Současná sestava Čínské kosmické stanice po odletu pilotované kosmické lodě Shenzhou-19 [Šen-čou 19] 29. dubna 2025 od předního stykovacího portu základního modulu Tianhe [Tchien-che]. Stanici tak tvoří 3 velké moduly, jedna pilotovaná loď Shenzhou [Šen-čou] a jedna nákladní loď Tianzhou [Tchien-čou]. Celek má hmotnost přibližně 97 tun. Tato sestava by měla vydržet až do července 2025, kdy dojde k výměně zásobovací lodě Tianzhou [Tchien-čou].
Plán letů k Čínské kosmické stanici v roce 2025:
16. července 2025: Odpojení zásobovací lodě Tianzhou-8 [Tchien-čou 8] od stanice.
červenec 2025: Start nosné rakety Dlouhý pochod-7 se zásobovací lodí Tianzhou-9 [Tchien-čou 9].
říjen 2025: Start nosné rakety Dlouhý pochod-2F/G s kosmickou lodí Shenzhou-21 [Šen-čou 21].
Spekuluje se i o možnosti, že by tento rok ke stanici mohla letět i soukromá nákladní loď.
Video z odpojení kosmické lodě Shenzhou-19 [Šen-čou 19]. V předním stykovacím portu základního modulu Tianhe [Tchien-che] je na poklopu vstupního průlezu vidět nainstalovaný ochranný kryt poklopu ke zvýšení ochrany proti kosmickému smetí s červeným nápisem " 中国空间站 = Čínská kosmická stanice":
Včera v 11:15 SELČ odstartovala ze vzletové rampy ELV na kosmodromu CSG nosná raketa Vega-C. Na retrográdní SSO oběžnou dráhu s výškou 666 km a sklonem 98° vůči rovníku byla vynesena družice Biomass pro pozorování Země. Od horního stupně se oddělila v 12:27 SELČ. Práce druhého stupně nosné rakety nebyla úplně optimální, ale ztrátu se podařilo dorovnat hornímu stupni AVUM. Náklad o hmotnosti 1131 kg se tak podařilo dopravit na požadovanou oběžnou dráhu. Cílem družice Biomass je zejména měření množství uhlíku uloženého v lesích. Mapovat navíc bude také topografii spodního patra lesa a podpovrchové útvary v pouštích a zaledněných územích. Doposud se pro studium vegetace a biomasy využívaly na družicích radary se syntetickou aperturou pracující v pásmu L na frekvenci okolo 1250 MHz. Mnohem výhodnější pro mapování lesů je ale využití radaru pracujícího na frekvenci od 430 do 460 MHz (pásmo P). Technologie byla úspěšně ověřena na letadlech, takže nastal čas pro první implementaci do družice.
Mise Biomass, resp. mise se SAR pracujícím v pásmu P, byla jako návrh předložena v roce 2005. O výběru mise bylo rozhodnuto v roce 2013. Stavbu družice protahovaly technické obtíže s některými prvky a také pandemie COVID-19. Hlavním a fakticky jediným vědeckým přístrojem na palubě je již několikrát zmíněný radar se syntetickou aperturou pracující v pásmu P. Radar pracuje ve třech pozorovacích módech, které se ale budou celkem netradičně, střídat po dlouhých časových úsecích. Prostorové rozlišení je až 47 metrů, tedy okolo 0,25 ha. Družice Biomass by měla pracovat minimálně 5 let a provést několik opakovaných pozorovacích kampaní.
V té době nebyla lepší komkurence. Navíc Falcon byl taky na hraně bankrotu, zachránila ho NASA, které se líbil dosažený pokrok a která potřebovala nosič pro vynesení nákladu na ISS.
Teď existuje velká konkurence. Problémy se očekávají při prvních dvou až třech startech, dál už je to podezřelé. Snad to zvládnou, ale budou to teď mít mnohem těžší. Mají dobře fungující motory, a to je dobré. Pokud ale neseženou sponzora, zkrachují.
Škoda, vypadá to na výbuch prvního stupně při oddělení - patrně neúmyslný hot staging. Řídící systém druhého stupně dokázal rozhozený nosič stabilizovat, ale bez trysky neměli šanci. Není to nic lehkého. Snad vydrží a zkuší to znovu. [upraveno 29.4.2025 23:55]
Zkoumat to určitě budou, odchylka to byla.
Odkládat kvůli tomu další start asi nebudou, pokud bude mít AVUM dostatečnou rezervu paliva.
Příští start je až v červenci s MicroCarb a čtveřicí satelitů CO3D. Při schopnosti 1 startu za 2 měsíce stihnou ještě září a listopad.
Z důvodu nevyhovujících povětrnostních podmínek bylo přistání kosmické lodě Shenzhou-19 [Šen-čou 19] odloženo na zítřek 30. dubna 2025, pravděpodobně kolem 7. hodiny SELČ (5. hod UTC).
Ohledně přistání kosmické lodě Shenzhou-19 [Šen-čou 19] se zatím nic neděje. Mnou uvedený čas zřejmě není správný. Oficiální čas přistání nebyl zveřejněný. Zaznamenal jsem ještě další čas přistání v 10:29 SELČ (08:29 UTC). Tak uvidíme. Přistání by mělo být dnes. Ale zatím není ani zpráva o odpojení kosmické lodi od stanice.
Našel jsem video s ekonomickým modelem Delty - 3 starty (při 2 kuesch) týdně, 125 za rok. 600 000 USD za start - dost rozdíl proti původním 100 000 za sedadlo. Delta třída má mít opět hybridní motor, což je problém - musíte spalovací komoru s obsahem měnit před každým letem. Výkony - tedy dostup - není znám, jestli budou mít opět jen 80-90 km, nebude zájem mimo USA. Zatím plánují 2 Delty a jeden nosič - snad bude Eva stačit nosností a nezničí ji při nějaké malé nehodě, pak by byli v háji. Dva roky udržovat čtyřmotorové proudové letadlo je drahé. Postavit nový nosič a provozovat další dva kusy by efektivitu asi zvedlo, potřebovali by ale spoustu peněz. Když to shrnu, jsou jen jeden problém před bankrotem.
Propagační video s Velkým Super Plánem:
Video s realistickým shrnutím:
[upraveno 29.4.2025 09:17]