Urcite tam je helium a nebo dokonce vodik, na teply vzduch by potrebovali opravdu ohromny balon. Ale spise problematicke je nafukovani balonu na hladine .. uvidime, jak jim to pujde dale ...
mne to nedá..
pozrite sa na toto video
a spomeňte si na archimeda "teleso ponorené do kvpaliny.. atď"
podarilo sa niekomu, niečo zistiť, o palive čo používajú?
podľa toho videa je buďto ten stupeň výrazne ľahší ako voda..
alebo totálne "dutý"
doteraz skúšali peroxid rozkladaný katalyzátorom
a peroxid v kombinácii s polyetylénom..
buďto to prehnali s balastnými "plavákmi" čo mali držať raketu na hladine alebo..
mám čoraz silnejší pocit, že tá ich raketa je atrapa
Omlouvám se za mystifikaci, balon je plněný vzduchem. Jednak proto, že jej plní plnícími rukávy a větráky z lodi a druhak že jej sami popisují jako Mongolfierům balon
Jinak proč rakety tak pěkně plavou. Je to jednoduché, neb jsou duté a palivo se do nich tankuje těsně před letem v průběhu plnění balónu ...
Jak to vypadá, tak zatím mají největší potíže s balonem (má to být největší balon na světě ..).
"Je to jednoduché, neb jsou duté a palivo se do nich tankuje těsně před letem v průběhu plnění balónu ... "
tak to sa im za to podozrievanie ospravedlňujem..
ale na druhú stranu ako "suchozemcovi", už len pri pomyslení na nejaké "tankovanie" priamo na hladine, na mňa lezie čosi ako morská nemoc
je to pouze můj osobní názor - tohle mi už připadá trochu jako námořní cvičení - je tam spousta omezujících faktorů ( obrovský balón, počasí uprostřed moře, plnění raket ve vodě peroxidem ( myslím klasický technický peroxid 60%-ní - je to RM na monopropellent ). Co tahle maškaráda může stát?
Kdybych tak měl tyto peníze...
Jen zopakuji, že HELEN sestava je složena ze tří raketových stupňu (Demonstrator 2, 2B a 2C) s motorem na kapalný jednosložkový hydrogen peroxid zkonstruovaný ARCA týmem. K sestavě HELEN je zavěšený náklad s měřící elektronikou. A zřejmě v podvěsu balónu by mělo dojít i k testům jejich ELL (European Lunar Lander) kabiny.
Zde je týmem zveřejněný popis celého pokusu:
- 06:40 Loď Venus se připojila k velitelské lodi NSSL 281 na místě startu
- 07:10 z lodě Venus byly na moře spuštěny dva čluny typu Bombard
- 07:15 ze zádě lodě NSSL 281 Constanta byl spuštěný „balonový plovák“ (balon water sphere), který následně převzal člun Bombard 2
- 07:20 ke skupině lodí se přidružil rychlý člun RHIB Fulgerul 2
- 07:45 z lodě NSSL 81 Constanta byl na hladinu moře spuštěn solární balon
- 08:25 na hladinu moře byl spuštěný raketový stupeň HELEN spolu s ELL kabinou, které následně převzali čluny Fulgerul 2 a Bombard 1
- 09:30 začalo tlakování a tankování raketového stupně
- 10:40 začalo nafukování balonu nafukovacím rukávcem 1
- 11:10 objevil se první problém. Došlo k zamotání rukávců 2,3 a 4 kolem balonu těsně nad „připojným bodem balonovému plováku“ (the water sphere attachment point)
- 11:30 nafukovací rukávec 1 byl odpojený od ventilátoru na lodi Venus
- 11:50 pokus o připojení rukávce 2 k ventilátoru na lodi Venus. Připojení se zdařilo, ale rukávec byl stále omotaný kolem balonu. (možná doufali, že nafukování rukávce 2 dojde k jeho samovolnému vymotání). Rukávec 2 odpojili od ventilátoru a posádka člunu Bombard 2 se jej pokusila uvolnit a rozmotat.
- 12:50 pokus o rozmotání byl neúšpěšný, proto bylo rozhodnuto rukávec 2 utěsnit a odstřihnout.
- 13:40 rukávec 3 byl nevyužitelný, neb byl též zamotaný kolem balonu. Bylo také rozhodnuto jej utěsnit a odstřihnout.
- 14:30 rukávec 4 byl uvolněný z balonu (nevím přesně zda to znamená, že jej odstřihli a nebo rozmotali)
- 14:40 nafukování balonu ventilátory na lodi Venus bylo obnoveno
- 15:15 posádka člunu Bombard 2 ručně odpojila autodestrukční systém rakety. Poté byl systém zresetován a znovu instalovaný do rakety.
- 15:30 Slunce již bylo nízko nad horizontem, což znemožnilo další ohřívání balonu
- 15:40 Dumitru Popescu se rozhodl ukončit misi
- 15:50 Týmy ARCA, Bombard 1 a 2 se přepravili na loď NSSL 281 Constanta.
- 16:30 Tým ARCA se nalodil na čluny Bombard 1 a 2 a deaktivoval raketové stupně a započal se záchranou solárního balonu (s vytahováním balonu, s balením balonu – „recover solar ballon“)
- 19:00 čluny Bombard 1 a 2 byly naloděny na loď Venus
- 19:30 loď Venus opustila formaci a odplula od přístavu Constanta
- 23:00 solární balon byl naloděný na zádi lodi NSSL 281 Constanta
- 01:30 raketové stupně byly naloděny na záď lodě NSSL 281 Constanta
- 05:00 NSSL 281 Constanta doplula zpět do přístavu Constanta
Další pokus o vypuštění jejich rakety, raketových stupňu proběhne bohužel až na jaře roku 2010. Jak patrno, největší problémy byly se samotným solárním balónem. Jeho velikost způsobuje velké problémy již při samotném rozbalování a nafukování. Uvidíme, jak se s touto slabinou tým vypořádá.
Takže lehce sumarizuji:
velice hrubě, ty stupně mohou vážit cca 0,5 až 1 tunu
užitečné zatížení múže mít cca 5 kg
Toto všechno ještě vyžaduje obrovskej balón...+ ještě nějaká pofiderní pasivní "prý-stabilizace" ( možná ta sestava bude lítat více do stran, než do výšky...).
když toto má být nějaká inovace pro dopravu do kosmu, pak jak bude vypadat takovej balón pro dopravu nějaké menší družice?
Apropo, víte kolik by vážila standartní ( RM TPH, HPH )raketa pro dopravu těch 5 kg do 100km? 300 - 800 kg s jednoduchou rampou s cca 10-20m vedením ( vleze se např. na Avii )...tak naco ten balon a kopa vojáků kolem?
citace:...Apropo, víte kolik by vážila standartní ( RM TPH, HPH )raketa pro dopravu těch 5 kg do 100km? 300 - 800 kg s jednoduchou rampou s cca 10-20m vedením ...cs
Standartne motory nemame, tak kolko by vazila s tvojim motorom ?
Chcem len naznačiť, že keby rumuni cielene si vybrali jednu koncepciu pohonu, miesto vyrábania všelijakých makiet a prázdnych nádrží, boli by určite ďalej, ako sú dnes...
Jedno sa im nedá uprieť - zohnali sponzorov( nepriamo ich sponzoruje štát?) a urobili pekný cirkus pre masy ludí...
Budu možná drsný, ale pokud je to tak jednoduché, jakto, že to ještě neděláme???
A nebo jinak, jak jsem psal, tahat se to dá různými nosiči a kombinovat se dá více druhů paliva. Ale hlavní je, že nemusím mít složité řízení, že velmi lehce mohu znovupoužít jednotlivé stupně a že na ně mohu založit relativně levnou seriovou výrobu, neb díky tomu, že motor nenaklápí trysky je výrobně velice jednoduchý .. a o to jde především .. .
Apropo, kolik stojí tuna toho paliva???
20.11.2009 - 00:27 - Alchymista neprihlásený
Raketomet Smerč
dĺžka: 7,6 m
priemer: 300 mm
hmotnosť: 800-815 kg
Hmotnosť nákladu: cca 250 kg
dosah: 70 - 90 km
Raketa obsahuje jednoduchý riadiaci systém, takže odchýlka dosahuje len cca 20 metrov.
Vojenský raketový nosič s nosnosťou okolo 250 kg a dosahom 90 km teda váži cca 550 kg, takže raketa na prepravu nákladu 5 kg na vzdialenosť 100 km by sa evidentne dala postaviť s hmotnosťou značne pod 500kg. Spaľovacia komora sa dá celkom výrazne odľahčiť - nemusí znášať nie príliš šetrnú manipuláciu, dlhodobé skladovanie, môže byť prísnejšie dimezovaná (menej predimenzovaná) ako raketa pre veľkosériovú výrobu atď.
citace:Budu možná drsný, ale pokud je to tak jednoduché, jakto, že to ještě neděláme???
A nebo jinak, jak jsem psal, tahat se to dá různými nosiči a kombinovat se dá více druhů paliva. Ale hlavní je, že nemusím mít složité řízení, že velmi lehce mohu znovupoužít jednotlivé stupně a že na ně mohu založit relativně levnou seriovou výrobu, neb díky tomu, že motor nenaklápí trysky je výrobně velice jednoduchý .. a o to jde především .. .
Apropo, kolik stojí tuna toho paliva???
vosk/N2O cca 70 000 Kč...a rizení je jednoduche aerodynamické:
spol. CSXT amatery, kt. dosahli 100km s raketou o vaze cca 360-400kg..
Excalibur Almaz se snaží zprovoznit kabinu VA z TKS a vyvinout nový přístrojový/obytný úsek, který by umožnil lety turistů na orbitu. Osobně to moc reálně nevidím, turisté vývoj a zkušební lety nezaplatí, není jasný nosič a bez silného zákazníka (jako je NASA - COTS). Výhoda opakovaného použití cenu tolik nesníží.
A maj pěknej simulátor. :-) Škoda, že zatím není k maní žádná projekční technika co by nasimulovala tak intenzivní sluneční svit jako je tam nahoře.
02.12.2009 - 22:20 - Vlado 1
citace:02.12.2009 - 20:52 - Juro Zajac Reagovat
Ked boh dá ,aj motyka strelí-Pán Ervé,keby sme nesnívali o kosmických lotoch,tak doteraz zme v jaskiniach.
To bolo trochu ináč.
Pán farár si vyšiel s cigánom na lov. V tom vybehol - zajác. Farár vystřelil. Cigán zamieril motykou a zakričal báác a zobral ulovek. Ved farárko vy ste kázal :
Ked pán boh dopustí aj motyka spustí.
To platí aj v kosmonautice.
zítra, 8 prosince by měla být nějaká akce u fy Scaled( že by roll-out? ). Stáhl jsem nějaké obrázky ( ftp login - registrujte se )- SS2 už visí pod WK-2. Dal bych sem nějaké obrázky...do pr...nevim jak!
Takže zítra!!!
The launch will be made vertically, through the very thin balloon envelope.
...to bych se teda bál, že se to do toho balónu zamotá. Ale na druhou stranu... jako low-cost kosmická turistika se mi to jejich řešení teda líbí hodně! solární balón na rozdíl od heliového nestojí skoro nic - v podstatě je to takový větší černý pytel na odpadky, vč. použitého materiálu. a pasivně stabilizovaný raketový stupeň, s tryskami v horní části, vypadá skutečně docela slušně bezpečně a spolehlivě.
oddělení koule s peroxidem od koule s posádkou a přistání na oddělených padácích vypadá taky slušně rozumě. v podstatě jestli někdy vznikne něco jako "kosmická turistika pro chudé", tak to bude na nějakém podobném principu...
V posledním odstavci citovanéhho článku je věcná chyba, cituji:
Po oficiálním pondělním představení byla SpaceShipTwo překřtěna na Virgin Space Ship. Přítomni byli guvernéři Kalifornie a Nového Mexika Arnold Schwarzenegger a Bill Richardson.
Ve skutečnosti jméno prvního z plánovaných pěti exemplářů typu SS2 je VSS Enterprise, kde pouze to VSS má význam "Virgin Space Ship", tedy analogie se součástí jména amerických válečných lodí USS (United States Ship) nebo britských HMS (Her Majesty Ship). Guvernéři Arnold Schwarezenneger (CA) a Bill Richardson (NM) byli ti, kteří ji šampaňským osobně pokřtili (ne překřtili, protože před tím jméno neměla, jen typové označení).