M.označení |
Start |
Přistání |
Délka letu |
Poznámka |
1992-002A |
21.01.1992 |
30.01.1992 |
8d 1h15m |
Spacelab IML-1 |
Posádka :
Grabe,R.J.[VE] |
Oswald,S.S.[PL] | Thagard,N.E.[PC]
| Readdy,W.F.[MS] | Hilmers,D.C.[MS]
| Bondar[ová],R.L.[PS](Kanada)
| Merbold,U.D.[PS](SRN)
[ Popis letu | Obrázky
| Experimenty | STS-42
v NASA ]
Popis letu : (text,
určený pro L+K 19/92 poskytl Mgr. A.Vítek)
STS-42/IML-1
KONCERT PRO VĚDCE
Když se to tak vezme začíná příprava na další let vlastně od okamžiku
návratu raketoplánu na mateřskou základnu. Pro Discovery - protagonistu
tohoto příběhu - byl začátkem takové přípravy čtvrtek 26. září 1991. Toho
dne se Discovery po úspěšné misi STS-48 vrátila z Edwards AFB zpět na Kennedy
Space Center. Už o den později byla sejmuta ze hřbetu dopravního Boeingu
747-SCA a přetažena do haly č. 3 v OPF k poletovému odstrojení. Prakticky
souběžně s tím - od 1. do 21. října - probíhalo na mobilním vypouštěcím
zařízení MPL-3 sestavování páru pomocných startovacích motorů SRB (výr.
č. BI-048) určených pro její následující let. K těm pak byla 4. listopadu
připojena odhazovací nádrž ET 052.
V té době byl už v poslední fázi přípravy i vlastní družicový stupeň,
do jehož motorového prostoru technici ve dnech 24. - 25. října zamontovali
motory SSME (výr. č. 2026, 2022, 2027).
Pozornost vědeckých pracovníků, kteří připravovali premiéru IML - Mezinárodní
laboratoře pro mikrogravitaci (International Microgravity Laboratory) -
se však spíše než k raketoplánu upínala na přetlakový modul laboratoře
Spacelab; ten byl do posledního místečka zaplněn vědeckými přístroji pro
více než 50 experimentů. Po důkladných prověrkách putoval tento šest metrů
dlouhý válec do OPF, kde ho pracovníci 17. listopadu opatrně přemístili
pomocí jeřábu do nákladového prostoru Discovery. Následovalo propojení
laboratoře s obytnou palubou raketoplánu průlezným, 5755 mm dlouhým tunelem
a také napojení na nejrůznější rozvody elektřiny, klimatizace a telemetrie.
Po ukončení všech zkoušek se konečně 9. prosince definitivně uzavřely dveře
nákladového prostoru a o čtyři dny později byla Discovery na speciálním
valníku přesunuta do VAB k připojení ET a SRB. Po sérii dalších prověrek
vyrazil 19. prosince 1991 celý komplet na rampu 39A.
To už se kvapem blížily Vánoce, takže tempo prací na KSC se nevyhnutelně
zpomalilo. Teprve po Novém roce, 6. a 7. ledna 1992, proběhlo na rampě
39A za účasti hlavní osádky zkušební odpočítávání. Žádné nedostatky nebyly
při tom shledány takže příslušná komise stanovila datum startu Discovery
na 22. ledna na 13.35 UT.
Osádku raketoplánu tvořili velitel letu plk. Ronald J. Grabe, veterán
z misí STS-51J (říjen 1985) a STS-30 (květen 1989), jemuž na pravém pilotním
sedadle sekundoval civilista Stephen S. Oswald, nováček v kosmu. S trochou
nadsázky lze říci, že při následujícím letu hráli oba dva tak říkajíc "druhé
housle". Pokud zrovna nepracovali v některé vědecké směně, museli
se spokojit jen s elementárními manévry na oběžné dráze a nakonec klesli
až na úroveň opravářů kosmické toalety.
V roli letového specialisty figuroval především lékař Norman E. Thagard,
známý z letů STS-7 (červen 1983), STS51 B (duben 1985) a STS-30 (květen
1989); ten byl současně jmenován "velitelem pro užitečné zatížení".
Jeho společníky se stali nováček William F. Readdy, bývalý námořní pilot
a jako protiváha k němu zkušený astronaut pplk. námořní pěchoty David C.
Hilmers, který měl za sebou už tři úspěšné lety raketoplánu (STS-51J v
říjnu 1985, STS-26 v září 1988 a STS-36 v lednu 1990) a který v osádce
Discovery nahradil v dubnu 1991 tragicky zahynuvšího Manley C. Cartera.
Vědeckou část osádky představovali dva cizinci: Kanaďanka dr. Roberta
L. Bondarová, lékařka se zaměřením na neurobiologii a Němec dr. Ulf D.
Merbold, specialista na fyziku pevných látek se zaměřením na studium krystalické
struktury. Dr. Merbold se zúčastnil letu STS-9 v listopadu 1983. V záloze
čekali ještě další dva vědečtí pracovníci: Američan dr. Robert K. Crouch,
fyzik, zabývající se přípravou polovodičových materiálů a Kanaďan dr. Kenneth
E. Money, lékař, specialista na fyziologii statického ústrojí. Tento čtyřčlenný
vědecký tým se v době příprav IML-1 k letu účastnil plánování experimentů
a oba "pozemšťané" později v průběhu mise úzce spolupracovali
se svými šťastnějšími kolegy v kosmu. Vcelku se vytvořil elitní soubor,
který uspořádal na palubě Discovery jedinečný vědecký koncert složený z
pokusů. Jednotliví aktéři při něm sem tam museli hrát na několik nástrojů
najednou; často také byli sami nástrojem předepsaným pro předváděnou skladbu.
V neděli 19. ledna přiletěla celá sedmičlenná osádka z Houstonu na kosmodrom.
Tady, hodinu po poledni místntho času EST (tedy v 18.00 UT), začaly stopky
ukrajovat první sekundy z ostrého odpočítávání. To probíhalo hladce až
do ranních hodin 22. ledna, kdy se do hry jako obvykle zamíchalo počasí.
Tentokráte však nešlo o vítr nebo o oblačnost, ale pro změnu o teplotu.
Závazné předpisy totiž požadují, aby během plnění nádrže ET pohonnými látkami
neklesla teplota pod 37°F (+3°C). Rychlost větru při tom nesmí překročit
hranici 5 uzlů (2,6 m/s). Tato přísnější kritéria byla vyhlášena po havárii
Challengeru, kde podchlazení jednoho motoru SRB mělo za následek katastrofu.
V případě Discovery se teplota v okolí kosmodromu místy přiblížila ke kritické
hranici, ale naštěstí pro celou misi vanul od teplého Atlantiku slabý větřík,
takže teploměr na rampě nepoklesl pod 10°C. Přesto se začátek tankování,
plánovaný na 00.33 EST (05.33 UT, zdržel o 33 minut. Rovněž nástup osádky
na palubu se opozdil o půl hodiny, když bylo třeba nejprve vyřešit problém
s únikem plynného vodíku z odvětrávacího potrubí na rampě.
Přerušení delší než plánovaná přestávka (10 minut) přišlo v čase T -9
min. Zavinil ho detektor statické elektřiny, který varoval před nebezpečím
blesků. Dodatečně se zjistilo, že příčinou varovného signálu byla ve skutečnosti
vlhkost na čidle nakondenzovaná z mlhy. Poslední překážce startu, totiž
hradbě mračen, která hrozila ke kosmodromu od západu, se podařilo Discovery
včas uletět.
Raketoplán se zdvihl z rampy 39A ve 14.52.33 UT, stočil se doprava o
142°, nabral kurs 38° a následován ohnivým chvostem zamířil podél atlantického
pobřeží na severovýchod.
Na jeho letové palubě se Grabe, Oswald a Readdy zabývali sledováním
dosavadního průběhu letu, zatímco zbytek osádky seděl upoután v křeslech
v obytné prostoře a doufal v nejlepší.
Motory SRB byly odhozeny v T +125 s, zcela dle plánu, ale po jejich
vylovení se ukázalo, že poprvé od havárie Challengeru pronikly žhavé plyny
až k prvnímu těsnění ve spojích spalovací komory. I když tato okolnost
nepředstavovala žádnou hrozbu, vytvořila firma Thiokol spolu s NASA komisi
expertů za účelem prozkoumání zjištěného jevu.
V T +512 s dopravily hlavní motory Discovery na suborbitální dráhu se
sklonem 57° k rovníku. Necelou třičtvrtěhodinu po startu se raketoplán
pomocí motorů OMS (161 s hoření) dostal na dráhu operační ve výšce 294-306
km nad Zemí.
Za dalších 45 minut otevřela osádka Discovery dveře nákladového prostoru
a krátce nato po souhlasu řídicího střediska MCC v Houstonu se smečka specialistů
a vědců v čele s Thagardem mohla vrhnout na oživování Spacelabu. Na rychlém
průběhu této akce opravdu záleželo, protože na palubě bylo množství biologického
materiálu, u něhož každá minuta zdržení hrozila znehodnocením.
Pracovníci vstoupili do Spacelabu kolem 18.30 UT a základní oživení
laboratoře ohlásili na Zemi už v 19.34 UT. Následovala aktivace specializované
laboratoře Biorack, připravené západoevropskou organizací ESA, která v
sobě zahrnovala celkem 17 experimentů. Uvedený laboratorní komplex byl
v kosmickém prostoru již při letu Spacelab D-1 v řfjnu 1985. Tehdy i tentokrát
pracoval ke vší spokojenosti, pouze jediný z pokusů, označený "FLY"
byl vytrvale pronásledován smůlou: nejdříve se podařilo části mušek octomilek
(Drosophila melanogaster) uniknout ze zajetí ve schránkách do manipulačního
boxu, odkud byly bez dlouhých cavyků odsáty přenosným vysavačem a bez milosti
zlikvidovány. Zbývajících asi 480 exemplářů tohoto drobného hmyzu se později
dostalo do styku s dezinfekčním nátěrem na povrchu svých skleněných klícek
a následkem toho ke konci letu celá pokusná série vyhynula.
Lépe dopadl Thagard, který z počátku marně sháněl upevňovací tyčku pro
mikrokameru určenou k záznamu chování rostlinných bezprotoplastických buněk
ve stavu beztíže v rámci pokusu "PROTO". Ztracený stativ se nakonec
podařilo nahradit kusem drátu a lepicí páskou a Thagard obrátil svou pozornost
na zařízení CPF, sloužící ke studiu chování kapalin v blízkosti "kritického
bodu".
Další členové osádky spouštěli čtyři automatické krystalizátory - americký
PCG, německý Kryostat, francouzský MIGC a japonský OCGF. Přístroje měly
tu výhodu, že po uvedení do chodu se o ně nikdo už nemusel příliš starat
- provoz byl zcela automatický.
Roberta Bondarová dostala na starost americký "skleník" GPPF;
jejím úkolem bylo sledovat jak semenáčky ovsa (Avena sativa) reagují na
různou úroveň gravitace (pokus GTHRES) a jak působí na mladé rostlinky
žita záblesky modrobílého světla (pokus FORTRAN). Zde velmi brzy došlo
k nečekanému překvapení, protože obilné rostlinky za nezvyklých podmínek
klíčily a vyrůstaly rychleji, než analogické kontrolní vzorky na Zemi.
Už druhého letového dne se kanadská lékařka mohla pochlubit semenáčky ovsa,
zasazeného krátce před startem, které pak v dalším průběhu letu dosáhly
výšky přes 25 mm.
Dalšími objekty biologického výzkumu (abychom neřekli přímo pokusnými
králíky) se však měli stát astronauti samotní. Ještě to šlo, pokud pokusy
na nich byly v podstatě pasívní: např. piloti pouze pili vodu obsahující
neradioaktivní přísady a po celou dobu letu si pilně odbírali vzorky moče.
Horší to už bylo s jakýmisi "sáňkami" na kolejích na podlaze
laboratoře, na nichž bylo možno astronauta nárazově rozjet a zase zarazit.
V okamžiku přechodu z klidu do pohybu a naopak byl sledován vliv změny
stavu na statické ústrojí pokusného objektu. Aby to však oběť výzkumu neměla
tak jednoduché, dostávala navíc k nárazům ještě slabé elektrické rány do
podkolení.
Obávaným nástrojem mučení se stalo i americké rotační křeslo (MVI),
na němž měli astronauti při pokusu nasazenou neprůhlednou přílbu vybavenou
televizními kamerami zaměřenými na reakci očí. Při roztočení a zastavení
pohybu vykonávají totiž lidské oči škubavé pohyby, tzv. nystagmus, který
svým způsobem "zviditelňuje" chování otolitů v kanálcích vnitřního
ucha. Je zajímavé, že reakce jednotlivých "pokusných králíků"
byly velice rozdílné. Např. Thagard nepociťoval žádný subjektivní rozdíl
při různých polohách vzhledem k ose rotace. Hilmerse naopak kolébání v
křesle tak uspávalo, že si při pokusu musel nahlas zpívat, aby při něm
neusínal.
Hodně prostoru bylo ovšem věnováno i pokusům s nebiologickou náplní.
O experimentu CPF už padla zmínka dříve. Jiným odvětvím zájmu o hmotou
byla příprava všemožných krystalů, od těch jednoduchých polovodičových,
jaké poskytuje např. chlorid rtuťný, až po krystaly složitých bílkovin
a enzymů.
Aby se všechna ta práce dala šikovně zvládnout, rozdělila se osádka
Discovery hned po začátku letu na směny. "Modrý" tým (Grabe,
Oswald, Thagard a Bondarová) se v jeho první fázi začal starat o rozeběhnutí
pokusů, zatímco astronauti z "červeného" (Readdy, Hilmers a Merbold)
se odebrali na kutě.
Asi pět a půl hodiny po startu převedl Grabe raketoplán do polohy, v
níž směřoval zádí k Zemi a jeho křídla ležela v rovině dráhy. Při takové
orientaci je družicový stupeň stabilizován působením gradientu zemského
gravitačního pole, takže k použití motorků RCS na udržení polohy dochází
jen zřídka. To znamená jednak úsporu pohonných látek o 30 až 50%, ale hlavně
se sníží množství rušivých impulsů. Ty totiž nežádoucím způsobem ovlivňují
úroveň mikrogravitace, jejíž stabilita je žádoucí při řadě experimentů.
V uvedené poloze strávila Discovery většinu doby letu, s výjimkou případů,
kdy bylo potřeba raketoplán pootočit, aby se vyrovnalo nestejnoměrné ohřívání
jeho povrchu slunečními paprsky.
Když se v pozdních večerních hodinách přihlásila do práce "červená"
směna, posílená osmihodinovým spánkem, čekaly na ni lékařské a biologické
experimenty zejména studium statického ústrojí ať již na rotačním křesle,
nebo na kolejových saních.
Oba piloti se také už druhého dne letu museli zabývat motorem RCS v
levé části předního modulu. Tento motor, označený F5L, pracoval při nižší
teplotě ve spalovací komoře, což nejspíše zavinila chvilková porucha na
ventilech přívodního potrubí. Ručním vypnutím a opětovným zapojením se
sice podařilo situaci vyřešit, nicméně postižený motor RCS ještě několikrát
během další doby piloty pozlobil.
Vědci pro změnu zápasili s pojistkami u rotačního křesla, ale i přitom
stačili rozjet první z automatických experimentů v kanystrech GAS, umístěných
v nákladovém prostoru.
Readdy, který měl toho dne 40. narozeniny, využil privilegia oslavence
a utrhl pár chvil na pozorování ruské stanice Mir, s níž se Discovery právě
míjela ve vzdálenosti 39 námořních mil.
Pátek 24. ledna začal ve znamení prvních oficiálních kontaktů. Prezident
Bush v rámci své předvolební kampaně totiž během tohoto třetího dne letu
Discovery navštívil shromáždění spolku "Mladých amerických astronautů"
a při své návštěvě umožnil přítomným fanouškům přímé spojení s osádkou
raketoplánu, s níž i on osobně prohodil několik slov.
Jakmile však vesmírný dialog skončil, spustila "modrá" směna
experiment PGC a piloti se dali do další vynucené údržbářské činnosti:
na palubním WC totiž přestala fungovat splachovací páčka, což bylo třeba
napravit co nejdříve. Z plánované práce byli vytržení i čtvrtý den pobytu
v kosmu. Tryska F5L opět zlobila a vyžádala si stejně jako poprvé ruční
manipulaci. Odpoledne se pak Discovery dostala do takové polohy vzhledem
ke Slunci, ve které byla jeho paprsky ozařována po celou dobu svého oběhu
kolem 2emě. Její dráha totiž vedla nad terminátorem pomyslnou hranicí mezi
denní a noční polokoulí. Při orientaci raketoplánu do směru gravitačního
gradientu to znamenalo možnost lokálního pře hřátí jeho povrchu. Grabe
a Oswald museli za této situace - což jim ostatně přikazoval letový plán
- otáčet až do konce letu Discovery v pětiapůlhodinových intervalech otevřeným
nákladovým prostorem jednou k jihu a pak zase zpět k severu.
Readdy, další nedobrovolný údržbář, se pokusil o opravu pokaženého palubního
faxu, ale ani za účasti Země příliš neuspěl takže k dalšímu předávání doplňků
letového plánu a upřesňování experimentů musel astronautům při spojení
se Zemi postačit jen dálnopis.
Tyto drobné nepříjemnosti bohatě vyvážilo zjištění že spotřeba vody,
pohonných látek, jakož i kyslíku a vodíku pro výrobu elektrické energie
byla až dosud podstatně menší než předpokládal plán. Ráno pátého dne mohlo
proto řídicí středisko sdělit osádce Discovery, že se na Zemi začíná uvažovat
o prodloužení letu o jeden den.
Tento den, kolem 19.00 UT, byl raketoplán zorientován na sedm a půl
hodiny tak, aby se jeho nákladový prostor důkladně prochladil. V nejbližších
48 hodinách totiž měl proběhnout experiment s přípravou monokrystalu triglycinsulfátu,
při jehož růstu bylo třeba dosáhnout co nejkvalitnějších podmínek mikrogravitace,
takže na nějaké manévry s družicovým stupněm nebylo ani pomyšlení. K velké
radosti astronautů se v průběhu krystalizace úplně zastavily pokusy s rotačním
křeslem, o drncání na sáňkách ani nemluvě.
Namísto toho Grabe a Oswald uspořádali na palubě Discovery varietní
číslo. Roztočili totiž doktorku Bondarovou do kotrmelců bez ohledu na její
rovnovážné ústrojí či nystagmus; přitom se tato první nedobrovolná kosmická
akrobatka pokoušela uprostřed salta mortale zachytit minci volně plovoucí
ve vzduchu.
V pondělí 27. ledna rozhodlo MCC v Houstonu definitivně o jednodenním
prodloužení letu. Vědci pěstující na palubě Discovery krystaly nad tímto
rozhodnutím zajásali, protože naděje na velikost krystalů tím podstatně
vzrostla. Také přístroje pro měření úrovně radiace mohly při delší době
letu shromáždit o 15% více údajů.
V této všeobecně povznesené náladě měli velitel raketoplánu Grabe a
astronaut Merbold během dne rozhovory s generálním ředitelem ESA Jean-Marie
Lutonem, dále s prezidentem SRN Richardem von Weizsäckerem a s německým
ministrem pro vědu a techniku Heinzem Riesenhuberem.
Zato v průběhu televizního přenosu jakoby se v kabině Discovery sešeřilo.
Jedním bodem vysílání byla totiž vzpomínka na Manleye "Sonny"
Cartera, který zahynul 5. dubna 1991 při letecké havárii. Na jeho paměť
měla osádka raketoplánu na palubě oblíbenou basebalovou čepici, kterou
zesnulý astronaut nosíval ještě během studií v Los Angeles.
Melancholická nálada se však rychle vytratila, jakmile někdo z osádky
zjistil, že splachovadlo na toaletě opět stávkuje. Další potíží se stal
únik okysličovadla z jednoho motorku RCS, který však během noci sám od
sebe ustal. Zřejmě tu opět hrálo roli přílišné podchlazení motorku po dlouhém
pobytu ve stínu.
Na širší tiskovou konferenci, které se zúčastnila celá osádka Discovery,
došlo až 28. ledna, tj. sedmý den letu. Debatovalo se o tom, že právě na
tento den připadá šestileté výročí havárie Challengeru. Později ještě hovořila
Bondarová radiotelefonicky s kanadským ministerským předsedou Brianem Mulroneyem
a s ministrem pro kosmonautiku Williamem Winegardem.
Následující den uplynul už ve znamení postupného vypínání jednotlivých
experimentů. Vědci zabalovali vzorky a zakonzervovávali biologický materiál.
Grabe ještě pořizoval poslední záběry kamerou IMAX, s níž pracoval v průběhu
celé mise.
Teď už mu na to mnoho času nezbývalo. Přednost mělo prověřování všech
letových systémů. Právě při něm - a jako na potvoru ve chvíli, kdy neexistovalo
spojení se Zemí - ucítila osádka raketoplánu otřesy trupu družicového stupně
doprovázené nezvyklým praskotem. Telemetrie odeslaná dodatečně na Zemi
nedokázala však ani po zevrubné analýze odhalit příčinu tohoto znepokojivého
jevu. Pravděpodobně celý poplach způsobilo smršťování či roztahování tunelu
do Spacelabu následkem neustálých změn teploty. Nešlo ostatně o první případ.
Podobné jevy vylekaly i osádky předchozích misí. Pokaždé se objevily tehdy,
když měl raketoplán v nákladovém prostoru Spacelab propojený s obytnou
palubou.
U motorku RCS v pravém zadním modulu OMS zpozorovali piloti další únik
okysličovadla. V okolním vzduchoprázdnu se sice tvořil fantastický rudohnědý
gejzír, ale ve skutečnosti šlo o tak nepatrné množství oxidu dusičitého
že se v MCC v Houstonu rozhodli nebrat tuto prkotinu na vědomí.
Přibližně 15 hodin před sestupem z dráhy byl raketoplán převeden do
módu pasívní tepelné regulace. Mezi astronauty je tento způsob letu obecně
znám jako "opékání na rožni". Jak metafora naznačuje, jde v podstatě
o několikahodinové pomalé otáčení družicového stupně kolem podélné osy,
aby se teplota na povrchu raketoplánu před návratem co nejvíce vyrovnala.
Naopak: po kratším vychlazení došlo i na konečné uzavření nákladového
prostoru. Tímto úkolem se tentokrát asi od 3 hodin ráno (UT) 30. ledna
zabývala "červená" směna, když nejprve vypojila všechny zbývající
pokusy ve Spacelabu a uzavřela průlezy.
"Modrá" směna se k ní připojila asi v 09.30 UT po osmihodinovém
spánku, aby celá osádka byla připravena k návratu na Zemi. Družicový stupeň
zahájil sestup na svém 128. oběhu. V oblasti Edwards AFB panovalo křišťálově
jasné počasí, takže kamery na vrcholu Mt. Santa Ynez zachytily vracející
se raketoplán již ve výši 40 km při přeletu tichomořského pobřeží. O pár
minut později, 30. ledna 1992 v 16.01.17 UT, dosedla Discovery na beton
dráhy 22 po 8 dnech 1 hodině 14 minutách a 45 sekundách letu.
"Přivezli jsme domů přes sto krystalů, miliardy buněk a stovky
rostlin," mohl pyšně prohlásit Bob McBrayer, vědecký manažér letu
IML-1. Měl pravdu. Uvedenou misí se konečně zúročilo téměř půl miliardy
dolarů a také léta intenzivní práce 220 vědců z 15 zemí, i když vyhodnocení
získaných poznatků potrvá ještě řadu měsíců.
Pro osádku raketoplánu však přistáním celá záležitost neskončila. Grabe,
Oswald a Readdy strávili na Edwards AFB ještě další den kvůli lékařským
testům, zbývající čtveřice se tam zdržela dokonce ještě déle, dva dny.
Pro srovnání bylo totiž třeba zopakovat řadu biologických experimentů,
které tito pracovníci před tím s úspěchem absolvovali ve vesmíru.
Nejhůře ze všech dopadla samotná Discovery, na níž na Zemi čekala osmiměsíční
generálka u Rockwellů.
Aktualizováno : 18.05.1997
[ Obsah | Pilotované
lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-42/index.htm)