Pokud zabrousíte na stránky Kennedyho vesmírného centra (Kennedy Space Center - KSC) a proklikáte se na stránky věnované raketoplánům, najdete je zde roztříděné do tří skupin. V první najdete raketoplány dosud v provozu (Discovery, Atlantis a Endeavour), v druhé pak ty, které byly zničeny při haváriích (Challenger a Columbia). To všechno jsou poměrně známá vesmírná plavidla, která většina lidí, co se zajímá o kosmonautiku, zná. Co se však skrývá ve třetí skupině pod nadpisem "Test Articles" (testovací zařízení)? Ta obsahuje méně známá tělesa Enterprise, Pathfinder a Main Propulsion Test Article (MPTA-098). O prvních dvou jsem již psal a více se o nich můžete dozvědět v článcích "Enterprise - zapomenutý raketoplán" a "Pathfinder". V tomto článku se budu věnovat poslednímu zařízení, které se skrývá pod zkratkou MPTA-098.
Celý název tohoto zařízení (záměrně nepíšu raketoplánu) je Main Propulsion Test Article, tedy něco jako "testovací článek hlavního pohonu". Skládá ze zadní části trupu raketoplánu, nosné konstrukce, která napodobuje střední trup a trojice kompletních hlavních motoru (Space Shuttle Main Engine - SSME). Dále jsou zde všechny hlavní pohonné systémy, potrubí a elektrické systémy. Dne 24.6. 1977 bylo zařízení převezeno do NSTL (Národní vesmírná technická laboratoř), kde bylo připojeno k vnější nádrži (External Tank - ET) a použito na statické testy motoru. Tato vnější nádrž, která byla úplně první svého druhu, je nyní umístěna v Marshallově vesmírném letovém centru (MSFC) v Alabamském vesmírném a raketovém centru, kde je připojena k orbitálnímu simulátoru Pathfinder. Samotné zařízení MPTA-098 je uloženo ve Stennisově vesmírném centru v Mississippi - SSC (dříve nazývaném NSTL).
V období od 21.4. 1978 do 17.1. 1981 se na MPTA-098 prováděly testy statického hoření. Dne 2.7. 1979 utrpělo zařízení výrazné poškození struktury od rozbitého palivového ventilu na motoru 2002. Testy byly obnoveny po dvou měsících, ale 9,7 sekundy před plánovaným koncem selhalo turbočerpadlo, které přivádělo vysokou rychlostí tekutý kyslík. Podle plánu měl test trvat 510 sekund. První kompletní test statického hoření, který se skládal ze 100% chodu všech tří hlavních motorů se podařilo uskutečnit 17.12. 1979 a trval odhadem 544 sekund. 17.1 1981, jen tři měsíce před předpokládaným prvním startem raketoplánu do vesmíru, předvedlo MPTA-098 úspěšné 625 sekundové hoření. Tři hlavní motory z raketoplánu Columbie byly odmontovány, převezeny do NSTL a instalovány do MPTA–098, kde úspěšně dokončily 520sekundový letový test. Motory pak byly opět vráceny zpět do KSC a instalovány do Columbie, kde úspěšně vykonávaly přípravné dvacetisekundové hoření (Flight Readiness Firing - FRF) a to až do 20.2 1981. To připravilo cestu pro první vypuštění Columbie do vesmíru 12.4 1981.
Mezníky konstrukce MPTA-098
26.07.1972 Přidělení kontraktu
17.07.1974 Začátek výroby
24.06.1975 Začátek montáže zadní části trupu
23.01.1976 Nosná konstrukce v doku v Rockwell Downey
17.03.1976 Dokončena příprava v Downey a doprava do Palmdale
03.05.1976 Dokončena zátěžová zkouška v Palmdale
29.06.1976 Přemístěna nosná konstrukce v Palmdale z budovy 294 do 295
08.07.1976 MPTA-098 v doku v Downey
12.07.1976 Začátek konečné montáže
24.07.1976 Dokončena zátěžová zkouška celého MPTA-098
27.05.1977 Dokončena finální montáž, transport do Seal Beach (Zátoka velryb)
03.06.1977 Transport ze Seal Beach do NSTL
24.06.1977 Příjezd do NSTL pro testy statického hoření
10.09.1977 Přivezení vnější nádrže do NSTL
Mezníky testování MPTA-098
21.04.1978 První statické hoření (2,5 sekundy)
19.05.1978 Druhé statické hoření (15 sekund)
15.06.1978 Třetí statické hoření (50 sekund)
07.07.1978 Čtvrté statické hoření (100 sekund)
04.05.1979 Páté statické hoření leteckých trysek (1,5 sekundy)
12.06.1979 Páté statické hoření leteckých trysek (54 sekund)
24.10.1979 Šesté statické hoření leteckých trysek (schlazeno)
04.11.1979 Šesté statické hoření leteckých trysek (10 sekund do ukončení)
17.12.1979 Šesté neletové statické hoření (554 sekund)
28.02.1980 Sedmé neletové statické hoření (555 sekund)
28.03.1980 Osmé neletové statické hoření (539 sekund)
16.04.1980 Deváté neletové statické hoření (4,6 sekundy do ukončení)
30.05.1980 Deváté neletové statické hoření (565 sekund do ukončení)
12.07.1980 Desáté letové statické hoření (přerušeno po 105 sekundách)
03.11.1980 Jedenácté letové statické hoření (přerušeno po 20 sekundách)
04.12.1980 Jedenácté neletové statické hoření (591 sekund)
17.01.1981 Dvanácté letové statické hoření (625 sekund)
Wendy
|