STS-122/ISS-1E
Columbus konečně na dráze
Mgr. ANTONÍN VÍTEK, CSc.
L+K 4/2008
Po
desetiletí vývoje a stavby a rocích čekání se konečně Evropa dočkala. Raketoplán
Atlantis úspěšně dopravil na oběžnou dráhu evropskou vědeckou laboratoř Columbus
a astronauti ji v průběhu výstupů do volného prostoru připojili k Mezinárodní
kosmické stanici ISS.
Historie této laboratoře se začala psát v říjnu 1995.
V jihofrancouzském Toulouse se sešli ministři pro vědu a techniku
členských zemi Evropské kosmické agentury (ESA), aby probrali výhledové plány
této organizace na nejbližší desetiletí. V nich figurovala i Columbus Orbital
Facility, zkráceně označovaná jako COF. Ministři na ni odklepli 1,3 mld. eur. V
té době již byla ESA deset roků účastníkem projektu ISS. Na jaře roku 1985 totiž
podepsali zástupci Japonska, Kanady a ESA dohody s NASA o spolupráci na
kosmické stanici. V polovlně roku 1986 mezinárodní partneři dospěli k závazné
dohodě o formě svého podílu na stanici. ESA se zavázala přispět stavbou jednoho
laboratorního modulu. Formální smlouvy, které byly s NASA podepsány v září
1988‚ platí v zásadě dodnes.
Evropa již měla určité zkušenosti s pilotovanými kosmickými moduly. V sedmdesátých
létech minulého století vyvinula pro NASA stavebnici družicové laboratoře Spacelab
vynášené v nákladovém prostoru raketoplánů na dvoutýdenní vědecké mise. Hned
v březnu 1996 podepsala ESA kontrakt v hodnotě 658 mil. eur na vývoj a stavbu
této laboratoře s oddělením Raumtahrt-lnfrastruktur firmy Daimler Benz Aerospace
(DASA)1 v Brémách. Protože italská kosmická
agentura ASI v rámci dohody s NASA počítala s vývojem pilotovaných nákladních
modulů, uzavřela ESA s Itálií dohodu o spolupráci při jejich vývoji. Pokračovala
také jednání s Američany. Představitelé ESA a NASA podepsali S. března 1997
barterovou dohodu, podle které se Evropa zavázala vyrobit na své náklady dva
propojovací moduly - předběžně označené jako Node-2 a Node-3. Na oplátku se
USA zavázaly raketoplánem bezúplatně vypustit evropský laboratorní modul2.
Vývojové práce pokračovaly rychle a po dvou oponenturách ESA schválila koncepci
laboratoře v roce 1998. Jedinou změnou proti původnímu projektu bylo vybavení
laboratoře dvěma vnějšími závěsy, umožňujícími umístit na jejím povrchu vědecké
experimenty, které měly být vystaveny přímému působení kosmického prostoru nebo
provádět přímo v něm pozorování a měření3. Protože
v roce 1999 italská kosmická agentura ASI zahajovala vývoj nákladových modulů
MPLM, ESA se s ní dohodla, že Italům poskytne klimatizační jednotky, vyvinutě
pro COF. Ti na oplátku vyrobí prázdné trupy, které DASA použije na stavbu pozemního
testovacího i letového exempláře Columbusu. Tím obě strany uspořily nejméně
po 25 mil. eur vývojových nákladů.
O rok později už technici v Turínu u firmy Alenia Spazio4
dokončili základní konstrukci letového exempláře a v březnu 2001 začali s montáží
základního vybavení. V červnu technici hlavního dodavatele stanice - americké
firmy Boeing - vyzkoušeli, zda si komunikační systémy Columbusu budou rozumět
se zbytkem ISS. To vyšlo perfektně a manažeři projektu ISS proto zařadili evropský
modul do plánu letů na říjen 2004.
V
hrubé stavbě hotový letový exemplář odvezl z Turína do Brém letoun Super Guppy
27. září 2001 ke konečnému vybavení vnitřním zařízením. Současně se v německých
závodech dokončoval i pozemní trenažér, který evropští kosmonauti poprvé vyzkoušeli
na přelomu srpna a září roku 2002. Pak přišla nešťastná havárie raketoplánu
Columbia, která způsobila dlouhodobé přerušení výstavby stanice ISS. Přesto
zpočátku přípravy modulu pokračovaly podle harmonogramu. ESA uzavřela 31. března
2003 kontrakt ve výši 38 mil. eur s německou kosmickou agenturou DLR na vybudování
řídicího střediska Columbus v Oberpfaffenhofenu nedaleko Mnichova5.
Jeho slavnostní uvedení do provozu se uskutečnilo 19. října 2004.
Dokončovací práce na laboratoři také pokračovaly. Na základě smlouvy mezi ESA
a japonskou kosmickou agenturou NASDA6 z listopadu
1997 Japonci dodali dvanáct skříní na vědecké přístroje, které byly usazeny
do nitra modulu. Evropa jim za to vyrobila kopii mrazničky MELFI, vyvinuté pro
NASA. Lety raketoplánů byly obnoveny teprve koncem července 2005, ale opětovné
odpadávání pěnové izolace z vnější nádrže ET odsunulo další start opět o plný
rok. NASA 25. října 2005 vypracoval nový harmonogram pro zbývající mise STS.
Přitom se podařilo posunout start modulu Columbus o dva lety dopředu. Víc to
nešlo, protože se před jeho připojením musely dopravit na stanicí nejméně dva
páry křídel slunečních baterií a propojovací model Harmony. Další upřesnění
harmonogramu padlo na schůzce představitelů kosmických agentur na kosmodromu
KSC na Floridě 2. března 2006: start evropské laboratoře se nyní očekával v druhé
polovině roku 2007. Byl nejvyšší čas odeslat Columbus na Floridu.
V úterý 2. května 2006 slavnostně převzal generální ředitel
ESA Jean-Jacques Dordain v závodech koncernu EADS v Brémách letový exemplář.
Technici jej naložili 28. května do letadla Airbus A300-600 Beluga. Po čtyřech
mezipřistáních - na Islandu, v Grónsku, v Kanadě a v Clevelandu v USA -
dorazil o dva dny později na kosmodrom. Slavnostní předání NASA se uskutečnilo
2. června 2006 za přítomnosti nejvyšších představitelů NASA i ESA. Následovaly
další zkoušky včetně prověrek ve vakuové komoře, které skončily v srpnu. Od
ledna do dubna 2007 probíhala příprava vědeckých přístrojů, potom následovaly
opětovné prověrky všech systémů. V září byl do nitra laboratoře napuštěn suchý
vzduch a vstup do něj byl hermeticky uzavřen. Columbus v montážní budově SSPF
putoval do transportního kontejneru a čekal na převoz na rampu IC-39A, aby byl
naložen do raketoplánu Atlantis.
Americkou část posádky raketoplánu jmenoval NASA 20.
července 2006. Tvořili ji velitel fregatní kapitán Stephen N. Frick (nar. 1964,
STS-110 v dubnu 2002), druhý pilot fregatní kapitán Alan G. Poindexter (nar.
1961, nováček). Letovými specialisty byli plukovník USAF Rex J. Walheim (nar.
1962, STS-110), Stanley G. Love (nar. 1965, nováček) a Leland D. Melvin (nar.
1964, nováček). Letu se měl účastnit i evropský astronaut německý občan Hans W.
Schlegel (nar. 1953. STS-55 v dubnu 1993). Počítalo se také s tím, že dalším
pasažérem bude francouzský astronaut Léopold Eyharts (nar. 1957, pobyt na
stanici Mir v lednu až únoru 1998), který zůstane na palubě ISS jako třetí člen
její posádky, aby uvedl modul Columbus do provozu.
Raketoplán
Atlantis se ze své předchozí mise STS-117
vrátil na Zemi 22. června 2007. Přistál na základně Edwards AFB v Kalifomii
a na floridský kosmodrom opětovně přibyl až 3. července. Hned následujícího
dne začala v montážní hale OPF-1 poletová údržba a přípravy k dalšímu letu.
Do motorového prostoru technici usadili novou trojici motorů SSME prošlých údržbou
(výt č. 2059, 2052 a 2057). V budově VAB se sestavovaly motory nu tuhé pohonné
látky RSRM výr. č. 96L a 96R, tvořící dvojici vzletových stupňů SRB výr. č.
BI-129. K nim později pozemní personál připojil i odhazovací nádrž ET-124. Družicový
stupeň putoval 3. listopadu do budovy VAB, kde jej technici připojili k odhazovací
nádrži ET. Po obvyklých zkouškách se přesunul 10. listopadu na rampu LC-39A.
Po zkušebním odpočítávání TCDT za účasti letové osádky manažeři 30. listopadu
na zasedání FRR schválili připravenost raketoplánu k letu a stanovili datum
startu na 6. prosince 2007. Startovní období bylo krátké - končilo již 13. prosince.
Ostré odpočítávání začalo večer 3. prosince a postupovalo vcelku bez větších
potíží až do doby, kdy začalo plnění odhazovací nádrže ET kapalným kyslíkem
a vodíkem. Pak se objevily problémy se senzory ECO v nádrži s vodíkem.
I při druhém pokusu o start se situace opakovala. Po zevrubné analýze se technici
rozhodli konektor propojující senzory s počítači nahradit letovaným spojem.
To si vyžádalo hodně času. Technici dokončili letování kabelu teprve v průběhu
druhého lednového týdne, takže se start raketoplánu odsunul až na 7. února.
Toho dne měla původně startovat ruská nákladní loď Progress M-63, ale pracovníci
firmy RKK Eněrgija a kosmodromu Bajkonur svou práci o dva dny urychlili. Američané
tedy nemuseli zahájeni mise STS-122 více odkládat Tentokrát vše klaplo na výtečnou.
Kolos o vzletové hmotnosti 2 051 829 kg se 7. února 2008 v 19:45:29,952
světového času (UTC) odlepil od rampy LC-39A a se svou sedmičlennou posádkou
zamířil k Mezinárodní kosmické stanici. Po dohoření hlavních motorů SSME, odhození
již nepotřebné nádrže ET o půl hodiny později zážehem motorů přešel družicový
stupeň na výchozí dráhu ve výši 216 až 234 km.
Druhý den letu (8. února) byl jako obvykle věnován kontrole stavu tepelné ochrany
raketoplánu, především náběžné hrany a přídě. Žádná vážná poškození tady astronauti
nenašli. Pouze na pravobočním modulu motoru OMS se utrhl růžek polštáře textilní
obšívky7. Na základě vyhodnoceni v řídicím středisku
však odbornici dospěli k závěru, že oprava nebude nutná. Před spojením se stanici
třetího dne letu (9. února) posádka stanice pořídila jako obvykle snímky tepelné
ochrany, ale ani tentokrát nic závažného z nich řídicí středisko v Houstonu
nevyčetlo. Pak se v 17:17 UT se sedmiminutovým předstihem připojil Atlantis
k tunelu PMA-2. Po přivítání a bezpečnostním školení se všichni pustili do práce.
Zatímco Eyharts si s americkým astronautem Tanim předával službu na stanici,
začala překládka nákladu. Původně na 10. února plánovaný první výstup do volného
prostoru se musel pro blíže neupřesněné zdravotní potíže Schlegela o den odložit
a za německého astronauta zaskočil Love.
Hlavni náplní pátého dne letu (11. února) byl výstup do volného
prostoru, který zahájili ve 14:13 UTC Walheim a Love. Jejich první úlohou bylo
odpojení kabelů mezi modulem Columbus a raketoplánem. Pak na povrch laboratoře
přimontovali úchopovou kotvičku PDGF, za kterou ji uchopil staniční manipulátor
SSRMS, který řídili z nitra ISS Melvin a Tani.
Zatímco jeřábníci opatrně zvedali evropský modul z
nákladového prostoru raketoplánu, Walheim a Love se přemístili na příhradovou
konstrukci ITS-P1, kde zahájili demontáž již téměř prázdné nádrže NTA na
stlačený dusík, používaný na tlakování vnější smyčky termoregulačního systému
stanice. Columbus se zachytil stykovacím uzlem CBM na pravoboční montážní
přírubě propojovacího modulu Harmony ve 21:29 UTC. Servomotory začaly otáčet
západkami zámků a o čtvrt hodiny později již byl nový laboratorní modul pevnou
součástí ISS. Po částečné demontáži NTA se Walheim a Love vrátili do přechodové
komory modulu Quest. Výstup trval 7 h 58 min.
Následující
den (12. února) astronauti poprvé vstoupili do prostoru Columbusu a začali s
jeho oživováním. Dalšího výstupu do volného prostoru 13. února se tentokrát
s Walheimem zúčastnil i uzdravený Schlegel. Výstup začal ve 14:27 UTC a trval
6 h 45 min. Montéři během něj vyměnili starou nádrž NTA za novou, dovezenou
raketoplánem. Třetí a poslední výstup do volného prostoru během mise STS-122
uskutečnila osvědčená dvojice Walheim - Love 15. února v 13:07 UTC. Nejprve
přemístila porouchaný silový setrvačník CMG z místa jeho dočasného uloženi8
na nosič nákladu v trupu raketoplánu k dopravě na Zemi. Hlavním úkolem však
byla instalace souboru vědeckých přístrojů SOLAR pro sledování Slunce a vzorků
materiálů EuTEF na nosníky na povrchu laboratoře Columbus. Výstup trval 7 h
25 min. O den později se posádka raketoplánu rozloučila s obyvateli stanice
a společně s Tanim, který na stanici strávil o dva měsíce déle, než se
původně počítalo, za začala chystat k odletu.
Atlantis se od stanice odpojil 18. února v 09:24 UT. Po obvyklém inspekčním
obletu se vzdálil na 80 km od ISS. Astronauti uskutečnili poslední kontrolu
tepelné ochrany9, která naštěstí dopadla dobře.
Předposlední den letu piloti ověřili stav řídicího systému. Jedinou závadou
byl výpadek temperačního topení u jedné dolaďovací trysky systému RCS, jinak
stroj šlapal jak hodiny. Letoví Specialisté uklidili vnitřní prostory, aby během
sestupu nic nepoletovalo v kabině, a pak se všichni odebrali k poslednímu odpočinku
na oběžné dráze. Raketoplán úspěšně přistál 20. února 2008. Ve 14:07:10 UTC
se dotkl koly hlavního podvozku dráhy 15 letiště SLF na Kennedyho kosmickém
středisku na Floridě a o 58 sekund později se zastavil. Jeho další misí má být
expedice STS-125 k Hubbleovu kosmickému dalekohledu,
plánovaná na 28. srpna 2008.
Poznámky:
1 Nyní EADS Astrium Space Transportation.
2 Prapůvodně se počítalo s tím, že COF vypustí ESA
nosnou raketou Ariane 5.
3 Vedení ESA tak rozhodlo proto, že pronájem míst
pro umístění experimentů na páteřní příhradové konstrukci od NASA by byl příliš
drahý.
4 Nyní část koncernu Thales Alenia Space.
5 Rada ESA rozhodla o vybudování řídicího střediska
zde již v roce 1998.
6 Od října 2003 JAXA.
7 Šlo o díl V070-396376-086. Podobné poškozeni na
levém modulu, které utrpěl také Atlantis při předchozím letu, astronauti opravili.
8 Poškozený setrvačník byl vyměněn za nový při letu
STS-118.
9 Celkově se při závěrečné kontrole zjistilo 167
podezřelých míst. Z toho 38 byly předem známé odchylky od normálu, 89 bylo neškodných
a jen 40 si vyžádalo podrobnější vyhodnocení.
Vyšlo v L+K 4/2008
Aktualizováno : 18.09.2011
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | STS-122 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-122/lk.htm)