Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  8    9    10    11    12    13    14  >>
Téma: Čínská kosmonautika
06.4.2015 - 13:00 - 
Neviem preco sa to tu tlaci do roviny ze cina preteka s niekym... chlapci, toto uz skoncilo Pokial cina pojde na mesiac, tak zo svojich dovodov, nie aby niekoho dobehla a predbehla, a pojde tam vtedy ked bude ready. Momentalne su cinske aktivity okolo mesiaca pomerne pestre, co by nas malo tesit. Do coho to vyusti, nechajme sa prekvapit. 
06.4.2015 - 20:16 - 

Jako první by měla z kosmodromu Wenchang vzlétnout lehká raketa CZ-6, někdy ve druhé polovině letošního roku.

citace:
Zdá se, že i další nový čínský stroj CZ-7 dorazil na Wenchang k postupným testům, jež povedou nakonec k jeho vypuštění. Až 2016 ???
To je exemplář GTV pro pozemní testy kompatibility se startovní rampou. GTV byl na Wenchang dopraven 24.12.2014. Fotografie v odkazu jsou z 26.1.2015. První start CZ-7 z Wenchangu se očekává za rok, v dubnu 2016.

citace:
Objevila se první fotografie smontované rakety CZ-5. Je už na novém kosmodromu Wenchang a nebo ještě ve výrobní hale ?
To je prototyp pro testy integrace. Nemá namontované motory a není na Wenchangu.
Centrální stupeň (jiný exemplář) CZ-5 úspěšně prošel 9.2.2015 a 23.3.2015 zážehovými testy.
 
06.4.2015 - 23:27 - 
CZ-5 je už realitou. Bude zajímavé sledovat, zda uvažovaná obří CZ-9 skončí jenom jako studie na papíře a nebo ji Čína dokáže opravdu postupně realizovat. Američany postihly - "hluchá místa" - v kosmickém programu 1974 -81 a 2011 - ?? ,kdy byli donuceni nejprve improvizovat se Skylabem a nyní se vozí na ISS v Sojuzech. Tomu by se mohla Čína využíváním CZ-5 a CZ-9 vyhnout. Jejich pilotovaný program by mohl po dokončení stanice roku 2022 běžet naplno a současně by se pracovalo na zkouškách nové CZ-9 , která by mohla dostat nejméně dva úkoly. Sestavit stanici velikosti ISS možná z pěti modulů velikosti Skylabu každý a dopravu kosmonautů na Měsíc. Dnes jsou to ale zatím jenom čiré spekulace. Sám nesleduji, zda Čína přidává ročně na výzkum kosmu tak pilně jako na armádu,kde je to plus 10 % každý rok.

http://www.americaspace.com/?p=22881

http://aviationweek.com/awin/chinese-super-heavy-launcher-designs-exceed-saturn-v

http://seradata.com/SSI/2012/08/analysis-isle-of-man-rises-to/
 
07.4.2015 - 11:50 - 
Moc tomu nevěřím, 1. různé plány na supernosič zveřejňují už léta a skutek utek. 2. nosič o 130 t je zbytečný pro Měsíc - stačí kategorie 50-70t, kterou využijete i komerčně. 3. Nejdřív zalétají nosič kategorie 25 t, a potom teprve začnou řešit, co dál.
Skylab nebyl improvizace, ale dlouho plánovaný a běžící program. [Edited on 07.4.2015 Ervé]
 
07.4.2015 - 19:03 - 
a prečo 130 ton?
prečo si vybrali práve túto nosnosť?
 
07.4.2015 - 19:28 - 
citace:
a prečo 130 ton?
prečo si vybrali práve túto nosnosť?

Protože doveze použitelný náklad k Marsu? Orbitální stanici nebo základnu k Měsíci?
Orbitální továrnu nebo díly výtahu?
No, jen těžko tu nosnost jen tak plácli...
 
07.4.2015 - 19:48 - 
a prečo "iba toľko"?
prečo nie rovno 150, alebo ešte trochu viac.. "rovnejšie" 200 ton..
 
07.4.2015 - 20:11 - 
já bych řekl, že těch 130 tun bude dost limit, který vyplývá z toho, jaké motory, paliva, specifické impulsy, a konstrukční čísla s existujícími materiály máme k dispozici. resp. dál by možná šlo zajít, ale byly by s tím spojené další změny (stačí si uvědomit, jak dlouho se NASA motala kolem Aresu 5, než to skočilo u toho, že se SRB bude nosnost omezená a plná původně ohlášená notnost bude vyžadovat kapalinové boostery, a přejmenovalo se tím pádem na SLS)

Čína navíc ráda kopíruje jen přesně to, co už fungovalo někomu předtím - pravda, sem tam nějaké rekordy mají taky (např. co se týče mostů, apod.), ale nejsou tím tak posedlí, jako třeba Rusové (a koneckonců i Američané - jinak komu jde vysloveně o to "vyhrát v soutěži, kde všichni dělají to samé" a komu navíc o orginalitu (tedy nebýt druhý, protože nikdo jiný to ani nezkusil), to je další zajímavá věc.

Čína asi jediná z velmocí má ještě šanci něco podstatného provést nečekaně, v utajení: v Rusku se z utajení přešlo k tomu, že o všem se léta šíří drby místo aby se to realizovalo, a taková ESA nebo ISRO jsou zase z definice (financování tak či onak relativně demokratickými státy) transparentní.
 
07.4.2015 - 20:17 - 
Napadají mně možnosti:
a) už je vyprojektovaný náklad
b) horní hranici omezují nějaké limity - konstrukční nebo dopravní...
Krom toho tu vždycky může být jiný důvod - třeba, že raketa modulárně vychází z menšího nosiče...
Přiznám se, že netuším, jak vypadá, Čínská kosmonautika mě až tak nezajímá - navíc jsem i k raketám obecně vrátil díky KSP a SPACEX...
 
07.4.2015 - 21:05 - 
c. číslo 130 má tajný mystický význam, v čínskom feng šuej? 
07.4.2015 - 23:12 - 
sranda vec
SLS má mať podľa objednávky kongresu, tiež nosnosť 130 ton
to je ale ZÁHADNÁ zhoda
 
08.4.2015 - 09:50 - 
Myslím si, že 130 tun na LEO zhruba odpovídá asi 45 tunám k Měsíci, což už byla hmotnost soulodí Apolla. Pokud nechce Čína nějak sama příliš vymýšlet novinky a experimentovat, tak může kolem roku 2030 s CZ-9 jenom - "zopakovat Apollo"- podobným letem s podobnou lodí. Bude to sice o 60 let později, ale to nevadí. Když bude nakonec následovat jejich stálá měsíční základna , tak to bude o jednu úroveň výše než bylo Apollo ,které se po krátkých skocích na Měsíc vracelo zpět. S vybudováním stálé měsíční základny bude těch 60 let zpoždění za Američany rádo zapomenuto. Otázkou je opravdu využití podobně velké rakety, když bude základna , tak bude střídání osádek i doprava materiálu na Měsíc i z Měsíce. Po roce 2030 bude ekonomika Číny obrovská a dva až čtyři lety CZ-9 na Měsíc ročně utáhne. Když mohli Američané už v letech 1969-73 letět na Měsíc 7 krát ??? , tedy za 5 let ? Doprava materiálu a lidí na Měsíc a zpět by mohla udržet v provozu CZ-9 třeba 30 let. 
08.4.2015 - 16:40 - 
to ale nie je odpoveď na otázku
"prečo -iba- 130 ton?"
 
08.4.2015 - 17:30 - 
Ano, proč jen ? To nevím. Snad spočtené minimum pro splnění -"Cíle Měsíc".  
08.4.2015 - 18:41 - 
minimum..
minimálny počet kusov arašidov, v štandardizovanej rodinnej porcii kung pao, je 130..
schválil ústredný výbor strany?
 
09.4.2015 - 07:19 - 
S efektivním využitím LOX-LH postačuje 90-100 t na LEO pro Měsíc - při třímístné upravené SZ a přistání 3 na povrchové stanici (nebo 2 k průzkumné výpravě s třetím na orbitě). Těch 130 t je nejspíš nepodložený odhad podle USA. 
09.4.2015 - 13:19 - 
hmm.. dajme tomu, že to jednoducho "okopčili" od naša
ehm.. NASA
a prečo práve od naša?
ehm.. NASA
prečo nie od Elona?
fakt.. aj v iných oblastiach pozorujeme, že Číňania majú jednoducho talent, sakramentsky dobre si vyberať, čo okopírujú..
zvyčajne si vyberú to čo bude úspešné..
ako to ku všetkým sakrom robia?

prečo nekopírujú SpaceX?
a odkiaľ to "sakra číslo 130" nabrala naša? (už sa nejdem opravovať)
a rusi ho odkiaľ vykradli? he.. vypriadli (toto spravilo automatické dokončovanie textu)
http://www.russianspaceweb.com/superheavy.html

v oficiálnom znení čínskeho vesmírneho programu, zaručene nájdeme aj niečo, čo znie podobne ako "..naši vepři boubelatí!"
ale výrok "počkáme čo urobia krvopotne ostatný.. uvidíme či sa to osvedčí.. a potom to za lacný peniaz skopírujeme", tam nenájdeme
napriek tomu že je to geniálny recept, na ten najlacnejší a najtrvanlivejší, skutočne dlhodobo udržateľný vesmírny program

aká jednoduchá odpoveď, "okopčili to"..
ale oveľa, viac záludných otázok s nej
obávam sa, že ani takáto "zrozumiteľná" odpoveď, nie je správna
 
09.4.2015 - 15:47 - 
Myslím alamo, že to rozebíráš moc detailně. Osobně to vidím tak, že 130 tun nosnosti na LEO je prakticky a historicky ověřená hodnota, se kterou se dá rozumně létat na Měsíc (pilotovaně). Pokud chtějí čínané na Měsíc, tak se 130 tunami mají jistotu, že silnější raketu nemusí stavět. Proč by to dělali?

Mohli by se pokoušet vystačit se slabší raketou, ale ty ses ptal, proč "jen 130 tun". Takže podle mne proto, že to určitě stačí.
 
09.4.2015 - 20:51 - 
Rok 2016 , pokud budou plány splněny, může být v určitém ohledu -"čínským rokem". Plán pro 2016 počítá :

1. První start CZ-5
2. První start CZ-7
3. První start automatické zásobovací lodi Tianzhou-1
4. Start další pilotované lodi Shenzhou
5. Vypuštení nové stanice Tiangog-2 o hmotnosti asi 20 tun a její zabydlení

Pokud dojde ke spojení : Tiangong-2, Shenzhou-11 a Tianzhou-1 bude mít výsledné soulodí asi 40 tun.

Je toho dost.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Tiangong_2_space_laboratory_model.jpg

http://www.chinadaily.com.cn/business/2015-04/09/content_20034712.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Tiangong_program
 
09.4.2015 - 21:41 - 
Z testů CZ-5





 
09.4.2015 - 22:48 - 
dramatická huda, dobrý strih..
čosi mi na tých klipoch, pripomína "tvorbu" ISIS
informačná hodnota nulová
teda čo sa týka informácií, ktoré by zaujímali mňa
 
09.4.2015 - 23:01 - 
citace:
čosi mi na tých klipoch, pripomína "tvorbu" ISIS


to snad už přeci jen přeháníš :-) každopádně Číňani jsou dnes především nacionalisti a samozřejmě tohle je pro ně prestižní záležitost a budou to chtít prodat (zvlášť potom, co Indové trumfovali u Marsu a chystají vlastní pilotovaný program, i když šnečím tempem... a možná ještě stihnou zakotvit do roku 2024 u ISS, kam budou možná zváni spíše, než Čína...)
 
10.4.2015 - 00:32 - 
citace:
to snad už přeci jen přeháníš :-)


nepreháňam..
"agitprop" smrdí ako "agitprop", nech ho produkuje kto chce, a pre akú ideológiu chce
väčšia hanba, ako "kŕmiť" ľudí "agitpropom", je tvrdiť "my také veci nerobíme"
 
10.4.2015 - 10:18 - 
citace:
väčšia hanba.. nerobíme


aha, tak proto si ako príklad agitpropu nevybral důvěrně známou produkci SDKÚ-DS, SaS/SME, N apod., ale z rozhodnutí vyšší moci letošního oficiálního nepřítele (ISIS).
 
10.4.2015 - 12:19 - 
musím pripustiť, prirovnanie k "reklamným" klipom ISIS, som zvolil.. lebo som "zbabelec"
akiste by sa našli prirovnania, ktoré by mnohých ďalších ľudí nakrkli, omnoho viac
a neboli by to, len priaznivci čínskej kozmonautiky
 
10.4.2015 - 20:43 - 
nepreháňam..
"agitprop" smrdí ako "agitprop", nech ho produkuje kto chce, a pre akú ideológiu chce
väčšia hanba, ako "kŕmiť" ľudí "agitpropom", je tvrdiť "my také veci nerobíme"

Bez urážky, ale propagandu provádí každý, někdo míň, někdo víc, někdo líp a jiný hůř, přičemž Čína jistě v tomto ohledu nepatří mezi nejopovrženíhodnější případy na světě, tím spíš, že objektivně se má dost čím chlubit. Jen pro zajímavost jeden graf, týkající se patentů (což s kosmonautikou nepochybně souvisí): http://news.e-republika.cz/dl3794?display [Upraveno 10.4.2015 NovýJiřík]
 
10.4.2015 - 21:12 - 
citace:
Jen pro zajímavost jeden graf, týkající se patentů

he..
iba 5%, z tej záplavy patentov, bolo podaných aj v zahraničí..
čo vznáša, nepríjemnú pochybnosť o kvalite, tej ostatnej kvantity
http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21636100-are-ambitious-bureaucrats-fomenting-or-feigning-innovation-patent-fiction

"c.. c.. cs.. ss.." povzdychol si sudca Ti Žen-ťie

taký prudký rast, u "nás doma" automaticky vyvolá otázku
"cakriš, nerastie nám tu nejaká BUBLINA?"
 
10.4.2015 - 21:46 - 
Jen pro zajímavost jeden graf, týkající se patentů

he..
iba 5%, z tej záplavy patentov, bolo podaných aj v zahraničí..
čo vznáša, nepríjemnú pochybnosť o kvalite, tej ostatnej kvantity

Haha, slyšel jsi někdy slovní spojení "kyselé hrozny"? No, když už mluvíš o "kvalitě", podívej se, jak vypadá Detroit (ale nejen on, podle Report Card instituce "American Society of Civil Engineers" infrastruktura USA potřebuje pro svou obnovu 3,6 bilionu USD). A pak se podívej třeba na Šanghaj. Nebo na Peking. Anebo, jen tak pro srandu, na Hirošimu.
 
10.4.2015 - 21:58 - 
neocitol si sa trochu "ďaleko od číny"?
vieš.. táto téma je o číne..
 
10.4.2015 - 22:46 - 
citace:
Myslím alamo, že to rozebíráš moc detailně. Osobně to vidím tak, že 130 tun nosnosti na LEO je prakticky a historicky ověřená hodnota, se kterou se dá rozumně létat na Měsíc (pilotovaně). Pokud chtějí čínané na Měsíc, tak se 130 tunami mají jistotu, že silnější raketu nemusí stavět. Proč by to dělali?

Mohli by se pokoušet vystačit se slabší raketou, ale ty ses ptal, proč "jen 130 tun". Takže podle mne proto, že to určitě stačí.

kedysi som tu silne kritizoval ares v
ten mal mať "v poslednom štádiu" nosnosť 188 ton
mal to byť nosič, v prvom rade určený pre mesiac, a až následne pre mars
pýtal som sa tu do zblbnutia
"nie je to zbytočne veľa?"
nie je jasné, kedy sa vlastne na mars poletí, nie je jasné čo na to treba..
akú som dostal obvykle odpoveď?
"alamo co to tu blemcáš?"
ares v potom zakapal.. teraz v nasa bastlia nosič, omnoho menší..

kde sú ľudia čo mi vtedy oponovali dnes?
prečo oni netvrdia že 130 ton je málo?

pôvodný úplne prví návrh na ares 124,6 t na LEO
http://www.astronautix.com/lvs/aresv.htm

tu je pekne popísané, ako projekt postupne "bobtnal" až kým neskolaboval
http://www.astronautix.com/fam/ares.htm
a vtom článku je veta, s pôvodnej úplne prvej štúdie nasa, v ktorej sa meditovalo nad otázkou, ako má vypadať nosič pre program constellation
"The lowest cost launch solution would be to use existing expendable launch vehicles (Atlas V and Delta IV) or their derivatives. This would allow launch of the CEV on earth-orbit missions by a single existing EELV. Three-booster versions of existing EELV's could orbit elements of lunar or Mars expeditions."

to platilo v roku 2005, a platí to aj po desiatich rokoch
dnes "oslavujeme" - "stratenú dekádu"
kvôli totálnej kravine - supernosiču

tých 130 ton si niekto v kongrse vycucal z prsta (ak nie z niečoho iného a vulgárnejšieho)
a ak tú "vycucaninu", číňania alebo rusi kopírujú.. to je ich problém..
 
<<  8    9    10    11    12    13    14  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.125530 vteřiny.