Kosmonautika (úvodní strana)
Kosmonautika@kosmo.cz
  Nepřihlášen (přihlásit)
  Hledat:   
Aktuality Základy Rakety Kosmodromy Tělesa Sondy Pilotované lety V Česku Zájmy Diskuse Odkazy

Obsah > Diskuse > XForum

Fórum
Nejste přihlášen

< Předchozí téma   Další téma ><<  1    2    3    4  >>
Téma: Provoz ISS
04.10.2003 - 14:26 - 
MEK příspěvek #5268

Mám strach,že po znovuzprovoznění STS vyvstane dost velký problém pro USA a Rusko.A to tento:Až se ke stanici připojí západoevropský a japonské moduly,
bude potíž jak uspokojit jejich nároky ohledně přímé účasti jejich astronautů
(mne se více líbí výraz kosmonaut,je výstižnější)na stanici.Problémy jsou hned dva.A to,kde je ubytovat (rusové nabízejí pro tento účel požít americký Node 3),
a jak zajistit druhou záchrannou loď (pravdě podobně Sojuz TMA),když je dnes
problém ufinancovat dva Sojuzy TMA a čtyři Progressy M a M1 ročně.
 

04.10.2003 - 17:16 - 
MEK příspěvek #5269

Použít k ubytování dalších 3-4 členů posádky stanice americký modul Node 3 se po zrušení amerického obytného modulu a nejasného osudu ruského modulu Enterprise jeví jako logický krok. Současný vývoj vede k tomu, že za pět let by měla být ke stanici připojena americká záchranná loď CRV. Financování je tedy na americké straně, takže by nemělo být finančními problémy Rosaviakosmosu ovlivněno.
 

04.10.2003 - 20:23 - 
MEK příspěvek #5270

Co se týče ubytování, stále je ve hře modul Enterprise, který navrhují Rusové ve spolupráci s americkou firmou OSC, která by jej z větší části financovala. Pak by ale zájemcům místo na něm pronajímala.
Samozřejmě to souvisí i se zprovozněním OSP.

BTW, v #5269 čti CRV = OSP.


 

05.10.2003 - 23:09 - 
MEK příspěvek #5278

Taky mě napadlo, že jsem pro přehlednost měl napsat, že americký CRV = Orbital Space Plane (OSP).

29.09.2003 13:26 - Antonín Vítek (Re: STS-114 Atlantis/27-??.??.200? / ISS - Kdy odstartuje STS??) #5230
:Ohledně dřívějšího připojení Node-2 a modulu Columbus: obávám se, že by byl problém se zásobováním elektrickou energií pro nově připojené moduly.

Nemyslím, že by Node 2 a Columbus měly mít výrazně vyšší spotřebu elektrické energie než Node 1, Destiny a Quest. Také si nemyslím, že spotřeba energie v Node 2 a Columbus by měla převyšovat 25% původně předpokládané spotřeby neruského segmentu stanice (obsahujícím též moduly JEM ELM PS, Kibo JEM, modulem s centrifugou, Node 3, CRV a původně i obytným modulem).
Podle plánu, který platil ještě před třemi roky, měly být Node 2, japonské a evropský modul připojeny ke stanici před dokončením nosníku (před dílem S6). Tento postup ovšem padl v souvislosti s velkým skluzem ve stavbě japonských modulů.
V knize Rudé hvězdy ve vesmíru z roku 1997 bylo na str. 306-309 dokonce naznačeno připojení modulu Node-2 a kupole před 2.sadou solárních baterií (první sadou byl myšlen díl P6) a kompletního japonského segmentu před 3.sadou solárních baterií. Pak měl následovat Columbus a centrifuga.
Proto si myslím, že by se při současném stavu připravenosti jednotlivých dílů stanice mohly objevit úvahy podobné mnou naznačeným ve shora uvedeném tématu.

 

06.10.2003 - 11:29 - 
MEK příspěvek #5280

K příspěvkům #5278 & #5230:

Už v současnosti je energetická bilance stanice napjatá a v případě jakékoliv závady na systému P6 nebo na převodnících mezi energetickými systémy ruského a amerického segmentu jde téměř o přežití. Proto je nutno mít alespoň jeden další pár panelů fotovoltaických baterií na americkém segmentu, aby byl další relativně "nezávislý" zdroj energie. Dále je třeba si uvědomit, že:
1) Připojením modulů Node-2, Columbus a Kibo s přísl., se nezavřou staré americké moduly, ani se nezmenší jejích průměrná energetická spotřeba;
2) Energetický výkon baterií ruského modulu dost markantně klesá (nejstarší jsou už 5 let ve vesmíru);
3) Proti původním předpokladům vzrostl požadovaný příkon pro NODE-2 a to nezanedbatelně (nemám sice po ruce přesná čísla, ale pokud mne nemýlí paměť, tak zhruba o 60 %).

Takže podle mého názoru nelze počítat s možností připojení a oživení dalších modulů (přinejmenším nikoliv modulů Columbus a Kibo, připoustil bych ještě tak Node-2 s pouze částečným oživením bez dodatečného vybavení) před tím, než se připojí alespon jeden z modulů ITS P3/4 nebo S3/4, což by vytvořilo dostatečnou rezervu energetického příkonu a redundantnost amerického energetického systému.

Samozřejmě se mohu mýlit, ale je to dost jednoduchá úvaha vyplývající ze stávající praxe a zkušenosti.

 

06.10.2003 - 11:45 - 
MEK příspěvek #5281

A co brání tomu, kromě politikaření, aby výstavba ISS trochu pokročila s využitím klasických raket, jako v případě MIRu.
 

06.10.2003 - 17:52 - 
MEK příspěvek #5282

To by se musely zahodit všechny americké díly, evropský modul Columbus a Node-2 i japonské stavební díly, protože nejsou uzpůsobené pro vypouštění klasickými nosnými raketami.


 

06.10.2003 - 18:13 - 
MEK příspěvek #5283

Všechny neruské moduly počítají s tím, že se k ISS dostanou bez vlastního přičinění a "jako ve vatičce". STS jim musí zajistit malé přetížení a vibrace při vzletu, napojení na elektrickou (případně i jinou) síť, temperování, retranslaci telemetrie, domanévrování až k ISS i vlastní připojení k ISS.
Něco jiného, co by dokázalo totéž neexistuje. Muselo by se to postavit a pravděpodobně by to nevyšlo cenově lépe, než STS.

Jinak tedy musím konstatovat, že energetická spotřeba ISS je pro mne překvapující. Už teď je to snad v řádu desítek kW trvalého příkonu. Kdyby to bylo na Zemi, tak bych to rozhodně nepovažoval za energeticky úsporný "spotřebič". Proč tam sakra nedají jen věci s minimální spotřebou a proč optimálně nevyužijí každý Watt energie? Takhle mi to připadá, že se polovina energie narve do zařízení, které převážně jen "topí" (např. zastaralá elektronika) a druhá polovina energie se spotřebuje na pracné uchlazení toho vzniklého tepla. To se to opravdu nedalo udělat energeticky lépe?

Nevíte někdo, jaká je vlastně nyní energetická bilance ISS?
 

08.10.2003 - 09:48 - 
MEK příspěvek #5301

Pokud by se vzala Delta 4 Heavy tak by tam snad velke pretizeni nemelo byt, ne? Vibrace by byly vetsi nez u STS?
Pokud by modul "ziskal" podobnou motorovou sekci jako je u ATV, tak by mohl sam doletet k ISS.
Skoro nic by se nemuselo vymyslet. Delta 4 Heavy(pokud by to tedy vynesla) existuje. Motorova sekce, ktera by se snad dala pouzit taky.
 

08.10.2003 - 10:39 - 
MEK příspěvek #5302

Určitě si lze představit, že každý vynášený modul by mohl být doplněn "servisní sekcí" (něco jako SM u Apolla), která by zajistila jak domanévrování k ISS, tak i jeho energetickou a případně i telekomunikační podporu.
Každý modul by ale musel mít svou "servisní sekci" postavenou na míru a jen na jedno použití. Potřebnou hmotnost odhaduji na 5 tun, takže vzhledem k tomu, že samotné moduly mají typicky hmotnost 10 - 15 tun, byl by vždy třeba nosič s nosností cca 20 tun. Proton, Delta 4 Heavy i Atlas 552 by to teoreticky měly zvládnout.
Potíže by pak nakonec nastaly v tom, že prakticky každý modul po připojení k ISS potřebuje ještě několik EVA kosmonautů (kterých je teď na ISS málo) na "dopřipojení".
Shrnuto: teoreticky by to možné bylo, ale nelze to provést okamžitě (musely by být vyrobeny nosné rakety a speciální "servisní sekce"), stálo by to hodně peněz (se kterými se nepočítalo) a ještě by podle mne hrozilo větší nebezpečí ztráty modulu.
 

08.10.2003 - 20:49 - 
MEK příspěvek #5316

Je zajímavé,že ruské moduly (37 KB) určené pro vynášení v nákladovém prostoru Burana,nakonec neletěly,ale letěla jejich automatická verze (Kvant 37KE)doplněná o FSB(upravený FGB).Jenže pro dopravu 10 tunového modulu sloužil
tahač o hmotnosti okolo 12-ti tun akorát nevim jestli FSB byl spojen s Kvantem
průlezem nebo ne.A to se jednalo o řešení se kterým se od počátku vývoje modulu počítalo.Takže kdoví jestli v případě amerických modulů by úpravy nebyly takové-ho rázu,že by se jednalo vpodstatě o novou konstrukci.
Další problém by asi znamenal spojovací uzel,který není konstruovaný pro spojení volně letících objektů (zachycení,vyrovnání rozdílu v různých sklonech
os modulu a stanice).
 

08.10.2003 - 21:23 - 
MEK příspěvek #5318

Před chvilkou jsem si na Spacenews.ru přečetl zprávu ,že NASA plánuje zakoupení
(asi licenci)transportních lodí Sojuz od NPO Energia (NPO není pod juridistikcí
RAKA).Rusové zajišťují záchranné lodi pro ISS do roku 2006,od tohoto roku tento úkol přechází na NASA a jeho OSP.Ale ten bude k dispozici nejdříve až o dva roky později.Zakoupením Sojuzu chtějí američané překlenout toto období.Teď prý
vše závysí na Bílém domě (jestli to bude politicky únosné).Takže o osudu ISS se
rozhoduje asi v tomto pořadí:1)politici 2)finance 3)štěstí 4)technika.Dost úděsné pro bezpečnost kosmonautů-astronautů,která je prvé ředě závislá na:
1)technice 2)štěstí 3)financích 4)politicích.
 

09.10.2003 - 20:18 - 
MEK příspěvek #5333

Nejde o nákup licence k výrobě, ale o prosté financování výroby v RKK Energija. Jednání se vedou ne po linii NASA-Rosaviakosmos, ale přímo s RKK Energija. Důvod je prostý. Na základě zákona, který prošel tuším v roce 2001 Kongresem USA, nesmí americké vládní úřady, financované z federálního rozpočtu kupovat cokoliv výrobky nebo služby) u ruských vládních agentur, protože Rusko vyvezlo do Íránu nukleární technologii (pro atomovou elektrárnu) a tím porušilo zákaz vývozu těchto technologií do zemí, které nepřistoupily k mezinárodní smlouvě o nešíření zbraní hromadného ničení (a Írán je navíc z hlediska USA "podezřelý" z možnosti podpory terorizmu).

RAKA (Rosaviakosmos) je vládní agenturou, proto vypadává ze hry. RKK Energija není státem přímo řízena (i když v ní má stát rozhodně nějaké akcie), proto se může s ní jednat o nákupu sojuzů. Prostě podle hesla "koza se nažrala a vlk zůstal celý" (úmyslně jsem to obrátil). Z americké strany tato jednání nebyla zatím oficiálně potvrzena (pokud vím).

 

23.10.2003 - 18:50 - 
MEK příspěvek #5509

Předpokládám, že pokud ATV bude v provozu dříve než STS, tak se posádka ISS rozroste opět na 3 členy.
 

21.11.2003 - 18:04 - 
MEK příspěvek #5774

Včera slavila ISS páté narozeniny:
http://www.spaceflightnow.com/news/n0311/20iss5years/

Jsou nějaké nové informace kolem její budoucnosti?
 

25.11.2003 - 10:38 - 
Minulý pátek, tj. 21.11. prošel v ruské Dumě při třetím (ze čtyř) čtení návrh rozpočtu Ruské federace na rok 2004. Rozpočet na kosmonautiku byl proti letošku posílen o téměř 4 miliardy RUR (rublů, tj. asi 134 mil. USD), takže by měl činit 13,1 mld. RUR. Z této částky přibližně 5 mld. RUR je alokováno na ISS.

Podle vyjádření marketingového ředitele RKK Eněrgija tato částka pouze postačuje na to, aby Rusko zajišťovalo pouhý provoz ISS. Pro rok 2004 se počítá se dvěma Sojuzy TMA a čtyřmi Progressy; na víc nejsou peníze. Minulý týden podle původního hramonogramu měl startovat další Progress k ISS, ale pro nedostatek finančních prostředků byl odložen nejméně na 2004-01-28 s možností dalšího odsunu až na únor 2004. Sice všichni tvrdí, že to nevadí, ale současně to Američané komentují tak, že se bude muset strašně pečlivě vybírat, co se na stanici pošle. Kapacita Progressů (podle typu nosné rakety a modelu lodi) se pohybuje od 2100 do 2500 kg a to je ve srovnání s až 9 tunami nákladu v MPLM přece jen trochu málo.

Plánovaný ruský modul USM (Univerzalnyj stykovočny modul), který měl být dalším kusem ruského segmentu stanice, je u ledu a nestaví se - nět děněg (nejsou peníze).

Co se týče obnovení letů raketoplánu, je ve hvězdách. Sice existuje plánovací datum 2004-09-12, ale podle vyjádření managementu STS je téměř nereálné jej splnit. Včera vyšla třetí verze (Revision 1.1) plánu prací NASA na obnově letů raketoplánů. Sice jsem si ji v noci stáhnul, ale přečíst těch přibližně 200 stránek jsem samozřejmě ještě nestihl.

Před zhruba dvěma a půl týdny se objevily nečekané vibrance na silovém setrvačníku CMG č. 3 na americkém segmentu, která po několika desítkách minut samy od sebe zmizely. Zatím se znovu neobjevily, ale přesto je to výstražné znamení. Jak víte, CMG č. 1 před časem selhal (zadřené ložisko), a náhradní CMG nahoru nemůže dopravit nic jiného než raketoplán. Pro stabilizaci komplexu sice stačí jen dva setrvačníky (a potom už jen trysky na ruském segmetu - ale kde brát pohonné látky), ale jak dlouho ještě poběží bez závad ví Bůh.

 

____________________
Antonín Vítek
 
25.11.2003 - 18:51 - 
Děkuji za info,
a jak se tak dívám.....kdzž nejsou doktoři na místě myši mají preee.Přeji rychlé a hlavně trvalé uzdravení pane Toníku.
Pozdravuje Daniel
 
03.12.2003 - 11:07 - 
Na Kosmonautice 2003 ve ValMezu mně napadlo, že by se mohl dát gyroskop vynést jako součást nákladu Progresu a po propojení by pracoval přímo v Progressu, ztratil by se tím sice jeden uzel, ale na ruském segmentu by pořád dva ze tří zůstali volné (jeden pro další Progressy a návštěvnické posádky, druhý pro záchranný Sojuz). Jak jsou gyroskopy propojeny? Myslím že jenom datovými kabely a tak by to v případě akutní situace nemusel být takový problém. Uvažuje NASA o tomto řešení? 
04.12.2003 - 10:53 - 
citace:
Na Kosmonautice 2003 ve ValMezu mně napadlo, že by se mohl dát gyroskop vynést jako součást nákladu Progresu


Tohle sice na první pohled vypadá lákavě, ale prakticky to realizovat není možné:
1) silový setrvačník CMG (má kolem 1 tuny ve vším příslušenstvím) do nákladového prostoru Progressů nedostanete. Musel by se postavit "speciální" Progress (asi tak jako byl speciálně postaven na bázi Progressu modul Pirs). To by si vyžádalo více než rok konstrukční práce a pak ještě samotná výroba a testování zhruba další rok. Zřejmě by to trvalo déle, než doba potřebná na obnovení letů raketoplánů;
2) na stanici by se musela instalovat speciální kabeláž pro připojení datových kabelů (povelových a telemetrických) tohoto setrvačníku na navigační počítače amerického segmentu, taky nezanedbatelné;
3) dalším problémem by bylo to, že tento setrvačník by se nacházel na jiném místě konstrukce, než zbývající tři (problémy by se snad daly řešit zkomplikováním řídicího softwaru).
 
04.12.2003 - 10:59 - 
Generální ředitel RKK Eněrgija schválil koncem listopadu následující předběžný časový harmonogram startů ruských lodí k ISS:

2004-01-28: Progress M1-11 (výr. č. 260) (na Bajkonur má být odeslán dnes, tj. 2003-12-04; původně měl letět již minulý měsíc, zpožděno pro nedostatek peněz na dopravu na kosmodrom a na zajištění příprav ke startu)
2004-04-19: Sojuz TMA-4 (výr. č. 214)
2004-05-19: Progress M-49 (výr. č. 249)
2004-07-28: Progress M-50 (výr. č. 350)
2004-10-09: Sojuz TMA-5 (výr. č. 215)
2004-11-24: Progress M-51 (výr. č. 351)

Doplním do plánu letu ISS ve SPACE-40 dnes večer.



[Upraveno 04.12.2003 poslal admin]
 
05.12.2003 - 19:13 - 
Předpokládal bzch,že původní plánz se stanicí nebudou tak 100 proc.dodrženy. Mzslím tím dostavenost celého projektu,vše je otázka peněz a politiky...o tom se napsalo hodně. Zajímalo bz mne však jedno.Nejstarší-služebně je Zarja,pokud se nemýlím životnost se odhaduje 10-15 let. Jednou tedz doslouží a bude potřeba zvažovat její likvidaci. Tak může vyvstat z mnoha důvodů-neodstranitelná závada,zestárnutí a nevzhovující provoz a co já vím co ještě. Je nějaký plán oprav tohoto modulu(nejen tohoto) a popřípadě výměny? Není mi jasno jak by se to vše realizovalo. Předpokládám,že pokud do budoucna vznikne potřeba výstavby nové stanice pak se bude stavět s pomocí základů součastné stanice-jak by se realiyoval úklid starých modulů a ostatního hardware. Mají součásti stanice i řekněme druhotné využití ?
Jinak pozdravuji pana Vítka a doufám,že vše dopadlo na jedničku.
Daniel
 
06.12.2003 - 14:06 - 
Ale do ATV by se snad už gyroskopy vešly a podle všeho to vypadá, že ATV poletí k ISS dříve než STS. 
15.12.2003 - 11:03 - 
Poleti tam?
http://www.novinky.cz/02/17/42.html
 
16.12.2003 - 15:52 - 
Klidně by mohl, jako pilot má většinu potřebných znalostí a dobrý fyzický stav. Pokud mu to nabídla NASA, pak by asi letěl s STS, aby pozvedl prestiž NASA a STS. Já osobně mu to celkem přeju, na druhou starnu s Rusy by to měl rychlejší, bezpečnější a namáhavější.  
06.2.2004 - 10:32 - 
AKTUALITY
Příští posádka ISS byla vyměněna z psychologických důvodů

MOSKVA 5. února (ČTK) - Ruské kosmické úřady se rozhodly vyměnit příští, v pořadí devátou dvojici kosmonautů, která má letět na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS). Americký kosmonaut Leroy Chiao a ruský kosmonaut Valerij Tokarev totiž při společném výcviku údajně vykazovali "psychologickou neslučitelnost", uvedl jeden z mluvčích ruského kosmického programu, kterého citoval internetový server Space.com.

"Jedním z faktorů byla psychologická neslučitelnost," uvedl zdroj. Ruští činitelé ale současně zdůraznili, že mezi oběma muži nedocházelo k hádkám. "Nebylo to tak, že by jeden druhému chtěl dokázat, že je chytřejší," uvedl mluvčí.

Chiaa s Tokarevem tak podle agentury Reuters nahradí ruský kosmonaut Genadij Padalka a americký astronaut Michael Fincke, kteří se původně připravovali až na desátou misi, která bude vyslána v říjnu.

Posádky na ISS tráví vždy šest měsíců, aniž by jim dělal společnost někdo jiný. Mohou pouze prostřednictvím mobilního telefonu komunikovat s rodinou a přáteli na Zemi. Oba nově vybraní muži v dubnu vystřídají současnou dvojici, amerického kosmonauta Michaela Foalea a jeho ruského kolegu Alexandera Kaleriho.

Ruské lodi s posádkou Sojuz a nákladní čluny Progress jsou v současnosti jediným dopravním prostředkem mezi Zemí a ISS. Tradičně tuto funkci zastávají americké raketoplány, které jsou už rok odstaveny kvůli katastrofě raketoplánu Columbia, který se před rokem 1. února při návratu na Zemi rozpadl a z valné části shořel. Při neštěstí zahynulo všech sedm členů posádky.


BTW Jestli se nepletu, tak původně byl nominován s Tokarevem McArthur a 12. ledna nahrazen Chiaem...
 
06.2.2004 - 14:18 - 
Zajímalo by mně, jestli se z důvodu lepší psychické kondice posádky ISS uvažovalo o oboustranných videolinkách, aby se při rozhovoru navzájem viděli. Pokud by se linky zakódovali, mohli by být použity i k videosexu, pokud by o to kosmo/astronauti měli zájem. Přeci jenom půl roku na ISS, když dole čeká manželka nebo přítelkyně, asi není nic příjemného. 
09.2.2004 - 17:03 - 
citace:
Zajímalo by mně, jestli se z důvodu lepší psychické kondice posádky ISS uvažovalo o oboustranných videolinkách, aby se při rozhovoru navzájem viděli. Pokud by se linky zakódovali, mohli by být použity i k videosexu, pokud by o to kosmo/astronauti měli zájem. Přeci jenom půl roku na ISS, když dole čeká manželka nebo přítelkyně, asi není nic příjemného.


:-))) No, myslím, že si dlouhodobější odloučení partnerů představuješ trochu jak hurvínek válku :-)

Jinak problémem současného způsobu financování NASA je i to, že se z programu kosmonautů musí vyloučit cokoliv, co by jakkoliv připomínalo zábavau a zejména pak právě sex. Konekonců, Amerika je velice puritánská země, aspoň ve veřejné sféře, a její kosmický program je koneckonců z velké části vnímán jako hlavně jako vhodná motivace pro školou poviné americké děti..
 
28.7.2004 - 18:46 - 
ISS bude opět zredukována:
http://www.tiscali.cz/mult/tis_aktualita.phtml?clanekid=49650&chan=mult

Opět se potvrzuje, že tahounem pronikání do vesmíru je konkurence a nikoliv spolupráce.
No a za pár měsíců si počkáme jak seškrtá lunární program prezident Kerry. Podle mě je to pravděpodobné. USA žádného silného konkurenta ve vesmíru nemá , boj proti terorismu a vojenské cvičení v Iráku něco stojí ,a bez základen na Měsíci či na Marsu se žít dá (to konečně i bez ISS).

 
29.7.2004 - 01:12 - 
... a bez základen na Měsíci či na Marsu se žít dá (to konečně i bez ISS).

odpoved: no pokud jsi opravdu presvedcen o tom co jsi zde vyse napsal, tak te lituji - mam na vec jiny nazor. Bez letu s lidskou posadkou a exploaratace blizkeho a casem i vzdaleneho vesmiru je premnozene a konzume expandujici lidstvo temer jiste odsouzeno k zaniku asi jako kvasinky v lahvi s roztokem cukru v lepsim pripade k postupne degeneraci na vybydlene, spotrebovane a casem i nenapravitelne znicene planete.
 
29.7.2004 - 07:35 - 
citace:
ISS bude opět zredukována:
http://www.tiscali.cz/mult/tis_aktualita.phtml?clanekid=49650&chan=mult


NESMYSL ! Totální blbost ! Který kretén tu zprávu (vydala ČTK a původně Reuters ) psal ? Vždyť je to hovadina ! Kdyby se ten pisálek kouknul na nějaký zahraniční web (nejen) o kosmonautice - třeba na NASA (a ne jen tupě opisoval od zahraniční agentury - i Reuters u mně ztratil důvěryhodnost), tak zjistí, že výstavba bude pokračovat podle plánu (mimo již v roce 2001 zrušený obytný modul a americký záchranný prostředek). A do roku 2009 by ISS měla mít čtyř až šestičlennou posádku ! Sice tam jsou ještě problémy okolo druhého Sojuzu coby záchranné lodě, ale to se podle mě vyřeší.

Uff, nějak jsem se nechal unést, ale tohle mně vážně vytočilo !
 
<<  1    2    3    4  >>  


Stránka byla vygenerována za 0.163436 vteřiny.