M.označení
| Start
| Přistání
| Délka letu
| Poznámka
|
2009-038A
| 15.07.2009
| 31.07.2009
| 15d16h45m
| ISS-2J/A (JEM EF, ELM-ES, baterie P6, DRAGONSAT, ANDE-2), 5xEVA
|
Posádka :
Polansky,M.L.[VE] | Hurley,D.G.[PL]
| Wolf,D.A.[MS] | Cassidy,C.J.[MS]
| Payette[ová],J.[MS](Kanada)
| Marshburn,T.H.[MS] |
Kopra,T.L.[MS] (na ISS) / Wakata,K.[MS](Japonsko)
(z ISS)
Popis
letu :
Hlavním cílem tohoto letu k ISS
byla doprava a montáž posledního dílu japonské laboratoře Kibo
- JEM EF (Japanese Experiment Module - Exposed Facility) [ve zkratce JEF] a
dočasné připojení palety JLM-ES (Japanese Logistics Module - Exposed Section)
[ve zkratce JLE] se třemi experimenty, které byly přemístěny na JEF. Dalším
úkolem mise byla částečná výměna posádky na ISS, kde Kopra vystřídal Wakatu
v rámci dlouhodobé Expedice 20.
Během letu se uskutečnilo celkem 5 výstupů do kosmu (EVA), všechny přes modul
Quest. Během nich
kosmonauti především připravili JEF a JLE k přenesení a instalaci, vyměnili
celkem 6 bloků baterií v nosníku ITS-P6 (nové baterie přivezl raketoplán v nákladovém
prostoru a staré baterie byla dopraveny na Zemi) a na plošinu ESP-3 (External
Stowage Platform-3) uskladnili dovezená zařízení LDU (Linear Drive Unit), PM-2
(Pump Module-2) a SGANT (Space to Ground Antenna). Z nákladového prostoru raketoplánu
byla také vypuštěna pouzdra DRAGONSAT a ANDE-2 obsahující každý dvě menší družice.
Pracovní dráha raketoplánu měla sklon 51,6° (jako dráha stanice ISS).
Plán akcí na jednotlivé dny letu
Den 1. - Start (KSC, LC-39A)
Den 3. - Připojení ke stanici ISS
Den 4. - EVA-1 (Wolf, Kopra) [příprava JEM EF k instalaci, vyklopení nosníku
UCCAS]
Den 6. - EVA-2 (Wolf, Marshburn) [uskladnění LDU, PM-2 a SGANT na ESP-3]
Den 8. - EVA-3 (Wolf, Cassidy) [aktivace JEM EF, výměna 2 baterií v ITS-P6]
Den 10. - EVA-4 (Cassidy, Marshburn) [výměna 4 baterií v ITS-P6]
Den 13. - EVA-5 (Cassidy, Marshburn) [přepojení napájení CMG, úprava izolace
na DEXTRE, instalace kamer na JEF]
Den 14. - Odpojení raketoplánu od ISS
Den 17. - Přistání na KSC
Skutečný průběh letu
Předstartovní
operace
10.04.2009 - Přesun z OPF do VAB (připojení ET a SRB)
17.04.2009 - RollOut z VAB na LC-39B (v rámci případné záchranné mise STS-400
pro STS-125)
31.05.2009 - Převezení z LC-39B na LC-39A
04.06.2009 - TCDT (Terminal Count Down Test)
10.06.2009 - Zahájení odpočítávání (na start 13.06.2009)
13.06.2009 - Odklad startu na 17.06.2009 (kvůli závadě na rampě)
17.06.2009 - Odklad startu na 11.07.2009 (opět stejná závada na rampě)
01.07.2009 - Testovací tankování nádrže ET (úspěšné ověření provedených oprav
na ET a na rampě)
09.07.2009 - Zahájení odpočítávání (na start 11.07.2009)
11.07.2009 - Kvůli bouřce odklad startu na 12.07.2009
12.07.2009 - Kvůli bouřkám odklad startu na 13.07.2009
13.07.2009 - Kvůli bouřkám odklad startu na 15.07.2009
Průběh letu
Start raketoplánu Endeavour STS-127 byl naplánován na
13.06.2009 kolem 13:17 SELČ. Odpočítávání ale bylo zastaveno, když se při plnění
externí nádrže ET objevila závada na spoji GUCP (Ground Umbilical Carrier Plate)
k pozemnímu odsávacímu potrubí plynného vodíku. Start musel být odložen na středu
17.06.2009 v 11:40 SELČ.
Těsnění v GUCP bylo opraveno a nové odpočítávání doběhlo až ke konci plnění
externí nádrže ET, ale pak se opět projevila stejná závada jako před několika
dny, tedy únik plynného vodíku poblíž vyústění k pozemnímu odsávacímu zařízení.
Start musel být opět zrušen a odložen o téměř celý měsíc až na noc z 11. na
12.07.2009.
V následujících dnech byla pravá příčina úniků vodíku nalezena (nesouosost
desky s otvorem uzávěru vodíku v ET) a odstraněna (výměna za ohebnejší uzávěr
a instalace dodatečných vyrovnávacích "podložek"). Ve středu 1.7.2009
pak proběhlo testovací tankování nádrže ET pro STS-127 a dopadlo dobře. Po natankování
kapalným kyslíkem a kapalným vodíkem byla v okolí nádrže ET naměřena maximální
koncentrace plynného vodíku jen 12 ppm (12 částic v milionu), zatímco při obou
předchozích pokusech o start koncentrace vodíku přesáhla 60000 ppm (6%). Limit
je 40000 ppm (4%).
Start
STS-127 byl potvrzen na 11.7.2009 ve 23:39 UT (u nás už mělo být 12.7.2009 v
01:39 SELČ). Předpověď počasí ale nebyla dobrá (jen 40% šance na vyhovující
podmínky pro start, obavy byly z letních bouřek). Obavy se potvrdily a krátce
před plánovaným zahájením plnění externí nádrže ET kapalným kyslíkem a kapalným
vodíkem přišla do oblasti kosmodromu bouřka a několik blesků udeřilo i v bezprostřední
blízkosti startovací rampy LC-39A. Start byl z toho důvodu odložen o 24 hodin,
aby technici měli čas prověřit všechny systémy rampy i raketoplánu.
Nový termín startu byl stanoven na 12.7.2009 ve 23:13.54 UT (13.7.2009 v 01:13:55
SELČ). Předpověď počasí byla tentokrát lepší a dávala 70% šanci na vyhovující
podmínky pro start. Odpočítávání tentokrát doběhlo až do T-9 minut, ale pak
se ke kosmodromu opět přiblížily bouřky a start musel být odvolán a odložen
na další den.
V pondělí 13.7.2009 odpočítávání opět doběhlo až do T-9 minut, ale pak musel
být start kvůli bouřkám u KSC opět odvolán a odložen, tentokrát až na 16.07.2009.
Ve středu 15.07. bylo v průběhu odpočítávání počasí opět dost špatné, ale nakonec
se zlepšilo natolik, že raketoplán Endeavour STS-127 mohl úspěšně odstartovat
16.07.2009 v 00:03:10 SELČ. Při vzletu sice opět odpadlo pár částic izolace
z externí nádrže ET, ale podle dosavadních zjištění přitom Endeavour nebyl významněji
poškozen.
Po dvou dnech sbližovacích manévrů se raketoplán úspěšně připojil ke stanici
ISS v pátek 17.07.2009 v 19:47 SELČ. Postupně byly otevřeny všechny průlezy
a obě posádky se setkaly v ISS kolem 21:55 SELČ. Poprvé v historii bylo naráz
na jednom umělém kosmickém tělese celkem 13 lidí. Brzy po vstupu do stanice
se Tim Kopra stal oficiálně členem Expedice 20 a naopak Koichi Wakata ukončil
svou činnost v rámci dlouhodobé posádky ISS.
V dalších dnech čekalo kosmonauty přenášení nákladu mezi raketoplánem a stanicí
a také celkem 5 výstupů do kosmu.
První
výstup do kosmu (EVA-1) se uskutečnil už na sobotu 18.7.2009 od 18:19 SELČ.
Dave Wolf a Tim Kopra při výstupu především připravili externí japonskou plošinu
JEF k přenesení (sejmutím tepelné izolace propojovacích uzlů a odpojením teperační
kabeláže). Wolf dále upravil izolaci, která bránila dobrému výhledu kamery na
japonském manipulátoru JRMS a rekonfiguroval vozík CART na hlavním nosníku stanice.
Kopra postupně v nákladovém prostoru raketoplánu odpojil kabeláž od nosiče ICC
(Integrated Cargo Carrier), který bude vyzdvižen a dočasně připevněn na konstrukci
stanice, sejmul tepelnou izolaci z experimentu MAXI (Monitor of All-sky X-ray
Image), vyzvedl nářadí na modulu Z1 a upravil překryty stykovacích mechanizmů
CBM na modulech Harmony a Unity. Oba kosmonauti pak společně pracovali na vyklopení
držáku UCCAS (Unpressurized Cargo Carrier Attachment System) na nosníku P3 (tento
držák se nepodařilo úplně vyklopit a zajistit při misi STS-119 v březnu 2009).
Pomocí nového, speciálně vyvinutého nástroje, se kosmonautům tentokrát podařilo
držák UCCAS úspěšně uvolnit, úplně vyklopit a zajistit (na UCCAS bude při některém
z budoucích letů raketoplánu umístěna paleta s náhradními díly pro stanici).
Pro nedostatek času bylo rozhodnuto, že původně plánované vyklopení podobného
držáku PAS na S3 se při EVA-1 neuskuteční a místo toho kosmonauti nainstalovali
několik překrytů na kabely, které vedou elektřinu ze stanice k připojeným raketoplánům.
Výstup EVA-1 skončil ve 23:51 SELČ a trval tedy 5 hodin a 32 minut. Ještě během
výstupu také došlo k přenesení plošiny JEF z nákladového prostoru raketoplánu
pomocí manipulátorů SRMS (raketoplánový) a SSRMS (staniční), které si plošinu
vzájemně dvakrát předaly (aby staniční SSRMS mohl překročit z modulu Harmony
na mobilní transportér MT na hlavním nosníku stanice). Plošina JEM byla nakonec
pomocí SSRMS dopravena až k modulu Kibo a roboticky připojena na jeho externí
uzel.
V neděli 19.7.2009 byla plošina ICC s náhradními díly pro stanici vyzdvižena
z nákladového prostoru raketoplánu a pomocí SRMS a SSRMS přemístěna na dočasnou
pozici v konstrukci stanice. V dalších dnech byly při výstupech do kosmu některé
díly z ICC přemístěny na plošinu ESP-3 a ICC obsahovala také baterie (akumulátory),
které byly vyměněny v P6. Zbytek neděle strávili kosmonauti většinou údržbou
a opravami stanice (opravovali americkou toaletu a běhací dráhu).
Výstup
EVA-2 proběhl 20.07.2009 od 17:27 SELČ. Wolf a Marshburn při něm především přenesli
několik velkých náhradních dílů z ICC na ESP-3. Konkrétně šlo o tzv. SGANT (Space-to-Ground
Antenna), což je zařízení s velkou parabolickou anténou pro spojení stanice
se Zemí v pásmu Ku, čerpadlo amoniaku PM (Pump Module) pro aktivní termoregulační
(chladicí) systém stanice a jednotku LDU (Linear Drive Unit) pro pohon mobilního
transportéru MT na hlavním nosníku stanice. Náhradní díly jsou určeny na dobu,
kdy už ke stanici ISS nebudou létat raketoplány. Přenášení náhradních dílů skončilo
se zpožděním cca jedné hodiny proti plánu, takže původně plánovaná instalace
přední kamery na externí plošině JEF byla odvolána a kosmonauti se místo toho
před koncem výstupu věnovali fotodokumentaci, instalaci různých kousků dodatečné
tepelné izolace a úklidu nářadí a jiného vybavení. Výstup byl ukončen 21.07.2009
v 00:20 SELČ (trval 6 hodin 53 minut).
V pondělí 21.07.2009 kosmonauti na ISS nejprve pomocí staničního manipulátoru
SSRMS přenesli paletu JLE s japonskými externími experimenty na konec nově instalované
plošiny JEM a později téhož dne ještě pomocí SSRMS uchopili nosič ICC (obsahující
náhradní akumulátory) na jeho dočasné pozici u P3 a umístili ho na konci SSRMS
co nejblíže nosníku P6, kde byly akumulátory měněny při následujících výstupech
EVA-3 a EVA-4.
Wolf
a Cassidy zahájili výstup EVA-3 ve středu 22.7.2009 v 16:32 SELČ (přepojením
skafandrů na vnitřní zdroje). Během výstupu nejprve přípravili kontejnery s
experimenty na paletě JLE k jejich pozdějšímu přenesení na plošinu JEF, udělali
ještě pár drobnějších prací (přemístění držadel na Harmony a upevnění kabeláže
na Destiny) a pak se věnovali hlavnímu úkolu - výměně bloků akumulátorů v nosníku
P6. V plánu bylo vyměnit 4 bloky (z celkem 6 na P6). Kosmonautům se ale podařilo
demontovat jen 3 bloky akumulátorů, 2 z nich nahradit novými a 2 staré uložit
na ICC k dopravě na Zemi. Jeden starý blok zůstal v dočasné pozici na stojanu
na P6 (a jeden slot v P6 zůstal prázdný). Řídicí středisko po 5,5 hodinách výstupu
a po vyhodnocení stavu zásob ve skafandrech kosmonautů rozhodlo, že výstup EVA-3
je třeba co nejdříve ukončit. Kosmonauti nechali práci nedokončenu a vrátili
se do přechodové komory. Výstup skončil ve 22:31 SELČ (trval 5 hodin a 59 minut).
V žádném ze tří dosavadních výstupů do kosmu v rámci STS-127 se nepodařilo
splnit úplně všechny plánované úkoly. V dalších výstupech tedy bylo co dohánět.
Výstupy EVA-4 a EVA-5 byly obsahově a časově částečně přeplánovány.
Hlavní náplní práce na ISS ve čtvrtek 23.07.2009 bylo přenášení 3 kontejnerů
s experimenty z palety JLE na plošinu JEF (pomocí japonského manipulátoru JEMRMS).
Jako první byl přenesen experiment MAXI (Monitor of All-sky X-ray Image). Druhým
přeneseným zařízením byl ICS (Inter-orbit Communication System), který umožní
nezávislé spojení japonského řídicího střediska v Cukubě se všemi částmi modulu
Kibo (přes japonskou telekomunikační družici DRTS [Data Relay Test Satellite]).
Posledním přenášeným experimentem byl SEDA-AP (Space Environment Data Acquisition
Equipment-Attached Payload) pro měření kosmického prostředí v okolí stanice.
Přenášení šlo trochu pomaleji, než předpokládal plán, ale nakonec proběhlo vše
úspěšně.
Výstup
EVA-4 zahájili Cassidy a Marshburn 24.07.2009 v 15:54 SELČ. Hlavním cílem výstupu
bylo dokončit výměnu zbývajících 4 bloků akumulátorů v nosníku P6. Výměna sice
trvala více než 6 hodin, ale byla úspěšná. Nosník ITS-P6 tak obsahoval kompletní
sadu nových akumulátorů (6 bloků) které by měly vydržet nejméně do roku 2015
(akumulátory jsou nikl-vodíkové [NiH2], mají garantovanou životnost nejméně
6,5 roku a 38000 nabíjecích a vybíjecích cyklů, každý blok akumulátorů má hmotnost
cca 170 kg, rozměry 1 x 0,9 x 0,5 m a každý blok je schopen pojmout 8 kWh elektrické
energie). Výměnou akumulátorů byl splněn jeden z důležitých úkolů mise STS-127.
Výstup EVA-4 skončil ve 23:06 SELČ (trval 7 hodin a 12 minut).
V sobotu 25.7.2009 měli kosmonauti na ISS volný den. Během dne se sice porouchalo
americké zařízení na odstraňování oxidu uhličitého z atmosféry stanice (a hrozila
kvůli tomu nutnost předčasného odpojení raketoplánu), ale technici na Zemi nalezli
vhodný způsob manuálního řízení zařízení tak, aby jeho funkčnost nebyla omezena.
Žádná oprava ani údržba na stanici tedy nebyla potřeba a mise STS-127 pokračovala
dál normálně.
V něděli 26.7.2009 proběhlo hlavně přenesení už prázdné japonské palety JLE
z plošiny JEF zpět do nákladového prostoru raketoplánu (pomocí manipulátorů
SSRMS a SRMS) k dopravě na Zemi.
Pátý
výstup do kosmu (EVA-5) zahájili Cassidy a Marshburn v pondělí 27.07.2009 ve
13:33 SELČ (cca o hodinu dříve proti plánu). Během výstupu postupně přepojili
napájecí kabeláž gyroskopů CMG na Z1 (aby byl každý CMG napájen z jiného okruhu),
upravili a sejmuli část tepelné izolace manipulátoru SPDM (DEXTRE) a nainstalovali
dvě kamery na plošině JEF. Původně se měli ještě pokusit vyklopit konstrukci
PAS (Payload Attachment System) na nosníku S3, ale řídicí středisko rozhodlo,
že se místo toho kosmonauti budou věnovat jiným úkolům na podporu budoucích
výstupů. Před koncem výstupu EVA-5 tedy Cassidy a Marshburn ještě nainstalovali
na povrch plošiny JEF a modulu JEM (Kibo) několik dodatečných madel a držáků
vybavení, upravili a upevnili kabeláž na povrchu stanice a přemístili vybavení
pro další výstupy (úchyty nohou, nářadí) do výhodnějších pozic. Výstup EVA-5
skončil v 18:27 SELČ (trval 4 hodiny a 54 minut).
Celkově při pěti výstupech do kosmu při STS-127 udělali kosmonauti nakonec
skoro vše, co bylo plánováno, kromě vyklopení celkem tří konstrukcí PAS. To
zbylo na posádky dalších misí. Na konstrukce PAS budou uchyceny např. palety
EXPRESS s vnějším vybavením stanice. K ISS budou palety EXPRESS dopraveny při
zbývajících zásobovacích letech raketoplánu ke stanici.
Odpojení raketoplánu od stanice ISS proběhlo v úterý 28.07.2009 v 19:26 SELČ.
Zatímco
raketoplán se ve středu 29.07.2009 pomalu vzdaloval od stanice a probíhala závěrečná
kontrola stavu jeho tepelné ochrany, k ISS (na zadní port modulu Zvezda) se
v ručně řízeném režimu úspěšně připojila nákladní kosmická loď Progress M-67
(ve 13:12 SELČ, v posledních fázích převzal ruční řízení Padalka).
Z nákladového prostoru raketoplánu byla 30.7.2009 ve 14:34 SELČ vypuštěna malá
družice DRAGONSat (Dual RF Astrodynamic GPS Orbital Navigator Satellite) složená
ze dvou studentských pikodružic Bevo-1 a AggieSat-2 (obě jsou z univerzit v
Texasu). Obě družice se měly později vzájemně oddělit k samostatnému letu, ale
pro závadu zůstaly spojeny. Cílem družic bylo ověřit možnosti GPS měření polohy
na oběžné dráze pro autonomní sbližování a spojování (budoucích družic). Také
další malá družice ANDE-2 (Atmospheric Neutral Density Experiment 2) byla v
19:23 SELČ úspěšně vypuštěna z nákladového prostoru raketoplánu. Krátce po vypuštění
se družice rozdělila na dva základní díly, dvě koule o průměru cca 0,5 m. Těžší
koule měla název Castor (50 kg) a lehčí Pollux (25 kg). Cílem experimentu (připraveném
vojenskou námořní výzkumnou laboratoří USA) bylo měření hustoty horních vrstev
atmosféry (sledováním rozdílů ve změnách dráhy obou koulí). Koule také posloužily
jako testovací objekt pro radarovou pozemní síť.
Přistání raketoplánu Endeavour STS-127 na letišti SLF na KSC proběhlo úspěšně
a bez problémů při první plánované příležitosti v pátek 31.07.2009 v 16:48:08
SELČ.
Aktualizováno : 04.12.2011
[ Obsah | Pilotované lety | STS ]
Pokud není uvedeno jinak, jsou použité fotografie z NASA (viz. Using NASA Imagery) a dalších volně přístupných zdrojů.
(originál je na https://mek.kosmo.cz/pil_lety/usa/sts/sts-127/index.htm)