|
zase si zabudol zarátať prípadný reklamný efekt, a ochotu podieľať sa na organizovaní a tak trochu spolufinancovaní zo strany "komerčných"
to ste akože dôchodca?
raketoplánom už skutočný dôchodca letel.. sojuzom by som mu to nedoporučoval.. tam už skončili s narazenou kostrčou aj mladší.. ale zase ak sa niečo pokazilo na raketopláne, to človek skončil bez kostrče úplne |
19.4.2010 - 19:45 - J2930_ | |
|
Myslenka loterie o let na kosm. stanici ve filmu:
http://www.csfd.cz/film/201899-jizdenka-do-vesmiru-un-ticket-pour-lespace/
|
|
Space Adventures a Armadillo Aerospace ohlasili spolupracu pri prevadzkovani zamyslanych suborbitalnych letoch:
http://www.spaceadventures.com/
http://www.armadilloaerospace.com/n.x/Armadillo/Home/News?news_id=370 |
|
http://26.media.tumblr.com/tumblr_l4hl7ujfo31qzpwi0o1_400.jpg
do vesmíru se rozumný turista vydá jedině s pláštěnkou v baťohu ... |
|
blbosť.. chce to osušku alias RUČNÍK |
26.6.2010 - 14:32 - Jirka SAlek | |
|
http://media.armadilloaerospace.com/2010_06_05/2010_06_05_Mod_free_flight-engine_restart.wmv
Neuveritelne se si armadillo dovoli. Stoji za shlednuti. Z nazvu je zrejme ze byl k videni i volny pad. |
26.6.2010 - 14:51 - Jirka SAlek | |
|
Ovsem Masten space umi neco podobneho taky
http://masten-space.com/blog/ |
|
Roman Jonáš je so svojou spoločnosťou Typ Agency spomedzi desiatky po svete akreditovaných predajcov lístkov do vesmíru jediný, za kým sa v Česku a na Slovensku dá ísť. S Richardom Bransonom pritom nemá len spoločnú fotografiu, ale aj životnú filozofiu „nikdy neprestávajte cestovať“.
http://profit.etrend.sk/ludia-a-firmy/s-bransonom-na-dovolenku-radsej-nie-2.html |
16.7.2010 - 18:52 - J2930_ | |
|
Let VSS Enterprise (SpaceShipTwo) poprve s posadkou na palube... testovani bez oddeleni od VMS Eve (WhiteKnightTwo). Jedna se o treti let VSS Enterprise v podvesu.
http://www.virgingalactic.com
|
|
zrovna jsem to sem šel postnout |
|
Podle mne je to zajimavá koncepce, ale v těchto technickych parametrech kdy se dotknou pouze "prahu vesmiru" ale do samotneho vesmíru (na orbitu) neproniknou je dosti polovičata až bych řekl že bez dalšího vývojového stupně (který nás vyšoupne až k ISS nebo jiným budoucím stanicím) zbytečná.
Snad to bude částečná cesta s hypersonickym letounům z velkou kapacitou cestujících vynášenou na orbitu země stejne tak snadno jako letají letadla pres oceán i když je to hudba možná budoucnosti. |
|
Pozna az postavi mnohem silnejsi SS3 + mini raketoplan (treba jen pro 6 osob), tak te obezne drahy mohou dosahnout. |
|
SS3=miniraketoplan je finančně řádově náročnější - vždyť i Musk musí dostat stovky miliónů dolarů od NASA, aby byl schopen postavit bezpilotní Dragon. Zatím neexistuje způsob, jak zlevnit lety do vesmíru tak, aby sedadlo vycházelo pod 10 mil. USD. |
|
Proto musi dosahnout 2 cilu:
1) V kabine jednoho nosice musi byt co nejvice cestujicich.
2) Nosic a lod musi stat co nejmene a soucasne musi co nejvice dilu byt znova pouzitelne.
Pro verzi letadloveho nosice + podveseny miniraketoplan by se jednalo o 6-10 lidi + 1 pilot ("zamestnanec"), ktery je preveze na port orbitalniho hotelu/palivo-prestupni stanice/atd..
Soucasne musi miniraketoplan mit optimalne navrhnuty tepelny stit, aby sel jednodusse vymenit podobne jako u F9/Dragon:
Tedy neco jako komplexne modularni PICA-X:
http://www.spacex.com/press.php?page=20090223
Tedy uz nekolikanasobne vyrobena forma pro nalepeni tepelnych desticek, aby to bylo sundavaci/nandavaci bez vetsich potizi.
[Upraveno 19.7.2010 -=RYS=-] |
22.7.2010 - 22:39 - brandenburg | |
|
Kosmická turistika se stává stále větším finančním byznysem. Značný podíl na ní získalo i Rusko. Jsem zvědav, zda není jen žvástem prý připravovaný oblet Měsíce lodí Sojuz s posádkou jednoho "profi" kosmonauta a dvou vesmírných turistů. Každý z nich by ovšem "vysolil na prkno" 100 mil. USD, což jsou parádní peníze. Že by se měl opakovat let lodí Zond jako před cca. 50 lety ??
http://www.tyden.cz/rubriky/cestovani/vesmirna-dovolena-pro-miliardare-i-batuzkare_176066.html |
|
Tento návrh se opakuje už 15 let. Je realizovatelný, ale nejdřív musí proběhnout úpravy Sojuzu, zkušební bezpilotní a pak pilotovaná mise, což stojí cca 500 mil. USD, které nikdo nedá. Teprve pak můžete poslat 2 turisty při ceně 100 mil. USD za letenku - víc než dva neseženou, musí být v lepším zdravotním stavu než turisti na ISS - musí vydržet přistání z Měsíce - přes 9 g. |
|
Malý ale celkem zajímavý članeček o Bigelow-u habitatu, je tam nákres přibližného rozvržení modulu.
http://www.popularmechanics.com/science/space/news/inflatable-space-station?click=pm_latest |
|
citace: Jsem zvědav, zda není jen žvástem prý připravovaný oblet Měsíce lodí Sojuz s posádkou jednoho "profi" kosmonauta a dvou vesmírných turistů.
Vizi turistického obletu Měsíce lodí Sojuz představil předchozí ředitel korporace RKK Energija Nikolaj Sevasťjanov v létě 2005. O dva roky později byl Sevasťjanov odvolán z funkce a práce na projektu byly zastaveny. Na stránkách Space Adventures je sice lunární mise stále nabízena, projekt je však již tři roky v archivu. |
|
Při 37. zkušebním letu letadla WhiteKnightTwo dne 2010-08-19 došlo k mechanické závadě na levostraném hlavním podvozku. Nikdo nebyl při nehodě zraněn, škoda na letadle nebyla zatím zveřejněna. Při nehodě nebyl součástí sestavy vlastní horní stupeň SS2. Není ani zřejmé zda k tomu došlo při pojíždění či během pokusu o start:
http://scaled.com/news/minor_whiteknighttwo_incident
Odkazy na foto jsou přístupné z
http://hobbyspace.com/nucleus/?itemid=22939
____________________ Antonín Vítek |
|
co se toho obletu Měsíce týče, tak si dovoluju upozornit, že Musk se tajuplně zmiňoval, že štít Dragonu by měl vydržet i teploty dosahované při návratu od Měsíce nebo od Marsu. no a pokud by se na Falcon 9 heavy posadil buď prodloužený horní stupeň, nebo dokonce nějaký úplně nový horní stupeň s kyslíkovodíkovým motorem Raptor... nonost těch asi 25 nebo kolik t na LEO by mohla velmi zhruba vystačit i k poslání Dragonu kolem Měsíce... |
|
nosnost F9 heavy ma byt 32 ton na LEO, takze to staci aj s rezervou. Zrejme by ani ten posledny stupen nemusel byt vodikovy. Na nasaspaceflight ktosi vyratal, ze do dragon trunk by sa dal umiestnit motor kestrel aj so zvacsenymi nadrzami, a na oblet by to bohate stacilo. Vypocet som neoveroval, takze za spravnost nerucim. |
23.8.2010 - 10:52 - Svatopluk Klich | |
|
Podle stránek SpaceX má Kestrel tah 6 245 liber, řekněme tedy cca 30 kN. Pokud by sestava na začátku vážila 30 tun a na konci hoření 15 tun, dostaneme se na průměrné zrychlení cca 1.5 ms-2. Což by pro urychlení o cca 3000 ms-1 znamenalo hoření v délce 2000s (tj. cca 33 minut).
Museli by použít něco silnějšího. S Merlinem 1C by při tahu 500 kN měli průměrné zrychlení 24 ms-2 a dobu hoření 125 s.
(Uvedené výpočty jsou pouze pro představu).
Vyplývá mi z toho, že na to mají. |
|
Kestrel
ťah 6 245 libier (lbf) = 27,779kN
Isp = 304s = 2980Ns/kg
15ton konštrukcia + 15 ton palivo
==> delta V = 2065 m/s
(použité http://mek.kosmo.cz/zaklady/vypocty.htm)
Pre určenie delta V stačí poznať druh motoru, respektíve jeho Isp, zásobu paliva a hmotnosť konštrukcie. Doba horenia, ťah a zrýchlenie nie sú pre výpočet rýchlosti bezprostredne potrebné.
Ďalej: pri ťahu 27,779kN by zostava dosiahla zrýchlenie 0,09G - to je strašne málo, takže motor jasne na daný účel nestačí.
Podľa wiki má Kestrel 2 ťah 31kN, Isp 317s (3108Ns/kg)
Merlin (podľa wiki):
ťah vo vákuu 616kN, tah pri hladine mora 556kN
Isp vo vákuu 304,8s 2989Ns/kg, pri hladine mora 275s 2696Ns/kg
Palivo 15000kg, konštrukcia 15000kg
----------------------
delta V (vo vákuu) = 2071.8m/s, zrýchlenie 2,09G - to by už šlo...
[Upraveno 23.8.2010 Alchymista] |
|
ešte by ma zaujímalo aké deltaV má dragon samotný. Na palube má 1,3 tony MMH/NTO. SpaceX údaje o Isp motorov Draco neuvádza. Aké hodnoty možno očakávať? Je schopný urobiť manévre LOI a LDI (po odhodení posledného stupňa)? |
|
Zvládnul by Dragon i let s nějakým přistávacím modulem směrem k Měsíci?? Nebo by to bylo již moc, už teď podle vašemu výpočtu to vypadá, že by to bylo na těsno...
V případě let na měsíc až s raketou Falcon X (7) což se mi zdá daleko reálnější i s přistávacím modulem nebo nějakým orbitálním tahačem (stanicí).
[Upraveno 23.8.2010 Conquistador] |
|
citace: ešte by ma zaujímalo aké deltaV má dragon samotný. Na palube má 1,3 tony MMH/NTO. SpaceX údaje o Isp motorov Draco neuvádza. Aké hodnoty možno očakávať? Je schopný urobiť manévre LOI a LDI (po odhodení posledného stupňa)?
uz som to zratal, nie je) |
|
Teoreticky dosažitelný je, 9 t Dragon, 3 t stupeň, 20 t palivo, jenomže 1-2 t nosnosti ubere záchranný systém posádky a musíte mít rezervy paliva pro manévry, stabilizaci a řízený vstup do atmosféry. Takže 1 start F.9 a 1 F.9 Heavy pro oblet Měsíce a la Zond. 2 F.9Heavy pro navedení na orbitu. |
|
citace: Teoreticky dosažitelný je, 9 t Dragon, 3 t stupeň, 20 t palivo, jenomže 1-2 t nosnosti ubere záchranný systém posádky a musíte mít rezervy paliva pro manévry, stabilizaci a řízený vstup do atmosféry. Takže 1 start F.9 a 1 F.9 Heavy pro oblet Měsíce a la Zond. 2 F.9Heavy pro navedení na orbitu.
zachranny system ma byt integrovany do dragonu a ma vyuzivat jeho MMH/NTO nadrze, takze tie 2t mozete odratat Navyse dragon ma 9t konstrukcia plus cargo, cize ak nebude napechovany nakladom mohol by byt lahsi, alebo sa pribali dalsie palivo.
Podla mna by sa ten oblet dal spravit. |
23.8.2010 - 19:20 - Svatopluk Klich | |
|
S lunárním modulem a přistáním na Měsíci už je to složitější. Celé soulodí Apollo, které bylo urychleno na cestu k Měsíci mělo 62 tun. Pro dvoučlennou posádku odhaduji tak 45-50 t. Na to nebude stačit ani F9 heavy - ovšem 2 x F9 heavy už vypadá zajímavě, když by se soulodí dalo ještě osekat "na kost" - zde mě napadá řešení:
- Apollo letělo v sestavě velitelská sekce, servisní sekce a lunární modul
- namísto velitelské sekce a lunárního modulu mít jen Dragon jako vel.sekci i jako lunární modul. U Měsíce by nechal na oběžné dráze servisní sekci a spolu s přistávací rampou a přistávacím motorem by šel dolů. Nahoru z Měsíce by se zvedl sám, nahoře by se spojil se servisní sekcí a urychlil se na cestu k Zemi.
Myslíte, že by to šlo?
|
|
možná ano ale do budoucí Muskovy "pětiletky" plánuje Falcon X (7) což dva kusy by to vyřešili.....
Podle mne by byl zajímavější modulový koncept stanice-lodě.
Vynést první do vesmíru (MODUL 1) nějakou pohonnou jednotku s nádrží palivem, třeba i na více letů s motorem Vasmir či něčím podobným, přístrojovým úsekem a s úsekem řízení lodi-stanice a k tomu připojit nějaký obytný modul (MODUL 2 Habitat) pro těch 7 kosmonautu který by na přistání nešel a tvořil by takovou malou orbitální stanici a nakonec na uzlech přistávací kapsli falconu a nějaký přistávací lunární modul.
Taková stanice (vesmírná loď) by mohla podnikat cestu vícekrát a tvořila by takové taxi + malou laboratoř a ubytování vždy před každou cestou by Falcon 9 Heavy nebo Falcon X vystřelil spolu s Dragonem "palivový" zásobník, pokud by nebylo další palivo zapotřebí a bylo dostatek paliva na vice cest tak zásobovaní palivem by bylo dle potřeby a použil by se klasicky Falcon 9 s kapsuli dragon
|