M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2009-045A
| 29.08.2009
| 12.09.2009
| 13d20h54m
| ISS-17A (MPLM Leonardo, ATA), 3xEVA
|
Posádka :
Sturckow,F.W.[VE] | Ford,K.A.[PL]
| Forrester,P.G.[MS] | Hernández,J.M.[MS]
| Olivas,J.D.[MS] | Fuglesang,A.Ch.[MS](Švédsko)
Stott[ová],N.M.[MS] (na ISS) / Kopra,T.L.[MS]
(z ISS)
Popis
letu :
Hlavním cílem tohoto letu k ISS
byla doprava zásob a vybavení pro dlouhodobý provoz stanice. Hlavním nákladem
byl logistický modul MPLM
Leonardo, který obsahoval např. 3 skříně s experimenty, obytnou buňku pro Kibo,
běhací dráhu C.O.L.B.E.R.T. a systém pro čistění atmosféry ARS (Atmospheric
Revitalization System). Dalším úkolem mise byla částečná výměna posádky na ISS,
kde Stottová vystřídala Kopru
v rámci dlouhodobé Expedice 20.
Během letu se uskutečnily celkem 3 výstupy do kosmu (EVA), všechny přes modul
Quest. Cílem výstupů
byla především výměna amoniakové nádrže ATA na ITS-P1 a sejmutí vnějších experimentů
EuTEF a MISSE z modulu Columbus.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS).
Plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start (KSC, LC-39A)
Den 3. - Připojení ke stanici ISS
Den 5. - EVA-1 (Olivas, Stottová) [demontáž staré nádrže s amoniakem (ATA),
sejmutí experimentů EuTEF a MISSE z modulu Columbus]
Den 7. - EVA-2 (Olivas, Fuglesang) [montáž nové nádrže ATA, uložení staré ATA
do nákladového prostoru raketoplánu k dopravě na Zemi]
Den 11. - EVA-3 (Olivas, Fuglesang) [vyklopení PAS na S3, výměna RGA-2, instalace
antén GPS, výměna RPCM na S0, příprava kabeláže pro Node 3]
Den 12. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 14. - Přistání na KSC
(nakonec došlo k přistání na Edwards
AFB)
Skutečný průběh letu
Předstartovní
operace
26.07.2009 - Přesun z OPF do VAB (připojení ET a SRB)
04.08.2009 - RollOut z VAB na LC-39A
07.08.2009 - TCDT (Terminal Count Down Test)
22.08.2009 - Zahájení odpočítávání (na start 25.08.2009)
25.08.2009 - Kvůli počasí odklad startu na 26.08.2009
26.08.2009 - Kvůli zaseklému ventilu v motorovém prostoru raketoplánu odklad
startu na 28.08.2009
27.08.2009 - Kvůli dodatečným požadovaným testům problémového ventilu byl nutný
odklad startu na 29.08.2009
Průběh letu
Start raketoplánu Discovery STS-128 byl stanoven na 25.08.2009.
Technicky proběhlo celé závěrečné odpočítávání bez problémů, ale počasí nakonec
zabránilo startu (bouřky v okolí kosmodromu). Start musel být odložen o 24 hodin
na 26.08.2009. Nové odpočítávání ale neběželo moc dlouho, protože start raketoplánu
musel být brzy po zahájení plnění nádrže ET znovu odvolán, tentokrát pro zaseknutý
ventil pneumatického ovládání plnicího a vypouštěcího systému kapalného vodíku
v motorovém prostoru raketoplánu. Tento ventil zajišťuje uzavírání hlavního
plnicího a vypouštěcího ventilu. Nebylo jasné, jak bude závada odstraněna, takže
předběžně byl start odložen nejméně o 2 dny, na pátek 28.08.2009 v 6:22 SELČ.
Srpnové startovní okno končilo 30.08.2009, pak by byl nutný odklad až na říjen,
protože přednost by měl start HTV-1 a Sojuzu TMA-16 a starty klasických nosných
raket z Cape Canaveral.
Ve středu 26.08.2009 provedli technici sérii testů podezřelého ventilu i jeho
snímače polohy. Protože všechno fungovalo správně a spolehlivě, byl nejprve
oficiálně potvrzen termín dalšího pokus o start na pátek 28.08.2009. Krátce
po obnovení odpočítávání ale manažeři rozhodli, že budou požadovat ještě další
testy problémového ventilu a že je nutno start odložit o dalších 24 hodin. Nový
termín startu byl tedy stanoven na 29.08.2009. Předpověď počasí dávala 60% šanci
na vyhovující podmínky.
Tentokrát už konečně všechno klaplo a raketoplán Discovery STS-128 úspěšně
odstartoval do kosmu v sobotu 29.08.2009 v 05:59:37 SELČ.
Po
dvou dnech sbližovacích manévrů došlo k připojení k Mezinárodní kosmické stanici
ISS dne 31.08.2009 v 02:54 SELČ. Průlezy byly otevřeny v 04:33 SELČ a krátce
po vstupu na stanici se Nicole Stottová stala oficiálně členem dlouhodobé posádky
Expedice 20. Tim Kopra naopak své působení na ISS končí a vrátí se na Zemi v
Discovery STS-128.
V dalších dnech bylo na programu mise připojení logistického MPLM modulu Leonardo
k ISS, přenášení jeho nákladu do stanice (spolu s nákladem uvnitř raketoplánu)
a také celkem 3 výstupy do kosmu.
Modul MPLM byl dočasně připojen k ISS v pondělí 31.08.2009. V jeho útrobách
bylo cca 6800 kg nákladu, který byl postupně přenesen do stanice. Šlo například
o dvě skříně s experimenty, laboratorní mrazák pro uchovávání vzorků, jednu
spací kóji pro člena dlouhodobé posádky, nový systém pro čištění atmosféry a
běhací dráhu C.O.L.B.E.R.T. Prázdný MPLM pak bude naplněn nákladem pro dopravu
na Zemi a přemístěn zpět do raketoplánu. Během čtvrtého letového dne byla také
na Zemi dokončena analýza stavu tepelné ochrany raketoplánu a bylo konstatováno,
že je zcela v pořádku a schopná zajistit bezpečný průlet atmosférou při návratu
k Zemi.
Výstup EVA-1 úspěšně proběhl v době od 01.09.2009 23:49 SELČ do 02.09.2009
06:24 SELČ (trval 6 hodin a 35 minut). Olivas a Stottová demontovali starou
nádrž ATA (o hmotnosti cca 600 kg) z ITS-P1 (odpojili přitom 2 hadice pro amoniak,
2 hadice pro tlakování dusíkem, 2 elektrické konektory a 4 poutací šrouby) a
umístili ji na dva dny na konec staničního manipulátoru SSRMS. Následně kosmonauti
sejmuli z modulu Columbus experiment EuTEF (European Technology Exposure Facility)
a dvě desky MISSE (Materials International Space Station Experiment). Tato zařízení
pro dlouhodobé materiálové experimenty byla uložena do nákladového prostoru
raketoplánu k dopravě na Zemi. Během výstupu došlo k dočasnému přerušení spojení
mezi kosmonauty a řídicím střediskem kvůli bouři na ostrově Guam, kde je retranslační
komunikační stanice. Spojení bylo obnoveno cca po 30 minutách a výstup pak byl
úspěšně dokončen. Žádné práce v nadplánu se nedělaly, ale Olivas ještě před
koncem výstupu vyfotografoval několik "šrámů" od mikrometeoritů na
povrchu stanice poblíž modulu Quest.
Šestý letový den (02.-03.09.2009) byl téměř celý věnován přenášení nákladu
mezi modulem MPLM a ISS. Byla také plně zprovozněna nová spací kóje v modulu
Kibo pro jednoho člena dlouhodobé posádky.
V
noci z 03. na 04.09.2009 proběhl v rámci mise STS-128 druhý výstup do kosmu
(EVA-2). Olivas a Fuglesang při něm především namontovali novou (plnou) nádrž
ATA (Ammonia Tank Assembly) na staniční nosník P1 a starou nádrž, která byla
od EVA-1 umístěna na manipulátoru SSRMS, upevnili do nákladového prostoru raketoplánu
k dopravě na Zemi (po naplnění má být stará ATA příští rok opět dopravena k
ISS a namontována na S1). V nadplánu při EVA-2 ještě Olivas nainstaloval úchytnou
kotvičku na nádrž ATA na S1 (v rámci přípravy její budoucí výměny) a Fuglesang
nasadil dvě krytky objektivů na kamery manipulátoru SSRMS (v rámci přípravy
na přílet japonské nákladní lodi HTV-1, která bude po přiblížení k ISS zachycena
právě pomocí SSRMS a krytky mají lépe ochránit kamery před zplodinami z raketových
motorků HTV-1). Výstup EVA-2 trval 6 hodin a 39 minut (04.09.2009 od 00:12 do
06:51 SELČ).
Osmý letový den (04.-05.09.2009) byl trochu volnější. Posádka STS-128 měla
půl dne volna a pak pokračovala v přenášení nákladu z MPLM modulu Leonardo.
Během dne také proběhla tisková konference obou posádek na ISS.
Poslední plánovaný výstup EVA-3 začal v sobotu 05.09.2009 ve 22:39 SELČ. Olivas
a Fuglesang během výstupu postupně úspěšně vyklopili konstrukci PAS (Payload
Attachment System) na nosníku S3, vyměnili porouchanou jednotku RGA-2 (Rate
Gyro Assembly 2), nainstalovali dvě GPS antény, vyměnili jistič RPCM (Remote
Power Control Module) na S0 a připravili kabeláž na povrchu stanice pro budoucí
připojení modulu Tranquility (Node 3/Cupola) v roce 2010. Kosmonautům se nepodařilo
zapojit jeden konektor v kabeláži a tak ho zatím jen překryli tepelnou izolací
a ponechali zapojení na některou budoucí misi. Výstup EVA-3 skončil 06.09.2009
v 05:40 SELČ (trval 7 hodin a 1 minutu).
Po dokončení přenášení nákladu byl v úterý 08.09.2009 brzy ráno MPLM modul
Leonardo pomocí manipulátoru SSRMS přenesen zpět do nákladového prostoru raketoplánu
a pak už se obě posádky rozloučily a uzavřely průlezy mezi raketoplánem a stanicí
(v 05:41 SELČ).
K vlastnímu odpojení a odletu raketoplánu od ISS došlo 08.09.2009 ve 21:26
SELČ. Po odpojení od ISS udělal raketoplán Discovery STS-128 klasický inspekční
oblet stanice a pak se separačním motorickým manévrem vzdálil. Ještě tentýž
letový den posádka provedla závěrečnou kontrolu stavu tepelné ochrany raketoplánu
pomocí OBSS (Orbiter Boom Sensor System).
V dalších dnech posádka připravovala sebe i raketoplán na přistání na Zemi.
Přistání raketoplánu Discovery STS-128 bylo naplánováno na KSC na Floridě v
noci z 10. na 11.09.2009 (kolem 01:05 SELČ a 02:40 SELČ), ale obě tyto možnosti
musely být kvůli přeháňkám a silnému větru na KSC odvolány.
Další možnosti přistání na KSC byly 11.09.2009 ve 23:48 SELČ a 12.09.2009 v
01:23 SELČ. Protože ale počasí na KSC bylo velmi nestabilní, manažeři v řídicím
středisku rozhodli, že raketoplán přistane na Edwards AFB, kde bylo počasí výborné.
Brzdicí manévr začal 12.9.2009 v 01:47 SELČ a k úspěšnému přistání raketoplánu
Discovery STS-128 na Edwards AFB v Kalifornii pak došlo v 02:53:25 SELČ.
Aktualizováno : 12.09.2009
[ Obsah | Pilotované
lety | STS | STS-127
| STS-129 ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-128/index.htm)