byly start, kosmická procházka
mjr. Whitea a bezpečné přistání obou astronautů. Pokusili jsme se zpracovat průběh
těchto operací v chronologickém záznamu tak, jak se asi jevil přítomným ve
spojovacím středisku v Houstonu v Texasu. Nejprve však několik starších
zpráv pro dokreslení celého programu. (Veškeré časové údaje jsou ve světovém čase.)
GEMINI
4 V ČÍSLECH A ČASE
Martin POSTRÁNECKÝ
František KANTOR
(L+K č. 16/1965)
20. IX. 1964 – NASA jmenovala pro let GT 4 piloty McDivitta
a Whitea, jako záložní posádku F. Bormana a J. Lovella.
28. V. 1965 – NASA oznámila, že White se má přiblížit
ke 2. stupni nosné rakety TITAN II asi na 6 metrů.
29. V. 1965 – objevena porucha jedné z baterií
zásobujících energií palubní přístroje.
30. V. 1965 – došlo k poškození kabelu, který
má sloužit ke spojení pozemních stanic v době přistání. Porucha byla objevena
asi 1100 m pod hladinou Atlantiku přibližně 16 km jižně od San Salvadoru. Kabelová
loď “OMEGA” je na cestě k místu poruchy, ale NASA oznámila, že styk mezi
stanicemi je možno udržovat rádiem.
– bylo objeveno unikání vody z chladicího zařízení.
31. V. 1965 – po 24 hodinách byla závada, způsobená
opačným připevněním záklopek, odstraněna.
2. VI. 1965 – start GT 4 je stanoven na 14 hodin. Vedoucí
letu Christopher Kraft oznámil: “Nemohlo to vypadat lépe”. Také lékař astronautů
dr. Ch. A. Berry řekl, že oba jsou v “tak vysokém stavu připravenosti, v jakém
jsem ještě žádnou posádku neviděl”.
– na rampě č. 19 je do rakety TITAN II napumpováno palivo, raketa je připravena
ke startu.
3. VI. 1965
9.10 hod. – astronauté jsou probuzeni.
10.00 hod. – po snídani se podrobují krátké lékařské prohlídce.
10.25 hod. – astronauté odjíždějí k rampě č. 19.
12.04 hod. – vstupují do výtahu.
12.12 hod. – po poslední lékařské prohlídce vstupují do kabiny.
12.31 hod. – kabina se uzavírá, začíná poslední prohlídka před
startem, vše zatím probíhá normálně.
13.00 hod. – všechny systémy pracují.
13.25,01 hod. – “Count-down” je přerušen (T – 34 min. 59 vt.)
asi na 30 minut pro poruchu relátka v zařízení, sklápějícím 30 minut před
startem montážní věž.
14.41,01 hod. – po opravě a přezkoušení všech systémů opět
začíná count-down na T– 34 min. 59 vt. Během přestávky si astronauté v kabině
zdřímli.
15.09 hod. – “all green”, vše je zapojeno.
15.12
hod. – zapojen telemetrický záznam.
15.14,30 hod. – odstraněny poslední pojistky startu.
15.15,50 hod. – je T – 10 vt., - 9, . . . two, one, zero, -
ignition, - lift-off –
15.16 hod. – start z komplexu č. 19 na Cape Kennedy;
Divitt má puls 150, White 120.
15.18,30 hod. – zapálen 2. stupeň.
15.21,30 hod. – oddělení kabiny, Divitt hlásí: “Zde to vypadá
ohromně”. Druhý stupeň dostal rotaci 40°/vt. Dráhy je dosaženo 1088 km
od C. Kennedy = 177 – 281 km, oběh 89,1 min.
15.36 hod. – Divitt hovoří se stanicí na Kanárských ostrovech
o přibližovacím manévru nad Havají.
15.43 hod. - nad Kanárskými ostrovy jsou vzdáleni od 2. stupně
150 m, jasně je vidět blikající stopovka.
15.55 hod. – letí nad Indickým oceánem.
16.08 hod. – přelétávají nad stanicí Carnarvon v Austrálii.
16.31 hod. – letí nad Pacifikem.
16.41 hod. – dráha 170,5 – 281,5 km.
16.46 hod. – přelétli základnu White Sands, začne 2. oblet.
17.00 hod. – Divitt se marně snaží přiblížit se kde 2. stupni
blíže než na 90 m. Po vypotřebování asi 50 % paliva hlásí na Zemi: “Je asi 3
– 4 míle vzdálen pod lodí, nemůžeme se přiblížit.”
17.06 hod. – dráha 165,7 – 289,6 km.
17.20 hod. – NASA vydává zákaz dalších přibližovacích manévrů.
17.41 hod. – let nad Carnarvonem; během 6 minut by měla
být provedena dekomprese kabiny.
18.01 hod. – astronauté hlásí na Canton Island, že se zdrželi
při přípravě Whiteova výstupu a že se zatím nepodařilo stihnout všech 40 úkonů.
Jsou nyní vzdáleni asi 1100 km od Havaje.
18.03 hod. – Rozhodnutí o případném odložení výstupu je ponecháno
na astronautech.
18.07 hod. – Divitt hlásí 9 minut před plánovaným výstupem:
“Ed se o to pokusí až za půldruhé hodiny”.
18.15 hod. – končí 2. oblet.
18.30 hod. – NASA oznamuje, že White vystoupí asi v 19 hod.
45 minut.
19.02 hod. – astronauté oznámili, že zřetelně viděli startovací
rampu na Capu.
19.20 hod. – dráha 165,8 – 293,8 km; astronauté hlásí do
Austrálie, že je vše v pořádku.
19.20 hod. – dekomprese kabiny.
19.44 hod. – White otevřel dvířka ve výši 165 km nad Tichým
oceánem a při rychlosti 28 800 km/h. Postavil se na sedadlo a v
19.45
hod. – “se vystřelil” z kabiny pomocí kyslíkové pistole. Před výstupem
připevnil na kabinu automatickou kameru na 16mm barevný film, která pořizuje
6 obr./vt. Divitt hlásí na C. Kennedy: “Vypadá skvěle, je venku a sám se pohybuje”.
White se také prošel po kabině až ke špičce pomocí kyslíkové pistole, kterou
si vytvářel “umělou tíži”. McDivitt jej káral: “Ušpiníš mi okénko.”
19.53 hod. – White hlásí stanici v Mexiku, že vidí asi 5 km níže a 100
km vzdálen druhý stupeň. Fotografoval jej spolu s jinými objekty na barevný
film kamerou, upevněnou na držadle kyslíkové pistole. Drží ji v pravé ruce
a v jedné chvíli salutuje McDivittovi levou rukou. Když spotřeboval kyslík
pro trysky, pohyboval se tak, že přitahoval pozlacené lano pro přívod kyslíku
a proudu; hlásil, že mu pohyb ani orientace nečiní potíže.
19.57 hod. – uplynula plánovaná doba Whiteova pobytu venku, ale ten se nehodlá
vrátit nazpět.
19.59
hod. – astronaut Gus Grissom, který udržuje spojení s astronauty ze střediska
v Houstonu, opakuje dvakrát své “Gemini 4, tady Houston”, ale McDivitt
a White se vesele baví a ignorují ho. Teprve na ostrou výzvu: “Ředitel ti nařizuje:
Vrať se!” opakuje Divitt tuto výzvu Whiteovi. Ten však odmítá vrátit se: “Co
tě napadá, tohle je veliká zábava”. Diskuse se dále rozvíjí. White: “Jsem úplně
v pořádku, ještě se nevrátím”. Divitt: “Ale máme ještě tři a půl dne, Buddy.”
Do toho se ještě ozývá Grissom: “Okamžitě se vrať!”
20.05 hod. – White se konečně vrací do kabiny, má však menší potíže se zavíráním
poklopu. Odhazuje pouze 1 rukavici a protimeteorický kryt helmy, ostatní zátěž
(lano, kysl. pistole atd.) zůstává v kabině. Celkem uletěl White nad USA
asi 4800 km. Na Zemi prohlašuje dr. Ch. Berry, že podle údajů přístrojů je stav
astronautů vynikající. A zatím White oznamuje: “Toto je nejsmutnější okamžik
mého života.”
20.10 hod. – kabina vstupuje nad Atlantikem do stínu Země.
20.17 hod. – se teprve podařilo zajistit poklop. Pak White pojedl slaninu,
toasty a pomerančovou šťávu a trochu se prospal.
Během dalších hodin a dnů letu čekala astronauty jen “všední
astronautická práce.” Trochu povyražení přineslo pilotům několikeré setkání
s družicemi a také velmi živý rozhovor s manželkami. A pak přišla
poslední, nejdůležitější operace – přistání. Pro zaseknutí vypínače na palubním
počítači IBM během 49. obletu museli astronauté vypnout celý obvod. A tak Divitt
bude muset nahradit počítač o kapacitě 7000 úkonů za vteřinu. Nebude možno splnit
jeho “chci přistát přímo na palubě Waspu”.
7. VI. 1965
15.15,59 hod. – dráha 160,9 – 281,5 km.
Ze Země hlásí Divittovi, že pro poruchu počítače “to vypadá
na přistání při 8 g”. “To je příliš mnoho na takového starce jako já” odpovídá
Divitt, ale vzápětí se dovídá: “Máš na to ramena”.
16.42 hod. – spojení s Havají, poslední pokyny a kódy
pro přistání.
16.44 hod. – Nad Havají otáčí Divitt kabinu širší základnou
“dopředu” – ve směru letu.
16.45 hod. – na povel “Zapal” tiskne Divitt spouštěč řídicích
motorů a ty mění dráhu na 80,4 – 157 km. Dva řídicí motory pracovaly 2 min.
41 vt. – o 1 vt. déle, než se plánovalo. To však stačí na změnu místa přistání
o 64 km.
16.52 hod. – odděluje se zadní přístrojová část.
16.54 hod. – McDivitt navazuje spojení se stanicí Guaymas v Mexiku.
16.56 hod. – zapíná postupně 4 brzdicí motory.
16.57 hod. – Divitt potvrzuje, že všechny 4 motory byly zapáleny.
16.58,40 hod. – konec hoření motorů; rychlost se snížila
na 1120 km/h.
17.00 hod. – Nad Dallasem se vrací kabina ve výši 120 km do
atmosféry pod úhlem 23° . Poslední Divittovo hlášení: “O. K.”
17.01,30 hod. – přerušení rádiového spojení. Teplota v kabině
dosahuje až 54° C.
17.05 hod. – spojení navázáno ve výši 30 km. Divitt hlásí,
že jsou úplně v pořádku.
17.07 hod. – ve výši 15,2 km se otevírá stabilizační padák.
17.09 hod. – astronauté navázali spojení s letadlovou
lodí Wasp; otevírá se hlavní padák.
17.11 hod. – Divitt hlásí, že padák se v pořádku otevřel
ve výši 3233 m a že oba astronauté se “cítí výtečně”.
17.13 hod. – kabina dopadla do moře asi 936 km jihozápadně
od Bermud, 64 km od lodi Wasp. McDivitt zpívá: "Hurá, hurá, jdeme na Wasp!"
Astronauté pak hlásí, že špatně snášejí houpání na moři a že chtějí být vyloveni
vrtulníkem. Mimo to mají také veliký hlad.
17.15
hod. – posádka jednoho z hlídkujících vrtulníků spatřila dopad kabiny do
vody.
17.25 hod. – první z pěti vrtulníků – č. 64 – krouží nad
kabinou.
17.33 hod. – žabí muži upevnili na kabinu nafukovací prstenec.
17.45 hod. – astronauté otevřeli dveře kabiny.
17.51 hod. – oba již sedí ve vrtulníku č. 64, který v
18.09 hod. – přistává na Waspu, vítána hromovým hurá 2000 námořníků
a nápisem “Vítejte, hoši, na USS WASP”. Na tabuli v Houstonu již svítí
nápis “Konec letového času GT 4, vše připraveno pro GT 5.”
* * *
Tím skončil vlastní let amerických astronautů Whitea a
McDivitta. Jistě by bylo dobré popsat celý průběh letu i slavnostní a zajímavé
události po něm, ale při ohromném množství uveřejněných údajů by možná nestačil
ani rozsah časopisu. Nezbývá tedy, než si jen připomenout jednu zprávu, která
možná v množství údajů o GT 4 zanikla:
“V pondělí 7. 6. 1965 byla na Cape Kennedy přivezena raketa
Titan II, s níž mají 24. srpna t. r. startovat astronauté G. Cooper a Ch.
Conrad k 7dennímu letu v kabině GT 5.”
Článek byl z L+K převzat se svolením Mgr. A.Vítka (přepis
zajistil M.Filip)
Aktualizováno : 26.05.2001
[ Obsah | Pilotované
lety | Gemini | Gemini
4 | Gemini 4 - aktualita v L+K ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/gemini/ge-4/lk.htm)