Otevírám nové téma věnované přípravám a realizaci nepilotované mise EM-1 kosmické lodi Orion. V nejbližší době sem budu vkládat příspěvky popisující stav příprav na Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, kam má být 1. února přepraven z výrobního závodu Michoud Assembly Facility na palubě letounu Super Guppy letový exemplář Orionu. O dosavadní stavbě Orionu jsme informovali v tématu MPCV/Orion. Záměrem je mít původní téma nadále otevřené pro informování o testech neletového exempláře servisního modulu v Plum Brook a o stavbě letového exempláře servisního modulu až do doby jeho přepravy na KSC.
Příspěvky o výrobě nosné rakety SLS v MAF, o testech kvalifikačního exempláře centrálního stupně v MSFC, motorů RS-25 na standu A-1 ve Stennis Space Center, testu QM-2 motoru SRB v Promontory a podobně budu nadále vkládat do tématu Space Launch System.
Pro diskutující, kteří s touto misí či jejím hardwarem nesouhlasí, máme vyhrazeno speciální téma zde .
Orion je v tuto chvíli zabalen k přepravě
V tématu Exploration Mission 1 budu navíc informovat o přípravách pozemních zařízení na Kennedyho kosmickém středisku, například o instalaci přístupových plošin v montážní hale VAB nebo o příjezdu neletového pathfinderu SRB do budovy RSPF za účelem otestování montážních postupů, jehož předzvěstí je nedávné přemístění spodního dílu Aft Skirt do této budovy.
Letoun Super Guppy s tlakovou kabinou lodi Orion přistál na letišti v Kennedyho vesmírném středisku. Zde bude Orion přepraven do Armstrong Operations & Checkout Building.
Orion byl převezen do budovy Armstrong O&C Building. Zde bude v následujících dvanácti měsících vybaven systémy a subsystémy, podroben tlakovým zkouškám a zkouškám těsnosti palivového systému.
18. února byla k hale VAB dopravena druhá polovina plošiny úrovně G. Plošiny G jsou čtvrtou z deseti úrovní plošin. První tři sady plošin - K, J a H byly dodány loni.
23. února byly po železnici dopraveny do budovy RSPF dva inertní segmenty neletového testovacího bloku SRB, tzv. pathfinderu pro účely ověření připravenosti pozemního zařízení.
V sekci High Bay 2 haly VAB byly dokončeny úpravy pásového dopravníku CT-2. Jeho vyvezení z haly je plánováno na 31. března.
Svislá montáž raket má své výhody, pokud raketa může startovat přímo z pojízdné pásové platformy. Avšak každá podstatná změna rakety, viz Saturn 5 - STS – SLS vyžaduje podstatné změny v montážních plošinách a také na startovní plošině, viz např. změna z Saturn na STS https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Launcher_Platform .
Myslím, že u horizontální montáže jsou tyto změny v montážní hale méně náročné, ovšem na startovací rampě přinejmenším stejné a navíc je nutnost raketu zvedat. U SLS je důležité, že největší investice - montážní budova VAB i dopravník jsou hotové již od Saturnu 5 z 60-tých let.
24. května byla v montážní budově VAB nainstalována první polovina plošiny úrovně H
Jen by mě zajímalo, kde a v jakých podmínkách se budou montovat 150 metrů vysoké a 15 metrů tlusté kolosy BFR. Ale skoro bych řekl, že to půjde jednodušeji, než montáž SLS
ESA nestihne dodat, z důvodu protažení CDR, letový kus ESM-MPCV NASA do 29. ledna 2017 jak bylo původně dohodnuto. Nový termín je neoficiálně na začátku března. Diskuze a rozhodnutí o tomto proběhne 16. června 2016.
Dne 15.7.2016 byla v budově VAB nainstalována jižní polovina plošiny úrovně F, dne 19.7.2016 její severní polovina.
Nyní je tedy na svých místech pět úrovní pracovních plošin z deseti.
citace:24. května byla v montážní budově VAB nainstalována první polovina plošiny úrovně H
Jen by mě zajímalo, kde a v jakých podmínkách se budou montovat 150 metrů vysoké a 15 metrů tlusté kolosy BFR. Ale skoro bych řekl, že to půjde jednodušeji, než montáž SLS
Tak skoro to vypadá, že Musk stejně jako Rusové vsadil na horizontální montáž a přepravu na rampu (ono to dává smysl, pokud se snaží současně o přistání - taková raketa už musí něco vydržet, včetně zdvihání do vertikální polohy).
Musk v podstatě předvádí, co mohli předvést ruští geekové, kdyby jim nešéfovali tupí aparátčíci...
citace:
Tak skoro to vypadá, že Musk stejně jako Rusové vsadil na horizontální montáž a přepravu na rampu (ono to dává smysl, pokud se snaží současně o přistání - taková raketa už musí něco vydržet, včetně zdvihání do vertikální polohy).
Také ESA u Ariane 6 předpokládá horizontální montáž, navíc do budoucna plánuje přejít u A6 (možná bude označeno A7) na methan místo vodíku u centrálního 1.stupně - viz vývoj motoru Prométheus
V článku je zajímavá informace, že Orion zatím není schopen přistávat přímo do Marsu, neboť jeho tepelný štít nevydrží návratovou rychlost, kterou předpokládají až 13,5 km/s. Tento problém by se měl řešit v nejbližších letech.
Letoun Super Guppy dnes dopravil od výrobce Lockheed Martin z Denveru na Kennedyho vesmírné středisko tepelný štít Orionu pro EM-1.
Tepelný štít bude převezen do Neil Armstrong Operations and Checkout Building.
26. srpna byl tepelný štít nejen letecky dopraven na KSC, ale též převezen do budovy Neil Armstrong O&C. V pozadí Orion.
26. srpna byla v budově VAB nainstalována jižní polovina plošiny úrovně E, 29. srpna jižní polovina plošiny úrovně D. Obě úrovně obklopí raketu SLS v úrovni nad vzletovými stupni SRB (jak napovídá i fotografie). Jižní věž má nyní sedm úrovní pracovních plošin, severní pět.
19. října bylo v testovacím zařízení LETF na KSC dokončeno testování obslužného ramene Orion Service Module Umbilical (OSMU), určeného k instalaci na věž mobilní vypouštěcí plošiny Mobile Launcher (ML)
19. října byla ve VAB instalována první polovina obslužné plošiny úrovně C
21. října byla k VAB přivezena první polovina obslužné plošiny úrovně B
24. října byl v O&C na KSC instalován na tepelný štít poslední ze 180 bloků jeho svrchní vrstvy - ablativního materiálu Avcoat