citace 20.5.2024 - 11:04 - Lusyen:Je zaujímave čítať tie úvahy spred desať rokov tu v tomto vlakne.
Problém je, že od 70.let byla veškerá očekávání ve vývoji kosmonautiky vystřídána zklamáním. Realita byla vždy horší a nudnější než jsme doufali a věřili. Plány se odsouvaly nebo krachovaly. Prostě bojíme se být příliš optimističtí a mít velké oči. Proto hodně lidí nedůvěřuje Muskovi, protože právě on je optimista s obrovskými plány, přesně takový snílek,pro kterého nic není neřešitelný problém a který umírá v každém z nás s každým odsunem data letu na Mars.
Druhý problém je, že reálná kosmonautika jde trochu jinudy než se předpokládalo. Už od dob Apolla, kdy se po dobytí Měsíce čekal útok na Mars a ne nudné budování orbitálních stanic. Viz stará scifi: kosmonauti letí hlubokým vesmírem, vše je na atomovou energii, ale dráhu letu počítají na logaritmickém pravítku. Když Apollem vrcholila vědecko technická revoluce, skoro všichni věřili, že další revoluce bude kosmická, ale ona se spustila informační. Z velikánů sci-fi snad jen Stanislaw Lem tušil, že tohle nebude nuda, jinak nikoho počítače nezajímaly. Ale právě revoluce v práci s informacemi nám chyběla, aby vůbec byla cesta na Mars myslitelná. A teď startuje další revoluce, tentokrát poháněná umělými inteligencemi, díky které bude mít cesta na Mars ještě větší naději na úspěch a přinesla maximum znalostí. To se ostatně od znalostní revoluce očekává.
Je zaujímave čítať tie úvahy spred desať rokov tu v tomto vlakne. Vo veciach, ktoré boli vtedy ako tak v rozbehu sa dalo polemizovať o iných sme namali ani paru. Vidno z toho, že tu malokto čakal, že by sa to posunulo za tých par rokov takto skokovo dopredu. Isto výrazný podiel nesie zabehnutý falcon a jeho cena. Uvidíme čo s priemyselom urobí starship, či sa osvedčí a či tento koncept vôjde do praxe. Ak ano, aký vplyv na kosmo rpiemysel bude mať. A ktovie, možno v tejto téme o dalšiu dekadu bude úplne iná vec na debatu o ktorej dnes ani nevieme. uvidíme
citace 19.5.2024 - 14:37 - Martin Jediny:
To by pomaly stalo za to vypustit samostatnu ISRU misiu...
Rozhodnutie by muselo byť prijaté.. pred dekádou.
Teraz ide, domnievam sa, prioritne o "čas". Času na vývoj, by už bolo asi málo.
Je možné, že nijaký seriózny návrh od "priemyslu" alebo inej inštitúcie, ani nebude podaný. Kto vyhrá, koleduje si o zmluvu za "pevnú cenu"..
A keď nikto nijaký návrh nepodá, čo vlastne bude potom?
Na tom navrhu je zaujimave porovnanie medzi palivom vozenym so sebou a vyrobou paliva priamo na Marse.
To by pomaly stalo za to vypustit samostatnu ISRU misiu... [upraveno 19.5.2024 15:19]
Už je to nedostupné.
Zmazili to s netu, aj s celým webom "Literárneho klubu dúha".
Som zásadne, proti cenzúre. Ale zachovanie "kultúry celej galaxie", si to žiadalo.
[upraveno 18.5.2024 00:04]
citace 17.5.2024 - 08:36 - Ervé:SpaceX řešila problémy s padáky, tryskami, ventily, záchodem a opět padáky. Všechno na základě výzkumů, testů, zkušeností a spoluprací s NASA zvládla. Létá a bezpečně dopravuje posádky nahoru a pak domů.
Nevím o žádném tutlání, dá se najít na netu - stačí zadat CrewDragon issues do vyhledávače.
Naprostou většinu těchto věcí jsme se dověděli až dodatečně a od NASA. Samotná SpaceX zaplavovala internet a spřízněné nadšence barevnými obrázkami a vizemi raket všude možně - na LEO, na Měsíci, na Marsu ... atd. (a i dnes tak činí, ale méně)
SpaceX řešila problémy s padáky, tryskami, ventily, záchodem a opět padáky. Všechno na základě výzkumů, testů, zkušeností a spoluprací s NASA zvládla. Létá a bezpečně dopravuje posádky nahoru a pak domů.
Nevím o žádném tutlání, dá se najít na netu - stačí zadat CrewDragon issues do vyhledávače.
SpaceX měla na začátku závažnější problémy, ale všechno "tak nějak okecala a ututlala".
Nemohu najít žádný problém během letu, kromě toho kdy selhala toaleta.
Ale našel jsem toto: SpaceX nedávno dokončila svoj šestnásty test systému padákov Crew Dragon.
Kolik jich udělal Boening? [upraveno 16.5.2024 23:24]
citace 15.5.2024 - 11:19 - Ervé:Tak kriticky bych to neviděl.
Raketa i loď za sebou mají dva starty a přistání, takže případné problémy by měly způsobit jen komplikace s plněním mise. Porouchaný díl by se měl dát v průběhu letu obejít nebo nahradit funkci zálohou. Takže mise je bezpečná, jen není jisté, jestli dojde ke splnění všech cílů mise a k certifikaci lodě pro obsluhu ISS.
... to ano. Ale tady už došlo k vytvoření atmosféry nedůvěry a to se bude špatně napravovat. ;-(
SpaceX měla na začátku závažnější problémy, ale všechno "tak nějak okecala a ututlala". Mnoho věcí se sice po čase dostalo na povrch, ale to už Falcon lítal a tak už to nikoho moc nezajímalo. ULA/Boeing má v tomto ohledu smůlu, protože NASA (jakožto státní agentura) zveřejňuje každou drobnost a je pod stálým tlakem z mnoha stran ...